Sivu 1/1

Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 27 Syys 2012, 14:39
Kirjoittaja Bulgarian_Stallion
Terve kaikkille,

Ensin pyydän anteeks jos kirjoitan jotkut asiat hassusti, mut en ole ikinä kirjoittanut Suomeksi hyvin (Olen Bulgarialainen). Mutta mul on teille kysymyksiä sekä pikku tarina. Menin eilen katsastukseen Hernesaares mun kaunis Alfaan kanssa (156, 2.0 - 98malli). Ja tämmonen tarina tapahtui;
1. Ensin katsastus mies tarkisti autoa yli 40min, sen jälkeen se kutsui mut Autolle ja sanoi (ja nämä ovat sen oikeat sanat) "Tää on Alfa, täs on pakko olla jotai vialla"
2. Sen jälkeen se ruves tökkimään sen sorkkaraudan kanssa tosi rajusti. Olen ollut yli 10 katsastuksessa ja se normaali ruoste "testi" ei ole ikinä ollut näin rajua. Eli se tökki 5-6 kertaa kunnes tuli selvä reikä latiaan. Ok siel oli vähän ruoste, mut sen tökkimiseen jälkeen se teki reikä joka ei ollu siellä ja viel pahempi aluessa missä ei ollut ruoste.
3. Tiettysti Alfani hylättin sen perustella et on ruostevauriota. OK - 300eur homma, ei oo paha. Mut sitten kun lähdin katsastusasemast tasan 15min ajon jälkeen tapahtui seuraavat asiat: ABS jarrut lopetti toimintaa ja kaikki anti-freeze nesteet olivat valuneet pois ja mootori melkein ylikuumensi.

Tämä ABS ja Jäähdytinneste/ mootori kuumenus tuli sen katsastuksen takia. Kysymykseni on voinko tehdää jotain? Miten se on mahdollista et nää juttut meni rikki sen katsastuksen jälkeen. Ongelma on et en kattonut mitä se äijää tekee, olin odotushuonessa, kun se kutsui mut ja teki se reikä mun eteen. Mut en ole nähnyt mitä muu se on tehnyt. Eli onko se mahdollista et se on ottanut jäähdytin neste pois?

Dinko

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 27 Syys 2012, 15:47
Kirjoittaja lerppu
Vanhan koulun katsastusmies...
Auton rikkomisesta saattaa olla hyvin vaikea kerätä näyttöä, joka riittäisi minkäänlaisen hyvityksen aikaansaantiin.
Kannattaisi ehkä alkuun lähettää tälle forumille kirjoittamasi tapahtumakulku kyseisen katsastajan esimiehelle ja pyytää vastinetta.
Tämän vastauksen sävystä riippuen jatkotoimia voi harkita ja lähettää mahdollinen valitus Liikenteen turvallisuusvirastolle, yhteystiedot ja muuta tietoa täältä:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... suvaatimus" onclick="window.open(this.href);return false;

...Samansuuntaisia kokemuksia Alfan katsastamisesta, ei sentään rikottu mitään, mutta ruuvasi penkin niin eteen kuin menee ja selkänojan aivan pystyyn ja laittoi vielä penkinlämmittäjän päälle "symppis" katsastusmies...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 28 Syys 2012, 18:48
Kirjoittaja JaRoDD
Ota valokuvat kaikista vahingoista. Jos ymmärsin oikein, niin sekä jarrunesteet, että jäähdytinnesteet tuli ulos?

Vaikkei kuvissa näkyisi kuin vuotokohdat ja päivämääräleima, niin kyllä sen ainakin jotain pitäisi vahvistaa asian suhteen.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 28 Syys 2012, 23:13
Kirjoittaja legza
Voipi olla onneton sattuma? Tekstissä ei kerrota mistä nesteet oli tullut pihalle, sen selvityksen ainakin vaatii. joskus ihan vanhuuttaan hapertunut letku saattaa revetä, kuin siihen olisi puukolla viilletty alku.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Loka 2012, 12:49
Kirjoittaja Bulgarian_Stallion
Terve,

