"Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
"Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Tuloo näytenumerona/lahjalehtenä hetken auto-piltti ja siinä oli haastateltu jotain Geneveläistä kestävän kehityksen instituutin johtajaa sekä jotain saksalaista insinööritoimiston moottorivaurioiden asiantuntijaa.
Pikaisena yhteenvetona herrojen haastatteluista:
- moottorit kestävät n.150000km, edullisissa olosuhteissa jopa 200000km
- sähköpuolen pömpelit huolehtivat siitä, että nyky-autot menevät jokatapauksessa paaliin muutaman vuoden ikäisenä.
- jo 8v ikäisen auton arvo on 0€ riippumatta sen käyttöarvosta.
- yli 25v autot pitävät arvonsa/on arvoa ja ovat korjattavissa maailman tappiin.
- kaikkein halpa-arvoisin auto on 20v vanha.
- yli 90% moottorivaurioista johtuu väärästä käytöstä.
- yms paasausta
edit: tuo 0€ arvo oli vakuutusyhtiöiden mielestä.
Pikaisena yhteenvetona herrojen haastatteluista:
- moottorit kestävät n.150000km, edullisissa olosuhteissa jopa 200000km
- sähköpuolen pömpelit huolehtivat siitä, että nyky-autot menevät jokatapauksessa paaliin muutaman vuoden ikäisenä.
- jo 8v ikäisen auton arvo on 0€ riippumatta sen käyttöarvosta.
- yli 25v autot pitävät arvonsa/on arvoa ja ovat korjattavissa maailman tappiin.
- kaikkein halpa-arvoisin auto on 20v vanha.
- yli 90% moottorivaurioista johtuu väärästä käytöstä.
- yms paasausta
edit: tuo 0€ arvo oli vakuutusyhtiöiden mielestä.
Viimeksi muokannut palkus, 24 Helmi 2013, 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Aika pessimistinen arvio moottoreiden kestävyydestä.stoichiometric kirjoitti:Tuloo näytenumerona/lahjalehtenä hetken auto-piltti ja siinä oli haastateltu jotain Geneveläistä kestävän kehityksen instituutin johtajaa sekä jotain saksalaista insinööritoimiston moottorivaurioiden asiantuntijaa.
Pikaisena yhteenvetona herrojen haastatteluista:
- moottorit kestävät n.150000km, edullisissa olosuhteissa jopa 200000km
- sähköpuolen pömpelit huolehtivat siitä, että nyky-autot menevät jokatapauksessa paaliin muutaman vuoden ikäisenä.
- jo 8v ikäisen auton arvo on 0€ riippumatta sen käyttöarvosta.
- yli 25v autot pitävät arvonsa/on arvoa ja ovat korjattavissa maailman tappiin.
- kaikkein halpa-arvoisin auto on 20v vanha.
- yli 90% moottorivaurioista johtuu väärästä käytöstä.
- yms paasausta

Tuon "parikymppisenä autot ovat halvimmillaan" väitteen voin allekirjoittaa. Nimimerkillä "Coupeen sijoittanut".

