Sivu 1/4
Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 30 Elo 2013, 16:17
Kirjoittaja Dottore
Suomessa näitä taitaa olla tällä hetkellä myytävänä vain kaksi, molemmat
nettiautossa ja kokonaismääräkin on ehkä pari-kolmekymmentä.
QP III:sta en ole nähnyt, myyjän mukaan maalipinnassa on sanomista, vaikka kuvassa näyttääkin ihan hienolta. Moottorin punainen väri vähän ihmetyttää, mutta se on tietysti makuasia. Toivottavasti ilmaputsari on poistettu vain kuvausta varten. 1985-mallissa on varmaan jo se soikionmuotoinen kello halvan näköisen peruskellon tilalla. Valkoinen nahkaverhoilu on sekin … makuasia. Kuvienkin ja noiden tietojenkin perusteella tämä on varmasti paljon paremmassa kunnossa kuin se markka-aikaan Tennispalatsissa myytävänä ollut ”Suomen ainoa”, josta pyydettiin euroissa 20.000.
Borasta on muistikuva, että sen hintapyynti vielä vuosi-pari sitten oli 70-80.000, mutta nostettiin kertaheitolla tuohon 120.000:een. Sen verran taidetaan ulkomaillakin aivan huippuyksilöistä pyytää, mutta näkemäni perusteella tuo ei sitä ole. Autolle ilmoitetut ajokilometrit herättävät epäilyä, kun sillä on Suomessakin taidettu ajaa aika huolettomasti ja nähtävästi useampien henkilöiden toimesta. Ehkä siitä on aukottomat dokumentit. Sillähän on käyty mm. Bellassa näytillä. Ulkomailla näin vähän ajetuilla yksilöillä ei ajella ihan huolettomasti liikenteessä eikä niitä ainakaan luovuteta aivan kenelle tahansa.
Hienoja autoja kuitenkin molemmat!
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 31 Elo 2013, 14:10
Kirjoittaja Tridente
Tuolla toisessa topicissa näkyy olevan äänestys hienoimmasta Alfan moottorista. Alfierin V8 oli Maseratille vähän samantapainen kuin Busson Nord-moottoriksikin kutsuttu rivinelonen Alfalle.
Ääninäytettä
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 31 Elo 2013, 17:58
Kirjoittaja Gasolina
QP:n lienee varma arvon nostaja tulevaisuudessa, jännä juttu ettei ole mennyt kaupaksi. Itse panostaisin parempiin valokuviin, matalasta tasosta ammutut kuvat saavat auton näyttämään jotenkin kolholta, kuitenkin kyseessä on varsin matala ja isoksi sedaniksi linjakas auto. Olisi kiva kuulla kommenttia autosta, jos joku sitä on käynyt/käy katsomassa.
Kivoja ääninäytteitä, noissa taitaa olla kahta eri moottoria, punainen barchetta lienee 450S koneinen ja uudemmissa Giulion keksintö??