Anteeks et kesti niin kauan vastata, mut kun pitäis saada Alfa kuntoon. Eli ABS jarru valo johtuu (ehkä) siit et kun se on tehnyt noi jarru testit niin joku piuha tai sensori on katkennut. Otin ABS jarruen sulake pois (se 60a) ja laitoin taas paikkalle ja nyt ne toimii välillä - Viikon aikana sytyi kaksi kertaa ja ABS toiminno myöskin loppui. Et periiaates se ei oo ehkä se katsastusmiehen syy vaa se raju testin syy (ne jarru/ alusto testit ovat mun mielestä aika rajuja).
Ne nesteet kyl on vielä misteria. Oli tarkistanut kaikki kaks päivää ennen katsastusta, kaikki oli niinkuin pitäis. Myöskin katsastus päivänä ajoin melkein 20km ennen kun vein se auto siellä, ja ei ollut mitään ongelmia (mootorin lämpötila oli ok). Sitten heti se katsastuksen jälkeen (n.20min) mootorin lämpotila meni yli 100, ja syttyi varoitusvalo. No pysähdyin, tarkistin nesteet, huomasin et se on ihan tyhjä. Menin lähin bensa asemaan ja täyttin kaikki, ja nyt yli viiko on ollut ilman ongelmia - eli nesteet eivät valuu pois. Niin mun ainoat loogisen selittykset ovat tai et se jätkää on yritännyt tarkista radiaatori, ja vahingossa avanut joku letku tai et se on tahallan ottanut ne nesteet pois (joka on aika HC salaliitto teoriaa).
Kuitenskin, pitäis nyt loytää joku hyvää korihitsaaja kun konalassa sanottin et 200eur maksaa korin hitsaus...ja 200eur on mun vähän liika kahdest reiäst :D

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Loka 2012, 14:30
Kirjoittaja mutt
Ettei vain olisi käynyt niin, että kone on lämmennyt päästö- ja jarrutestien aikana vähän enemmän, ja on sitten työntänyt liiat jäähdytysnesteet ylivuotoputken kautta ulos? Jos jarrutestit tuovat esille vian jarruissa, niin kyllä se vika on ihan niissä jarruissa, ei liian rajussa testissä. ;)

Katsastusmiehen asenne vaikutti kyllä olevan kohdallaan. :roll:

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Loka 2012, 16:32
Kirjoittaja Oiva
Itsekin kävin tossa alkukesästä Hernesaaressa katsastamassa Alfonsoa ja katsastusäijän käytös myös vähän outoa (huumorintajuttomuuden lisäksi). Hakkasi ja väänsi pohjan ruostekohtia myös rautakangella lahjakkaalla otteella mutta ei sentään tästä hylännyt ilmeisesti kun ei reikää aikaan saanut :wink:

Hylky tuli ylätukivarresta (mikä oli pari kk sitten huoltamolla todettu ihan hyväksi) ja tämän vaihdoinkin, olihan tolla jo ikää... Mutta koomisempi korjauskehoitus tuli sähköikkunoiden toimimattomuudesta. Oli pientä sähkövikaa tuolloin ja ei ikkunatkaan avautunut mutta inssi oli sitä mieltä että pitäis saada auki. Kuulemma jos parkkihalliin menee niin pitää lipuke saada. Yritin siinä jutulle vähän naureskella ja mainitsin että työpaikalleni mennessä joudun päivittäin lipukeautomaattia käyttämään ja että homma onnistuu mainiosti ovea avaamalla. Happamasta ilmeestä päättelin että asiassa ei ole mitään hauskaa vaan tosi on kyseessä.

No uudelleentarkastukseen vaihoin tukivarren ja onneksi paikalla oli vanhempi herrasmies paremmalla huumorintajulla joka ihmetteli ääneen sähköikkunoiden korjauskehoitusta. Ja sitten sanoi poistavansa koko jutun tiedoista.

Vähän outo kuva jäi mutta uudelleenkatsastuksen palvelu oli leppoisaa ja mukavaa niin ehkäpä uskaltaudun uudestaan kyseiselle asemalle...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Loka 2012, 18:28
Kirjoittaja DaViega
toihan kuulostaa absin anturi vialta jos kerran valo tulee ja menee?

