Sivu 1/1
Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 09:12
Kirjoittaja vesamaan
Tallissa on kohta pohjan valu vuorossa, pikku hiljaa pitää ruveta nosturiakin miettimään. Onkos kellään kokemusta vannetukun myymistä autonostureista, esim
http://www.vannetukku.fi/2pilarinostin- ... 33560.html Tuo on mekaanisella lukituksella oleva, ymmärtääkseni pitää jostain vaijerista vetää kun lähtee laskemaan alaspäin. Toinen vaihtoehto on
http://www.vannetukku.fi/2pilarinostin- ... -33561.htm vissiin muuten sama kone mutta lukitus poistuu nappia painamalla? Kannattaako maksaa 400€ siitä ettei tarvi lukistusta avata erikseen? Vai kannattaako pysyä kaiken kaikkiaan erossa noista kiinanpeleistä? CE-merkinnäthän niistä löytyy, mutta eräskin viranomainen totesi mulle ihan suoraan että
China
Exports tekee kaikenlaista

Tosin kyseessä oli rakennustuotteiden CE joka on vähän toinen juttu
Vai sijoitanko vielä 400€ ja ostan lattiavapaan mallin? Silloin kyllä pitää vähän tallin seiniä korottaa.... Mutta vielä ehtii
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 10:56
Kirjoittaja jeQQ
Vannetukun nosturista ei kokemusta, mutta mekaanista lukkoa tullut käytettyä ja se toimii ihan hyvin.
E: Kaverin halliin asennettiin uusi Launch ja hyvin on pelittänyt. Vähän siinä taisi asennuksessa olla jotain säätöä sähköjen kanssa.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 10:59
Kirjoittaja Rasvis
Asiasta en mitään tiedä mutta kiinnostaisi itseäkin.
Tässä toinen halpa vaihtoehto. Saattavat tosin olla samasta kiinanpajasta peräisin.
Onko tuosta lattiavapaasta mallista paljoa iloa, eikös tuossa ei-vapaassa ole vain yksi johto- ja letkukouru joka kulkee tolpalta toiselle? Suurin ongelma taitavat joka tapauksessa olla nuo tolpat jotka jäävät auton ovien tielle.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 14:26
Kirjoittaja Aquatica
Tietämättä noista esitetyistä nostureista, on vaihtoehto myös kysyä isolta korjaamoketjulta, josko olisi Oikeita Työkaluja tarjolla. Opiskelijakaverin isä osti juuri tonnilla Delta-Autolta puretun vanhan nosturin, taisi olla 2-pilari ja 2500 tai 3500kgn nostokyvyllä. Ja sehän ei sitten ollut kiinavehjes
Tuo mekaaninen lukko sinänsä ei ole ongelma, meilläkin tuolla koulutuksessa muutama moinen - yhtä ei käytetä käytännössä lainkaan tosin. Sitten on yksi vähän järeämpi 4-pilarinostin, jossa on mekaaninen lukitus, sen hankaluus tulee lähinnä siinä, että lukitus aukeaa vain nostamalla nosturia hieman ylöspäin ja sitten täyspudotusnappia pohjassa pitämällä lähes alas, jonka jälkeen "normaalilasku"-napilla maahan. Tuo ns. täyspudotus on siis vapaata laskua ilman lukkoja, kun "normaalilasku" laskee nosturin aina lukkojen päälle.
Joka tapauksessa se vähä, mitä noista tiedän, halpaan kannattaa ottaa mekaaninen lukko ja sitten hintavammassa voinee luottaa hydraulilukkoon (eli esim. kaksi hydraulilinjaa per nostopylväs, jolloinka toisen hajotessa toinen pitää vielä ylhäällä).
Tuolla TTS:llä on asenne vähän sellainen, että harrastuskäyttöön voisi ostaa tuollaisen hieman kalliimman halpanosturin, mutta halvimmat kannattaa jättää hyllyyn - kun ei CE-merkintä takaa tasan yhtään mitään.
CE-merkinnästähän vastaa tuotteen valmistaja ja valmistaja itse asettaa laatuvaatimukset laitteelle, eli jos valmistajan mielestä laatuvaatimus täyttyy Ö-luokan osilla, niin sitten siinä on CE-lätkä, vaikka pultit olisi muovia ymv. Eli siinä mielessä tuo CE-merkki on turha.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 14:50
Kirjoittaja alfa 156 v6
vesamaan kirjoitti:Vai kannattaako pysyä kaiken kaikkiaan erossa noista kiinanpeleistä?
kannattaa... ainakin toistaiseksi. Kiinalaisethan tulee vielä kilpailemaan markkinasta mutta sitten hintakin on lähellä eurooppalaista.
Jos halvalle nostimelle tarvis niin kannattaa kytätä käytettyä "jonkunmerkkistä" kampetta. Voi sitten turvallisemmin mielin rassata autoa tuolla alla

Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 18:00
Kirjoittaja MarcusV
Mitenhän paljon tallissa pitäs olla korkeutta että tuollaisen pystys asentamaan ilman että auto menee vintille

