Sivu 1/1
Huomio Pohjolan asiakkaat!
Lähetetty: 28 Syys 2011, 11:59
Kirjoittaja latzka
Käykääpä huviksenne testaamassa, paljonko tuo Pohjolan netissä oleva vakuutuslaskuri antaisi nykyiselle (Pohjolassa oleville) vakuutuksillenne hinnaksi ja verratkaa sitä edellisen laskun summaan.
Satuin tuossa muutama kuukausi sattumalta vertailemaan eri yhtiöiden hintoja ja jäi tuo Pohjolan lupaama noin 630 euron paketti ihan positiivisesti mieleen. No, elokuun lopulla paukahti postista seuraavan kauden vakuutuskirja ja loppurivillä komeilikin reilut 720 euroa.
Lähetin aspaan jo lähes kuukausi sitten kohteliaan tiedustelun aiheesta ja kertoivat, että uuden sopimuksen hinnan ja verkkokaupan hinnan pitää olla sama. Juttu lähti hetimmiten "asiantuntijan" käsittelyyn ja sen jälkeen onkin vallinnut täysi radiohiljaisuus. Kiusallani pistin jo halvemmalla hinnalla uuden vakuutushakemuksen menemään, kun kerran asian selvittely ei raatia sen enempää tunnu kiinnostavan.
<-- Oleelliset tiedot kai tuossa vasemmalla, kyseessä liikennevakuutus (45%) + kevytkasko (70%, 150e omavastuu) + kriisiturva.
Viime kaudella olin näemmä maksanut premium-hinnaston mukaisesti lähes 750 euroa ja tuo vakuutus oli aikoinaan katsastusaseman tädin kautta ostettu. Huutelen lisää tilanteen kehittymisestä, kun ja jos tuolta mitään kuuluu.

Lähetetty: 28 Syys 2011, 14:30
Kirjoittaja harde
Soittelen Pohjolan asiakaspalveluun. Ei riitä puoli tuntia, että saat langanpäähän vakuutusasioista tietävän henkilön! Kolmannella yrityksellä tuli sitten käytettyä jo melko terävää kieltä. Tilanne on samanlainen kuin teleoperaattoreilla pari vuotta sitten.

Lähetetty: 28 Syys 2011, 14:32
Kirjoittaja maybetomorrow
^OT: tähän auttaa firman vaihto. Alkaa ällällä eikä oo maksettu mainos.
Lähetetty: 28 Syys 2011, 14:43
Kirjoittaja Jakke
On se hyvä, että jotkut seuraa laskujaan noin tarkkaan... Itse sain pari vuotta sitten 1500€ vakuutusmaksuja takaisin, kun oli bonukset kadonneet auton vaihdon yhteydessä ja minä olin vaan maksellut laskut pois enempi asiaa miettimättä. No, huomasin kyllä asian sitten kun rupesin viiden vuoden jälkeen ihmettelemään kalliita vakuutuksia ja menin Ifin sivuille katselemaan vakuutusteni tietoja. Sielläpä oli rahat olleet Ifillä lainassa

. Maksoivat kyllä ihan mukisematta takaisin.
Tämä tapahtumaketju tosin sijoittui sellaiseen vaiheeseen elämässäni, ettei tullut moisiin pikkuseikkoihin kiinnitettyä huomiota, kun oli avioeroa yms. paskaa mielessä päällimmäisenä.
Lähetetty: 28 Syys 2011, 21:49
Kirjoittaja 155156
Vaihdoin keväällä auton vakuutukset Lähivakuutuksesta Turvaan. Tuli säästöä noin 100 euroa / vuosi.
Lähetetty: 29 Syys 2011, 12:34
Kirjoittaja latzka
Heh, soittivat ja ihmettelivät, että miksi olen ostamassa uutta vakuutusta.
Selitin sitten, että päätin tarttua kahdesta vaihtoehdosta halvempaan, kun kerran useampaa sopimusta on tarjolla. Selitykseksi tuli jotain teho/painosuhde-hömppää, hintojen viimekesäisiä kausitarkistuksia ja muuta vakuutusjargonia, jota neiti ei jaksanut alkaa avaamaan. Vastasin, että vakuutuskausihan on päättymässä nyt, joten eikö niiden kesäisten hinnanuudistusten pitäisi näkyä seuraavan vakuutuskauden laskussa? Ei yksiselitteistä vastausta. Olen aikoinaan kuulemma sopinut vakuutuksen silloisilla ehdoilla ja niiden mukaan mennään (?). Seuraavaksi kysyin sitten mahdollisuutta irtisanoa nykyinen vakuutussopimus ja ostaa tuollainen uudenmallinen paketti uusilla ja parannetuilla ehdoilla. Ei kuulemma sekään onnistu, vaan joutuu siirtämään vakuutukset toiseen yhtiöön.
Eli tuli sieltä sentään yksi hyvä neuvo. Hienoa toimintaa. Jokin tässä kuviossa haiskahtaa kyllä omaan nenään. Joku paremmin vakuutusasioita ymmärtävä voi yrittää selittää, että miksi samalle aikavälille, samalle ajoneuvolle, samoilla ehdoilla myytävä vakuutus maksaa vanhalle asiakkaalle satasen enemmän, kun kuvioon ei liity mitään uuden asiakkaan tervetuliaisalennuksia.
Lähetetty: 29 Syys 2011, 13:01
Kirjoittaja jeQQ
Haiskahtaa kyllä tosi oudolta. Itsellä mennyt Pohjolan kanssa asiat paremmin kuin hyvin. Sain mm. paremmat bonarit, kun itse ehdotin mahdollista siirtoa toiseen vakuutusyhtiöön.

