Sivu 1/1
Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 02 Helmi 2013, 23:03
Kirjoittaja lato
Mikä Italialainen auto.
Mitat:
- pituus, 4153
- leveys, 1714
- korkeus, 1255
- akseliväli, 2514
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 02 Helmi 2013, 23:25
Kirjoittaja VMTD
No voisi vaikka heittää, että Maserati 222
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 03 Helmi 2013, 00:41
Kirjoittaja lato
Ei huonosti arvattu, taitaa olla sisäpiirin tiotoa.
Vertailun vuoksi:
Porsche 911 (eri vuosimallit)
- pituus, 4291 - 4427
- leveys, 1652 - 1808
- korkeus, 1310 1320
Tila-auto Alfa 156 sedan.
- pituus, 4435
- leveys, 1743
- korkeus, 1430
Mikä minua eniten ihmetyttää, miten Maseratin 1225mm. mittaan sopii meikäläinen 184 cm. pituinen ukkeli istumaan lätsä päässä, eikä tee edes tiukkaa.
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 03 Helmi 2013, 01:18
Kirjoittaja Polforea
Se on katon korkeus maasta mitattuna, ei katon ja lattian väli. Jälkimmäisessäkin vielä sisustan asettelu vaikuttaisi hyvin, hyvin paljon.
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 11:36
Kirjoittaja KauGoH
Onhan Lambo Countach vielä "matalampi". 1070mm korkeus, ja kai joku merkki on tehnyt vieläkin lituskaisemman. Mikä muuten on matalin auto mitä on valmistettu?
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 13:09
Kirjoittaja J
En tiedä Countachin alittanutta tuotantoautoa. Esprit S2 on 111cm. Minun muistaakseni 222 on kyllä korkeampi kuin tuo 1255 mm. Pikaisella googletuksella siinä 1300mm+ paikkeilla.
Nimim. On tullut mietittyä noita autojen korkeuksia, kun haaveillut säilyttävänsä tallissa kahta autoa päällekkäin. Melko haastavaa n. 250cm huonekorkeudella.
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 17:07
Kirjoittaja lato
Maserati 222/422 omistajan käsikirja antaa seuraavat mitat:
Altezza (korkeus) 222 = 1255 mm. 422 = 1310 mm.
Vertailun vuoksi: 916 GTV = 1318 mm. 916 Spider = 1315 mm.
Etumoottorista autoa ei voi oikeastaan verrata korkeuden puolesta keski tai takamoottoriseen autoon. Moottorin korkeus on se rajoittava tekijä. Konepellin ylikin kun pitäisi nähdä.
Lasse
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 18:06
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Ihan mielenkiintoinen aihe. Monesti auton muotoilu hämää paljon. Ei esim olisi ihan heti tullut mieleen että 222 on matalampi kuin oma 916 vaikka se on ~30mm madallettu tällä hetkellä. Se on kesällä kokeiltava pitääkö paikkansa
Mutta mieleen tulee kyllä heti yksi reilusti Countachia matalampi auto: Lotus Elan, 1067mm

Siitä on paha enää pistää "paremmaksi" Täällä päin suomea nukkuu talviunta getvosen kanssa yksi punainen Europa. Tai ei ne nyt ihan lähekkäin, mutta samassa rakennuksessa kuitenkin

Ei maailman kaunein titteli kisaaja IMHO, mutta erikoinen, ja yllättävän suorituskykyinen elävässä elämässä etenkin.

Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 20:15
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
GT 40 MK III lienee ollut myös sen 40 tuumaa korkea (~102cm) kuten rataversiotkin.
Olisi näköjään yksi sellainen näköispainos tarjolla suomessakin ja vielä museorekisteröitynä versiona
http://www.nettiauto.com/ford/custom/4954243" onclick="window.open(this.href);return false; .
Mutta jos pitäisi olla oikea sarjatuotantoauto, oikealla katolla ja moottori vielä edessä, niin eipäs heti tule mieleen tuonne metrin korkuisiin meneviä.
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 21:13
Kirjoittaja J
lato kirjoitti:Maserati 222/422 omistajan käsikirja antaa seuraavat mitat:
Altezza (korkeus) 222 = 1255 mm. 422 = 1310 mm.
Vertailun vuoksi: 916 GTV = 1318 mm. 916 Spider = 1315 mm.
Etumoottorista autoa ei voi oikeastaan verrata korkeuden puolesta keski tai takamoottoriseen autoon. Moottorin korkeus on se rajoittava tekijä. Konepellin ylikin kun pitäisi nähdä.
Lasse
WTF! Internetissä on ollut virhe! Hmm.. Mielenkiintoista. Spyder on oletettavasti yhtä korkea kuin coupe. On siinä ja siinä että saisi Espritn ja Spyderin päällekkäin talliin. Sitten olisi tilaa vielä jollekin muullekin..
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 21:22
Kirjoittaja J
^ No nyt selkenee.. Ryhdyin tarkistamaan Spyderin korkeutta Antonello Cucchin Maserati kirjasta, ja siellä se oli: 222 on 1255mm korkea, mutta 222E ja Spyder E 1310mm. Erona on varmaankin rengaskoko, eli 222 on varustettu 14 tuumaisilla 205/55 renkailla, kun 222E on varustettu 15 tuulmaisilla 205/50 sarjan renkailla. Spyder E:n takarenkaat ovat 225/50-15.
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 21:29
Kirjoittaja J
Matalista etumoottorisista puheen ollen..
Lotus Elite type 75 on 1210mm korkea. Tilaa on kuitenkin neljälle aikuiselle. Lamborghini Espada limboaa sitten jo 1185mm lukuihin..
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 04 Helmi 2013, 22:37
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Lotus Elise on ilmeisestikin matalin nykytuotantoauto 1,117 m korkeudella. Jos tämä on yhtään ajantasalla:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_au ... perlatives" onclick="window.open(this.href);return false;
Selvisipähän viimein sekin 111 mallimerkintä

Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 11:42
Kirjoittaja lato
Maserati 222 vanne on 6"1/2 J x14" 4x98 ET16 (Fondmetal)
422 6"1/2 J x15" 5x98, rengas molemmissa 205/55 VR.
Vanteet ei ikävä kyllä ole vaihtokelpoiset keskenään, kun pulttiluku on erilainen.
Mutta se ei ole koko totuus korkeus erosta.
Omistajan käsikirjassa on molemmista autoista hyvä mittapiirustus.
222 lattiasta kattoon 1190 mm. 422 / 1240 mm.
Molemmissa penkit samalla korkeudella lattiasta, etu 290, taka 340 mm.
Pannaanpa tähän vielä VW GOLF Mk4 1997-2003 mitat.
P. 4149 mm. L. 1735 mm. K. 1439 mm. Aks.v. 2518 mm. omapaino 1170 Kg.
Korkeutta lukuunottamatta mitat ovat lähes identtiset 222:den kanssa! (omapaino 1172Kg.)
Mitä tässä yritän todistaa.... no, en mitään.
t. Lasse
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 11:58
Kirjoittaja 132 Coupe
Se viisireikäinen jako ei sitten ole 5*98 vaan 5*106

Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 12:41
Kirjoittaja J
lato kirjoitti:Maserati 222 vanne on 6"1/2 J x14" 4x98 ET16 (Fondmetal)
422 6"1/2 J x15" 5x98, rengas molemmissa 205/55 VR.
Vanteet ei ikävä kyllä ole vaihtokelpoiset keskenään, kun pulttiluku on erilainen.
Mutta se ei ole koko totuus korkeus erosta.
Omistajan käsikirjassa on molemmista autoista hyvä mittapiirustus.
222 lattiasta kattoon 1190 mm. 422 / 1240 mm.
Molemmissa penkit samalla korkeudella lattiasta, etu 290, taka 340 mm.
Pannaanpa tähän vielä VW GOLF Mk4 1997-2003 mitat.
P. 4149 mm. L. 1735 mm. K. 1439 mm. Aks.v. 2518 mm. omapaino 1170 Kg.
Korkeutta lukuunottamatta mitat ovat lähes identtiset 222:den kanssa! (omapaino 1172Kg.)
Mitä tässä yritän todistaa.... no, en mitään.
t. Lasse
Juu, sedanit ovat selvästi korkeampia kuin coupet. Mulle tuli vaan yllärinä noiden 222:n mataluus, kun itsellä oli tähtäimessä 222SE, Spyder ja Karif, jotka kaikki ovat selvästi korkeampia kuin 222, vaikka 222SE:ssä onkin sama kori. Aina oppii uutta tähdellistä asiaa..
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 12:42
Kirjoittaja J
132 Coupe kirjoitti:Se viisireikäinen jako ei sitten ole 5*98 vaan 5*106

