Eilen istuin tallissa ja päätin että; nyt on se hetki!

Nimittäin selvästi kuvasta näkee että tuon oikealla olevan pilarinostimen puomin vieressä on jokin kummallinen punainen johto, mikä on selvästi autoon kuulumaton, kaikkine Apiko -liittimineen. Koska en tiedä, miksi moinen johto on tähän 40tkm ajettuun autoon laitettu, päätin että nappaan pois tuon pohjalevyn palasen ja kurkistan.
Pilarinostin on minulle aivan uusi kokemus, en nimittäin ole aikaisemmin korjannut auto sellaisella ja nyt kun yksi nostin löytyy tallista niin pitihän sillä jotain tehdä...

Bensatankin suojalevy pois, kannattaa kuvasta huomioida Bosch:in siirtopumpun ja tankin välinen letku, jolle on tankkiin tehty oikein tuommoinen läpivienti.
Ensin katsoin että tankki vuotaa, mutta kyseessä on jonkilaiset tuet tai vedenpoistokanavat, jotka tulee tankin läpi ja niille on jopa tehty reiät pohja-alumiinia varten. Jostain kumman syystä tämä auto on ruistesuojattu uutena, ehkä alkuperäinen vientimaa Sveitsi on tämän ajatuksen takana, aika valtoimenaan sitä ruostesuojaa on vedetty.
Kuvasta voi myös bongata rungon katkaisun laipat, millä saa moottoria ympäröivää runkoa irroitettua, jolloin moottorin pystyy laskemaan autosta ulos. Mukaan tulee myös koko takaripustus, tosin kuvasta näkee myös että autoa on nostettu täysin väärästä paikasta, tunkinjälki osoittaa sen.
Niin se kummallinen punainen johto on siis bensapumpun maadoitus???

Tässävaiheessa muistelin että Bosch:in pumpuista on useasti ollut puhetta, useamman merkkisen auton kohdalla, että maadoitus on yleensä niissä heikko kohta ja ilmeisesti huollossa on todennäköisesti tehtaan ilmoituksen mukaan lisätty toinen maadoituspiste.
Kun irroitin tuon sähköjohdon... ja otin eristeteipin irti...

Totesin naurua pidättäen että; että nyt meni luotto käkikellonmaahan ja sen huoltoon, eli huollossa on piuhasta kuorittu keskeltä eristettä pois ja reippaasti, kietaistu lisää piuhaa johtimen ympäri.
Oma versioni on nyt tämä, päätin että kun se ylimääräinen ruuvi on sinne kerran laitettu niin käytetään sitä ja laitetaan kaksi piuhaa maadoittamaan.
Nyt jälkikäteen vähän hirvittää, kun muistan että XR3i Escortista olen kerran löytänyt sulaneen johdon bensapumpusta, juuri tämän maadoituksen riittämättömyyden takia ja periaatteessa auto olisi voinut jättää tielle koska vaan, tai syttyä... että oli siitä pilarinostimesta jotain hyötyä.
Koska auto on jo kohta 30-vuotta vanha niin vaihdoin samalla sytytysboxien maadoituksen ja rasvasin liittimet.
Aika huima tankki se todella on muotojen puolesta, tässä kuvaa netin syöväreistä:
Kuva vasemmanpuoleisesta tankista.
http://i391.photobucket.com/albums/oo35 ... ankrh1.jpg
Syy on se että takapenkkiläiset istuu tankin päällä, tai on siinä nyt koripeltiä välissä, mutta kuitenkin:
http://i391.photobucket.com/albums/oo35 ... ankrh2.jpg