Sivu 1/1

Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 08 Huhti 2013, 13:41
Kirjoittaja Antijape
Tekisi mieli saada alfasta tehoaluetta alemmaksi, joten kyselin tarjouksia optimointia tarjoavista firmoista. Velipoika kiinnostui asiasta myös joten kysyin saako ryhmäalennuksia ja OptimoiAutosi lupasi 50€ alennusta per auto. Olisiko täällä porukalla kiinnostusta asialle jos pidettäisiin kimppa-optimointi jossain Länsi-Suomen alueella? Omalla kohdalla muutos heppohin/vääntöön ei kummonen ole (vapari-bensa kun on), mutta varsinkin turbo-kiisseleistä saadaan irti huomattavasti enemmän. Firman sivuilta voi käydä katsomassa mitä lupaavat millekin vermelle. Tarkoitus hoitaa asia melko nopealla aikataululla joten kiinnostuneet vastailkaa mahd. pian.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 10:39
Kirjoittaja Antijape
Jonkun aikaa nyt ajeltu optimoidulla koneella, joten voisi vähän kirjata kokemuksia mikäli joku muu innostuu vapariaan optimoimaan. Isoimmat erot huomaa alarekisterissä, eli alavääntö sekä herkkyys ylipäätään alle 4k kierroksissa ovat parantuneet. Pedaalia saa painaa huomattavasti vähemmän kun kaupunkinopeuksissa ajelee. Ylärekisterin muutoksesta on vaikeampi sanoa kun auto sen verran uusi itsellä, eikä noita yli 5-6k kierroksia tule kovin usein käytettyä muutenkaan. Ajotietokoneen mukainen kulutus laski noin 0.4 - 0.6l. Kun aiemmin mittarin mukaan 110km/h ajettaessa kulutus oli n. 10-10.5l, niin nyt ollaan pääasiassa alle kympin. Voisi sanoa että kulutus 110km/h nopeudessa lähellä sitä mitä aiemmin oli 90km/h nopeudessa. Onko tuo rahan arvoista onkin sitten toinen juttu, mutta itse olen tyytyväinen ja tekisin kyllä uudestaan. Toteutuksesta sen verran että homman piti mennä suoraan obd-portin kautta, mutta ei sitten onnistunutkaan. Ecu piti irroittaa ja tehdä homma ns. vaikeamman kautta. Noin ylipäätään OptimoiAutosi hoiti homman todella hyvin, joten voin suositella.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 13:42
Kirjoittaja gYdEbUh
Kuulostaa hyvältä. Toki on hyvä mitata myös todellinen kulutus tarkkaan. Tuo ajotietokoneen lukema ei välttämättä kerro koko totuutta muuttuneesta kulutuksta. Tuo säästynyt polttoaine on todennäköisesti ainakin osittain pois jonkun/joidenkin moottorikomponenttien kesto/huolto-iästä.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 13:45
Kirjoittaja Rolle
Tämä olikin mennyt ohi! Olen miettinyt tätä omaan JTS:ään, mielessä oli Squadran ohjelma Hollannista, mutta ECU:n irroitus ja lähetys Hollantiin ei nyt oikein onnistu.

Onko tietoa kenen hieromia softia välittävät?