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Sehän on aivan totta että nykyiset autot on niin riippuvaisia siitä tietokoneesta minkä ympärille auto on rakennettu. Vanhempiin autoihin missä on sytytyksen "taikalaatikko" on vielä mahdollista rakentaa uustuotanto sytytysboxi, mutta jos boxi valvoo muutakin kuin moottoria, niin käytännössä autot on kertakäyttöisiä.
Näen jopa että high end -merkkien autot tulee olemaan romua, kun tulee hetki jolloin tietokevikojen korjaus ylittää auton arvon. Jos nykyisen auton haluaa säästää tulevaisuuteen, tarkoittaa se käytännössä varaosa-autoa ja isoa kasaa uusia sähkösarjoja, sekä tietokoneita.
Näen jopa että high end -merkkien autot tulee olemaan romua, kun tulee hetki jolloin tietokevikojen korjaus ylittää auton arvon. Jos nykyisen auton haluaa säästää tulevaisuuteen, tarkoittaa se käytännössä varaosa-autoa ja isoa kasaa uusia sähkösarjoja, sekä tietokoneita.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Toisaalta tekniikan kehitys mahdollistaa korvaavien järjestelmien tekemisenkin, mikäli Autontuoj^H^H^H^H^H^Hlainsäätäjä ei sitä erikseen kiellä. Toistakymmentä vuotta sitten oli vielä melko utopistinen ajatus, että kotivirittelijät kolvailisivat kotitekoisia moottorinohjausjärjestelmiä, kuten Megasquirt. Koko ajan tulee uusia ja tehokkaampia ja monipuolisempia mikrokontrollereita. Näkisin, että on vain ajan kysymys, kun harrastelijoilta alkaa pukata ensimmäisiä "yleismallisia" konfiguroitavia korvikkeita yleisimpien automallien yleisimpiä vikaantuvia älylaatikkoja korvaamaan.
Toinen juttu on se, että niissä vikaantuvissa ohjausjärjestelmissäkin yleensä vikaantuu samat komponentit. Mikäli valmistajat ei ole perseilleet valamalla koko systeemiä epoksin sisään tms, ovat ne yleensä täysin korjattavissa.
Toinen juttu on se, että niissä vikaantuvissa ohjausjärjestelmissäkin yleensä vikaantuu samat komponentit. Mikäli valmistajat ei ole perseilleet valamalla koko systeemiä epoksin sisään tms, ovat ne yleensä täysin korjattavissa.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Hinnastahan se hyvin pitkälti on tietenkin kiinni. Muun elektroniikan hinta laskee aina, saa nähdä tuleeko autoelektroniikan kohdalla käymään samoin. Ja tuleeko joku kiinalainen valmistaja tekemään korvaavia halpisbokseja orggis Boschien yms. tilalle, vai estävätkö patentit sen?unknown kirjoitti:
Näen jopa että high end -merkkien autot tulee olemaan romua, kun tulee hetki jolloin tietokevikojen korjaus ylittää auton arvon.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Eiköhän ne patentit aikanaan vanhene.Jakke kirjoitti:Hinnastahan se hyvin pitkälti on tietenkin kiinni. Muun elektroniikan hinta laskee aina, saa nähdä tuleeko autoelektroniikan kohdalla käymään samoin. Ja tuleeko joku kiinalainen valmistaja tekemään korvaavia halpisbokseja orggis Boschien yms. tilalle, vai estävätkö patentit sen?unknown kirjoitti:
Näen jopa että high end -merkkien autot tulee olemaan romua, kun tulee hetki jolloin tietokevikojen korjaus ylittää auton arvon.
Itse olen myös Mutt:n linjoilla. Eiköhän noihin uusiin klassikoihin ala saamaan jossain vaiheessa uustuotantoboxeja ja muita järjestelmiä al'a Megasquirt. Ei kai nuo tietokoneet ja elektroniikka nyt niin ihmeellisiä enää nykypäivänä ole. Jos niille osille on kysyntää niin eiköhän joku sellaisen aina sitten saa tehtyä. Ja tuollaisen boxin monistaminen onkin sitten helpompaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Eikös Saabin Trioniceja puukoteta nykyään harrastajien toimesta vapaa lähdekoodi-periaatteella?
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Lausunnossa on aistittavissa keskimääräistä vahvempaa astian makua. Lisäksi tuo 150.000 km moottorin kesto koskee tietysti vain saksalaisia autoja. Opelinkin "elinikäinen takuu" on voimassa vain 160.000 km saakka (http://www.taloussanomat.fi/autot/2010/ ... 010851/304). Ja Opel on sentään huoleton peli jos vertaa vaikka VAG:n laitoksiin tai Fordeihin. Eipä tuo Lancian 180.000 km ajettu moottori oireile mitenkään, mitä nyt saksalainen EGR-venttiili pitää muistaa nuohota silloin tällöin.
Muuten uskon kyllä siihen, että vikaantuvaa elektroniikkaa korjataan jälkituotannolla ja harrastajavoimin. Tämän puolesta puhuu muutama asia:
- Yleisimmin vikaantuvat komponentit ovat joko liittimiä, passiivikomponentteja tai yksittäisiä tehopuolijohteita, joiden vaihtaminen onnistuu yleensä helposti kotikonstein kunhan vikapaikka tiedetään. Thesiksen Skyhookin ECUn korjasin 70-luvun naksu-Wellerillä. Vaihdettu ehkä euron arvoinen kondensaattori löytyi miljoonalaatikosta. Mikropiirit hajoavat hyvin harvoin ilman jotain selvää ulkoista syytä.
- Yleinen tekniikan kehitys on johtanut siihen, että elektroniikan korjaamisen ja suunnittelun tietotaitoa on tarjolla ihan toiseen malliin kuin ennen, ja sitä myös sovelletaan autoharrastukseen. MegaSquirt on hyvä esimerkki uustuotannosta, Opelin ecujen korjaaminen taas vanhan korjaamisesta. (Opelin ecussa kiusaa tekee liitin, joka on ilmeisesti harvinaisen inhottava korjattava kotikonstein. Palveluna tuota korjausta saa Suomestakin.)
- Autoteollisuuden keskittyminen ja standardointi ajavat myös siihen, että eri merkkien väyläratkaisut muistuttavat toisiaan. Kun autoihin alkoi tulla diagnostiikkatöpseleitä, peloteltiin ettei autoja voisi enää korjata itse. Höpön löpön. Nyt on kenen tahansa helppo törkätä OBD II -testeri kiinni ja saada heti vinkki siitä, mikä on pielessä.
Se on tietysti totta, että elektroniikan lisääntyessä on potentiaalisesti hajoavien osien määrä samalla kasvanut. Näin olisi kyllä todennäköisesti käynyt ilman joka paikkaan tunkevia prosessorejakin. Ilman niitä samat toiminnot olisi toteutettu muulla tekniikalla. Elektroniikkaa on kuitenkin ollut autoissa isommissa määrin tuollaiset 15-20 vuotta ja yksittäisiä moottorinohjaimia vielä pidempään. Nyt tästä ajelee ohi vielä kohtalaisen usein 90-luvun lopun autoja, joista käytännössä jokainen kulkee tietokoneen voimin. Ruoste ne vie paaliin eikä elektroniikan hajoaminen.
Jos jonkun mielestä 8-vuotiaan auton arvo on 0 euroa, niin minulle saa heti tuoda muutaman.
Muuten uskon kyllä siihen, että vikaantuvaa elektroniikkaa korjataan jälkituotannolla ja harrastajavoimin. Tämän puolesta puhuu muutama asia:
- Yleisimmin vikaantuvat komponentit ovat joko liittimiä, passiivikomponentteja tai yksittäisiä tehopuolijohteita, joiden vaihtaminen onnistuu yleensä helposti kotikonstein kunhan vikapaikka tiedetään. Thesiksen Skyhookin ECUn korjasin 70-luvun naksu-Wellerillä. Vaihdettu ehkä euron arvoinen kondensaattori löytyi miljoonalaatikosta. Mikropiirit hajoavat hyvin harvoin ilman jotain selvää ulkoista syytä.
- Yleinen tekniikan kehitys on johtanut siihen, että elektroniikan korjaamisen ja suunnittelun tietotaitoa on tarjolla ihan toiseen malliin kuin ennen, ja sitä myös sovelletaan autoharrastukseen. MegaSquirt on hyvä esimerkki uustuotannosta, Opelin ecujen korjaaminen taas vanhan korjaamisesta. (Opelin ecussa kiusaa tekee liitin, joka on ilmeisesti harvinaisen inhottava korjattava kotikonstein. Palveluna tuota korjausta saa Suomestakin.)
- Autoteollisuuden keskittyminen ja standardointi ajavat myös siihen, että eri merkkien väyläratkaisut muistuttavat toisiaan. Kun autoihin alkoi tulla diagnostiikkatöpseleitä, peloteltiin ettei autoja voisi enää korjata itse. Höpön löpön. Nyt on kenen tahansa helppo törkätä OBD II -testeri kiinni ja saada heti vinkki siitä, mikä on pielessä.
Se on tietysti totta, että elektroniikan lisääntyessä on potentiaalisesti hajoavien osien määrä samalla kasvanut. Näin olisi kyllä todennäköisesti käynyt ilman joka paikkaan tunkevia prosessorejakin. Ilman niitä samat toiminnot olisi toteutettu muulla tekniikalla. Elektroniikkaa on kuitenkin ollut autoissa isommissa määrin tuollaiset 15-20 vuotta ja yksittäisiä moottorinohjaimia vielä pidempään. Nyt tästä ajelee ohi vielä kohtalaisen usein 90-luvun lopun autoja, joista käytännössä jokainen kulkee tietokoneen voimin. Ruoste ne vie paaliin eikä elektroniikan hajoaminen.
Jos jonkun mielestä 8-vuotiaan auton arvo on 0 euroa, niin minulle saa heti tuoda muutaman.
Järkiautoilija
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Suurin ongelma on kyllä noi tietokoneet... Voihan niitä ECUjakin kolvailla kasaan, mutta muistit ja suorittimet niissä taitavat tehdä homman jollain aikavälillä mahdottomaksi.
Parasta tässä koko hommasta tekee sen että toisin kuin tietokoneissa, autojen ECU:ssa on hyvin vähän valmistajien välisiä standardeja... vain API on standardisoitu.
Parasta tässä koko hommasta tekee sen että toisin kuin tietokoneissa, autojen ECU:ssa on hyvin vähän valmistajien välisiä standardeja... vain API on standardisoitu.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Tuo 150-200tkm per kiuas kuulostaa ihan järkevältä ainakin VAG-laitteissa.. Nämä TSI-moottorit alkavat leviämään jo nyt , jakoketjut venyy , kiristimet korkkaa ym... Korjausarviot pyörii 2000-4000€ paikkeilla , ja näillä on ajettu juurikin rapiat 100tkm...
Esimerkiksi yksi tapaus Vw Golf R32 , jolla ajettu ~130tkm kone rallattaa ja pitää pahaa ääntä + ihmeellisiä vikakoodeja tulee koko ajan. Syy oli venähtänyt jakokettinki , joka on vaihdelaatikon puolella...huoh... Myös nokka-akselien hammaspyörät ilmeisesti tiensä päässä ym.. Korjausarvio merkkiliikkeessä n.6500-7000€ !!
Ja vielä , kolmeen VAG-laitteeseen (2.0 FSI) vaihdettu motti 150tkm kohdalla... Parista meni remmi omia aikojaan ja yhdestä ö-pumppu leikkasi moottoritiellä...
Luottavaisin mielin voi ajella "vanha kunnon busso" pellin alla , onhan nettiautossa muutamia 156:sia , joilla yli 300tkm mittarissa ja edelleen mennään... Huollot ajallaan oikeilla osilla , ja pohjana perusvarma moottori niin päästään pitkälle !
Esimerkiksi yksi tapaus Vw Golf R32 , jolla ajettu ~130tkm kone rallattaa ja pitää pahaa ääntä + ihmeellisiä vikakoodeja tulee koko ajan. Syy oli venähtänyt jakokettinki , joka on vaihdelaatikon puolella...huoh... Myös nokka-akselien hammaspyörät ilmeisesti tiensä päässä ym.. Korjausarvio merkkiliikkeessä n.6500-7000€ !!
Ja vielä , kolmeen VAG-laitteeseen (2.0 FSI) vaihdettu motti 150tkm kohdalla... Parista meni remmi omia aikojaan ja yhdestä ö-pumppu leikkasi moottoritiellä...
Luottavaisin mielin voi ajella "vanha kunnon busso" pellin alla , onhan nettiautossa muutamia 156:sia , joilla yli 300tkm mittarissa ja edelleen mennään... Huollot ajallaan oikeilla osilla , ja pohjana perusvarma moottori niin päästään pitkälle !
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Prosessorit ja muistit tuppaa olemaan standarditavaraa, olisi liian kallista tehdä kokonaan omat lutikat eri valmistajille. Lisäksi molemmat ovat tarvittaessa korvattavissa toisenmallisella, kun väliin tekee sopivaa sovitinta ja ehkä hieman älyä. Suurin ongelma on näillä pyörivä softa, joka saattaa ehkä olla vielä kryptattykin (en tiedä, harrastavatko valmistajat näitä automaailmassa - mahdollista se ainakin teknisesti on.)Pasi kirjoitti:Suurin ongelma on kyllä noi tietokoneet... Voihan niitä ECUjakin kolvailla kasaan, mutta muistit ja suorittimet niissä taitavat tehdä homman jollain aikavälillä mahdottomaksi.
Parasta tässä koko hommasta tekee sen että toisin kuin tietokoneissa, autojen ECU:ssa on hyvin vähän valmistajien välisiä standardeja... vain API on standardisoitu.
Lainsäädäntö saattaa puuttua asiaan siinä vaiheessa, kun ESP:iden ja muiden kriittisten turvajärjestelmien toimintaa ohjaavia laitteita aletaan puukottamaan. Kuitenkaan niidenkään korvaaminen ei ole mahdotonta, koska samalla periaatteella ne kaikki toimivat. Auton liikkeitä seurataan kiihtyvyysantureilla, pyörien nopeusantureilla ja ohjauksen asennon anturilla, ja auton ohjaaminen tapahtuu pyöriä jarruttamalla. Tietenkin lopullinen säätö pitää olla autokohtainen.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Muistakaapas se että ne wanhat 80-luvun liittimet, johtimet ja ym oli huomattavasti jykevämpää ja pinta-alaltaan suurempaa, mutta lisätkääpäs 20-vuotta hapettumista ja tärinää, noihin nyt 10-vuotta vanhoihin autoihin.
Kokonaan on toinen juttu se, että mikä automalli on säilyttämisen arvoinen ylipäätään. Valmistusmäärät ovat valtavia ja malleja on joka lähtöön.
Kokonaan on toinen juttu se, että mikä automalli on säilyttämisen arvoinen ylipäätään. Valmistusmäärät ovat valtavia ja malleja on joka lähtöön.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Puuttuu melko rajusti jo nykyään, eikä vain turvavarusteiden osalta. Periaatteessa kaikkien EU-tyyppihyväksyttyjen (lue: karkeasti ottaen kaikkien 2000-luvulla valmistettujen) autojen sähkölaitteiden tulee olla myös tyyppihyväksyttyjä, joko erillisinä komponenttaina tai - yleisimmin - osana auton tyyppihyväksyntää. Käytännössä sitten taas autoihin on kautta maailman sivu pultattu kiinni palikkaa, jonka laillisuus on miedosti kyseenalainen.mutt kirjoitti:Lainsäädäntö saattaa puuttua asiaan siinä vaiheessa, kun ESP:iden ja muiden kriittisten turvajärjestelmien toimintaa ohjaavia laitteita aletaan puukottamaan.
Olivatko? Minä väittäisin, että kyllä silloin säästeltiin materiaaleissa vähintään yhtä paljon kuin nykyään. Enemmänkin. 80-luvun Seateissa taisi olla säästetty jopa valoreleessä - voihan niitä ajovaloja kytkeä suoraan kytkimelläkin... Väittäisin tuon olevan enemmän valmistajasta kuin aikakaudesta kiinni.unknown kirjoitti:Muistakaapas se että ne wanhat 80-luvun liittimet, johtimet ja ym oli huomattavasti jykevämpää ja pinta-alaltaan suurempaa
Järkiautoilija
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Taitaa asiantuntija ja johtaja nyt vähän ns "trollata". Tekniikka tietysti kehittyy, mutta kuten todettu myös osaaminen kehittyy ja hiljalleen se kummallisenkin tekniikan korjaamisosaaminen siirtyy harrastajille ja nyrkkipajoille.
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Mutta kannattaako niitä vanhoja katiskoja korjata? Naapuri vaihtoi vm. -00 C-180 Mersun, 150 tkm ajetun uuteen, paikallinen Mersuliike tarjosi siitä 2000 euroa. Eli siis saman kuin käteisalennuksen.
Ja eihän esim. 156 V6 Alfan jakohihnan vaihdossa ole mitään järkeä, auton arvo on jo pienempi kuin jakohihnanvaihdon.
Suomen autoverotus ja heikko ostovoima ne vain ovat saaneet aikaan tämän.
Ja eihän esim. 156 V6 Alfan jakohihnan vaihdossa ole mitään järkeä, auton arvo on jo pienempi kuin jakohihnanvaihdon.
Suomen autoverotus ja heikko ostovoima ne vain ovat saaneet aikaan tämän.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Siis minkä? Ettei vanhaa autoa kannata korjata?Riccardo kirjoitti:Suomen autoverotus ja heikko ostovoima ne vain ovat saaneet aikaan tämän.
Olenko ymmärtänyt ihan väärin, että muualla maailmassa (Saksa, Englanti yms.) perusautojen käyttöikä on tyyliin 6 vuotta ja arvonalenemat sen mukaiset eli noin 30 % vuosi. Eli vielä vähemmän kannattaa mitään remonttia tehdä, edes sitä jakohihnan vaihtoa -> muuttuu hieman ymmärrettävämmiksi lausunnot moottorien suunnitellusta eliniästä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Muuta tuo "jo pienempi" muotoon "vielä pienempi".Riccardo kirjoitti:Ja eihän esim. 156 V6 Alfan jakohihnan vaihdossa ole mitään järkeä, auton arvo on jo pienempi kuin jakohihnanvaihdon.

