Katsastus Ongelmia!!
Valvoja: Moderators
- Bulgarian_Stallion
- Viestit: 91
- Liittynyt: 30 Maalis 2004, 04:46
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Katsastus Ongelmia!!
Terve kaikkille,
Ensin pyydän anteeks jos kirjoitan jotkut asiat hassusti, mut en ole ikinä kirjoittanut Suomeksi hyvin (Olen Bulgarialainen). Mutta mul on teille kysymyksiä sekä pikku tarina. Menin eilen katsastukseen Hernesaares mun kaunis Alfaan kanssa (156, 2.0 - 98malli). Ja tämmonen tarina tapahtui;
1. Ensin katsastus mies tarkisti autoa yli 40min, sen jälkeen se kutsui mut Autolle ja sanoi (ja nämä ovat sen oikeat sanat) "Tää on Alfa, täs on pakko olla jotai vialla"
2. Sen jälkeen se ruves tökkimään sen sorkkaraudan kanssa tosi rajusti. Olen ollut yli 10 katsastuksessa ja se normaali ruoste "testi" ei ole ikinä ollut näin rajua. Eli se tökki 5-6 kertaa kunnes tuli selvä reikä latiaan. Ok siel oli vähän ruoste, mut sen tökkimiseen jälkeen se teki reikä joka ei ollu siellä ja viel pahempi aluessa missä ei ollut ruoste.
3. Tiettysti Alfani hylättin sen perustella et on ruostevauriota. OK - 300eur homma, ei oo paha. Mut sitten kun lähdin katsastusasemast tasan 15min ajon jälkeen tapahtui seuraavat asiat: ABS jarrut lopetti toimintaa ja kaikki anti-freeze nesteet olivat valuneet pois ja mootori melkein ylikuumensi.
Tämä ABS ja Jäähdytinneste/ mootori kuumenus tuli sen katsastuksen takia. Kysymykseni on voinko tehdää jotain? Miten se on mahdollista et nää juttut meni rikki sen katsastuksen jälkeen. Ongelma on et en kattonut mitä se äijää tekee, olin odotushuonessa, kun se kutsui mut ja teki se reikä mun eteen. Mut en ole nähnyt mitä muu se on tehnyt. Eli onko se mahdollista et se on ottanut jäähdytin neste pois?
Dinko
Ensin pyydän anteeks jos kirjoitan jotkut asiat hassusti, mut en ole ikinä kirjoittanut Suomeksi hyvin (Olen Bulgarialainen). Mutta mul on teille kysymyksiä sekä pikku tarina. Menin eilen katsastukseen Hernesaares mun kaunis Alfaan kanssa (156, 2.0 - 98malli). Ja tämmonen tarina tapahtui;
1. Ensin katsastus mies tarkisti autoa yli 40min, sen jälkeen se kutsui mut Autolle ja sanoi (ja nämä ovat sen oikeat sanat) "Tää on Alfa, täs on pakko olla jotai vialla"
2. Sen jälkeen se ruves tökkimään sen sorkkaraudan kanssa tosi rajusti. Olen ollut yli 10 katsastuksessa ja se normaali ruoste "testi" ei ole ikinä ollut näin rajua. Eli se tökki 5-6 kertaa kunnes tuli selvä reikä latiaan. Ok siel oli vähän ruoste, mut sen tökkimiseen jälkeen se teki reikä joka ei ollu siellä ja viel pahempi aluessa missä ei ollut ruoste.
3. Tiettysti Alfani hylättin sen perustella et on ruostevauriota. OK - 300eur homma, ei oo paha. Mut sitten kun lähdin katsastusasemast tasan 15min ajon jälkeen tapahtui seuraavat asiat: ABS jarrut lopetti toimintaa ja kaikki anti-freeze nesteet olivat valuneet pois ja mootori melkein ylikuumensi.
Tämä ABS ja Jäähdytinneste/ mootori kuumenus tuli sen katsastuksen takia. Kysymykseni on voinko tehdää jotain? Miten se on mahdollista et nää juttut meni rikki sen katsastuksen jälkeen. Ongelma on et en kattonut mitä se äijää tekee, olin odotushuonessa, kun se kutsui mut ja teki se reikä mun eteen. Mut en ole nähnyt mitä muu se on tehnyt. Eli onko se mahdollista et se on ottanut jäähdytin neste pois?
Dinko
Alfa Romeo 156 2.0
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Katsastus Ongelmia!!
Vanhan koulun katsastusmies...
Auton rikkomisesta saattaa olla hyvin vaikea kerätä näyttöä, joka riittäisi minkäänlaisen hyvityksen aikaansaantiin.
Kannattaisi ehkä alkuun lähettää tälle forumille kirjoittamasi tapahtumakulku kyseisen katsastajan esimiehelle ja pyytää vastinetta.
Tämän vastauksen sävystä riippuen jatkotoimia voi harkita ja lähettää mahdollinen valitus Liikenteen turvallisuusvirastolle, yhteystiedot ja muuta tietoa täältä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... suvaatimus" onclick="window.open(this.href);return false;
...Samansuuntaisia kokemuksia Alfan katsastamisesta, ei sentään rikottu mitään, mutta ruuvasi penkin niin eteen kuin menee ja selkänojan aivan pystyyn ja laittoi vielä penkinlämmittäjän päälle "symppis" katsastusmies...
Auton rikkomisesta saattaa olla hyvin vaikea kerätä näyttöä, joka riittäisi minkäänlaisen hyvityksen aikaansaantiin.
Kannattaisi ehkä alkuun lähettää tälle forumille kirjoittamasi tapahtumakulku kyseisen katsastajan esimiehelle ja pyytää vastinetta.