Eiks oo hienoa kun on omaperäinen pulttijakokin...
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 14:31
Kirjoittaja lato
Neljätoista tuumasen vanteen neljän pultin jakoympyrä on 98 mm. Olen sen tarkastanut.
15" vanteen jakoympyrän arvelin olevan saman. Ei koskaan pitäisi arvella, jos ei ole varmaa tietoa.
Nyt autossani on 205/60R14 renkaat. Pitäisi olla 205/55R14, niitä vaan ei taida saada enää mistään.
Siitä huolimatta nopeusmittari näyttää satasen vauhdissa n. 10 Km/h. liikaa.
Mieleni minun tekisi vaihtaa jotkut aikakauden mukaiset 7"1/2 J x 15" tai16" vanteet.
Alkuperäisissä ET on 16.
Onko ehdotuksia. Paras ehdotus taitaa olla, että älä tee mitään.
t.Lasse
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 19:27
Kirjoittaja J
Vielä alkusyksystä oli tuossa lahden toisella (länsi)puolella myynnissä aito 80-luvun tuunaussetti sopuhintaan. Yritin houkutella erästä toista 222:n omistajaa investoimaan, mutta hänen sisäinen mobilistinsa vei voiton.
Tässä yksi ratkaisu:
http://www.r3vlimited.com/board/showthr ... ti+Biturbo" onclick="window.open(this.href);return false;
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 08 Helmi 2013, 15:41
Kirjoittaja lato
Kiitos vinkistä.
Maserati BZZ-554 on valmis museorekisteriin, ainut vika on ikä, joka korjaantuu vuosien myötä.
En ole käyttänyt pussihousuja kun karjalan lennostossa rissalassa vuonna -64. Farkut on minun juttu.
Kiva on kaikenlaista rakennella ja olenhan sitä tehnytkin, mutta kun olen saanut käsiini alkuperäisessä kunnossa olevan klassikon, ei sitä voi meikäläisen taidolla ja rahoilla parantaa.
Mutta vanteet voisin tilapäisesti vaihtaa. Schmidt tekee näköjään alkuperäisen näköisiä vanteita asiakkaan toiveiden mukaan. Hinta on vaan niin suolainen, ettei niitä kannata muutaman vuoden takia ostaa.
t. Lasse
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 08 Helmi 2013, 21:30
Kirjoittaja J
^Näinhän se varmaan on. Tosin noilla vanteilla olisi varmasti jälleenmyyntiarvoakin..
-J
Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 08 Helmi 2013, 21:59
Kirjoittaja AlfaTom
Vaikka tuo madallettu (?) ja leveillä sekä isommilla vanteilla varuistettu Biturbo onkin härskin näköinen, pelkkä vanteiden leventäminen tuskin tuo muuta hyvää kuin ulkonäköön lisää agressiivisuutta. Oma kokemus leveistä vanteista ja renkaista on ollut se, että ajo-ominaisuudet huononevat ainakin normaalissa taajama-ajossa. Mutkatielläkin veikkaisin alkuperäisten toimivan paremmin ellei alustaan tehdä vanteiden ja renkaiden vaatimia muutoksia.
Tulee mieleen oma 33 Imola, joka oli vallan hauska ajettava niillä vakioilla "makkaraleikkureilla"

Re: Tietokilpailu kysymys.
Lähetetty: 08 Helmi 2013, 22:15
Kirjoittaja J
^Totta. Tosi Ladon suunnitelmana olleet vannekoot ovat samat kuin mitä tehdaskin on tarjonnut viisipulttisena versiona, joten muutokset eivät olisi kovinkaan radikaaleja.
Ladon 222 on kyllä sellainen aíkakone, että kynnys lähteä vaihtamaan jousituksen osia on varmasti melkoisen korkea. Tuossa alkuperäiskunnossa oleva Suomi-Maserati on kuitenkin aika harvinainen tapaus.
-J