Nolla lähestyy. Sen alle se yksviiskutosenkaan arvo ei painu ja sen jälkeen on vain yksi suunta.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
kyllähän melkein jokaisen auton arvo käy jossain kohtiin 0€:ssa, jonka jälkeen hinta taas lähtee kapuamaan ylös päin. Näin ainakin käyttöautojen kohdalla jotka nyt ovat klassikko statuksessa.
Tuo 150000km moottorille on aika pessimistinen arvio minunkin mielestä, mutta nykyisistä klassikkoautoista, kuinka monessa % on alkuperäinen kansipahvi? väittäisin kovin pieneksi osaksi.
Mitä elektroniikkaan tulee, niin olen Isolan kanssa samoilla linjoilla, sähkö on kuin vesi, se käyttäytyy aina samalla tavalla, joten sen korjaamoseenkaan ei tarvitse kuin tietoa mitä tekee ja välineet siihen. Komponentit on kohtuu pitkään olleet muuttumattomia, samoja komponentteja pitkään. Niin kauan kuin siinä vanhassa, rikki menneessä osassa on jonkin sortin numero kyljessä, niin korvaaminen uudella onnistuu. Ehkä ongelma on tulossa siinä kohtaa, kun uusi osa pitäisi 'koodata' paikalleen... kenellä niitä vanhoja testereitä pyörii nurkissa? entäs jos tarvitsee yhteyttä valmistajan serveriin? onhan se serveri enään edes käytössä???
Tuo 150000km moottorille on aika pessimistinen arvio minunkin mielestä, mutta nykyisistä klassikkoautoista, kuinka monessa % on alkuperäinen kansipahvi? väittäisin kovin pieneksi osaksi.
Mitä elektroniikkaan tulee, niin olen Isolan kanssa samoilla linjoilla, sähkö on kuin vesi, se käyttäytyy aina samalla tavalla, joten sen korjaamoseenkaan ei tarvitse kuin tietoa mitä tekee ja välineet siihen. Komponentit on kohtuu pitkään olleet muuttumattomia, samoja komponentteja pitkään. Niin kauan kuin siinä vanhassa, rikki menneessä osassa on jonkin sortin numero kyljessä, niin korvaaminen uudella onnistuu. Ehkä ongelma on tulossa siinä kohtaa, kun uusi osa pitäisi 'koodata' paikalleen... kenellä niitä vanhoja testereitä pyörii nurkissa? entäs jos tarvitsee yhteyttä valmistajan serveriin? onhan se serveri enään edes käytössä???
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
...Kaikissa Ferrareissa ja Lamborghinissa on minulla alkuperäinen kannentiiviste. Juuri avasin yhden 28-vuotta vanhan Ferrarin kannen öljykopan ja jopa se oli alkuperäinen, joskin kerran liimattu takaisin. Miksi niitä nyt pitäisi vaihtaa, kerran kun tehtaalla on laitettu sinne?DaViega kirjoitti:
Tuo 150000km moottorille on aika pessimistinen arvio minunkin mielestä, mutta nykyisistä klassikkoautoista, kuinka monessa % on alkuperäinen kansipahvi? väittäisin kovin pieneksi osaksi.
Mitä tulee siihen että jokin huolto maksaa enemmän kuin auto itsessään, ei pidä unohtaa että jos auton laittaa romu-ukolle, niin sillä huollon hinnalla ei saa parempaa autoa, eli se käyttöarvo on aina aika korkea.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Joo siis piirit varmasti ovat... Mutta niiden laitetason kytkennät poikkeavat varmasti eri valmistajilla.... ja varmasti jopa ECU versioiden välillä. Tarkoitin standardilla sitä että voisit suijauttaa boschin ohjelmat jonkun muun valmistajan yksikköön... ei varmasti onnistu koska HW on niin erilainen, vaikka samat mikropiirit sisältä löytyiskin.mutt kirjoitti: Prosessorit ja muistit tuppaa olemaan standarditavaraa, olisi liian kallista tehdä kokonaan omat lutikat eri valmistajille. Lisäksi molemmat ovat tarvittaessa korvattavissa toisenmallisella, kun väliin tekee sopivaa sovitinta ja ehkä hieman älyä. Suurin ongelma on näillä pyörivä softa, joka saattaa ehkä olla vielä kryptattykin (en tiedä, harrastavatko valmistajat näitä automaailmassa - mahdollista se ainakin teknisesti on.)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Sillä instituutin jampalla oli muuten itsellä käyttöpelinä uutena ostettu tojota corona markII 1900 -69 

- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Näinhän se on periaatteesa. Samoin softienkin pitää täyttää tietyt normit.Isola kirjoitti:Puuttuu melko rajusti jo nykyään, eikä vain turvavarusteiden osalta. Periaatteessa kaikkien EU-tyyppihyväksyttyjen (lue: karkeasti ottaen kaikkien 2000-luvulla valmistettujen) autojen sähkölaitteiden tulee olla myös tyyppihyväksyttyjä, joko erillisinä komponenttaina tai - yleisimmin - osana auton tyyppihyväksyntää. Käytännössä sitten taas autoihin on kautta maailman sivu pultattu kiinni palikkaa, jonka laillisuus on miedosti kyseenalainen.mutt kirjoitti:Lainsäädäntö saattaa puuttua asiaan siinä vaiheessa, kun ESP:iden ja muiden kriittisten turvajärjestelmien toimintaa ohjaavia laitteita aletaan puukottamaan.
Käytännössä vaan taitaa olla mahdotonta missään oikeasti valvoa onko jonkun purkin sisuskalut alkuperäiset vai ei. Kun puhutaan siis vanhasta autosta, jota korjattu vaihtamalla jonkun boxin sisuskalut tms.
Mutta tosiaan tuntuuhan se tyhmältä, että korjaus maksaa melkein auton arvon. Tosin ne samanhintaiset taitaa kaikki vaatia sen saman kalliin korjauksen, joten vertailu ei ole relevanttia. Kyllä väittäisin, että lähes aina tulee edullisemmaksi huoltaa sitä vanhaa kuin hankkia uusi. Sitten joku totaalinen koneremontti tai vastaava kallistaa kuppia toiseen suuntaan. Kyllä meinaan pelkässä uuden autonliikkeen kynnyksen yli ajamisessa hurahtaa äkkiä se jakohinhan vaihtohinta ja enemmänkin.Riccardo kirjoitti:Mutta kannattaako niitä vanhoja katiskoja korjata? Naapuri vaihtoi vm. -00 C-180 Mersun, 150 tkm ajetun uuteen, paikallinen Mersuliike tarjosi siitä 2000 euroa. Eli siis saman kuin käteisalennuksen.
Ja eihän esim. 156 V6 Alfan jakohihnan vaihdossa ole mitään järkeä, auton arvo on jo pienempi kuin jakohihnanvaihdon.
Suomen autoverotus ja heikko ostovoima ne vain ovat saaneet aikaan tämän.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Tietenkin tuollainen ei ole mahdollista, ja miksi pitäisikään olla, kun niiden muiden valmistajien yksiköissä on jo omat ohjelmansa? Ennemmin kannattaa vaihtaa viallinen komponentti, jos sen onnistuu paikallistamaan. Yleensä nämä hajoaa samoista paikoista.Pasi kirjoitti:Joo siis piirit varmasti ovat... Mutta niiden laitetason kytkennät poikkeavat varmasti eri valmistajilla.... ja varmasti jopa ECU versioiden välillä. Tarkoitin standardilla sitä että voisit suijauttaa boschin ohjelmat jonkun muun valmistajan yksikköön... ei varmasti onnistu koska HW on niin erilainen, vaikka samat mikropiirit sisältä löytyiskin.mutt kirjoitti: Prosessorit ja muistit tuppaa olemaan standarditavaraa, olisi liian kallista tehdä kokonaan omat lutikat eri valmistajille. Lisäksi molemmat ovat tarvittaessa korvattavissa toisenmallisella, kun väliin tekee sopivaa sovitinta ja ehkä hieman älyä. Suurin ongelma on näillä pyörivä softa, joka saattaa ehkä olla vielä kryptattykin (en tiedä, harrastavatko valmistajat näitä automaailmassa - mahdollista se ainakin teknisesti on.)
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Kondensaattoreiden nykylaatu on kyllä aivan käsittämättömän luokatonta. Boschin D-Jetroneceja 70-luvun alusta, kuten muutakin analogista ja digitaalista elektroniikkaa, on edelleen käytössä alkuperäisillä elkoilla, mutta nykyään ne pöntöt eivät tahdo kestää viittäkään vuotta.Isola kirjoitti: Thesiksen Skyhookin ECUn korjasin 70-luvun naksu-Wellerillä. Vaihdettu ehkä euron arvoinen kondensaattori löytyi miljoonalaatikosta.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
^Sanoppa muuta. Ja sama ongelma on digibokseissa, televisioissa, tietokoneissa, ...
Ayrton Senna da Silva forever
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence" onclick="window.open(this.href);return false;
Talouskasvu-uskonnon ydinteesejä.
Talouskasvu-uskonnon ydinteesejä.
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Hys nyt, toivottavasti passatti ei kuule, vasta 300tkm ajettu ja bensav6lla 

200 baria vaparissa..
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Mun autojen matkamittareista löytyy lukemat 285tkm, 274tkm ja 195tkm. Aikapommeilla mennään...


Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
No, heitetään ajatusta eteenpäin, ettei mene kilometrien vertailuksi, onko nykyään autoa, minkä olistaminen on niin tunteikas kokemus, että sen haluaisi omistaa uudestaan tulevaisuudessa?
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
^ Tämä on minustakin se ydinkysymys. Tekniikan puukottaminen tullee onnistumaan suht edullisesti siinä vaiheessa kun harrastajat ottavat homman asiakseen ja keksivät sopivat konstit. Harrastekohteiden vaan pitäisi olla sellaisia että niiden harrastamisessa on jotain mieltä.
70-luvulla Citroën DS oli aikalailla erilainen peli kuin Alfa Romeo Alfetta, kumpikin omalla tavalla luonteikkaita ja kiinnostavia kamppeita. Mutta entäs nykyiset DS4 ja Giulietta? Onko eroa muualla kuin markkinoinnin painotuksissa, ja jaksavatko nämä kiinnostaa ketään 25 vuoden kuluttua?
70-luvulla Citroën DS oli aikalailla erilainen peli kuin Alfa Romeo Alfetta, kumpikin omalla tavalla luonteikkaita ja kiinnostavia kamppeita. Mutta entäs nykyiset DS4 ja Giulietta? Onko eroa muualla kuin markkinoinnin painotuksissa, ja jaksavatko nämä kiinnostaa ketään 25 vuoden kuluttua?
- Epäkelpokeräilijä -
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Montakohan kertaa täälläkin on tullut luettua, että joku on ostanut alfan kun isäkin ajeli samanlaisella 25v sitten.
Ihan samanlainen muistojen kullittama kiilto silmissä ne nyt 5v jampat ostaa niitä autoja 25 vuoden päästä
Ihan samanlainen muistojen kullittama kiilto silmissä ne nyt 5v jampat ostaa niitä autoja 25 vuoden päästä

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Kysymykseen on mahdoton vastata, kun ei osaa ennustaa.unknown kirjoitti:No, heitetään ajatusta eteenpäin, ettei mene kilometrien vertailuksi, onko nykyään autoa, minkä olistaminen on niin tunteikas kokemus, että sen haluaisi omistaa uudestaan tulevaisuudessa?
En usko että 40v sitten kukaan olisi uskonut kuplavolkkarin tai rättisitikan olevan klassikko tai harrasteauto. Mutta niin ne vain nyt on.
- Zulak
- Viestit: 465
- Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
- Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt
ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS - Paikkakunta: Savonlinna
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Hyviä pointteja monelta ja mielenkiintoinen keskustelu. Itseäni huolestuttaa kyllä nykyautoissa tuo elektroniikkapuoli. Alkaa olla autossa sen verran monimutkainen järjestelmä jo mukana, että kalpenee moni teollisuuden tuotantolinjakin siinä rinnalla ohjausjärjestelmän puolesta.
Tokihan kaikkea pystyy aina korjaamaan jos oikeasti haluaa ja aikaa on rajattomasti, mutta kannattaako? Oon monta romutustuomion saanutta autoa nähnyt missä on joku "ratkeamaton" sähkövika. Tulee olemaan kyllä osaaville autosähkömiehille kysyntää pian. 8h ei oo vielä pitkä aika kun lähetään jotain vähänkään haastavampaa vikaa ettimään sähköistä ja kuka haluaa maksaa sen?
Noista boksien tee-se-itse korjauksista olen kyllä vähän eri mieltä. Avatkaahan huviksenne joku uudehkon auton moottorin ECU esimerkiksi. Turha sieltä on yrittää jonkun piirin numeroiden perusteella varaosakomponenttia nykyään metsästää. Lähes kaikki piirit on valmistajakohtaisella numeroinnilla, jos yleensäkään on mitään merkintöjä komponenteissa. Pintaliitoskamasta on muutenkin aika vaikea sanoa kotelon perusteella mikä komponentti se tarkalleen ottaen on. Tietysti jotain konkkia ja muuta voi vaihdella, mutta tuho voi olla laajempaa.
En nää jonkun boksin korjaamista/korvaamista itsessään suurena ongelmana, koska varaosiahan noihin alkaa löytyä purkuautoistakin jo vaikka kuinka. Enemmän nykyään on ongelmana löytää se vika. Esimerkiksi väyläjohdotuksen vika jossain ikävässä paikassa on aika työläs löytää. Työaikaa voi kulua älyttömiä määriä noiden sähkövikojen selvittelyyn vaikka se ei oliskaan loppujen lopuksi kun huono liitos jossain. Sitä piuhaviidakkoa alkaa olla jo melkonen määrä nykyautossa. Jostain 90-luvun vehkeistä nyt vielä selviää kohtuudella.
Oma lukunsa on sitten nämä softapuolen jutut, jotka on myös täysin loputon suo. Noiden purkkien syömä koodin määrä kasvaa valtavaa vauhtia ja on aivan turha verrata jotain 90-luvun alun yksinkertaista ruiskuboksia nykyaikaiseen moottorinohjaukseen + auton muuhun järjestelmään. Järjestelmien monimutkaistuessa, vianhaku vaikeutuu luonnollisesti ja tarvitaan aina vaan erikoisempaa osaamista. Softaan sinäänsä harvemmin tulee mitään vikaa, mutta ihan jo boksien vaihdon yhteydessä eteen tulevat koodaukset yms. ongelmat. Aika monesti saa nostaa merkkiliikekin kädet pystyyn ja tyytyä tilaamaan pirusti uutta palikkaa.
Sit on vielä nää "hybrid ECUt", joita on enemmän ja enemmän. Alla esimerkki Alfan 2.0TS:n ECUsta ME3.1, jonka kertaalleen korjasin johtosarjan oikosulun jäljiltä. Vaihtaisitko tuonne jonkun komponentin itse? Oon noita joitakin korjailllu missä on johdin palanu poikki ja se on jo tarpeeks haasteellista. Edes ammattilainen kunnon vehkeillä ei välttämättä pysty korjaamaan kun noita ei vaan yksinkertaisesti oo tehty korjattaviksi.