Tämän vastauksen sävystä riippuen jatkotoimia voi harkita ja lähettää mahdollinen valitus Liikenteen turvallisuusvirastolle, yhteystiedot ja muuta tietoa täältä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... suvaatimus" onclick="window.open(this.href);return false;
...Samansuuntaisia kokemuksia Alfan katsastamisesta, ei sentään rikottu mitään, mutta ruuvasi penkin niin eteen kuin menee ja selkänojan aivan pystyyn ja laittoi vielä penkinlämmittäjän päälle "symppis" katsastusmies...
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Katsastus Ongelmia!!
Ota valokuvat kaikista vahingoista. Jos ymmärsin oikein, niin sekä jarrunesteet, että jäähdytinnesteet tuli ulos?
Vaikkei kuvissa näkyisi kuin vuotokohdat ja päivämääräleima, niin kyllä sen ainakin jotain pitäisi vahvistaa asian suhteen.
Vaikkei kuvissa näkyisi kuin vuotokohdat ja päivämääräleima, niin kyllä sen ainakin jotain pitäisi vahvistaa asian suhteen.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Katsastus Ongelmia!!
Voipi olla onneton sattuma? Tekstissä ei kerrota mistä nesteet oli tullut pihalle, sen selvityksen ainakin vaatii. joskus ihan vanhuuttaan hapertunut letku saattaa revetä, kuin siihen olisi puukolla viilletty alku.
- Bulgarian_Stallion
- Viestit: 91
- Liittynyt: 30 Maalis 2004, 04:46
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Katsastus Ongelmia!!
Terve,
Anteeks et kesti niin kauan vastata, mut kun pitäis saada Alfa kuntoon. Eli ABS jarru valo johtuu (ehkä) siit et kun se on tehnyt noi jarru testit niin joku piuha tai sensori on katkennut. Otin ABS jarruen sulake pois (se 60a) ja laitoin taas paikkalle ja nyt ne toimii välillä - Viikon aikana sytyi kaksi kertaa ja ABS toiminno myöskin loppui. Et periiaates se ei oo ehkä se katsastusmiehen syy vaa se raju testin syy (ne jarru/ alusto testit ovat mun mielestä aika rajuja).
Ne nesteet kyl on vielä misteria. Oli tarkistanut kaikki kaks päivää ennen katsastusta, kaikki oli niinkuin pitäis. Myöskin katsastus päivänä ajoin melkein 20km ennen kun vein se auto siellä, ja ei ollut mitään ongelmia (mootorin lämpötila oli ok). Sitten heti se katsastuksen jälkeen (n.20min) mootorin lämpotila meni yli 100, ja syttyi varoitusvalo. No pysähdyin, tarkistin nesteet, huomasin et se on ihan tyhjä. Menin lähin bensa asemaan ja täyttin kaikki, ja nyt yli viiko on ollut ilman ongelmia - eli nesteet eivät valuu pois. Niin mun ainoat loogisen selittykset ovat tai et se jätkää on yritännyt tarkista radiaatori, ja vahingossa avanut joku letku tai et se on tahallan ottanut ne nesteet pois (joka on aika HC salaliitto teoriaa).
Kuitenskin, pitäis nyt loytää joku hyvää korihitsaaja kun konalassa sanottin et 200eur maksaa korin hitsaus...ja 200eur on mun vähän liika kahdest reiäst
Anteeks et kesti niin kauan vastata, mut kun pitäis saada Alfa kuntoon. Eli ABS jarru valo johtuu (ehkä) siit et kun se on tehnyt noi jarru testit niin joku piuha tai sensori on katkennut. Otin ABS jarruen sulake pois (se 60a) ja laitoin taas paikkalle ja nyt ne toimii välillä - Viikon aikana sytyi kaksi kertaa ja ABS toiminno myöskin loppui. Et periiaates se ei oo ehkä se katsastusmiehen syy vaa se raju testin syy (ne jarru/ alusto testit ovat mun mielestä aika rajuja).
Ne nesteet kyl on vielä misteria. Oli tarkistanut kaikki kaks päivää ennen katsastusta, kaikki oli niinkuin pitäis. Myöskin katsastus päivänä ajoin melkein 20km ennen kun vein se auto siellä, ja ei ollut mitään ongelmia (mootorin lämpötila oli ok). Sitten heti se katsastuksen jälkeen (n.20min) mootorin lämpotila meni yli 100, ja syttyi varoitusvalo. No pysähdyin, tarkistin nesteet, huomasin et se on ihan tyhjä. Menin lähin bensa asemaan ja täyttin kaikki, ja nyt yli viiko on ollut ilman ongelmia - eli nesteet eivät valuu pois. Niin mun ainoat loogisen selittykset ovat tai et se jätkää on yritännyt tarkista radiaatori, ja vahingossa avanut joku letku tai et se on tahallan ottanut ne nesteet pois (joka on aika HC salaliitto teoriaa).
Kuitenskin, pitäis nyt loytää joku hyvää korihitsaaja kun konalassa sanottin et 200eur maksaa korin hitsaus...ja 200eur on mun vähän liika kahdest reiäst

Alfa Romeo 156 2.0
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Katsastus Ongelmia!!
Ettei vain olisi käynyt niin, että kone on lämmennyt päästö- ja jarrutestien aikana vähän enemmän, ja on sitten työntänyt liiat jäähdytysnesteet ylivuotoputken kautta ulos? Jos jarrutestit tuovat esille vian jarruissa, niin kyllä se vika on ihan niissä jarruissa, ei liian rajussa testissä. 
Katsastusmiehen asenne vaikutti kyllä olevan kohdallaan.

Katsastusmiehen asenne vaikutti kyllä olevan kohdallaan.

Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Katsastus Ongelmia!!