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 29 Tammi 2016, 19:29
Kirjoittaja gYdEbUh
Sori vähän offtopic. Vähän jännä juttu vaan että olen vienyt nyt Mersuni katsastukseen kolme kertaa kuukauden välein kolmeen eri paikkaan.
Ensimäisessä paikassa huomauttivat pakoputken laipan irronneen.
Toisessa että sisemmässä raidetangon päässä on pieni välys.
Kolmannessa syttyi kesken katsastuksen ESP vikavalo, ja huomautti että molemmat takajarruletkut on huonoja.
Ainoastaan tuon laipan olen korjannut, ja yhdestäkään näistä mainitsemistani vioista eivät ole kirjoittaneet katsastuspaperiin mitään merkintää, hylkäyksen syy on päästöt. Se mitä vikoja autosta leimalta löytyy riippuu paljon siitä mitkä kohteet inssi sattuu kulloinkin tarkastamaan. Selvää on että aina jää paljon tarkastamatta.
Nyt on lisäksi sellainen hassu juttu että jos vien auton hyväksytysti jälkitarkastukseen ensi kuun 15 päivä niin autoon tulee 4kk leima. Jos 16 päivä niin 1 vuoden ja 4kk leima : )

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 10:01
Kirjoittaja Ricambi
Törmäsin tällaiseen artikkeliin...

http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_pai ... f=leiki-uu

Voi pompsahtaa hylky Diesel autolle tulevaisuudessa.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 11:33
Kirjoittaja palkus
Kait se selväkin on, että noita päästöjuttuja aletaan kyttäämään. Olishan sitä aikaisemminkin jo, mutta kenttäolosuhteisiin ei ole ollut laitteistoa.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 12:23
Kirjoittaja Shuttle
Volkkarin keissin jälkeen ei yllätä yhtään. Surullista sinällään, koska melkeinpä jokainen harrastaja on dieselistä vetässyt EGR:n umpeen ja poistanut DPF:n kokonaan -> ei jatkossa moisilla autoilla vissiin hirveästi ajeta? Ellei sitten halua taas tukahduttaa menopuolta...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 12:59
Kirjoittaja sämpy
Mielenkiintoista miten meinaavat saada lain mukaan auton hylättyä, jos rajojen sisällä olevat arvot "viittaavat vilunkiin".

No toki pitää muistaa, että nykyään Ylen nettiuutisointi on ihan samanlaista klikkihuoraamista kuin iltapäivälehdillä, luotettavuus on toisarvoista.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 15:07
Kirjoittaja lerppu
EGR - sekös on se pakokaasun kierrätys takaisin palotilaan? Mikä on DPF? Tarvitaanko sen tulkkaamiseen Acrobat Readeriä? En kyllä ole harrastaja lainkaan, kun ei ole tullut edes mieleen sörkkiä Bimmerin polttoöljypataa millään lailla... Eikös nuo tupaöljyt ole pihistelyä varten?

En tiedä miksi tuo dieseleiden tuunaaminen jotenkin haraa omaa sielua vastaan. Ei kai siinä niin paljon pahaa ole, kuin miltä ajatus jostain syystä pääkopassani tuntuu.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 16:58
Kirjoittaja Polforea
Ricambi kirjoitti:Voi pompsahtaa hylky Diesel autolle tulevaisuudessa.
Odotellaan mitä ne keksii. Tekniset keinot on tiettävästi vähän vähissä.
lerppu kirjoitti:EGR - sekös on se pakokaasun kierrätys takaisin palotilaan? Mikä on DPF? Tarvitaanko sen tulkkaamiseen Acrobat Readeriä? En kyllä ole harrastaja lainkaan, kun ei ole tullut edes mieleen sörkkiä Bimmerin polttoöljypataa millään lailla... Eikös nuo tupaöljyt ole pihistelyä varten?
DPF on partikkelifiltteri eli hiukkassuodatin. Sen poistaminen putkesta yleisesti ottaen pidentää moottorin elinikää ja pienentää kulutusta ja säästää pitkän pennin verrattuna pöntön vaihtoon jos se on tukossa, eli on juurikin sitä pihistelyä. EGR tosiaan on pakokaasun takaisinkierrätys. Sen poistaminen käytöstä vähentää moottorin (etenkin imupuolen) nokeentumista eli säästää pitkällä tähtäimellä korjauskustannuksissa sekin.