Tokihan kaikkea pystyy aina korjaamaan jos oikeasti haluaa ja aikaa on rajattomasti, mutta kannattaako? Oon monta romutustuomion saanutta autoa nähnyt missä on joku "ratkeamaton" sähkövika. Tulee olemaan kyllä osaaville autosähkömiehille kysyntää pian. 8h ei oo vielä pitkä aika kun lähetään jotain vähänkään haastavampaa vikaa ettimään sähköistä ja kuka haluaa maksaa sen?
Noista boksien tee-se-itse korjauksista olen kyllä vähän eri mieltä. Avatkaahan huviksenne joku uudehkon auton moottorin ECU esimerkiksi. Turha sieltä on yrittää jonkun piirin numeroiden perusteella varaosakomponenttia nykyään metsästää. Lähes kaikki piirit on valmistajakohtaisella numeroinnilla, jos yleensäkään on mitään merkintöjä komponenteissa. Pintaliitoskamasta on muutenkin aika vaikea sanoa kotelon perusteella mikä komponentti se tarkalleen ottaen on. Tietysti jotain konkkia ja muuta voi vaihdella, mutta tuho voi olla laajempaa.
En nää jonkun boksin korjaamista/korvaamista itsessään suurena ongelmana, koska varaosiahan noihin alkaa löytyä purkuautoistakin jo vaikka kuinka. Enemmän nykyään on ongelmana löytää se vika. Esimerkiksi väyläjohdotuksen vika jossain ikävässä paikassa on aika työläs löytää. Työaikaa voi kulua älyttömiä määriä noiden sähkövikojen selvittelyyn vaikka se ei oliskaan loppujen lopuksi kun huono liitos jossain. Sitä piuhaviidakkoa alkaa olla jo melkonen määrä nykyautossa. Jostain 90-luvun vehkeistä nyt vielä selviää kohtuudella.
Oma lukunsa on sitten nämä softapuolen jutut, jotka on myös täysin loputon suo. Noiden purkkien syömä koodin määrä kasvaa valtavaa vauhtia ja on aivan turha verrata jotain 90-luvun alun yksinkertaista ruiskuboksia nykyaikaiseen moottorinohjaukseen + auton muuhun järjestelmään. Järjestelmien monimutkaistuessa, vianhaku vaikeutuu luonnollisesti ja tarvitaan aina vaan erikoisempaa osaamista. Softaan sinäänsä harvemmin tulee mitään vikaa, mutta ihan jo boksien vaihdon yhteydessä eteen tulevat koodaukset yms. ongelmat. Aika monesti saa nostaa merkkiliikekin kädet pystyyn ja tyytyä tilaamaan pirusti uutta palikkaa.
Sit on vielä nää "hybrid ECUt", joita on enemmän ja enemmän. Alla esimerkki Alfan 2.0TS:n ECUsta ME3.1, jonka kertaalleen korjasin johtosarjan oikosulun jäljiltä. Vaihtaisitko tuonne jonkun komponentin itse? Oon noita joitakin korjailllu missä on johdin palanu poikki ja se on jo tarpeeks haasteellista. Edes ammattilainen kunnon vehkeillä ei välttämättä pysty korjaamaan kun noita ei vaan yksinkertaisesti oo tehty korjattaviksi.

Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
[quote="willez"]Esimerkiksi yksi tapaus Vw Golf R32 , jolla ajettu ~130tkm kone rallattaa ja pitää pahaa ääntä + ihmeellisiä vikakoodeja tulee koko ajan. Syy oli venähtänyt jakokettinki , joka on vaihdelaatikon puolella...huoh... Myös nokka-akselien hammaspyörät ilmeisesti tiensä päässä ym.. quote]
Ja pitikö tässä nyt olla jotain outoa? onhan noi ketjut venyny jo -91 vr6 koneissakin, näin mullakin. Ja kyllä, laatikon puolelta kaikki piti purkaa pois tieltä.
Ja pitikö tässä nyt olla jotain outoa? onhan noi ketjut venyny jo -91 vr6 koneissakin, näin mullakin. Ja kyllä, laatikon puolelta kaikki piti purkaa pois tieltä.
..ammattina autoslalom..
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Kyllä se on jakoketju loppu 159:ssäkin 100tkm tietämillä 

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Onhannuo laitteet tulleet monimutkaisemmiksi ja osien määrä on lisääntynyt. Silti väitän, että iso osa tästä monimutkaisuudesta on myös autoteollisuuden yms. propagandaa. Renkaan vaihtamisesta ja kaikista muista pikkuhommista on saatu tehtyä niin mystisiä operaatioita, ettei tavallinen pulliainen uskalla mihinkään ryhyä kun "tietokoneet" sekoaa jos on väärä rengaspaine ja muuta harhaluuloa on ilmassa. Mainoksessa mainostetaan että "mekaanikon keskittyminen yhteen merkkiin takaa erinomaisuuden". Oikeasti homma on sitten sitä osien vaihtoa ja monesti ammattitaidotonta sekoilua (ei tietystikään joka paikassa, mutta liian monessa). Pelätään koskea mihinkään, ettei kalliit vehkeet hajoa. Todellisuudessa samalla tapaa "ihmisten tekemiä" ne nykyautotkin on ja korjattavissa yleensä. Tosin sitä osien vaihtoa usein harrastetaan, koska niillä osilla lienee aika paljon kovempi kate kuin työtunneilla.
Se tuleeko nykyautoista klassikkoja on sitten toinen asia. Ehkä kaikki turvalaitteet ja liika paino yhdistettynä vajavaiseen tehoon yms. ei välttämättä ole sitä mitä ihminen harrastukseltaan haluaa. Sihen kun lisätään tämä badge-engineering ja muutenkin samankaltainen muotoilu ja ratkaisut joka merkillä.
Se tuleeko nykyautoista klassikkoja on sitten toinen asia. Ehkä kaikki turvalaitteet ja liika paino yhdistettynä vajavaiseen tehoon yms. ei välttämättä ole sitä mitä ihminen harrastukseltaan haluaa. Sihen kun lisätään tämä badge-engineering ja muutenkin samankaltainen muotoilu ja ratkaisut joka merkillä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Huonosti suunniteltu ja/tai tehty sitten , tuossa Alfa mokasi pahasti. Olisi ollut näytön paikkaAlbertolli kirjoitti:Kyllä se on jakoketju loppu 159:ssäkin 100tkm tietämillä
parantaa moottoreiden luotettavuutta sinne kultaiseen TC- eli 60-80-lukuun .
Vuosituhannen alun tojon VVTi- moottoreillakin jakoketju potkii sinne 400- 500 tkm...normaaleilla öljynvaihdoilla.
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
kyllä nyky auto on ihan yhtä suuri klassikko 25-30 vuoden päästä, kuin 25-30 vuotias auto on nyt. Ainahan ne ihmiset sanoo, että nyky autoista ei tule samanlaisia klassikoita kuin ennen, mutta aina vaan etäämmälle jäävät mallit rupeavat kiinostamaan. Ainoa erohan siinä on ikä. Niin se aika kultaa muistot.
Kyllä se alfakin potkisi 400-500 pelkillä öljynvaihdoilla, mutta sitten se olisi A) alitehoinen rimpula josta ei saa mitään iloa irti B) 2300kg painava panssarivaunu jonka joka komponentiin on laitettu varmuuden vuoksi "vähän lisää tavaraa", hintalappu alkaa kasilla vaikka pitäisi olla perus henkilö auto
Hyvänä esimerkkinä F1 turboje aikakausi, turbolliset paino kärjessä, takana tuli vapaastihengittävät jotka otti hyviä sijoituksia jos edellä olleet turbolliset keskeytti
Kyllä se alfakin potkisi 400-500 pelkillä öljynvaihdoilla, mutta sitten se olisi A) alitehoinen rimpula josta ei saa mitään iloa irti B) 2300kg painava panssarivaunu jonka joka komponentiin on laitettu varmuuden vuoksi "vähän lisää tavaraa", hintalappu alkaa kasilla vaikka pitäisi olla perus henkilö auto
Hyvänä esimerkkinä F1 turboje aikakausi, turbolliset paino kärjessä, takana tuli vapaastihengittävät jotka otti hyviä sijoituksia jos edellä olleet turbolliset keskeytti
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Siihen aikaan kilpa-auto oli täydellisessä vireessä, kun se hajosi maaliviivalle. Näin ainakin Keke väitti.DaViega kirjoitti:
Hyvänä esimerkkinä F1 turboje aikakausi, turbolliset paino kärjessä, takana tuli vapaastihengittävät jotka otti hyviä sijoituksia jos edellä olleet turbolliset keskeytti
Tämä lienee sovellettu nykyisin sitten perusjampan henkilöautoihin; auto on täydellinen kun se kestää takuuajan.
Nää on kyllä sillä tavalla jänniä juttuja, että muistan hyvin kun 90-luvulla puhuttiin, että näitä "nykyautoja" ei voi itse korjata kun niissä on ruiskut joita ohjaa tietokone. Nyt ajateltuna tuntuu itsestäkin siltä, että paljon helpompi ruiskuvehkeitä on rassata kuin kaasaripelejä. Joten eiköhän se tietämys ja korjausmahdollisuudet parane vuosien mittaan näille nykyvehkeillekin. Väylätekniikka tuntuu vielä joku päivä tosi näppärältä ja yksinkertaiselta.
Taitaa muuten olla kohta 20 vuotta kun olen viimeksi kaasuttimen purkanut. Hitto, tässähän alkaa tuntea itsensä vanhaksi... (vm. -72)