Itsekin kävin tossa alkukesästä Hernesaaressa katsastamassa Alfonsoa ja katsastusäijän käytös myös vähän outoa (huumorintajuttomuuden lisäksi). Hakkasi ja väänsi pohjan ruostekohtia myös rautakangella lahjakkaalla otteella mutta ei sentään tästä hylännyt ilmeisesti kun ei reikää aikaan saanut
Hylky tuli ylätukivarresta (mikä oli pari kk sitten huoltamolla todettu ihan hyväksi) ja tämän vaihdoinkin, olihan tolla jo ikää... Mutta koomisempi korjauskehoitus tuli sähköikkunoiden toimimattomuudesta. Oli pientä sähkövikaa tuolloin ja ei ikkunatkaan avautunut mutta inssi oli sitä mieltä että pitäis saada auki. Kuulemma jos parkkihalliin menee niin pitää lipuke saada. Yritin siinä jutulle vähän naureskella ja mainitsin että työpaikalleni mennessä joudun päivittäin lipukeautomaattia käyttämään ja että homma onnistuu mainiosti ovea avaamalla. Happamasta ilmeestä päättelin että asiassa ei ole mitään hauskaa vaan tosi on kyseessä.
No uudelleentarkastukseen vaihoin tukivarren ja onneksi paikalla oli vanhempi herrasmies paremmalla huumorintajulla joka ihmetteli ääneen sähköikkunoiden korjauskehoitusta. Ja sitten sanoi poistavansa koko jutun tiedoista.
Vähän outo kuva jäi mutta uudelleenkatsastuksen palvelu oli leppoisaa ja mukavaa niin ehkäpä uskaltaudun uudestaan kyseiselle asemalle...

Hylky tuli ylätukivarresta (mikä oli pari kk sitten huoltamolla todettu ihan hyväksi) ja tämän vaihdoinkin, olihan tolla jo ikää... Mutta koomisempi korjauskehoitus tuli sähköikkunoiden toimimattomuudesta. Oli pientä sähkövikaa tuolloin ja ei ikkunatkaan avautunut mutta inssi oli sitä mieltä että pitäis saada auki. Kuulemma jos parkkihalliin menee niin pitää lipuke saada. Yritin siinä jutulle vähän naureskella ja mainitsin että työpaikalleni mennessä joudun päivittäin lipukeautomaattia käyttämään ja että homma onnistuu mainiosti ovea avaamalla. Happamasta ilmeestä päättelin että asiassa ei ole mitään hauskaa vaan tosi on kyseessä.
No uudelleentarkastukseen vaihoin tukivarren ja onneksi paikalla oli vanhempi herrasmies paremmalla huumorintajulla joka ihmetteli ääneen sähköikkunoiden korjauskehoitusta. Ja sitten sanoi poistavansa koko jutun tiedoista.
Vähän outo kuva jäi mutta uudelleenkatsastuksen palvelu oli leppoisaa ja mukavaa niin ehkäpä uskaltaudun uudestaan kyseiselle asemalle...
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Katsastus Ongelmia!!
toihan kuulostaa absin anturi vialta jos kerran valo tulee ja menee?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Katsastus Ongelmia!!
Sori vähän offtopic. Vähän jännä juttu vaan että olen vienyt nyt Mersuni katsastukseen kolme kertaa kuukauden välein kolmeen eri paikkaan.
Ensimäisessä paikassa huomauttivat pakoputken laipan irronneen.
Toisessa että sisemmässä raidetangon päässä on pieni välys.
Kolmannessa syttyi kesken katsastuksen ESP vikavalo, ja huomautti että molemmat takajarruletkut on huonoja.
Ainoastaan tuon laipan olen korjannut, ja yhdestäkään näistä mainitsemistani vioista eivät ole kirjoittaneet katsastuspaperiin mitään merkintää, hylkäyksen syy on päästöt. Se mitä vikoja autosta leimalta löytyy riippuu paljon siitä mitkä kohteet inssi sattuu kulloinkin tarkastamaan. Selvää on että aina jää paljon tarkastamatta.
Nyt on lisäksi sellainen hassu juttu että jos vien auton hyväksytysti jälkitarkastukseen ensi kuun 15 päivä niin autoon tulee 4kk leima. Jos 16 päivä niin 1 vuoden ja 4kk leima : )
Ensimäisessä paikassa huomauttivat pakoputken laipan irronneen.
Toisessa että sisemmässä raidetangon päässä on pieni välys.
Kolmannessa syttyi kesken katsastuksen ESP vikavalo, ja huomautti että molemmat takajarruletkut on huonoja.
Ainoastaan tuon laipan olen korjannut, ja yhdestäkään näistä mainitsemistani vioista eivät ole kirjoittaneet katsastuspaperiin mitään merkintää, hylkäyksen syy on päästöt. Se mitä vikoja autosta leimalta löytyy riippuu paljon siitä mitkä kohteet inssi sattuu kulloinkin tarkastamaan. Selvää on että aina jää paljon tarkastamatta.
Nyt on lisäksi sellainen hassu juttu että jos vien auton hyväksytysti jälkitarkastukseen ensi kuun 15 päivä niin autoon tulee 4kk leima. Jos 16 päivä niin 1 vuoden ja 4kk leima : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Katsastus Ongelmia!!
Törmäsin tällaiseen artikkeliin...
http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_pai ... f=leiki-uu
Voi pompsahtaa hylky Diesel autolle tulevaisuudessa.
http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_pai ... f=leiki-uu
Voi pompsahtaa hylky Diesel autolle tulevaisuudessa.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Katsastus Ongelmia!!
Kait se selväkin on, että noita päästöjuttuja aletaan kyttäämään. Olishan sitä aikaisemminkin jo, mutta kenttäolosuhteisiin ei ole ollut laitteistoa.