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 01 Syys 2013, 02:13
Kirjoittaja pitkämies
Nyt olis viimeiset ajat ostaa talteen III-korinen quattroporte... Hiukka aikaa sitten sai upeita yksilöitä, jopa harvinainaisella manuaalilla, alle torihintojen. Nyt pyyntihinnat kohoamassa, mutta vieläkin melko maltillisia.....Veikkaisin että, muutama vuosi ja näin ei enää ole.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 01 Syys 2013, 11:15
Kirjoittaja Dottore
Tässä on samanlainen sisustus kuin tuossa nettiauton QP:ssa. Sormi oli jo aika lailla liipasimella, mutta myyjä oli kuitenkin asettanut reserven liian korkeaksi, ja se taisi jäädä kokonaan myymättä. Erikoinen väri ja interiööri olisi ainakin minusta pitänyt ottaa siinä huomioon. Tuotahan kaupiteltiin jo aiemmin englantilaisella klassikkoautojen myyntisivulla, hintapyyntöä en muista.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 01 Syys 2013, 17:04
Kirjoittaja Tridente
Ja
tuollako olisit meinannut sitten körötellä
syyskalaaseihinkin? Pöyristyttävää.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 03 Syys 2013, 08:50
Kirjoittaja Dottore
Suurinpiirtein noin avekkikin tuon ilmaisi – sama kuin valkoinen väyrys-mersu. Mikähän mieltymys öljysheikeillä on ollut valkoiseen nahkaan, jotain tekemistä uskonnon kanssa? Netistä löytyy tekstiä, jonka mukaan ”valkoiseen on liitetty kirkkaus, uskollisuus, kuninkaallisuus ja kuolema”. Samaa perua ovat varmaan niiden valkoiset kaavutkin. Kalaaseihin pitää kai ajella inkkarilla.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 03 Syys 2013, 09:08
Kirjoittaja Isola
Siellä missä kuukin on kuumempi, valkoinen väri on ihan käytännöllinen valinta. Mitä tummempi, sen kuumempi. Varsinkin ennen ilmastointilaitteita värivalinta oli hyvin perusteltu, ja kyllä se vieläkin helpottaa elämää.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 03 Syys 2013, 13:31
Kirjoittaja unknown
On se valkoinen sisusta myös statussymboli; omistaja vaihtaa auto, ennen kuin sisusta likaantuu.
Valkoiset rätit niillä jalla-jalloilla on päällä, että näkyy, ettei tee töitä.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 05 Syys 2013, 11:08
Kirjoittaja Dottore
Disegno originale
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 05 Syys 2013, 11:28
Kirjoittaja Gasolina
Tämä on 450S ??
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 05 Syys 2013, 22:13
Kirjoittaja cyberias
Tämä nyt ei liity mitenkään QP III:een, mutta kun tuossa edellä oli laitettu ääninäytettä, niin laitan tämän viehkeän laulannan kuunneltavaksi...
Tipo 10 V12 Dyno Run
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 07 Syys 2013, 21:34
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:Disegno originale
Tuotahan sivuttiin tänään
kalaaseissakin. Kuvassa näyttäisi olevan 450S. Muistaakseni Cozza mainitsi aikanaan, että alun perin 4,2-litraisen V8:n olisi suunnitellut Bellentanin vetämä ryhmä, johon kuuluivat hänen lisäkseen mm. Alfieri ja
Taddeucci. Vaikka työpiirustuksista löytyy useampien henkilöiden puumerkkejä, kuitenkin Taddeucci olisi suorittanut moottorin varsinaisen suunnittelutyön. Eri lähteissä on tästä olemassa vähän toisistaan poikkeavia versioita, mutta missän ei kyseenalaisteta Taddeuccin suunnittelua. Yleensähän rakkaalla lapsella on monta isää.
Olipa ihana ja taivaallisen kaunis syyspäivä. Jokaisen tapahtuman kannalta on aina hienoa, jos se voidaan järjestää ulkona suunnitelmien mukaan. Toisaalta – en ole aiemmin kuunnellut
Quattro Stagionia navetassa.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 08 Syys 2013, 18:45
Kirjoittaja Dottore
Tridente kirjoitti:Toisaalta – en ole aiemmin kuunnellut
Quattro Stagionia navetassa.

Heh … suurimman vaikutuksen taisi tehdä se
contessan tulkkaus, Luigin englanti ei varmasti solju italian tavoin. Uskomatonta, kuinka joku kääntää tuollaista teknistä selostusta. Kaikenlaista tulkkausta on tullut nähtyä tyyliin ”meidän hehtaarihallissa valmistetaan 10.000 hilavitkutinta vuodessa”. Upeaa oli myös kaikkien avekkien vilpitön kiinnostus. Paljon naisia näkee istumassa kahvikupposen ääressä pohtimassa jonkun tv-hömppäsarjan tulevia tapahtumia tai juttelemassa erilaisista kipoista ja kupeista. Ja käsite
Frutti di mare tarjosi ainakin meille jälleen uuden elämyksen.