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 13:58
Kirjoittaja Antijape
Rolle kirjoitti:Onko tietoa kenen hieromia softia välittävät?
Tarkkaa faktaa ei ole. Nämä erikoisemmat ja tarkempaa työtä vaativat (oletan että kaikki vapari alfat) tekee kuulemma joku norjalainen kaveri/firma. Ymmärsin myös että suurin osa ohjelmista tehtäisiin Italiassa. Homma meni niin että ecu irti -> imastiin aivot koneelle -> aivot norjaan viritettäväksi -> odoteltiin jonkun aikaa ja laitettiin tuunatut aivot tilalle. Kyselin tarjouksia aika monestakin paikasta ja ainakin kahdesta vastattiin etteivät tee, koska muutos niin minimaalinen.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 15:13
Kirjoittaja Rolle
Pienihän se muutos on, mutta jos koneesta tulisi vähän herkempi, niin ei siitä haittaa olisi.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 17:40
Kirjoittaja palkus
Kovasti wanhanliiton konemies väitti, että ohjelmamuutoksella vaparistakin saa enemmän irti. Kuulemma tarttis vain päästä bocshin alkuperäiseen ohjelmaan käsiksi. Sanoi sitten päälle, että tyypillisesti markkinoilla olevat lastut/optimoinnit on yhtä tyhjän kanssa. Kaveri on nykyjään venepuolella ja siellä näinä muutoksia tehdään onnistuneesti.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 17:45
Kirjoittaja Smacket
Kovasti kuumoittaisi myös kokeilla tuota lastutusta. Squadraa suunnittelin myös, mutta juurikin tuo ECU:n lähettäminen ja odottelu hieman arveluttaa. Hmmm...

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 18:26
Kirjoittaja Tuomas K
stoichiometric kirjoitti:Kovasti wanhanliiton konemies väitti, että ohjelmamuutoksella vaparistakin saa enemmän irti. Kuulemma tarttis vain päästä bocshin alkuperäiseen ohjelmaan käsiksi. Sanoi sitten päälle, että tyypillisesti markkinoilla olevat lastut/optimoinnit on yhtä tyhjän kanssa. Kaveri on nykyjään venepuolella ja siellä näinä muutoksia tehdään onnistuneesti.
Jossain lehdykässä Suomessa (TDi-makasiini?) tuota vaparin lastuttamista kokeiltiin vapari-Alfalla joku vuosi sitten. Oikein asiantuntijafirman suosiollisella avustuksella lähtivät liikkeelle, ja kokeilikohan ne siihen viittä eri ohjelmaa ennen kuin löytyi yksi joka teki edes jotain positiivista eikä vain huonontanut arvoja. Joka välissä toki dynovedot. Opelin koneeseen on myös kokeiltu jotain vastaavaa, ja muutaman ohjelman perusteella tulos oli joko pyöreä nolla tai pieni heikennys vakion arvoihin.

En sano että kaikki vaparin lastutus on turhaa, mutta kyllä niistä iso osa hyödyttää vain myyjää.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 19:58
Kirjoittaja palkus
^nii-i, tuntuu kyllä ihmeelliseltä, miten sinne ohjelmamuutoksella saatais lisää ilmaa jotta voitais hyödyntää suurempi määrä bentsiiniä. Toki jonkinmoinen rajoitus sytsänajoituksen, suihkutuhetken, lambdaohjauksen ja läpänasentoon tehdään orggissoftaan päästöjen kurissa pitämiseen läpi koko kierrosalueen. Sitä se jamppakin selitti, että se ohjelma täytyy muuttaa kokonaisvaltaisesti, ja sitten päästään seoksissa parhaimmille tehoalueille. Source code kuulemma täytyy olla pohjana tai jotain. Meni vähän yli sen sepustus, eikä ollut myymässä mitään.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 21:22
Kirjoittaja pal
Oliko tästä kellään kokemuksia 2.4 JTDm (210) koneen kanssa? Saman tyyppisiä arvoja lupailee kuin Turbotec, joka on käynyt mielessä. Ovatko nämä pohjimmiltaan samoja ohjelmia? Ja kenen ohjelmia nämä vastaavat tuolla "maailmalla"?

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 14 Touko 2013, 23:48
Kirjoittaja JackFry
Mikä olisi hyvä ohjelmointi firma jos on Colombo Barianin viritys nokka-akselit?