"puhun niin totta kuin osaan"
Re: Katsastus Ongelmia!!
Volkkarin keissin jälkeen ei yllätä yhtään. Surullista sinällään, koska melkeinpä jokainen harrastaja on dieselistä vetässyt EGR:n umpeen ja poistanut DPF:n kokonaan -> ei jatkossa moisilla autoilla vissiin hirveästi ajeta? Ellei sitten halua taas tukahduttaa menopuolta...
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: Katsastus Ongelmia!!
Mielenkiintoista miten meinaavat saada lain mukaan auton hylättyä, jos rajojen sisällä olevat arvot "viittaavat vilunkiin".
No toki pitää muistaa, että nykyään Ylen nettiuutisointi on ihan samanlaista klikkihuoraamista kuin iltapäivälehdillä, luotettavuus on toisarvoista.
No toki pitää muistaa, että nykyään Ylen nettiuutisointi on ihan samanlaista klikkihuoraamista kuin iltapäivälehdillä, luotettavuus on toisarvoista.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Katsastus Ongelmia!!
EGR - sekös on se pakokaasun kierrätys takaisin palotilaan? Mikä on DPF? Tarvitaanko sen tulkkaamiseen Acrobat Readeriä? En kyllä ole harrastaja lainkaan, kun ei ole tullut edes mieleen sörkkiä Bimmerin polttoöljypataa millään lailla... Eikös nuo tupaöljyt ole pihistelyä varten?
En tiedä miksi tuo dieseleiden tuunaaminen jotenkin haraa omaa sielua vastaan. Ei kai siinä niin paljon pahaa ole, kuin miltä ajatus jostain syystä pääkopassani tuntuu.
En tiedä miksi tuo dieseleiden tuunaaminen jotenkin haraa omaa sielua vastaan. Ei kai siinä niin paljon pahaa ole, kuin miltä ajatus jostain syystä pääkopassani tuntuu.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Katsastus Ongelmia!!
Odotellaan mitä ne keksii. Tekniset keinot on tiettävästi vähän vähissä.Ricambi kirjoitti:Voi pompsahtaa hylky Diesel autolle tulevaisuudessa.
DPF on partikkelifiltteri eli hiukkassuodatin. Sen poistaminen putkesta yleisesti ottaen pidentää moottorin elinikää ja pienentää kulutusta ja säästää pitkän pennin verrattuna pöntön vaihtoon jos se on tukossa, eli on juurikin sitä pihistelyä. EGR tosiaan on pakokaasun takaisinkierrätys. Sen poistaminen käytöstä vähentää moottorin (etenkin imupuolen) nokeentumista eli säästää pitkällä tähtäimellä korjauskustannuksissa sekin.lerppu kirjoitti:EGR - sekös on se pakokaasun kierrätys takaisin palotilaan? Mikä on DPF? Tarvitaanko sen tulkkaamiseen Acrobat Readeriä? En kyllä ole harrastaja lainkaan, kun ei ole tullut edes mieleen sörkkiä Bimmerin polttoöljypataa millään lailla... Eikös nuo tupaöljyt ole pihistelyä varten?
Sehän siinä hupaisaa onkin, että noita kahta ei poistella pelkästään virityssyistä, vaan myös tulevaisuuden kustannusten välttelemiseksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Katsastus Ongelmia!!
^Jaa. Kiitos tiedosta. Omat kilsat on kyllä niin vähäiset että jääkööt sinne tehoja syömään ja systeemiä mädättämään - näillä kilsoilla diesel-pannu muutenkin on suht perusteeton hankinta. Tuo autoluokka vaan on kovin tupaöljyllä kyllästetty, josta noita tulee hankittua...
Jos joku nyt vaan ostais tuon kämpän penteleen, niin sitte joutuu uuden asunnon lisäksi hankkimaan uuden kulkineen - jos vaikka silloin pääsisi eroon paholaisenmehusta...
Jos joku nyt vaan ostais tuon kämpän penteleen, niin sitte joutuu uuden asunnon lisäksi hankkimaan uuden kulkineen - jos vaikka silloin pääsisi eroon paholaisenmehusta...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Katsastus Ongelmia!!
Siinäpähän kyllästyy.Ricambi kirjoitti:Törmäsin tällaiseen artikkeliin...
http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_pai ... f=leiki-uu
Voi pompsahtaa hylky Diesel autolle tulevaisuudessa.
Ensinnäkin sisältö on pävi.
Ensin puhutaan, että DPF:n tai AdBluen poistaminen nostaa päästöt "kymmenkertaiseksi" - no ei muuten nosta. Nostaa, mutta paljonko?
Ja heti perään hehkutetaan, että 2000-luvun alusta ollaan tiputettu päästöjä kuudennekseen... Ja siltikin niitä hiukkaspäästöjä on, ne on vaan nyt niin perkeleen pieniä hiukkasia, että ne ihan oikeasti kulkeutuu ihmisen keuhkoihin ja jää sinne. "Terveellistä matkaa julkisella liikenteellä!", kun bussia odottelet kadun varressa. Köh köh varmaan vasta 20v myöhemmin, mutta anyway.
PS.
Tuosta jätettiin pois bensaturbot kokonaan. Niissä NOx-päästöt ovat aika kovia. Mutta koska ne ei ole dieseleitä, niistä ei niitä mitata - reilua?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Katsastus Ongelmia!!
^
Olettaisin että mm. NOx:t on aika isossa osassa tuossa TraFin uudistuksessa - mutta mitäpä minä tiedän. Homma selviää ehkä sit joskus tai sit ei...
Olettaisin että mm. NOx:t on aika isossa osassa tuossa TraFin uudistuksessa - mutta mitäpä minä tiedän. Homma selviää ehkä sit joskus tai sit ei...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Katsastus Ongelmia!!