Sehän siinä hupaisaa onkin, että noita kahta ei poistella pelkästään virityssyistä, vaan myös tulevaisuuden kustannusten välttelemiseksi.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 17:24
Kirjoittaja lerppu
^Jaa. Kiitos tiedosta. Omat kilsat on kyllä niin vähäiset että jääkööt sinne tehoja syömään ja systeemiä mädättämään - näillä kilsoilla diesel-pannu muutenkin on suht perusteeton hankinta. Tuo autoluokka vaan on kovin tupaöljyllä kyllästetty, josta noita tulee hankittua...

Jos joku nyt vaan ostais tuon kämpän penteleen, niin sitte joutuu uuden asunnon lisäksi hankkimaan uuden kulkineen - jos vaikka silloin pääsisi eroon paholaisenmehusta...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 18:23
Kirjoittaja Aquatica
Ricambi kirjoitti:Törmäsin tällaiseen artikkeliin...

http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_pai ... f=leiki-uu

Voi pompsahtaa hylky Diesel autolle tulevaisuudessa.
Siinäpähän kyllästyy.

Ensinnäkin sisältö on pävi.

Ensin puhutaan, että DPF:n tai AdBluen poistaminen nostaa päästöt "kymmenkertaiseksi" - no ei muuten nosta. Nostaa, mutta paljonko?
Ja heti perään hehkutetaan, että 2000-luvun alusta ollaan tiputettu päästöjä kuudennekseen... Ja siltikin niitä hiukkaspäästöjä on, ne on vaan nyt niin perkeleen pieniä hiukkasia, että ne ihan oikeasti kulkeutuu ihmisen keuhkoihin ja jää sinne. "Terveellistä matkaa julkisella liikenteellä!", kun bussia odottelet kadun varressa. Köh köh varmaan vasta 20v myöhemmin, mutta anyway.

PS.
Tuosta jätettiin pois bensaturbot kokonaan. Niissä NOx-päästöt ovat aika kovia. Mutta koska ne ei ole dieseleitä, niistä ei niitä mitata - reilua?

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 18:26
Kirjoittaja mattijus
Ei katsastuksessa mitata NOx päästöjä dieselistäkään

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 18:30
Kirjoittaja Aquatica
^
Olettaisin että mm. NOx:t on aika isossa osassa tuossa TraFin uudistuksessa - mutta mitäpä minä tiedän. Homma selviää ehkä sit joskus tai sit ei...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 20:15
Kirjoittaja insinörtti
sämpy kirjoitti:Mielenkiintoista miten meinaavat saada lain mukaan auton hylättyä, jos rajojen sisällä olevat arvot "viittaavat vilunkiin".
Minkä raja-arvojen? Eihän dieselien päästöjä (hiukkaspäästöt + NOx päästöt) ole tähän mennessä lainkaan mitattu katsastuksessa! Pl. onneton savutustesti.

Varsinainen ongelma on, että jopa täysin ehjät dieselit ylittävät päästörajansa, kun testataan normaalissa käytössä olevia autoja -> melkein joka ainoa hylättäisiin, jos päästötesti otettaisiin käyttöön ja kriteeri asetettaisiin kuten bensakoneilla.

Nämä päästöjen ylittymiset ovat ilmeisesti olleet viranomaisilla pitkään tiedossa, mutta tätä on katsottu läpi sormien, koska ei ole haluttu antaa kuoliniskua henkilöautodieseleille. Asia tuli julkisuuteen VAG päästöhuijauksen sivutuotteena. Huijausautojen kerrottiin ylittävän (NOx) päästörajat jopa 40 kertaisesti, mutta sivulauseessa kerrottiin olevan aivan tavallista, että normaalikäytössä olevista autoista mitataan viisinkertaiset päästöt tyyppihyväksynnän laboratoriotesteihin verrattuna.

Tässähän löytyi selitys sillekin, miksi kaupunkien ilmanlaatu ei ole juuri parantunut, vaikka paperilla dieselin päästöt ovat vähentyneet huimasti. Vaikeaa enää teeskennellä tietämätöntä asian suhteen -> jonkinlainen päästötesti on pakko ottaa käyttöön ja todellinen ongelma on asettaa raja-arvot siten, että ERG/nokiloukun modaukset kärähtää, mutta ”puhtaat” autot ei, vaikka näillä ”puhtaillakin” se puhtaus on vähän niin ja näin.

