Sivu 1/1

xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 16 Loka 2011, 23:15
Kirjoittaja gtvaj
Hox ! Ja päivän kysymys kuuluu, vaikuttavatko ballastit valojen kirkkauteen. Eli autossa on siis 10v vanhat orkkis xenonit d2s polttimoilla ja ne ovat heikkotehoiset, oikeastaan anopin hevoskärryjen myrskylyhdytkin ovat kirkkaammat.
Vaihdoin uudet polttimot (niin puskuri irti ja lyhdyt käteen) mutta sillä ei ollut sanottavaa vaikutusta ja lyhdytkin on ihan jees kuntoiset.
Voiko 35w polttimot korvata 55w polttimoilla ja vaikuttaako tuo vanha ballasti kirkkauteen.

Ideoita ?

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 16 Loka 2011, 23:25
Kirjoittaja pitkämies
Itellä 156:ssa xenonit lähivaloissa(H7) ja just talven pimeyksiä varten uusin setin.....ensin pelkät polttimot( ei sanottavaa vaikutusta) ja sitten myös ballastit( näkyy huom. paremmin!!), joten kannattais ehkä uusia ne boxit!! (Tämä siis oman kokemuksen pohjalta, H7:ja palaa tasaisesti muutaman kuukauden välein, mutta jälkiasennus-Xenonit kestäneet 2,5 vuotta.....jokainen vetäkööt omat johtopäätöksensä....)

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 17 Loka 2011, 09:34
Kirjoittaja dumo
Eipä niillä ballasteilla hirveästi pitäisi olla vaikutusta jos valot syttyvät, eivät vilku, jne. Itse veikkaisin umpiota. Miten totesit umpion kunnon hyväksi? Se että umpion lasi on kirkas, ei vielä kerro mitään. Tyypillisesti heijastinpinta on tuon ikäisessä täysin mustunut tai poistunut paikalta ja tietysti linssi voi olla kovin samea, vaikka ei siltä näyttäisikään. Vanhat umpiot voi toki kunnostaa (heijastimen uudelleenpäällystys, lasin myllytys, linssiyksikön puhdistus jne.), tai sitten ostaa vain uudet.

Profiilin saksalaisautossa on toisella puolella 10v vanha umpio (tosin myllytetyllä lasilla), toisella puolella uusi. Kummassakin uusi laatupolttimo ja alkuperäinen 300tkm "ajettu" ballast. Uuden umpion valoteho arviolta kaksinkertainen. Jotain kertoo se, että toisen puolen umpio piirtää tyypillisen uuden auton hyvin terävän rajan, ja toisen puolen umpion kuvio loppuu ehkä puoliväliin ja rajauskin sumentunut. Ulkoisesti tarkasteltuna umpiot näyttävät samalta (myös valot päällä). Jostain syystä päädyin laittamaan uuden umpion tilaukseen myös toiselle puolelle...

55W polttimot kannattaa jättää kaupan hyllylle: Ballast/sytytinyksikkö tuskin hirveästi arvostaa "ylitehopolttimoita", lisää umpion lämpökuormaa merkittävästi, ovat laittomat - ja kaiken lisäksi vielä valoteho vain hyvin marginaalisesti parempi (tämä kuultu polttimokauppiaalta, ei omakohtaista kokemusta valotehosta).

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 17 Loka 2011, 18:30
Kirjoittaja willez
dumo kirjoitti:55W polttimot kannattaa jättää kaupan hyllylle: Ballast/sytytinyksikkö tuskin hirveästi arvostaa "ylitehopolttimoita", lisää umpion lämpökuormaa merkittävästi, ovat laittomat - ja kaiken lisäksi vielä valoteho vain hyvin marginaalisesti parempi (tämä kuultu polttimokauppiaalta, ei omakohtaista kokemusta valotehosta).
Xenonit ei lämpene,niin kuin halogenit. 55W on sopivampi pitkiin kuin lyhkäsiin valoihin. On meenaan niin kirkkaat että vastaantulijat hermostuu. Luulisin että umpiot on morjes

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 17 Loka 2011, 19:47
Kirjoittaja dumo
Tässä puhuttiin nyt juurikin originaali-lähivalo-xenonista, joka on 35W. Tähän verrattuna 55W polttimolla lämpökuorma kasvaa vajaa 60% jos hyötysuhde edes on yhtä hyvä. Kyllä, 55W sopii pitkiin tai lisävaloihin, jos niihinkään.

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 17 Loka 2011, 20:02
Kirjoittaja _L_T_V_
ainakin jäliasennus sarjoissa on omanlainen ballasti 55w polttimoille...tältä pohjalta veikkaisin että vakio sano poks jos laittaa isomman polttimon

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 18 Loka 2011, 07:57
Kirjoittaja gtvaj
Ajoin illalla vaihteeksi rouvan autolla (oma kun meni maalariin rouvan lainattua sitä :wink: ) ja ei siinäkään ne xenonit paljoa paremmat olleet ja sillä on ikää huomattavasti vähemmän.
Päättelin siinä että ainoa konsti saada lisä vaikutelmaa tehokkaamista valoista on laittaa 4tk tilalle 6tk polttimot, siis muuttaa värilämpötilaa. Nuo 4 tonniset on aika kusen väriset.
Loput xenonien heikkoudesta taitaa mennä vanhuuden tuomaan hämäränäkökyvyn poistumiseen ja aivojen veltostumiseen...