Minkä raja-arvojen? Eihän dieselien päästöjä (hiukkaspäästöt + NOx päästöt) ole tähän mennessä lainkaan mitattu katsastuksessa! Pl. onneton savutustesti.sämpy kirjoitti:Mielenkiintoista miten meinaavat saada lain mukaan auton hylättyä, jos rajojen sisällä olevat arvot "viittaavat vilunkiin".
Varsinainen ongelma on, että jopa täysin ehjät dieselit ylittävät päästörajansa, kun testataan normaalissa käytössä olevia autoja -> melkein joka ainoa hylättäisiin, jos päästötesti otettaisiin käyttöön ja kriteeri asetettaisiin kuten bensakoneilla.
Nämä päästöjen ylittymiset ovat ilmeisesti olleet viranomaisilla pitkään tiedossa, mutta tätä on katsottu läpi sormien, koska ei ole haluttu antaa kuoliniskua henkilöautodieseleille. Asia tuli julkisuuteen VAG päästöhuijauksen sivutuotteena. Huijausautojen kerrottiin ylittävän (NOx) päästörajat jopa 40 kertaisesti, mutta sivulauseessa kerrottiin olevan aivan tavallista, että normaalikäytössä olevista autoista mitataan viisinkertaiset päästöt tyyppihyväksynnän laboratoriotesteihin verrattuna.
Tässähän löytyi selitys sillekin, miksi kaupunkien ilmanlaatu ei ole juuri parantunut, vaikka paperilla dieselin päästöt ovat vähentyneet huimasti. Vaikeaa enää teeskennellä tietämätöntä asian suhteen -> jonkinlainen päästötesti on pakko ottaa käyttöön ja todellinen ongelma on asettaa raja-arvot siten, että ERG/nokiloukun modaukset kärähtää, mutta ”puhtaat” autot ei, vaikka näillä ”puhtaillakin” se puhtaus on vähän niin ja näin.
Nokiloukun kanssa ei varmaa ole edes isoa ongelmaa raja-arvojen kanssa, koska suodattimella on niin iso vaikutus päästöihin. Siis hiukkaspäästöihin. Joita ei savutustestillä mitata.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Katsastus Ongelmia!!
Ja eipä tuo savutustesti nykykoneissa ole edes mikään testi. Ainakaan henkilöautopuolella.
Commonrail ei savuta edes melkein ehjänä ilman kuormaa, ei sitten millään. Ei kyllä kuormattunakaan mitenkään ihan hirveen herkästi.
Commonrail ei savuta edes melkein ehjänä ilman kuormaa, ei sitten millään. Ei kyllä kuormattunakaan mitenkään ihan hirveen herkästi.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Katsastus Ongelmia!!
Jep, puhutaan pienhiukkasista ja seuraavassa lauseessa joko savutustestistä tai hiukkasten massapitoisuudesta, yksikkönä mg/m³.Aquatica kirjoitti:Ensinnäkin sisältö on pävi.
...
Ja heti perään hehkutetaan, että 2000-luvun alusta ollaan tiputettu päästöjä kuudennekseen... Ja siltikin niitä hiukkaspäästöjä on, ne on vaan nyt niin perkeleen pieniä hiukkasia, että ne ihan oikeasti kulkeutuu ihmisen keuhkoihin ja jää sinne.
Pitäisi puhua isoista ja pienistä hiukkasista erikseen. Pienhiukkaset ovat käytännössä näkymättömiä. Niitä voi olla 50 000 kpl/cm³ (huom. yksikkö!) ja ilma näyttää silti ihan läpinäkyvältä.
Isot hiukkaset saattavat muodostaa 99 % hiukkasten kokonaismassasta, mutta lukumääriä verrattaessa numerot kääntyvät ylösalaisin – pieniä voi olla tuhansia yhtä isoa hippusta kohti. Hankalaksi asian tekee, että terveydelle haitallisimpia ovat juuri kaikkein pienimmät, alle 0,1 mikrometrin "ultrapienet" hiukkaset. Joiden pitoisuus hukkuu täysin isompien alle aina, kun puhutaan massapitoisuudesta. Sitten ollaan oikealla asialla, kun yksikkönä on kpl/cm³. Kuutiosenttejä käytetään kuutiometrien sijaan, ettei tarvitse kirjoittaa koko riviä täyteen nollia

Montako kertaa sinua pitää valistaa siitä, ettei NOx (typen oksidit eli kaasumolekyyleistä puhutaan) = hiukkaset? Bensakoneen katalysaattori niittaa erittäin tehokkaasti NOxit sekä palamattomat hiilivedyt. Katalysaattorin toiminta testataan katsastuksessa + uudemmissa autoissa on vielä jatkuva seuranta (OBD) katin toiminnalle.Aquatica kirjoitti:Tuosta jätettiin pois bensaturbot kokonaan. Niissä NOx-päästöt ovat aika kovia. Mutta koska ne ei ole dieseleitä, niistä ei niitä mitata - reilua?
Hlöautodieseleissä on tyypillisesti pelkkä hiukkassuodatin (joka tuskin on turha.... ei tehtaat näin kalliita komponentteja huvin vuoksi lisäile) ja NOxeja koitetaan rajoittaa pelkällä palotapahtuman hallinnalla.
(Ultra)pienet hiukkaset ovat tosiaan lehtijuttujen mukaan uusien, suorasuihkutteisten bensakoneiden ongelma, mutta tämä on tosiaan luettu yleensä niin, että ilmiö olisi vain & ainoastaan turbokoneisiin liittyvä. Eihän suorasuihkutteisia vapareita ole olemassakaan, kuten ei myöskään ei-suorasuihkutteisia turbokoneita.