Nokiloukun kanssa ei varmaa ole edes isoa ongelmaa raja-arvojen kanssa, koska suodattimella on niin iso vaikutus päästöihin. Siis hiukkaspäästöihin. Joita ei savutustestillä mitata.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 07 Huhti 2016, 22:33
Kirjoittaja Aquatica
Ja eipä tuo savutustesti nykykoneissa ole edes mikään testi. Ainakaan henkilöautopuolella.

Commonrail ei savuta edes melkein ehjänä ilman kuormaa, ei sitten millään. Ei kyllä kuormattunakaan mitenkään ihan hirveen herkästi.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 07:42
Kirjoittaja insinörtti
Aquatica kirjoitti:Ensinnäkin sisältö on pävi.
...
Ja heti perään hehkutetaan, että 2000-luvun alusta ollaan tiputettu päästöjä kuudennekseen... Ja siltikin niitä hiukkaspäästöjä on, ne on vaan nyt niin perkeleen pieniä hiukkasia, että ne ihan oikeasti kulkeutuu ihmisen keuhkoihin ja jää sinne.
Jep, puhutaan pienhiukkasista ja seuraavassa lauseessa joko savutustestistä tai hiukkasten massapitoisuudesta, yksikkönä mg/m³.

Pitäisi puhua isoista ja pienistä hiukkasista erikseen. Pienhiukkaset ovat käytännössä näkymättömiä. Niitä voi olla 50 000 kpl/cm³ (huom. yksikkö!) ja ilma näyttää silti ihan läpinäkyvältä.

Isot hiukkaset saattavat muodostaa 99 % hiukkasten kokonaismassasta, mutta lukumääriä verrattaessa numerot kääntyvät ylösalaisin – pieniä voi olla tuhansia yhtä isoa hippusta kohti. Hankalaksi asian tekee, että terveydelle haitallisimpia ovat juuri kaikkein pienimmät, alle 0,1 mikrometrin "ultrapienet" hiukkaset. Joiden pitoisuus hukkuu täysin isompien alle aina, kun puhutaan massapitoisuudesta. Sitten ollaan oikealla asialla, kun yksikkönä on kpl/cm³. Kuutiosenttejä käytetään kuutiometrien sijaan, ettei tarvitse kirjoittaa koko riviä täyteen nollia 8)
Aquatica kirjoitti:Tuosta jätettiin pois bensaturbot kokonaan. Niissä NOx-päästöt ovat aika kovia. Mutta koska ne ei ole dieseleitä, niistä ei niitä mitata - reilua?
Montako kertaa sinua pitää valistaa siitä, ettei NOx (typen oksidit eli kaasumolekyyleistä puhutaan) = hiukkaset? Bensakoneen katalysaattori niittaa erittäin tehokkaasti NOxit sekä palamattomat hiilivedyt. Katalysaattorin toiminta testataan katsastuksessa + uudemmissa autoissa on vielä jatkuva seuranta (OBD) katin toiminnalle.

Hlöautodieseleissä on tyypillisesti pelkkä hiukkassuodatin (joka tuskin on turha.... ei tehtaat näin kalliita komponentteja huvin vuoksi lisäile) ja NOxeja koitetaan rajoittaa pelkällä palotapahtuman hallinnalla.

(Ultra)pienet hiukkaset ovat tosiaan lehtijuttujen mukaan uusien, suorasuihkutteisten bensakoneiden ongelma, mutta tämä on tosiaan luettu yleensä niin, että ilmiö olisi vain & ainoastaan turbokoneisiin liittyvä. Eihän suorasuihkutteisia vapareita ole olemassakaan, kuten ei myöskään ei-suorasuihkutteisia turbokoneita. :roll:

Vakavuudesta en osaa sanoa, kun ei ole näitä hiukkaspitoisuuksia (lukumääräpitoisuuksia) löyty pöytään. Ja jos tästä puhutaan, niin pitäisi myös katsoa, paljonko dieselien nokiloukuista tulee läpi. Yleensä 0,3 mikrometriä on se kokoluokka, johon kaikenlaiset suodattimet puree huonosti. Tarkoittaa käytännössä, että 50 % pääsee läpi esim. iv-koneiden suodattimista (F7). Autojen raittarit toivottavasti tehokkaapia (HEPA?)..