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Näinhän se menee, käsi ylös kuinka monella löytyy laite jolla pääsee sörkkimään vikamuisteja? Olisiko tuon korjaus kammon takana sellaiset ihmiset jotka ovat nuoruudessaan ajelleet kuplalla, korjailleet sitä kun kaikki on esillä eikä mitään ihmeitä vaadi päästä osiin käsiksi, nyt samalla henkilöllä on jonkunlainen auto, jossa esimerkiksi ajovalon vaihto vaatii umpion irrotusta.Jakke kirjoitti:Nää on kyllä sillä tavalla jänniä juttuja, että muistan hyvin kun 90-luvulla puhuttiin, että näitä "nykyautoja" ei voi itse korjata kun niissä on ruiskut joita ohjaa tietokone. Nyt ajateltuna tuntuu itsestäkin siltä, että paljon helpompi ruiskuvehkeitä on rassata kuin kaasaripelejä. Joten eiköhän se tietämys ja korjausmahdollisuudet parane vuosien mittaan näille nykyvehkeillekin. Väylätekniikka tuntuu vielä joku päivä tosi näppärältä ja yksinkertaiselta.
Pitää samaan hengenvetoon myöntää, että ajoittain tulee mieleen ajatus, että autojenkin korjaaminen oli ennen mukavaa ja yksinkertaista

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Kyllä ainakin 156sta tulee klassikko. En kai minä sitä muuten olisi ostanut. Vaan onko se "nykyauto", makuasia.
Ja se voi olla kuitenkin aika iso osuus kun tuohonkin teetän rahasta ulkopuolisella kun jotain tarvitsee laittaa. Ei se harrasteautoilu mikään pakko ole olla auton alla möyrimistä. Tiedän kyllä, monille se on sitä aidoimmillaan kun se on myös itse laitettu, mutta perheellisellä voi aika olla kortilla ja minä painotan harrastuksessa sitä ajamista.

Ja se voi olla kuitenkin aika iso osuus kun tuohonkin teetän rahasta ulkopuolisella kun jotain tarvitsee laittaa. Ei se harrasteautoilu mikään pakko ole olla auton alla möyrimistä. Tiedän kyllä, monille se on sitä aidoimmillaan kun se on myös itse laitettu, mutta perheellisellä voi aika olla kortilla ja minä painotan harrastuksessa sitä ajamista.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Tsoo, sano... Toyo/Lexus-leirissä on juuri tämä seikka, joka yhdistyy Alfaan.DaViega kirjoitti:kyllä nyky auto on ihan yhtä suuri klassikko 25-30 vuoden päästä, kuin 25-30 vuotias auto on nyt. Ainahan ne ihmiset sanoo, että nyky autoista ei tule samanlaisia klassikoita kuin ennen, mutta aina vaan etäämmälle jäävät mallit rupeavat kiinostamaan. Ainoa erohan siinä on ikä. Niin se aika kultaa muistot.
Kyllä se alfakin potkisi 400-500 pelkillä öljynvaihdoilla, mutta sitten se olisi A) alitehoinen rimpula josta ei saa mitään iloa irti B) 2300kg painava panssarivaunu jonka joka komponentiin on laitettu varmuuden vuoksi "vähän lisää tavaraa", hintalappu alkaa kasilla vaikka pitäisi olla perus henkilö auto
Hyvänä esimerkkinä F1 turboje aikakausi, turbolliset paino kärjessä, takana tuli vapaastihengittävät jotka otti hyviä sijoituksia jos edellä olleet turbolliset keskeytti
Eli kierroskonetyyppiset moottorit, joissa pienehköstä iskutilavuudesta on otettu
kivasti ajamisen iloa.
Ainoa kökkö juttu , joka pilaa ajamisen riemua monessa nykyTojotassa on edelleen
ohjaus eli ohut, jenkkityyppinen ohjaustuntuma.
Kun koeajoin taannoin aikaa sitten merkkiliikkeessä uudet autot Yariksesta Avensikseen niin
paras tuntuma oli mielestäni Yariksen T-Sportissa...

JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Ei ole, kyllä se paras kate on ehdottomasti työllä, useimmat komponentit on vaan tehty melko hankalaksi korjata jolloin työtunteja tulee niin paljon että asiakkaan eduksi tulee vaihtaa koko komponentti.Hepa kirjoitti:Tosin sitä osien vaihtoa usein harrastetaan, koska niillä osilla lienee aika paljon kovempi kate kuin työtunneilla.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Mietin tuossa puolivakavissani, mitä autojen yhteydessä edes tarkoitetaan klassikolla. Määritelmiä on tietysti joka tarpeeseen. Jos klassikolla tarkoitetaan autoa, joka on ollut aikanaan riittävän yleinen ollakseen tunnettu, mutta ei liian arkipäiväinen, niin kyllä 156:ssa on ainesta. Katsotaan 35 vuoden päästä onko se silloin sitä mitä Giulia nyt.wekkuli kirjoitti:Kyllä ainakin 156sta tulee klassikko. En kai minä sitä muuten olisi ostanut. Vaan onko se "nykyauto", makuasia.![]()
Nimenomaan ne autot, joita on myyty riittävästi, saadaan myös helpoimmin pidettyä liikenteessä. Ei se harvinaisempienkaan osalta toivotonta ole, jos vain halua riittää. Jos vaikka Zulakin linkkamaan ecun korjaaminen kotikonstein ison vahingon jäljiltä onkin miedosti hankalaa, niin onhan vaihtoehtoja. Romuautoista puretaan muutenkin osia niihin harvoihin säilöttäviin, miksei siis myös ecuja? Joissakin tapauksissa sen koodaus voi tosiaan olla ongelma, mutta ei ylipääsemätön. Nytkin purkuosana tulevien moottorinohjainten kylkiäisenä täytyy usein vaihtaa ajonestomoduli samasta luovuttaja-autosta. Ja edelleen, väittäisin ecun täystuhon olevan aika harvinaista. Useimmiten sieltä kypsyy elko tai suhteellisen helposti vaihdettava päätetransistori.
Toisaalta en yhtään ihmettelisi, jos varsinkin yksinkertaisimpia toimintoja hoitaville palikoille tehtäisiin harrastajavoimin korvikkeita. Se ei ole lopulta kovinkaan vaikeaa, jos tavoitteena on vain korvata toiminnallisuus. Pitkälle pääsee sillä, että jollakin harrastajalla on se yksi toimiva värkki. Siitä saadaan haisteltua tietoliikenteestä se osa, jota korjaamokäsikirjat ja tehtaalta vuotaneet dokumentit eivät kerro. Kyllä noita purkkeja osataan korjata ja korvata uusilla: elektroniikka-ammattilaisia on maailmalla enemmän kuin kyläseppiä hevosvankkureiden aikaan. Ilmassa on vain vieläkin turhaa elektroniikan mystifiointia.
Uskaltaisin jopa väittää, että tässä on vähän yleistäkin näköharhaa tekniikan karkaamisesta "harrastajan ulottumattomiin". Totta kai tiheimmät piirit ja hienostunein tuotantotekniikka tulevan ensin sinne, missä niitä on tarkoituksenmukaista käyttää korkeasta hinnasta huolimatta. Siis isoon, pääomavaltaiseen teollisuuteen. Sieltä se kuitenkin leviää muualle, palvelutarjonta kasvaa ja hinta laskee. Jottei menisi ihan elektroniikaksi, niin todettakoon että samaa tapahtuu muillakin aloilla. Esimerkiksi 1000 e hintaluokan 3D-tulostimet alkavat olla ihan käyttökelpoisia muoviosien tekemiseen.
Järkiautoilija
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Työn teko tulee saletisti kalliimmaksi kuin se osan vaihto. Toki autokorjaamon hinnoittelulla työstä kivasti ryöstetäänEpezi kirjoitti:Ei ole, kyllä se paras kate on ehdottomasti työllä, useimmat komponentit on vaan tehty melko hankalaksi korjata jolloin työtunteja tulee niin paljon että asiakkaan eduksi tulee vaihtaa koko komponentti.Hepa kirjoitti:Tosin sitä osien vaihtoa usein harrastetaan, koska niillä osilla lienee aika paljon kovempi kate kuin työtunneilla.