Eli näillä mennään, jo senkin takia että tänään maalarikeikan jälkeen menee puskuri takas paikalleen ja polttimoiden takia en sitä enää revi irti ja muutenkaan noita xenoneita ei voi vaihtaa.

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 18 Loka 2011, 09:24
Kirjoittaja dumo
Älä nyt ihmeessä niitä isomman kelvinluvun polttimoihin vaihda. Ellet sitten halua "amisvaikutelmaa" ja huonontunutta valotehoa. En ihan suoraan päättelisi "vaimon auton" huonosta valotehosta, että 10v vanhat umpiot eivät ole kulahtaneet - mutta ihan miten vaan :).

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 18 Loka 2011, 12:29
Kirjoittaja gtvaj
oma mielipide kelvineistä 4000 kusen värinen, 5000 hyvä valkoinen, 6000 liian sininen, kaikkia noita kokeiltu ja tosiaan tuo 5000 on oma valita noista. Nytkin taitaa parissa autossa olla nuo 5000 ja paskattiin tuli siis 4000.

toki sekin on maku asia kuten kaikki muutkin ja voihan se kuskin jo olla vähän kulahtanut, nippuun se menee tänään kumminkin ripeään tahtiin ja 4000 jää paikoilleen ja vanhat ballastitkin jää.

ps. voishan sitä "amisvaikutelmaa" koittaa, tulis sekin koettua kun varsinainen amis on käymättä :lol:

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 18 Loka 2011, 21:31
Kirjoittaja willez
6000k on sinertävä ja valoteho ainakin jälkiasennus-xenoneissa vanhassa 155:sessa oli hyvät. 8000k on jo liikaa.. 4700k taitaa olla puhdas valkoinen.

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 19 Loka 2011, 12:56
Kirjoittaja Tuomas K
gtvaj kirjoitti:Päättelin siinä että ainoa konsti saada lisä vaikutelmaa tehokkaamista valoista on laittaa 4tk tilalle 6tk polttimot, siis muuttaa värilämpötilaa. Nuo 4 tonniset on aika kusen väriset.
Taitaa olla OE-xenonit 4300 kelviniä, eli valkoiset. Niillä on myös paras valoteho, 6000 kelvinin polttimoiden valoteho on huonompi. Lisäksi 6000 K on jo liian sininen mikä alkaa jo haitata sitä näkyvyyttä sekin.

Ja ennenkaikkea, 6000 kelvinin valot näyttää markettiteinituningvaloilta :roll:

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 20 Loka 2011, 12:49
Kirjoittaja gtvaj
juu, 4000-5000 olen pitänyt parhaana sävyltään, sitä en tiennyt että valo teho heikkenee ylöspäin mentäessä, mistähän johtuu ?

Taitaa se valotehon heikkous kyllä johtua keleistä, eilen taas ajaessa märässä ja hämärässä ei noi näytä mitään, mutta ilta kun etenee ja pimenee sekä kuivuu niin alkaa valotkin löytyä. 1-0 luontoäidille siitä taas

Re: xenoneista viisaammat neuvokoot !

Lähetetty: 21 Loka 2011, 13:20
Kirjoittaja dumo
Ihan valovirralla mitattuna, paras "teho" on 4000-5000K polttimoissa. 6000K jälkeen alkaa valovirta dramaattisesti heikentyä (ja toki näitä ei taida E-hyväksyttyinä löytyä, joten katsastuskin voi pompata).

Miksi näin sitten on? Halogeenivaloissahan homma on selvä: Värillinen filtteri (yleensä sininen) suodattaa tiettyjä näkyvän valon aallonpituuksia pois (muuttuu lämmöksi polttimon pinnalla), jolloin sekä valovirta eli säteilyteho näkyvillä aallonpituuksilla että säteilyteho kokonaisuudessaan heikkenee.

Xenoneissa värisävyyn voi ymmärtääkseni vaikuttaa muuttamalla metallisuolan koostumusta ja/tai värifilttereillä. Luokkaa 4000-6000 välillä laatupolttimoissa ei käytetä filttereitä, eikä säteilyteho kokonaisuutena käsittääkseni juuri muutu (korjatkaa jos olen väärässä). Valovirta hieman huononee, koska suurempi osa säteilystä asettuu ei-näkyville aallonpituuksille. Halpispolttimoissa ja luultavasti kaikissa yli 6000K polttimoissa sävyä muutetaan halogeenien tapaan värifilttereillä - näistä kannattaa pysyä kaukana.

On myös hyvä muistaa, että xenonpolttimo "kylmenee" värisävyltään käytössä. Uudet ja käyttämättömät näyttävät alkuun inhottavan keltaisilta verrattuna vanhoihin, mutta sävy kylmenee nopeasti normaaliksi. Loppuun käytetyt sitten ovatkin violetit (eli varmaan sekä valoteholtaan että sävyltään vastaavat kuin 8000K halpapolttimot :wink:)