Mä en löytänyt eroavaisuuksia kuin tiheydestä... Olisi kiva tietää mikä noiden hintaeron selittää. Kyseessä ei ole edes 99 oktaaninen tuote. Joskus toi V-Power kaiketi oli 99 oktaanista(ko)?
Nykyään eroa ei ole kuin lisäaineissa.
Vielä alkuvuodesta V-Power oli alkoholiton vaihtoehto ja oktaaniluku oli 100. Tätä oikeaa V-Poweria saa vielä esim Saksasta, siellä on isoilla asemilla tarjolla V-Power 98E5 ja perinteinen V-Power.
Sääli, että tuon perinteisen myyminen lopetettiin suomessa koska sen ominaisuudet olivat harrastelaitteissa ja pienkoneissa paremmat. Lähinnä tarkoitan säilyvyyttä, moottorisaha, raivaussaha, venemoottori ja harrasteauto jotka ei ole käytössä talvella tankattiin aina syksyllä viimeiset tankit V-Powerilla ja kaasareitten kevätongelmat loppuivat siihen. Alkoholia sisältävät bensat muodostavat valkoisen kalvon/töhnää pitkässä seisonnassa ja moni laite on vaatinut puhdistuksen jotta kävisi taas nätisti.
Pienkoneissa kannattaa nykyään ajaa viimeiset tankit pienkonebensalla ja muihin laittaa säilytysainetta syksyllä ennen seisontaa.
Ja tuo muutos alkoholipitoiseksi tehtiin kaikessa hiljaisuudessa, mittareihin vaan tuli uudet tarrat jotka kertoivat myynnissä olevan V-Power 98E5
Tuo muutos liittyy siihen, että ST1 osti itselleen Shellin jakelun suomessa ja sen myötä marginaalilaatu jätettiin pois ja lisäksi siihen, että V-Power 98E5 myydään keskieuroopassa, eli pystyttiin helpottamaan jakelua.
Olen asian tiimoilta käynyt pitkiä keskusteluja ST1 tuotepuolen kanssa ja nimenomaan tuo säilyvyys on ongelma. Harrastetallissa on autoja (eitosin minun) jotka on liikenteessä ehkä 3 vuoden välein ja sellaista säilytysaikaa nykybensat ei kestä, esim tänä keväänä pari vuotta seissyt Jagge 12 sylinterisellä koneella ei suostunut käymään, tankeissa siinä oli pitkän seisonnan ajan ollut nykybensaa ja kaasuttimet kaikki täynnä valkoista töhnää.
Saas nähdä toteutuuko öljy-yhtiöiden uhkaus...Viime vuoden vaihteessa 95E10-bensan uutisoinnin yhteydessä maamme öljyalan keulamies kertoi että 98 E5-bensan jakelu loppuisi parin kolmen vuoden kuluessa ja ainoastaan 95 E10 jäisi jäljelle dieselin lisäksi.
Osa uusistakin korkeaviritteisemmistä vehkeistä vaatii 98:a antaakseen maksimitehonsa.
silloin kun veepoveri tuli niin vedin 155:sen tankin täyteen sitä. Ihan kun olisi pöllyttänyt sen tankin aikana enemmän putken päästä täyskiihdytyksissä. Seuraavalla tankilla (vpower) ei enään tätä havainnut.
Liekö "puhdistanut" karstaa pois koneesta kun viimeiset 250tkm ajettu 95:sella...
Nykyään tankkaan pelkästään 98 tai power. E10 ei uskalla laittaa....
Minä kun en edes löytänyt ero noiden kahden välillä edes lisäaineista?? Jos niitä ei mainita tuotetiedoissa, niin ei niitä siellä saisi sitten edes olla.
Mä en jaksanut alkaa inttämään ST1:n kanssa asiasta vaan ulkoistin sen Helsingin Sanomien tehtäväksi.
Minä laitan harrasteautoihini ja mopoon viimeiseen tankilliseen ennen talvisäilöön laittoa bensan stabilisaattoria (ts. säilöntäainetta) ja hyvin lähtee taas keväällä käyntiin. Toistaiseksi ainakin toiminut tällä tavalla.
V6 kirjoitti:ei toteudu tai sitten valtio saa lunastaa nämä autot pois
Oikeassa olet, ei toteudu - osittain myöskään sen takia, että 98;n menekki on kuitenkin hyvä, loppukesästä taisi olla vielä niin, että 98 meni enemmän kuin 95e10:ä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
peksu kirjoitti:Minä laitan harrasteautoihini ja mopoon viimeiseen tankilliseen ennen talvisäilöön laittoa bensan stabilisaattoria (ts. säilöntäainetta) ja hyvin lähtee taas keväällä käyntiin. Toistaiseksi ainakin toiminut tällä tavalla.
Ei kukaan hurja ole vielä kokeillu antaa Alfalleen re85:tä sekaan..? Ymmärtääkseni tuon alkoholin ei pitäisi nykyvehkeissä olla ongelma. Muutakuin tietty seisonnan aikana.
JaRoDD kirjoitti:Ei kukaan hurja ole vielä kokeillu antaa Alfalleen re85:tä sekaan..? Ymmärtääkseni tuon alkoholin ei pitäisi nykyvehkeissä olla ongelma. Muutakuin tietty seisonnan aikana.
Tuo ei edes toimi kunnolla kaikissa sille suunnitelluissa moottoreissakaan
JaRoDD kirjoitti:Ei kukaan hurja ole vielä kokeillu antaa Alfalleen re85:tä sekaan..? Ymmärtääkseni tuon alkoholin ei pitäisi nykyvehkeissä olla ongelma. Muutakuin tietty seisonnan aikana.
Tuo ei edes toimi kunnolla kaikissa sille suunnitelluissa moottoreissakaan
En meinannutkaan, että suorilta tankki täyteen... Kyllähän tuota vois herjalla kesällä testata, että huomaako kulutuksessa (tai jossain muussa) eroa, kun tuota laittaa x-määrän tankkiin Oikean bensan sekaan.
Muuan Torniossa asuva tuttuni on vuosikaudet tankannut kymmenkunta vuotta vanhaan Sitikka C5:een Haaparannan E85:ttä joka toisen tankillisen eikä tuossa yli 400 000 ajetussa taikamatossa ole mitään ongelmaa esiintynyt. Sen sijaan samaisen kaverin edellinen auto, yli 500 000 ajettu BX GT joutui kolariin rajavartioston koiran kanssa. Koiralta katkesi kaksi kylkiluuta, mutta jo kuukauden kuluttua oli Musti taas palveluksessa. Sitikka meni lunastukseen.