Lähetetty: 29 Syys 2011, 13:05
Kirjoittaja maybetomorrow
En ymmärrä alasta juuri mitään mutta toisen käden tietona.. oletko ollut ns. kannattamaton asiakas? Toisin sanoen jos joutuvat maksamaan isoja korvauksia heidän taholtaan voi olla jopa toivottavaa että vaihdat firmaa, jos maksamasi summa ei kata saamiasi korvauksia. Tätä kai sitten yritetään jos jollain taktiikalla.
Lähetetty: 29 Syys 2011, 15:30
Kirjoittaja latzka
Njet.
Ensimmäinen korvaushakemus vakuutusyhtiöön lähti itse asiassa juuri eilen, mutta sekin laskuvarjohypyssä murretusta nilkasta ja yhtiön varsinainen asiakas tuossa tapauksessa on Ilmailuliitto.
Autoilla ei ole sattunut mitään ja henkilökohtaiset vakuutukset (auto+koti+muut) sekä pankkiasiat ovat olleet aina OP-Pohjolassa. Meneekö tuossa nyt 7 vai 8 vuotta kerryttää nuo liikenteen bonukset 45%:iin, joten jäisivät vielä voiton puolelle vaikka pistäisin Alfan puun ympäri.
Kuitteja em. onnettomuudesta joutuu heittämään tuonne joka tapauksessa ensi viikolla, niin pitänee samassa yhteydessä nostaa vielä kissa pöydälle ja katsoa saako sieltä puristettua yhtään normaalijärjellä ymmärrettävää selitystä tälle touhulle.
Lähetetty: 29 Syys 2011, 19:52
Kirjoittaja maybetomorrow
No sittempä meni tuokin teorianpoikanen jo myttyyn

Mystinen on homma ja pakkohan se on myöntää että on tuttuja alalla siinä ällällä alkavassa. Jos virman vaihtamiseen päädyt niin suosittelen, ei tarvi jonottaa tuntia vaan ihminen palvelee ihmistä tarvittaessa ihmisten kielellä.