Ja
tuossa on kaikkien Gran Turismojen äiti (ei nyt ihan kirjaimellisesti).
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 08 Syys 2013, 18:58
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Dottore kirjoitti:Ja
tuossa on kaikkien Gran Turismojen äiti (ei nyt ihan kirjaimellisesti).
Eikös kuitenkinkin ollut
tämä.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 08 Syys 2013, 19:06
Kirjoittaja pitkämies
Makuasioita. Tässä hiukan uudempi näkemys......Aliarvostettu mutta hieno! (Ehkei kuitenkaan ihan nyt se KAIKKEIN upein...)
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 09 Syys 2013, 09:19
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:Ja
tuossa on kaikkien Gran Turismojen äiti (ei nyt ihan kirjaimellisesti).
Näin tuon kai ensimmäisen kerran Automobil Revue Katalogissa. Pieni mustavalkokuva ei oikein säväyttänyt, ja auto näytti melkein rumalta, kun sitä vertasi vaikka 400 Super Americaan. Käsitin silloin sen tekstin perusteella, että kaikki valmistettavat yksilöt olisivat saman näköisiä.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 10 Syys 2013, 09:07
Kirjoittaja Dottore
PH parkkeerasi aikanaan MkX:n Beau Rivagen eteen, ja siinä oli tuollainen vieresssä. Hän luuli sitä ensin
Glaseratiksi ja ihan perustellusti.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 10 Syys 2013, 17:49
Kirjoittaja Tridente
Glaseratissa ja
5000 GT:ssa onkin vähän yhdennäköisyyttä.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 11 Syys 2013, 17:18
Kirjoittaja Dottore
En muista, että Koneliike olisi ehtinyt tuoda Suomeen yhtään Glaseratia.

Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 11 Syys 2013, 18:01
Kirjoittaja Tazio
Dottore kirjoitti:PH parkkeerasi aikanaan MkX:n Beau Rivagen eteen, ja siinä oli tuollainen vieresssä. Hän luuli sitä ensin
Glaseratiksi ja ihan perustellusti.

Jaguar, oletettu Glaserati ja tapahtumapaikkana Nizza? Mutta kuka on PH?? VJ:n alter ego??? Don Suba incognito????
Vai onko pakko tarttua Burke's:iin?????
-Tazio
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 12 Syys 2013, 10:54
Kirjoittaja Dottore
PH:lla oli Alfan ohella MkX aikana, jolloin Koneliike edusti kaikkia kolmea merkkiä. BR on tietenkin Genèvessä.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 12 Syys 2013, 18:20
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:En muista, että Koneliike olisi ehtinyt tuoda Suomeen yhtään Glaseratia.

Tuskinpa toivat, Glaserati siirtyi BMW:n haltuun, ja sen edustus oli Haka-Autolla.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 13 Syys 2013, 10:40
Kirjoittaja Dottore
Joku 5000 GT oli muistaakseni aikanaan Bertocchin koeajossa, ja sille kellotettiin huippunopeudeksi lähes 280 km/h. Tuolloin sitä kehuttiin maailman nopeimmaksi urheiluautoksi, mikä kai osin riippui siitä, luokiteltiinko XKSS urheilu- vai kilpa-autoksi. Ainakin se oli paljon nopeampi kuin Super America ja Pegason Z103, joiden molempien piti saavuttaa 300 km/h, mutta jäivät siitä kauaksi.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 14 Syys 2013, 10:46
Kirjoittaja Tridente
Esimerkiksi
tässä artikkelissa mainitaan tuo juttu.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 17 Syys 2013, 18:34
Kirjoittaja Dottore
450S:n kaksoissytytys siirtyi myös 5000 GT:on. Quattroporte I:ssa siitä oli luovuttu jostakin syystä. Laskelmoitiin kai, että QP I on riittävän vauhdikas yhdelläkin tulpalla. Valussa oli edelleen toinenkin tulpan reikä, joka sitten kokoamisvaiheessa ”muurattiin” umpeen.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 18 Syys 2013, 11:00
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:Suomessa näitä taitaa olla tällä hetkellä myytävänä vain kaksi, molemmat
nettiautossa ja kokonaismääräkin on ehkä pari-kolmekymmentä.