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 15 Touko 2013, 09:41
Kirjoittaja Rolle
Tarkoitus on nyt kokeilla yhtä ohjelmaa ja dynoon ennen ja jälkeen. Enemmän pitäisi päästä opeli-luonteesta ja epämääräisesti alaväännöstä eroon, eikä niinkään saada lisää tehoa. Jokunen heppa voi tulla lisää, kun sen tekee hyvälle bensalle, eikä satunnaiselle, niinkuin tehtaalta joutuu tekemään.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 16 Touko 2013, 10:11
Kirjoittaja Antijape
Rolle kirjoitti:Tarkoitus on nyt kokeilla yhtä ohjelmaa ja dynoon ennen ja jälkeen. Enemmän pitäisi päästä opeli-luonteesta ja epämääräisesti alaväännöstä eroon, eikä niinkään saada lisää tehoa. Jokunen heppa voi tulla lisää, kun sen tekee hyvälle bensalle, eikä satunnaiselle, niinkuin tehtaalta joutuu tekemään.
Tuo before-after dyno oli itselläkin haaveissa, mutta lähiseudulta ei ko. palvelua löytynyt. Olisi saanut faktaa mitä ohjelmointi oikeasti sai aikaan, eikä tarvisi persdynolla arvailla. Mikali tuon saat toteutettua niin varmasi moni mielellään kuulee tuloksista.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 16 Touko 2013, 18:43
Kirjoittaja jones
Itse käytin oman alfani (2.2jts), epd motorsportilla, superchips ohjelmoitavana maaliiskuussa ja tyytyväinen olen ollut. Moottori vetää tukevammin alakierroksilla ja ennen kaikkea tasaisemmin koko kierrosalueella. Maksoi 275€. Tehoa ei mitattu ennen/jälkeen. Ostaisin uudelleenkin.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 16 Touko 2013, 20:44
Kirjoittaja Rolle
^Juurikin sama setti tulossa, mutta dynotuksella ennen ja jälkeen, joten saat tulokset tiistain jälkeen :)

Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 16 Touko 2013, 21:07
Kirjoittaja Smacket
Hienoa toimintaa! Dynolaput ja ensikäden kokemukset arkikäytöstö ovat ihan kultaa - yllättävän edullinen lastutus, kiinnostaa kovasti!

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 16 Touko 2013, 21:32
Kirjoittaja Ottimo
Smacket kirjoitti:Hienoa toimintaa! Dynolaput ja ensikäden kokemukset arkikäytöstö ovat ihan kultaa - yllättävän edullinen lastutus, kiinnostaa kovasti!
Sama täällä. Varsin tuoreena 2.2 JTS:n omistajana ajattelen että tässä olis parantamisen varaa.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 21 Touko 2013, 21:17
Kirjoittaja Rolle
Nyt on käyty, jonkin aikaa sai painia, että OBD heräsi ja softa saatiin Englantiin. Sitkeästi jaksoi kuitenkin kaveri yrittää, vaikka meni pitkälle vapaa-ajan puolelle.

Lyhyellä kokemuksella vastasi odotuksia, huipputehoa ei juurikaan tullut lisää (laskennallinen koneteho 178hp..), vääntöä tasaisesti vähän lisää (keskivääntö 10Nm enemmän). Mutta tärkein toteutui ja syy miksi sinne menin, eli alakierroksilla esiintyvä vääntökuoppa oikeni ja kone on selvästi herkempi.

Ohjelmointi maksaa 199 puntaa (vajaa 240e), sen rahan voi kyllä huonomminkin käyttää! Ja tämä olisi siis http://www.epdtuning.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Hyvinkäällä.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 21 Touko 2013, 21:50
Kirjoittaja Pasi
Miksei kukaan voi keksiä vanhaa kunnon "mod" piiriä näihin jotta noi hemmetin checksum systeemit saadaan pois päältä ja sisään voidaan ajaa vaikka piratisoitu toyotan corollan softa?! :D

Piratebaystä torrentilla 35 kaakkia lisää ;)

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 22 Touko 2013, 12:54
Kirjoittaja Antijape
Pasi kirjoitti:Miksei kukaan voi keksiä vanhaa kunnon "mod" piiriä näihin jotta noi hemmetin checksum systeemit saadaan pois päältä ja sisään voidaan ajaa vaikka piratisoitu toyotan corollan softa?! :D
Piratebaystä torrentilla 35 kaakkia lisää ;)
Mutku piratebay on estetty? :wink:

Toyotasta tuli mieleen että omaa optimoitaessa tekijä jutteli että jostain syystä Toyota on sellainen joista ei ecua saa päivitettyä. Ymmärsin että ei ole vain heidän ongelma vaan ettei kukaan olisi saanut onnistumaan.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 22 Touko 2013, 18:08
Kirjoittaja Cadamuro
Antijape kirjoitti: Mutku piratebay on estetty? :wink:
Piraattilahti :wink:

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 22 Touko 2013, 20:50
Kirjoittaja Rolle
Keskustelu meni sitten läskiksi mutta laitetaan kuitenkin kuvaa kehiin. Arvauksi siitä, mikä aiheuttaa kovempien kierrosten aaltoilua otetaan vastaan. Kuvasta näkee hyvin tuon vääntökuopa alle 2000rpm. Tässä kuvassa ei neljännen vedon käppyrää, mutta siinä ei vääntö laske ollenkaan uudella ohjelmalla.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 24 Touko 2013, 10:31
Kirjoittaja Antijape
Rolle kirjoitti:Keskustelu meni sitten läskiksi mutta laitetaan kuitenkin kuvaa kehiin. Arvauksi siitä, mikä aiheuttaa kovempien kierrosten aaltoilua otetaan vastaan. Kuvasta näkee hyvin tuon vääntökuopa alle 2000rpm. Tässä kuvassa ei neljännen vedon käppyrää, mutta siinä ei vääntö laske ollenkaan uudella ohjelmalla.
Tuo 20Nm lisäyksen kyllä varmasti tuolla ~1700rpm kohdilla huomaa! Jännä kuoppa siinä tosiaan on, mistä sitten johtuukaan... Tämä nyt viimeistään todistaa että kohtuullisia tuloksia saadaan aikaan vapareillekin.

Googletin hieman ja ilmeisesti nuo aallot tulisi mittaustavasta, eli dynossa on joku smooting optio jota säädellään jotta nuo aallot katoaa: "There's not anything wrong with the tune or the car im sure. It just looks like the graph is on smoothing 3 which will give you those waves in the graph. It will also give you a higher tq or hp number because it has so many highs and lows. Put it on a higher smoothing and the graph will smooth out, but the numbers will be lower also. Now I'm just guessing at this since the pic doesn't show anything but lines and max values. To the OP look at the top right of the sheet and it will say if it's in STD or SAE and will also say what smoothing it's in." Lainattu täältä