Vakavuudesta en osaa sanoa, kun ei ole näitä hiukkaspitoisuuksia (lukumääräpitoisuuksia) löyty pöytään. Ja jos tästä puhutaan, niin pitäisi myös katsoa, paljonko dieselien nokiloukuista tulee läpi. Yleensä 0,3 mikrometriä on se kokoluokka, johon kaikenlaiset suodattimet puree huonosti. Tarkoittaa käytännössä, että 50 % pääsee läpi esim. iv-koneiden suodattimista (F7). Autojen raittarit toivottavasti tehokkaapia (HEPA?)..
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Katsastus Ongelmia!!
^
Nuo typen oksidit on mulle jotenkin pakkomielle, en tajua miksi. Sori taas jälleen... Syytän kuitenkin iltalehden uutisointia pakokaasupäästöjen surkeasta uutisoinnista asiasisällön osalta.
Mutta nythän henkilöautoissa on jo melkein kaikissa ureajärjestelmät, kun ei se pelkkä dpf riitä. Joissakin ainakin erittäin fiksu rakenne, eli helppo täyttää ihan itse.
Nuo typen oksidit on mulle jotenkin pakkomielle, en tajua miksi. Sori taas jälleen... Syytän kuitenkin iltalehden uutisointia pakokaasupäästöjen surkeasta uutisoinnista asiasisällön osalta.
Mutta nythän henkilöautoissa on jo melkein kaikissa ureajärjestelmät, kun ei se pelkkä dpf riitä. Joissakin ainakin erittäin fiksu rakenne, eli helppo täyttää ihan itse.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Katsastus Ongelmia!!
Hetkinen-hetkinen! Kun en lue Vagniikan Maailmaa taikka ole lainkaan kiinnostunut dieseleistä, niin tämä "ureajärjestelmän täyttäminen itse" vaatii nyt kyllä hieman avaamista!
- Kohta 1) Mitä helvettiä?
- Kohta 2) Ymmärrän että tuskin auton kyljessä on täyttöaukkoa, jonne "suuttimen" saa laittaa ja täyttää järjestelmän, mutta jos on: *AWESOME*!
...Skoda Ureactavia, Happy Ending -edition...
- Kohta 1) Mitä helvettiä?
- Kohta 2) Ymmärrän että tuskin auton kyljessä on täyttöaukkoa, jonne "suuttimen" saa laittaa ja täyttää järjestelmän, mutta jos on: *AWESOME*!


...Skoda Ureactavia, Happy Ending -edition...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Katsastus Ongelmia!!
Pensakoneiden ongelma tämä ei ole. Voin muistaa aivan väärin, mutta korkeita hiukkasmääriä pukkas juurikin autounionin pensat. Noita esimerkkejä nykyaikaisista pensaturbosuorasuihku-moteista on kyllä, mistä tulee hyvin vähän hiukkasia/lähipäästöjä ja ihan ilman mitään poikkeavia kommervenkkeja. Kaasuöljyn kanssa on vaan niin, että lähipäästöjen hallitsemiseen tarvitaan pakosti erilaisia saastelaitteistoja ja runsaasti.
"puhun niin totta kuin osaan"
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Katsastus Ongelmia!!
Joo, tää on tätä tupaöljyilijöiden nykypäiväälerppu kirjoitti:Hetkinen-hetkinen! Kun en lue Vagniikan Maailmaa taikka ole lainkaan kiinnostunut dieseleistä, niin tämä "ureajärjestelmän täyttäminen itse" vaatii nyt kyllä hieman avaamista!
- Kohta 1) Mitä helvettiä?
- Kohta 2) Ymmärrän että tuskin auton kyljessä on täyttöaukkoa, jonne "suuttimen" saa laittaa ja täyttää järjestelmän, mutta jos on: *AWESOME*!![]()
![]()
...Skoda Ureactavia, Happy Ending -edition...

ot: Hain johan deereen paholaista parilla kannulla. Kannut ei vuotaneet yhtään(siis päältä täysin kuivat ja tankkauspistooliin tartuin tietysti hanskalla. Silti se s*atanan tupaöljyn käry oli käsissä koko loppupäivän ja hotlari kärys kans.

"puhun niin totta kuin osaan"
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Katsastus Ongelmia!!
Olen ihmetellyt itsekin, että miksi pitää ostaa keinotekoista ureaa, kun ihan luomuakin olis saatavana verovapaasti. Kokeilkaas joku, jolla on AdBlue -kusta juova Mersu tai vastaavalerppu kirjoitti:Hetkinen-hetkinen! Kun en lue Vagniikan Maailmaa taikka ole lainkaan kiinnostunut dieseleistä, niin tämä "ureajärjestelmän täyttäminen itse" vaatii nyt kyllä hieman avaamista!
- Kohta 1) Mitä helvettiä?
- Kohta 2) Ymmärrän että tuskin auton kyljessä on täyttöaukkoa, jonne "suuttimen" saa laittaa ja täyttää järjestelmän, mutta jos on: *AWESOME*!![]()
![]()
...Skoda Ureactavia, Happy Ending -edition...

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Katsastus Ongelmia!!
^jotkut rekkamiehet ovat tämän jo testannet ja hyvin toiminut. Täydet tehot tulleet käyttöön.
"puhun niin totta kuin osaan"
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Katsastus Ongelmia!!
Rekkamiesten luontainen oktaaniluku lienee aika korkea?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Katsastus Ongelmia!!
Mä yritin huollossa ehdottaa että tauolla kusen sinne adblue tankkiin mutta eivät huollossa lämmenneet asialle. Lisäksi sanoivat että jos se adbluen antaa loppua ajossa niin menee vikasietotilaan
Näin merssussa.


Ayrton Senna da Silva forever
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Katsastus Ongelmia!!