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 09:10
Kirjoittaja Aquatica
^
Nuo typen oksidit on mulle jotenkin pakkomielle, en tajua miksi. Sori taas jälleen... Syytän kuitenkin iltalehden uutisointia pakokaasupäästöjen surkeasta uutisoinnista asiasisällön osalta.

Mutta nythän henkilöautoissa on jo melkein kaikissa ureajärjestelmät, kun ei se pelkkä dpf riitä. Joissakin ainakin erittäin fiksu rakenne, eli helppo täyttää ihan itse.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 09:34
Kirjoittaja lerppu
Hetkinen-hetkinen! Kun en lue Vagniikan Maailmaa taikka ole lainkaan kiinnostunut dieseleistä, niin tämä "ureajärjestelmän täyttäminen itse" vaatii nyt kyllä hieman avaamista!
- Kohta 1) Mitä helvettiä?
- Kohta 2) Ymmärrän että tuskin auton kyljessä on täyttöaukkoa, jonne "suuttimen" saa laittaa ja täyttää järjestelmän, mutta jos on: *AWESOME*! :silly: 8)

...Skoda Ureactavia, Happy Ending -edition...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 09:38
Kirjoittaja mattijus
Ainakin Murica Passatissa täyttöaukko on pyllyssä :lol:

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 09:41
Kirjoittaja palkus
Pensakoneiden ongelma tämä ei ole. Voin muistaa aivan väärin, mutta korkeita hiukkasmääriä pukkas juurikin autounionin pensat. Noita esimerkkejä nykyaikaisista pensaturbosuorasuihku-moteista on kyllä, mistä tulee hyvin vähän hiukkasia/lähipäästöjä ja ihan ilman mitään poikkeavia kommervenkkeja. Kaasuöljyn kanssa on vaan niin, että lähipäästöjen hallitsemiseen tarvitaan pakosti erilaisia saastelaitteistoja ja runsaasti.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 09:50
Kirjoittaja palkus
lerppu kirjoitti:Hetkinen-hetkinen! Kun en lue Vagniikan Maailmaa taikka ole lainkaan kiinnostunut dieseleistä, niin tämä "ureajärjestelmän täyttäminen itse" vaatii nyt kyllä hieman avaamista!
- Kohta 1) Mitä helvettiä?
- Kohta 2) Ymmärrän että tuskin auton kyljessä on täyttöaukkoa, jonne "suuttimen" saa laittaa ja täyttää järjestelmän, mutta jos on: *AWESOME*! :silly: 8)

...Skoda Ureactavia, Happy Ending -edition...
Joo, tää on tätä tupaöljyilijöiden nykypäivää :-D
ot: Hain johan deereen paholaista parilla kannulla. Kannut ei vuotaneet yhtään(siis päältä täysin kuivat ja tankkauspistooliin tartuin tietysti hanskalla. Silti se s*atanan tupaöljyn käry oli käsissä koko loppupäivän ja hotlari kärys kans. :evil:

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 11:08
Kirjoittaja Jakke
lerppu kirjoitti:Hetkinen-hetkinen! Kun en lue Vagniikan Maailmaa taikka ole lainkaan kiinnostunut dieseleistä, niin tämä "ureajärjestelmän täyttäminen itse" vaatii nyt kyllä hieman avaamista!
- Kohta 1) Mitä helvettiä?
- Kohta 2) Ymmärrän että tuskin auton kyljessä on täyttöaukkoa, jonne "suuttimen" saa laittaa ja täyttää järjestelmän, mutta jos on: *AWESOME*! :silly: 8)

...Skoda Ureactavia, Happy Ending -edition...
Olen ihmetellyt itsekin, että miksi pitää ostaa keinotekoista ureaa, kun ihan luomuakin olis saatavana verovapaasti. Kokeilkaas joku, jolla on AdBlue -kusta juova Mersu tai vastaava :lol:

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 11:19
Kirjoittaja palkus
^jotkut rekkamiehet ovat tämän jo testannet ja hyvin toiminut. Täydet tehot tulleet käyttöön.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 11:27
Kirjoittaja lerppu
Rekkamiesten luontainen oktaaniluku lienee aika korkea?