On meinaan vähän siinä ja siinä mahtuuko meikälle.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 18:47
Kirjoittaja Aquatica
Tuossahan on hyvä laskea vaikkapa: auton korkeus maasta + oma pituus (jos haluaa kyyristelemättä auton alle päästä). Ja toki turvarajaa vähäsen ja muistaa sen, että iso osa pilarinostimista ei nosta pilareiden yläreunaan saakka, vaan esim. 1,2metriä pilarin huipusta alaspäin... eli siis auton katto on joissakin tapauksissa aika lähelle pilarien huippua kun yläasennossa on.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 22:27
Kirjoittaja MarcusV
Aquatica kirjoitti:Tuossahan on hyvä laskea vaikkapa: auton korkeus maasta + oma pituus (jos haluaa kyyristelemättä auton alle päästä). Ja toki turvarajaa vähäsen ja muistaa sen, että iso osa pilarinostimista ei nosta pilareiden yläreunaan saakka, vaan esim. 1,2metriä pilarin huipusta alaspäin... eli siis auton katto on joissakin tapauksissa aika lähelle pilarien huippua kun yläasennossa on.
Eipä varmaan kauheeta toivoa päästä seisomaan auton alla, mutta jos edes makuullaan sellaisen pyörillä olevan lavetin päällä ettei tarvii tunkin tai pukkien varassa tehdä ja hieman enemmän tilaa olis. Sais ainakin kaikki kulmat irti maasta.yms Siis aika normikokonen okt:n talli

Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 22:41
Kirjoittaja Hepa
Aquatica kirjoitti:
CE-merkinnästähän vastaa tuotteen valmistaja ja valmistaja itse asettaa laatuvaatimukset laitteelle, eli jos valmistajan mielestä laatuvaatimus täyttyy Ö-luokan osilla, niin sitten siinä on CE-lätkä, vaikka pultit olisi muovia ymv. Eli siinä mielessä tuo CE-merkki on turha.
Yleisesti CE-merkkinnän laittanut valmistaja vakuuttaa, että laite täyttää konedirektiivin vaatimukset. Ei se valmistaja todellakaan niitä vaatimuksia itse ole keksinyt. Samalla tapaa kun autoilija itse vastaa nopeusrajoituksen mukaan ajamisesta. Hieman eri asia kuin se, että autoilija itse olisi sen rajoituksen asettanut.
Lisäksi autonostimet kuuluvat tyyppitarkastettaviin koneisiin eli valmistaja ei voi edes ominpäin CE-merkintää laittaa. Ja CE-merkitsemätöntä konetta ei saa markkinoille saattaa.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 22:59
Kirjoittaja Aquatica
@Hepa
Ehkä hieman liioittelin muotoilussa, mutta:
CE-merkintä tuotteessa osoittaa, että valmistaja vakuuttaa tuotteen täyttävän sitä koskevien EU:n direktiivien vaatimukset ja, että tuote on läpikäynyt mahdollisesti vaaditut tarkistukset.
Valmistaja vakuuttaa.
Kaikkea ei voi tarkastaa, kaikkea ei voida valvoa. Valmistaja voi väittää sen nosturin olevan vaikka jumala, mutta ei se siitä sen ihmeellisempää tee jos rakenne on reikäpeltiä.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 30 Elo 2013, 23:27
Kirjoittaja Hepa
Ehkä oli hieman liioteltua sanoa valmistajan itse keksivän ne vaatimukset
Liitteessä IV mainitut konetyypit pitää tyyppitarkastaa eli pelkkä vakuutus ei riitä. Ei se CE-merkki tai sen puuttuminen koneesta turvallisempaa tee, mutta merkityssä on ainakin se oletus turvallisuudesta. Merkitsemätöntä taas ei saa edes markkinoille tuoda. Merkinnästä vastaa valmistaja tai maahantuoja. Siinä vaiheessa kun jotain sattuu niin niitä dokumentteja aletaan tutkia. Siinä vaiheessa sitten pitääkin se vaatimusten mukaisuus osoittaa.
Paska taas on paska, merkillä tai ilman. Ilman merkkiä tuskin kuitenkaan saa muuta kuin paskan (kun puhutaan uusista koneista).
Edit: Ei sitä tyyppitarkastusta tarvita jos laite on valmistettu yhdenmukaistettujen standardien mukaan. Toki sekin pitää sitten tarpeen vaatiessa pytyä osoittamaan.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 31 Elo 2013, 09:16
Kirjoittaja unknown
Itsellä on kummatkin Bilteman nosturit, todella hyviä on ja kun vertaa työn laatua noihin IKH:n ja vastaaviin, niin kyllä se näkyy, että isompi tilaaja saa paremman hinnan tai katetta ei tarvitse repiä laadun kustannuksella.
Re: Vannetukun autonosturit
Lähetetty: 31 Elo 2013, 10:34
Kirjoittaja Finest
MarcusV kirjoitti:Aquatica kirjoitti:Tuossahan on hyvä laskea vaikkapa: auton korkeus maasta + oma pituus (jos haluaa kyyristelemättä auton alle päästä). Ja toki turvarajaa vähäsen ja muistaa sen, että iso osa pilarinostimista ei nosta pilareiden yläreunaan saakka, vaan esim. 1,2metriä pilarin huipusta alaspäin... eli siis auton katto on joissakin tapauksissa aika lähelle pilarien huippua kun yläasennossa on.
Eipä varmaan kauheeta toivoa päästä seisomaan auton alla, mutta jos edes makuullaan sellaisen
pyörillä olevan lavetin päällä ettei tarvii tunkin tai pukkien varassa tehdä ja hieman enemmän tilaa olis. Sais ainakin kaikki kulmat irti maasta.yms Siis aika normikokonen okt:n talli

=Hallihuoraksikin kutsuttu