Lähetetty: 29 Syys 2011, 21:55
Kirjoittaja niki
latzka kirjoitti:Heh, soittivat ja ihmettelivät, että miksi olen ostamassa uutta vakuutusta.
Selitin sitten, että päätin tarttua kahdesta vaihtoehdosta halvempaan, kun kerran useampaa sopimusta on tarjolla. Selitykseksi tuli jotain teho/painosuhde-hömppää, hintojen viimekesäisiä kausitarkistuksia ja muuta vakuutusjargonia, jota neiti ei jaksanut alkaa avaamaan. Vastasin, että vakuutuskausihan on päättymässä nyt, joten eikö niiden kesäisten hinnanuudistusten pitäisi näkyä seuraavan vakuutuskauden laskussa? Ei yksiselitteistä vastausta. Olen aikoinaan kuulemma sopinut vakuutuksen silloisilla ehdoilla ja niiden mukaan mennään (?). Seuraavaksi kysyin sitten mahdollisuutta irtisanoa nykyinen vakuutussopimus ja ostaa tuollainen uudenmallinen paketti uusilla ja parannetuilla ehdoilla. Ei kuulemma sekään onnistu, vaan joutuu siirtämään vakuutukset toiseen yhtiöön.
Eli tuli sieltä sentään yksi hyvä neuvo. Hienoa toimintaa. Jokin tässä kuviossa haiskahtaa kyllä omaan nenään. Joku paremmin vakuutusasioita ymmärtävä voi yrittää selittää, että miksi samalle aikavälille, samalle ajoneuvolle, samoilla ehdoilla myytävä vakuutus maksaa vanhalle asiakkaalle satasen enemmän, kun kuvioon ei liity mitään uuden asiakkaan tervetuliaisalennuksia.
En tunne Pohjolan vakuuttamiskäytäntöä / järjestelmiä, mutta tuli vaan mieleen, että autoliikkeessä/katsastuskonttorilla otettu vakuutus voi olla kalliimpi, mitä edustajan/myyntihenkilökunnan kanssa kilpailutettu hinta, eli kyseessä on "listahinta" ilman ylimääräisiä alennuksia. Pohjola kuitenkin maksaa palkkion autoliikkeille ja katsastuskonttoreille tehdyistä vakuutuksista, joten voisiko olla, että hinta on tällöin kalliimpi? Syy siihen, ettei jo tehtyyn sopimukseen saa uusien asiakkaiden hintaa, voi olla puhtaasti järjestelmätekninen kysymys tai sitten yhtiön johdolta saatua toimintapolitiikkaa. Lisäksi Pohjolalla on ollut kampanjaa käynnissä, jossa antavat kaskoon ensimmäiselle vuodelle -50%, mutta ilmeisesti sellaisesta ei ole ollut kysymys tässä tapauksessa.
En halua itsekään mitään yksittäistä yritystä mainostaa, mutta alalla itse toimivana suosittelen lämpimästi kilpailuttamaan vaikka kaikki vakuutusyhtiöt läpi ja vinkkinä tähänkin, että se vakuutusyhtiöiden nettilaskureiden antama hinta-arvio ei välttämättä ole se lopullinen hinta, eikä välttämättä lopullinen ole myöskään se asiakaspalvelun antama hinta. Edustajilla/myyntihenkilökunnalla on yleensä yhtiöstä riippuen riippuen paremmat valtuudet vaikuttaa hintoihin.
Lähetetty: 30 Syys 2011, 13:39
Kirjoittaja Jönsson
maybetomorrow kirjoitti:No sittempä meni tuokin teorianpoikanen jo myttyyn

Mystinen on homma ja pakkohan se on myöntää että on tuttuja alalla siinä ällällä alkavassa. Jos virman vaihtamiseen päädyt niin suosittelen, ei tarvi jonottaa tuntia vaan ihminen palvelee ihmistä tarvittaessa ihmisten kielellä.

Juu, ei tarvitse miettiä, olenko yksityisasiakas (paina 1), yritysasiakas, (paina 2), koskeeko asiani uutta vakuutusta (1), vanhaa vakuutusta (2), korvausasiaa (3), alkaako jo kyllästyttää (paina punaista luurin kuvaa) jne. Voi olla, että hinnassa on kymppi enemmän, mutta kai se robotin kanssa jutteleminenkin jotain maksaa. Jos ei muuta, niin aikaa, ja sehän on tunnetusti rahaa.
Lähetetty: 01 Loka 2011, 11:35
Kirjoittaja HANU
Multa kun ostaa auton, niin Lähivakuutuksen kasko 200 euron omavastuulla maksaa 269 euroa/vuosi.
Lähetetty: 02 Loka 2011, 21:37
Kirjoittaja MSurakka
Hmm.. Henkilökohtaisesti kokemus Pohjolan toiminnasta vahinkotilanteissa on erittäin hyvä. Korvaukset on maksettu mukisematta ja asioista hyvässä hengessä sopien, viimeisimpänä talon laajennustyömaalla sattunut tulipalo joulukuussa 2010.
Lähivakuutukseen olen taas tutustunut vajaat 10 vuotta sitten kolarin syyttömänä osapuolena.. Autona oli silloin V6 Mondeo viirukeula (-95). Teilasin sillä yhden mersun lunastuskuntoon. Voortin vein ajamalla korjattavaksi. Poliisi totesi vastapuolen syylliseksi. Vastapuolen vakuutusyhtiö oli Lähivakuutus ja koskapa autoni oli tapahtumahetkellä yli 5- tai 6 -vuotias, tarjottiin sijaisautoksi Kaakatinta (Ka). Kun sitten hieman telehvoonissa asiasta lämpesin, että kuvitteletteko te tosiaan, että pitkiä työreissuja ajetaan kaakattimella, niin sitten sain luvan hakea vuokraamosta peräti 1,6 Focuksen.. Eli, jos syyttömään osapuoleen suhtautuminen on tätä, niin millaista mahtaa olla korvauksen saaminen..