Ainakin osa adblue vehkeistä (raskas kalusto ja traktorit) tiputtaa tehot, siihen, millä menee ilman "kusta" päästöistä läpi. Lisäys: Nopean googlailun perusteella joutuvat kai tosiaan tiputtamaan tehot, jotta pysyisi päästörajoissa. Tuohon on sitten kai erilaisia toteutuksia miten se tarkaallen tehdään.
Esim:
Valtran ohjekirjasta: (googlella löyty ja linkki tähän ohjekirjaan ei enää pelaa, omat valmetit "vähän" vanhempaa vuosikertaa)
HUOMAUTUS: Kun AdBlue-taso laskee 5 prosenttiin tai alemmas, moottorinvääntömomentti ja enimmäispyörimisnopeus laskevat hitaasti.
HUOMAUTUS: Kun AdBlue-taso laskee noin 0 prosenttiin, moottorinvääntömomentti ja enimmäispyörimisnopeus laskevat hitaasti. Lopuksi, nointunnin kuluttua, moottori hidastaa tyhjäkäyntinopeuteen, ja järjestelmä rajoittaavääntömomenttia voimakkaasti. Näin varmistetaan, että pakokaasupäästötpysyvät sallittujen lakisääteisten rajojen sisällä.
HUOMAUTUS: Täytä AdBlue/DEF-säiliö ajoissa, koska liian alhainen AdBlue-taso voi aiheuttaa vikakoodeja. Näin voi tapahtua etenkin lämpötilan ollessa korkea.
Helposti joo menee noi NOx:it ja muut päästöt sekaisin, kun niiden syntymekanismit eivät ole ihan simppeleitä ja niitä ei opetata yläasteella/lukiossa/ammattikoulussa.
En itsekään osaa päästä kunnolla kuvailla noiden syntyä palotapahtumassa kovin hyvin. Vaikka löytyy käytynä kursseja, kuten poltto ja kattilatekniikka, teknillinen termodynamiikka yms.
Esim:
Valtran ohjekirjasta: (googlella löyty ja linkki tähän ohjekirjaan ei enää pelaa, omat valmetit "vähän" vanhempaa vuosikertaa)
HUOMAUTUS: Kun AdBlue-taso laskee 5 prosenttiin tai alemmas, moottorinvääntömomentti ja enimmäispyörimisnopeus laskevat hitaasti.
HUOMAUTUS: Kun AdBlue-taso laskee noin 0 prosenttiin, moottorinvääntömomentti ja enimmäispyörimisnopeus laskevat hitaasti. Lopuksi, nointunnin kuluttua, moottori hidastaa tyhjäkäyntinopeuteen, ja järjestelmä rajoittaavääntömomenttia voimakkaasti. Näin varmistetaan, että pakokaasupäästötpysyvät sallittujen lakisääteisten rajojen sisällä.
HUOMAUTUS: Täytä AdBlue/DEF-säiliö ajoissa, koska liian alhainen AdBlue-taso voi aiheuttaa vikakoodeja. Näin voi tapahtua etenkin lämpötilan ollessa korkea.
Helposti joo menee noi NOx:it ja muut päästöt sekaisin, kun niiden syntymekanismit eivät ole ihan simppeleitä ja niitä ei opetata yläasteella/lukiossa/ammattikoulussa.
En itsekään osaa päästä kunnolla kuvailla noiden syntyä palotapahtumassa kovin hyvin. Vaikka löytyy käytynä kursseja, kuten poltto ja kattilatekniikka, teknillinen termodynamiikka yms.

Suoraan vaan suoraa
- Jarkki
- Viestit: 264
- Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
- Paikkakunta: Raahe
Re: Katsastus Ongelmia!!
Suihkuttimien toimintaa varmaan pyrkivät monitoroimaan. Kun nuista ekodieseleistä kevytkuorma-auto soveluksissa, on hajonnut moottoreita. Vuotava suihkutin sulattaa männät kovassa rasituksessa. Miten sitten käytännössä? Havaitaanko vikoja tukkeutunena dpf:nä tai adblu vikakoodeina? En tiedä. Suodatinpöntöt luulis olevan edullisempia, kuin rikkinäisen moottorin vaihto. Vaikka suutin sinne vaihdettais samalla. 

Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Katsastus Ongelmia!!
Minkälaisia kulkineita luolamiehet käytti, kun saivat jääkauden loppumaan näilläkin leveysasteilla?
Vai sulattiko jumala jään, jotta miehen ja naisen oli hyvä olla?
Jos sitä parjattua jääkautta ollutkaan...
Vai sulattiko jumala jään, jotta miehen ja naisen oli hyvä olla?
Jos sitä parjattua jääkautta ollutkaan...
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Katsastus Ongelmia!!
^Jos meinaat, että nykyinen lämpeneminen on täysin luonnollista. Mites vastaat tähän: Jääkauden tuloista, menoista ja ilmastoajanjaksojen vaihteluissa puhutaan tuhansista/kymmenestätuhannesta vuodesta. Nyt tapahtuva lämpötilan nousu on tapahtunut muutamassa sadassa vuodessa...
Suoraan vaan suoraa
Re: Katsastus Ongelmia!!
"Onhan ympäristönmuutos niinku vakava asia, mut v*ttu ei sitä nyt autoilla v*ttu pelasteta. Ihmiset on ajanut autoilla niin kauan ku ihmiset on ollu täällä."
https://youtu.be/jDj0P5a_q14?t=1m40s
https://youtu.be/jDj0P5a_q14?t=1m40s
VMP
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Katsastus Ongelmia!!
Eihän noi adblue ja hiukkasloukut oikeastaan ilmaston lämpenemiseen vaikutakaan. Ilmanlaatuun kaupungeissa ja happamoittavien sateiden syntyyn.