QP III:sta en ole nähnyt, myyjän mukaan maalipinnassa on sanomista, vaikka kuvassa näyttääkin ihan hienolta. Moottorin punainen väri vähän ihmetyttää, mutta se on tietysti makuasia. Toivottavasti ilmaputsari on poistettu vain kuvausta varten. 1985-mallissa on varmaan jo se soikionmuotoinen kello halvan näköisen peruskellon tilalla. Valkoinen nahkaverhoilu on sekin … makuasia. Kuvienkin ja noiden tietojenkin perusteella tämä on varmasti paljon paremmassa kunnossa kuin se markka-aikaan Tennispalatsissa myytävänä ollut ”Suomen ainoa”, josta pyydettiin euroissa 20.000.
Nettiauton QP III on kadonnut. Onkohan se myyty?
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 19 Syys 2013, 11:25
Kirjoittaja Dottore
Luulisi sen tuolla hinnalla jo löytäneen ostajan.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 19 Syys 2013, 19:11
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:450S:n kaksoissytytys siirtyi myös 5000 GT:on.
Hienointa alkuperäisessä 5000 GT:n moottorissa oli nokka-akselien toiminta. Ei remmejä eikä ketjuja, vaan suora hammasvälitys.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 23 Syys 2013, 12:30
Kirjoittaja Dottore
Vielä 1980-luvulla 5000 GT:n ostaminen olisi ollut jotenkin mahdollista kohtuulliseen hintaan. Jälki-kekkosslovakialaisessa Suomessa vanhojenkaan autojen tuontia ei kuitenkaan sallittu ilman järjettömän korkeaa tullia ja veroa, joiden päälle tuli arvonlisäverot ja vielä niiden lisäverot. Nämä jouduttiin poistamaan vasta 90-luvun puolivälissä muistaakseni EU:n vaatimuksesta. Suomen valtiohan ei olisi ikinä vapaaehtoisesti luopunut mistään lypsylehmästään. 90-luvulla 5000 GT oli jo kohonnut sellaiselle hintatasolle, ettei sen hankkiminen tuntunut silloin enää mielekkäältä, vaikka hintataso on jatkanutkin tasaista kipuamistaan ylöspäin.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 23 Syys 2013, 12:46
Kirjoittaja pitkämies
Ja vaikka tuntuisikin mielekkäältä, niin pelkkä myytävänä olevan yksilön löytäminen maailmasta saattaisi tuottaa suurta tuskaa ??
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 24 Syys 2013, 19:09
Kirjoittaja Dottore
Eihän niitä ihan joka viikko ole myynnissä, mutta joskus kuitenkin.
Tuossa kolmen vuoden takaa.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 25 Syys 2013, 13:31
Kirjoittaja pitkämies
Tuota kaunotartahan voisi jopa kutsua edulliseksi. Melkein mieluummin ostaa pläjäyttäisin moisen kuin sen hikisen kutoskerroksen kaksion siitä Tampereen tulevan rantaväylän tunnelin päälle rakennettavista komplekseista, joista suurimmassa osassa lätäkkö näkynee ehkä vessan pikkuikkunasta köydellä roikkuen!? Tai jotain.....-avautumisketju. ai nou aim sori-....
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 25 Syys 2013, 19:27
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:Tuossa kolmen vuoden takaa.
Tuon hinnalla saisi noin 60
tällaista. Melkoinen ero kilohinnassa.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 25 Syys 2013, 23:11
Kirjoittaja lato
Kilohinnan ratkaisee vielä se, jos siinä on ruostetta ja pakkelia

Minulle vanhalle eläkeukolle riittää hyvin 222 Maserati. Sähkövikojakin on ollut, kultakello pysähtyi. Kelloseppä vaihtoi kelloon uuden pariston, maksoi kympin.
Radion C kasetin äänessä on hieman huojuntaa, Vein sen Lappeenrantaan korjattavaksi.