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 13:05
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Mä yritin huollossa ehdottaa että tauolla kusen sinne adblue tankkiin mutta eivät huollossa lämmenneet asialle. Lisäksi sanoivat että jos se adbluen antaa loppua ajossa niin menee vikasietotilaan :shock: :evil: Näin merssussa.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 13:38
Kirjoittaja Garmund
Ainakin osa adblue vehkeistä (raskas kalusto ja traktorit) tiputtaa tehot, siihen, millä menee ilman "kusta" päästöistä läpi. Lisäys: Nopean googlailun perusteella joutuvat kai tosiaan tiputtamaan tehot, jotta pysyisi päästörajoissa. Tuohon on sitten kai erilaisia toteutuksia miten se tarkaallen tehdään.

Esim:

Valtran ohjekirjasta: (googlella löyty ja linkki tähän ohjekirjaan ei enää pelaa, omat valmetit "vähän" vanhempaa vuosikertaa)

HUOMAUTUS: Kun AdBlue-taso laskee 5 prosenttiin tai alemmas, moottorinvääntömomentti ja enimmäispyörimisnopeus laskevat hitaasti.

HUOMAUTUS: Kun AdBlue-taso laskee noin 0 prosenttiin, moottorinvääntömomentti ja enimmäispyörimisnopeus laskevat hitaasti. Lopuksi, nointunnin kuluttua, moottori hidastaa tyhjäkäyntinopeuteen, ja järjestelmä rajoittaavääntömomenttia voimakkaasti. Näin varmistetaan, että pakokaasupäästötpysyvät sallittujen lakisääteisten rajojen sisällä.

HUOMAUTUS: Täytä AdBlue/DEF-säiliö ajoissa, koska liian alhainen AdBlue-taso voi aiheuttaa vikakoodeja. Näin voi tapahtua etenkin lämpötilan ollessa korkea.


Helposti joo menee noi NOx:it ja muut päästöt sekaisin, kun niiden syntymekanismit eivät ole ihan simppeleitä ja niitä ei opetata yläasteella/lukiossa/ammattikoulussa.
En itsekään osaa päästä kunnolla kuvailla noiden syntyä palotapahtumassa kovin hyvin. Vaikka löytyy käytynä kursseja, kuten poltto ja kattilatekniikka, teknillinen termodynamiikka yms. :)

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 08 Huhti 2016, 16:03
Kirjoittaja Jarkki
Suihkuttimien toimintaa varmaan pyrkivät monitoroimaan. Kun nuista ekodieseleistä kevytkuorma-auto soveluksissa, on hajonnut moottoreita. Vuotava suihkutin sulattaa männät kovassa rasituksessa. Miten sitten käytännössä? Havaitaanko vikoja tukkeutunena dpf:nä tai adblu vikakoodeina? En tiedä. Suodatinpöntöt luulis olevan edullisempia, kuin rikkinäisen moottorin vaihto. Vaikka suutin sinne vaihdettais samalla. :morning:

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 01:40
Kirjoittaja jalittam
Minkälaisia kulkineita luolamiehet käytti, kun saivat jääkauden loppumaan näilläkin leveysasteilla?
Vai sulattiko jumala jään, jotta miehen ja naisen oli hyvä olla?
Jos sitä parjattua jääkautta ollutkaan...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 10:56
Kirjoittaja Garmund
^Jos meinaat, että nykyinen lämpeneminen on täysin luonnollista. Mites vastaat tähän: Jääkauden tuloista, menoista ja ilmastoajanjaksojen vaihteluissa puhutaan tuhansista/kymmenestätuhannesta vuodesta. Nyt tapahtuva lämpötilan nousu on tapahtunut muutamassa sadassa vuodessa...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 11:16
Kirjoittaja mattijus
"Onhan ympäristönmuutos niinku vakava asia, mut v*ttu ei sitä nyt autoilla v*ttu pelasteta. Ihmiset on ajanut autoilla niin kauan ku ihmiset on ollu täällä."

https://youtu.be/jDj0P5a_q14?t=1m40s

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 11:24
Kirjoittaja Garmund
Eihän noi adblue ja hiukkasloukut oikeastaan ilmaston lämpenemiseen vaikutakaan. Ilmanlaatuun kaupungeissa ja happamoittavien sateiden syntyyn.