Katsastuksesta. Kaveri harmitteli, kun fordi sai hylsyn liian heikosta käsijarrusta. Piti tasaisesti molemminpuolin, liian vähän vain. Sano vaihtavansa katsastusasemaa uusintatarkastukseen, kun ei hänen mielestään vetänyt katsastusinssi käkkäriä niin ylös, kuin se olisi noussut. No saattaa se oikeasti ollakin liian heikko, vaikka katsuri lempeästi sitä käsittelikin, kun oli kuulemma monta naksua löysää kahvaa nostaessa.
Edit. Tuota videota
Olen onnistunut olemaan näkemättä sitä ennen.
Katsastuksesta. Kaveri harmitteli, kun fordi sai hylsyn liian heikosta käsijarrusta. Piti tasaisesti molemminpuolin, liian vähän vain. Sano vaihtavansa katsastusasemaa uusintatarkastukseen, kun ei hänen mielestään vetänyt katsastusinssi käkkäriä niin ylös, kuin se olisi noussut. No saattaa se oikeasti ollakin liian heikko, vaikka katsuri lempeästi sitä käsittelikin, kun oli kuulemma monta naksua löysää kahvaa nostaessa.
Edit. Tuota videota

Suoraan vaan suoraa
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Katsastus Ongelmia!!
NOx:t on tosiaan ihmisten kannalta ikäviä. Ehkäpä nuo on nyt sen takia mulle pienhiukkasia, koska pienhiukkaset = pahasta ihmiselle ja typenoksidit = pahasta ihmiselle. Niinkuin aiheuttaa keuhkopöhöä ja kaikkea muuta mukavaa.
Mutta Garmund, me ollaan nyt kaiketi aika lailla pitkän ajanjakson lämpimässä päässä (kohti kuuminta kohtaa mennen), jonka jälkeen alkaa taas viileneminen. Ainakin muistelen joskus 2005 nurkilla jonkun tehneen moisen graafin. Me ollaan lämpimässä päässä, joten lyhyen aikavälin laskennalla ollaan nostettu keskilämpötilaa harvinaisen nopeasti. Ilmansaastetasothan oli mm. 1500-luvulla jo aika mielettömät, jonka jälkeen lyhyellä aikavälillä tais olla vähän viilentymistä ennenku taas lämpenee jne...
Kaikkihan noi menee sykleissä. Uusi jääkausi tulee, mut ensin pitää lämmetä kunnolla.
Mutta Garmund, me ollaan nyt kaiketi aika lailla pitkän ajanjakson lämpimässä päässä (kohti kuuminta kohtaa mennen), jonka jälkeen alkaa taas viileneminen. Ainakin muistelen joskus 2005 nurkilla jonkun tehneen moisen graafin. Me ollaan lämpimässä päässä, joten lyhyen aikavälin laskennalla ollaan nostettu keskilämpötilaa harvinaisen nopeasti. Ilmansaastetasothan oli mm. 1500-luvulla jo aika mielettömät, jonka jälkeen lyhyellä aikavälillä tais olla vähän viilentymistä ennenku taas lämpenee jne...
Kaikkihan noi menee sykleissä. Uusi jääkausi tulee, mut ensin pitää lämmetä kunnolla.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Katsastus Ongelmia!!
Jos jarruissa tehonpuutetta niin kannattaa mennä sateella katsastukseen. Menee paljon pienemmillä arvoilla moitteetta läpi.
Re: Katsastus Ongelmia!!
Tai jos laittaa vaan ne kuntoon. Varsinkin jarrut! Voi jeesus...
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Katsastus Ongelmia!!
No näinhän se perinteisesti on ollut, ei enää kauaa. Trafi on tuohon dynamometrin telojen kitkaan tehnyt uuden vaatimuksen, kitkakerroin vähintään 0,58 pitää löytyä kelillä kuin kelillä...VMTD kirjoitti:Jos jarruissa tehonpuutetta niin kannattaa mennä sateella katsastukseen. Menee paljon pienemmillä arvoilla moitteetta läpi.
Tarkoittaa jatkossa about vuoden välein telojen vaihtoa aiemman 5-10v sijaan... ja taas lisää kustannuksia katsastusyrittäjille. asiakashan nekin lopulta maksaa..
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Katsastus Ongelmia!!
Toiset katsastusmiehet on aika hinteliä, eipä saanut minunkaan käsijarrusta 16% kokonaispainosta tai pyöriä lukkoon.
Minä sanoin, että vetää reippaasti, eikä hissukseen. Jouduin vetäsemään käkkärin itse kun vieressä istuin. Meni ne pyörät on lukkoon ja prosentitkin riitti, tosin hylsy käyttöjarrun heikosta tehosta.
Minä sanoin, että vetää reippaasti, eikä hissukseen. Jouduin vetäsemään käkkärin itse kun vieressä istuin. Meni ne pyörät on lukkoon ja prosentitkin riitti, tosin hylsy käyttöjarrun heikosta tehosta.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Katsastus Ongelmia!!
Lisäksi se käsijarrun kahvan liike pitää olla, ainakin katsastusmiehen mielestä, tarpeeksi lyhyt.
Tarkoittaa: hintelä inssi saa vedettyä sen tarpeeks ylös.
Sama ku käyttöjarrussa jarrujen tehon pitää olla tarpeeks 50kg poljinpaineella, ei hampaat irveessä runnottuna...
Tarkoittaa: hintelä inssi saa vedettyä sen tarpeeks ylös.
Sama ku käyttöjarrussa jarrujen tehon pitää olla tarpeeks 50kg poljinpaineella, ei hampaat irveessä runnottuna...
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Katsastus Ongelmia!!
155:ssa lyhyt kahva, raskas vetää.