Ja toinen jossa samaa juttua

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 24 Touko 2013, 13:55
Kirjoittaja Rolle
Penkittäjä itse oli sitä mieltä, ettei johdu penkistä. Lähtökohtaisesti luotan siihen, että osaa penkittää ja olisi törmännyt vastaavaan kyllä, jos olisi penkin ominaisuus. Mullahan se heiluu vasta kovemmilla kierroksilla, toisessa esimerkissä heilui koko matkan. Pientähän se on periaatteessa, mutta katsotaan löytyykö selitystä.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 25 Touko 2013, 23:55
Kirjoittaja lrela
Niin, nyt kun joku testaisi vielä 3.2 JTS:llä tuon optimoinnin. Olen nyt ajellut tällä V6:lla puolisen vuotta 2.2:n jälkeen ja aluksi sammuttiin liikennevaloihin ja ties mihin 8), konstikas laitos, tulee mieleen autokoulussa vuonna 94 kun BMW:llä lähtö pitkäkytkimisen Golfin jälkeen oli niin juuttaan vaikeaa. 2.2 JTS oli 3v kokemuksella tosi sitkeä menijä, kakkosella lähtökään ei ollut mikään ongelma tasaisella.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 29 Touko 2013, 08:51
Kirjoittaja Antijape
lrela kirjoitti:Niin, nyt kun joku testaisi vielä 3.2 JTS:llä tuon optimoinnin. Olen nyt ajellut tällä V6:lla puolisen vuotta 2.2:n jälkeen ja aluksi sammuttiin liikennevaloihin ja ties mihin 8), konstikas laitos, tulee mieleen autokoulussa vuonna 94 kun BMW:llä lähtö pitkäkytkimisen Golfin jälkeen oli niin juuttaan vaikeaa. 2.2 JTS oli 3v kokemuksella tosi sitkeä menijä, kakkosella lähtökään ei ollut mikään ongelma tasaisella.
Katsotaan jos Alfabbs tehomittauspvä toteutuu niin saa ainakin jälkeen arvot omasta. Kuulostaa oudolta tuo valoihin sammuilu yms. koska itse en ole huomannut vastaavaa ollenkaan (ennen tai jälkeen optimoinnin). Itse asiassa edellisiin ajokkeihin verrattuna tuntuu jopa helpommalta ja myös kakkosella lähtö onnistuu... Myöskään vaimo joka pääasiassa ajelee automaatilla ei tuota ole tietääkseni saanut sammumaan kertaakaan.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 01 Kesä 2013, 23:12
Kirjoittaja lrela
Antijape kirjoitti: Katsotaan jos Alfabbs tehomittauspvä toteutuu niin saa ainakin jälkeen arvot omasta. Kuulostaa oudolta tuo valoihin sammuilu yms. koska itse en ole huomannut vastaavaa ollenkaan (ennen tai jälkeen optimoinnin). Itse asiassa edellisiin ajokkeihin verrattuna tuntuu jopa helpommalta ja myös kakkosella lähtö onnistuu... Myöskään vaimo joka pääasiassa ajelee automaatilla ei tuota ole tietääkseni saanut sammumaan kertaakaan.
Joo no tiedän kyllä ettei kyse ole mistään oman yksilöni ongelmasta. Olen ajanut parilla eri Alfan GM V6 JTS:llä ja molemmilla sammuu, se on vain sitä tottumattomuutta kun aiemmin tottui siihen 2.2 JTS:n tanakkaan menoon. Vituttaaa kun taloyhtiön volvo-puutarhaämmät kattoo vierestä että taas se "19 tonnin farmari-urheiluauto" kyykähti 8)

Mitkä sulla muuten oli edellisiä ajokkeja? Itse haen autoa että ois eurooppalaisen auton vääntökäyrä mutta japaneesin kytkin. Pitää varmaan hakea automaatti seuraavaks niin ei tarvi miettiä näitä.

Re: Moottorioptimointia kimpassa

Lähetetty: 03 Kesä 2013, 13:25
Kirjoittaja Antijape
lrela kirjoitti:Joo no tiedän kyllä ettei kyse ole mistään oman yksilöni ongelmasta. Olen ajanut parilla eri Alfan GM V6 JTS:llä ja molemmilla sammuu, se on vain sitä tottumattomuutta kun aiemmin tottui siihen 2.2 JTS:n tanakkaan menoon. Vituttaaa kun taloyhtiön volvo-puutarhaämmät kattoo vierestä että taas se "19 tonnin farmari-urheiluauto" kyykähti
Eiköhän tuo siinä tapauksessa ihan tottumattomuutta ole. Vaimolla on aina ollut sellainen ongelma että jos penkki on pykälänkään pielessä niin kytkimen käyttö suunnattoman hankalaa. En tarkoita että sulla olisi samaa, tulipahan vaan mieleen kun asialle saan aina naureskella. Ja olettavasti puutarhaämmät katsoo muutenkin, mutta sä huomaat sen vaan kun auto sattuu sammumaan. 8)
lrela kirjoitti:Mitkä sulla muuten oli edellisiä ajokkeja? Itse haen autoa että ois eurooppalaisen auton vääntökäyrä mutta japaneesin kytkin. Pitää varmaan hakea automaatti seuraavaks niin ei tarvi miettiä näitä.
Manuaalilaatikolla olleet exät uudemmasta vanhempaan:
Mazda 3 - Alfa 156 - Alfa 147 - Mazda 626 - Ibiza (Huom. System Porsche)