Edit:
Enpä taas tullut ajatelleeksi sitä asiaa, ettei autokorjaamo laskuta aina tehdyn työn mukaan vaan sen valmistajan määrittelemän ohjeajan mukaan. Siitähän sitä profittia tosiaan voi pätkäähtää. Kyllä sitä aina kirpaisee jos autoa korjaamolla käyttää. Aika monta tuntia saa itse tehdä omaa duunia, jotta saa korjaamotunnin ostetuksi.
Anteeksi OT.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Juu totta, ajattelin korjaamon näkökulmasta, eli korjaamolle on selvästi parempi vaihtoehto korjata osa kuin vaihtaa se, autovalmistajalle ja asiakkaalle ei.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Kyllä GTA:t (147 ja 156) tulevat klassikoiksi , taatusti. On ne niin älyttömiä ja hienoja autoja.
Jopa minä kysyn itseltäni silloin tällöin vaihtaisinko mahtavan, kivan ( ja vähän järkevänkin) JTD:ni
tuollaiseen ihan vaan fiilistely ja cruisailu-GTAhan
No, parempi varmaan molempi, mutta
katellaan rauhassa.
Oikeastaan haluaisin tuon GTA-tekniikan G2:lla ja tiukemmalla alustalla esim. SW-Ti-varustelutasona ja FL-Giugiaro-kuosissa
ns. sleeper-tyyppisenä toteutuksena. GTA kertoo jo Matti M:llekin , että täältä pesee....
JT
Jopa minä kysyn itseltäni silloin tällöin vaihtaisinko mahtavan, kivan ( ja vähän järkevänkin) JTD:ni
tuollaiseen ihan vaan fiilistely ja cruisailu-GTAhan

katellaan rauhassa.
Oikeastaan haluaisin tuon GTA-tekniikan G2:lla ja tiukemmalla alustalla esim. SW-Ti-varustelutasona ja FL-Giugiaro-kuosissa
ns. sleeper-tyyppisenä toteutuksena. GTA kertoo jo Matti M:llekin , että täältä pesee....
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Muistan kun ruisku autot yleistyivät silloin 90-luvulla,niin jo silloin puhuttiin että ketä noikin korjaa,kun vikaa tulee.Kun itse ei pysty kun öljyt katsomaan
Autojen muotoja moni retro fani haukkuu tänäpäivänä,niin oliko ne autot oikeasti 80luvulla keskenään erilaisia.Ei ollut kaikki laatikon mallisia
Näin jopa nais väki tuumasi,kun katsoivat vuonna 85 leffan,ja totesivat,että olipa silloin autot rumia,ja samanlaisia koppeja

Autojen muotoja moni retro fani haukkuu tänäpäivänä,niin oliko ne autot oikeasti 80luvulla keskenään erilaisia.Ei ollut kaikki laatikon mallisia

Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Läpi autojen olemassaolon historian se tekniikka on monimutkaistunut ja kehittynyt ja autojen valmistajilla se osaaminen aina ensimmäisenä on, mutta hiljalleen se on valunut harrastajille ja nyrkkipajoille. Kiivainta se kehitys on ollut sähkö- ja tietoteknisellä puolella viimeiset parikymmentä vuotta, mutta en minä näe tuota mitenkään poikkeuksellisena siinä mielessä, etteikö nörttejä, kiinnostusta ja osaamista sielläkin siirtyisi koko ajan harrastajapuolelle. Onhan se jo nyt nähtävissä, että harrastajat ja ei-merkkipajat osaavat vaikka mitä sellaista, jota ei 20v sitten ollut olemassakaan. On mahdoton ajatus, että kehitys jatkuisi autotekniikassa, mutta pysähtyisi sen ymmärtämisessä.
Niin kuin tuolla joku aiemmin totesi, ihmiset niitä autoja tekevät ja sen minkä ihminen on tehnyt osaa ihminen korjata. Ei mitään uutta, näin se on mennyt ja tulee menemään tulevaisuudessakin. Myös sähköjen puolella. Lisäksi tietysti se osan vaihtaminen jonkun piirikortin tapauksessa on selkeästi usein se järkevin vaihtoehto, varsinkin kun ne eivät ole arvokkaita osia, paitsi silloin kun osat ovat uusia, pelkästään marmoritiskiltä saatavia ja niissä on marmoritiskin kate.
Älkääkä unohtako, että autotehtaat ovat kokoonpanotehtaita. Kinkkisimmät ja teknisesti kehittyneimmät käikäleet (varsinkin sähköpuolella) ovat järjestään alihankittuja osia joissa paras osaaminen on jo uudenkin auton tullessa markkinoille muualla kuin itse autotehtaalla.
Niin kuin tuolla joku aiemmin totesi, ihmiset niitä autoja tekevät ja sen minkä ihminen on tehnyt osaa ihminen korjata. Ei mitään uutta, näin se on mennyt ja tulee menemään tulevaisuudessakin. Myös sähköjen puolella. Lisäksi tietysti se osan vaihtaminen jonkun piirikortin tapauksessa on selkeästi usein se järkevin vaihtoehto, varsinkin kun ne eivät ole arvokkaita osia, paitsi silloin kun osat ovat uusia, pelkästään marmoritiskiltä saatavia ja niissä on marmoritiskin kate.
Älkääkä unohtako, että autotehtaat ovat kokoonpanotehtaita. Kinkkisimmät ja teknisesti kehittyneimmät käikäleet (varsinkin sähköpuolella) ovat järjestään alihankittuja osia joissa paras osaaminen on jo uudenkin auton tullessa markkinoille muualla kuin itse autotehtaalla.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: "Nykyisistä autoista ei tule klassikkoja"
Korjaus: Ihmiset suunittelevat. Koneet rakentavat ... Esim. piirilevyt ei tänäpäivänä ihan hirveesti ihmisen kättä näewekkuli kirjoitti:Niin kuin tuolla joku aiemmin totesi, ihmiset niitä autoja tekevät ja sen minkä ihminen on tehnyt osaa ihminen korjata.

33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4