Toisaalta, se vastapuoli ei välttämättä ole yhtiön asiakas ja toinen asia on, halutaanko kyseistä (vahinkoaltista) ihmistä koskaan firman asiakkaaksi..
Lähetetty: 03 Loka 2011, 00:27
Kirjoittaja maybetomorrow
MSurakka kirjoitti:Vastapuolen vakuutusyhtiö oli Lähivakuutus ja koskapa autoni oli tapahtumahetkellä yli 5- tai 6 -vuotias, tarjottiin sijaisautoksi Kaakatinta (Ka). Kun sitten hieman telehvoonissa asiasta lämpesin, että kuvitteletteko te tosiaan, että pitkiä työreissuja ajetaan kaakattimella, niin sitten sain luvan hakea vuokraamosta peräti 1,6 Focuksen..
Mikäs tässä nyt sitten lopulta meni pieleen? Sait pyynnöstä kuitenkin sen isomman sijaisauton?
Lähetetty: 03 Loka 2011, 18:03
Kirjoittaja Jönsson
maybetomorrow kirjoitti:MSurakka kirjoitti:Vastapuolen vakuutusyhtiö oli Lähivakuutus ja koskapa autoni oli tapahtumahetkellä yli 5- tai 6 -vuotias, tarjottiin sijaisautoksi Kaakatinta (Ka). Kun sitten hieman telehvoonissa asiasta lämpesin, että kuvitteletteko te tosiaan, että pitkiä työreissuja ajetaan kaakattimella, niin sitten sain luvan hakea vuokraamosta peräti 1,6 Focuksen..
Mikäs tässä nyt sitten lopulta meni pieleen? Sait pyynnöstä kuitenkin sen isomman sijaisauton?
Juuri näin. Liikennevakuutuksesta korvataan sijaisauto välttämättömissä tapauksissa ja tarkoitus on silloinkin tyydyttää se liikkumisen tarve eikä esimerkiksi pätemisen tarvetta. Jos ajat GTA-Alfalla, S-sarjan Mersulla tai vuoden 1957 kupla-Volkkarilla, saat kyllä oll taitava perustelemaan, jos mielit mistään yhtiöstä saada juuri samanlaista sijaisautoa.
Lähetetty: 04 Loka 2011, 07:43
Kirjoittaja h_lauri
Sijaisauton kanssa mulla kävi ihan kivasti talvella, paitsi lompakon kannalta. Croma kun oli pajalla, Hertz luokitteli sen samaan luokkaan 159 JTDm:n kanssa.
Lopputulos on selvillä.

Lähetetty: 05 Loka 2011, 23:11
Kirjoittaja MSurakka
Niin, en minä toki mitään "pätemisvälinettä" odottanutkaan, tuon nyt saa kukin ymmärtää miten haluaa. Mutta ajelin aluksi pari päivää Pohjolan kustantamalla perusmondeolla, heidän mielestään Mondeota vastasi Mondeo, siitä huolimatta, että autoni oli tuolloin noin 7 -vuotias, mutta varsin siistissä kunnossa vähillä kilometreillä. Sitten kun saatiin raportit ja selostukset vastapuolen yhtiöön, ja vuokra-auton maksu siirtyi heidän niskaansa, alkoi jupina autoluokasta ja niin edelleen. Enemmänkin kyse oli siitä, että tarvitsin kuitenkin perheauton, en koppimopoa..
Ja toisekseen Lähivakuutukselle ei myöskään kelvannut se vaihtoehto, että olisin maksanut osan vuokrasta itse. Kokonaisuutena jäi varsin huono kuva, ei minun pitäisi joutua moisessa tilanteessa kovin paljoa perustelemaan esimerkiksi juuri perheauton tarvetta. Omalta osaltani päätän keskustelun tähän, ja totean, että ainakin toistaiseksi olen ollut Pohjolan toimintaan varsin tyytyväinen.
Lähetetty: 06 Loka 2011, 21:05
Kirjoittaja pikkis77
jeQQ kirjoitti:Haiskahtaa kyllä tosi oudolta. Itsellä mennyt Pohjolan kanssa asiat paremmin kuin hyvin. Sain mm. paremmat bonarit, kun itse ehdotin mahdollista siirtoa toiseen vakuutusyhtiöön.

Mulla ei mennyt asiat pohjolan kanssa hyvin.
Lyhyesti: Auto varastettiin, Poliisi löysi, auto siirrettiin Delta-auto konalaan, jossa vakuutustarkastaja katsoi, 4 viikkoon en saanut kiinni muita kuin puhelinvaihteen, soittopyyntöihini ei vastattu, autoa ei korjattu koska avaimia ei oltu saatu haltuun murron tai ryöstön yhteydessä ja auto oli "selkeesti pöllitty omilla avaimilla"...
Autossa meni öljyt ja vedet sekaisin, ratti puol kierrosta vinossa ym...