Katsastuksesta. Kaveri harmitteli, kun fordi sai hylsyn liian heikosta käsijarrusta. Piti tasaisesti molemminpuolin, liian vähän vain. Sano vaihtavansa katsastusasemaa uusintatarkastukseen, kun ei hänen mielestään vetänyt katsastusinssi käkkäriä niin ylös, kuin se olisi noussut. No saattaa se oikeasti ollakin liian heikko, vaikka katsuri lempeästi sitä käsittelikin, kun oli kuulemma monta naksua löysää kahvaa nostaessa.


Edit. Tuota videota :D Olen onnistunut olemaan näkemättä sitä ennen.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 12:42
Kirjoittaja Aquatica
NOx:t on tosiaan ihmisten kannalta ikäviä. Ehkäpä nuo on nyt sen takia mulle pienhiukkasia, koska pienhiukkaset = pahasta ihmiselle ja typenoksidit = pahasta ihmiselle. Niinkuin aiheuttaa keuhkopöhöä ja kaikkea muuta mukavaa.

Mutta Garmund, me ollaan nyt kaiketi aika lailla pitkän ajanjakson lämpimässä päässä (kohti kuuminta kohtaa mennen), jonka jälkeen alkaa taas viileneminen. Ainakin muistelen joskus 2005 nurkilla jonkun tehneen moisen graafin. Me ollaan lämpimässä päässä, joten lyhyen aikavälin laskennalla ollaan nostettu keskilämpötilaa harvinaisen nopeasti. Ilmansaastetasothan oli mm. 1500-luvulla jo aika mielettömät, jonka jälkeen lyhyellä aikavälillä tais olla vähän viilentymistä ennenku taas lämpenee jne...
Kaikkihan noi menee sykleissä. Uusi jääkausi tulee, mut ensin pitää lämmetä kunnolla.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 16:02
Kirjoittaja VMTD
Jos jarruissa tehonpuutetta niin kannattaa mennä sateella katsastukseen. Menee paljon pienemmillä arvoilla moitteetta läpi.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 19:34
Kirjoittaja Tuomon
Tai jos laittaa vaan ne kuntoon. Varsinkin jarrut! Voi jeesus...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 20:48
Kirjoittaja alfa 156 v6
VMTD kirjoitti:Jos jarruissa tehonpuutetta niin kannattaa mennä sateella katsastukseen. Menee paljon pienemmillä arvoilla moitteetta läpi.
No näinhän se perinteisesti on ollut, ei enää kauaa. Trafi on tuohon dynamometrin telojen kitkaan tehnyt uuden vaatimuksen, kitkakerroin vähintään 0,58 pitää löytyä kelillä kuin kelillä...

Tarkoittaa jatkossa about vuoden välein telojen vaihtoa aiemman 5-10v sijaan... ja taas lisää kustannuksia katsastusyrittäjille. asiakashan nekin lopulta maksaa..

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 23:00
Kirjoittaja VMTD
Toiset katsastusmiehet on aika hinteliä, eipä saanut minunkaan käsijarrusta 16% kokonaispainosta tai pyöriä lukkoon.
Minä sanoin, että vetää reippaasti, eikä hissukseen. Jouduin vetäsemään käkkärin itse kun vieressä istuin. Meni ne pyörät on lukkoon ja prosentitkin riitti, tosin hylsy käyttöjarrun heikosta tehosta.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 23:17
Kirjoittaja mattijus
Sille käsijarrun vaativalle voimalle on raja määritelty.

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 23:41
Kirjoittaja Aquatica
Lisäksi se käsijarrun kahvan liike pitää olla, ainakin katsastusmiehen mielestä, tarpeeksi lyhyt.
Tarkoittaa: hintelä inssi saa vedettyä sen tarpeeks ylös.

Sama ku käyttöjarrussa jarrujen tehon pitää olla tarpeeks 50kg poljinpaineella, ei hampaat irveessä runnottuna...

Re: Katsastus Ongelmia!!

Lähetetty: 09 Huhti 2016, 23:53
Kirjoittaja VMTD
155:ssa lyhyt kahva, raskas vetää.