Kalliiksi tulee, mutta se on perikunnan murheita.
- lato
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 27 Syys 2013, 10:15
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:QP III:sta .... 1985-mallissa on varmaan jo se soikionmuotoinen kello halvan näköisen peruskellon tilalla.
Kuva kellosta. Ymmärsin, että olisi tullut vasta Royaleen.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 27 Syys 2013, 22:16
Kirjoittaja pitkämies
"Onks tukka hyvin?... Näkyyks kello?" Pahus mut ei taida ihan näkyä....

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 28 Syys 2013, 09:31
Kirjoittaja Dottore
Tridente kirjoitti:Dottore kirjoitti:QP III:sta .... 1985-mallissa on varmaan jo se soikionmuotoinen kello halvan näköisen peruskellon tilalla.
Kuva kellosta. Ymmärsin, että olisi tullut vasta Royaleen.
Olet oikeassa, kello taisi olla vakiovarusteena vasta Royalessa. Tuo voisi olla sitten viimeisiä QP III:sia.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 29 Syys 2013, 11:30
Kirjoittaja Tridente
Ainakin QP III:n US-versiossa oli myös
tuollainen digikello, suoraan jostain
Regatasta tms.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 30 Syys 2013, 09:15
Kirjoittaja Dottore
Muistaakseni Freya ehdotti aikanaan
Royalen hankkimista tuon kellon takia, kunnes ihastui
Ghibliin.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 01 Loka 2013, 10:59
Kirjoittaja Tridente
Freyalla on tunnetusti hyvä maku.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 01 Loka 2013, 11:04
Kirjoittaja Dottore
Salve! Niin on, mutta tässä tapauksessa kuitenkin auto ajoi kellon edelle.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 03 Loka 2013, 11:20
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:450S:n kaksoissytytys siirtyi myös 5000 GT:on.
Tuossa on kaunis kuva 5000 GT:n tuplasytytyksestä.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 07 Loka 2013, 17:06
Kirjoittaja Dottore
Toinen 5000 GT:n hienous on tietenkin ZF:n laatikko. Zahnradfabrik Friedrichshafen oli silloin käsite – parasta, mitä rahalla saa. ZF:n tehtaalle tehtiin aikanaan excursioita, ja käytännön valmistusprosessin seuraaminen oli vaikuttavan näköistä.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 08 Loka 2013, 18:42
Kirjoittaja Tridente
Tuossa kuva ZF:n laatikosta, tämä ei kuitenkaan ollut 5000 GT:ssa.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 16 Loka 2013, 19:57
Kirjoittaja Dottore
H&H:n huutokaupassa myytiin juuri
Maserati Bora
72.000 punnalla.
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 20 Loka 2013, 11:26
Kirjoittaja Tridente
Tuo on sitten jonkinlainen tämän hetken markkina-arvo eli
tuolla jo vuosia myynnissä olevan yksilön hinnassa on pikkuisen ilmaa – tai kauniimmin ilmaistuna – tinkivaraa. Sehän taisi aiemmin maksaa suunnilleen saman verran kuin huutokaupan Bora, mutta hinta nostettiin sitten kerralla nykyiseen. Ehkei sitä ole tarkoituskaan myydä.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 21 Loka 2013, 18:38
Kirjoittaja Dottore
Bora olisi pitänyt ostaa silloin, kun autojen tuonti vapautui 90-luvun puolivälissä. silloin niitä sai vielä halvalla – niin kuin jotkut
cognoscentit tekivätkin.

Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 22 Loka 2013, 00:48
Kirjoittaja alfa164
pitkämies kirjoitti:Nyt olis viimeiset ajat ostaa talteen III-korinen quattroporte... Hiukka aikaa sitten sai upeita yksilöitä, jopa harvinainaisella manuaalilla, alle torihintojen. Nyt pyyntihinnat kohoamassa, mutta vieläkin melko maltillisia.....Veikkaisin että, muutama vuosi ja näin ei enää ole.
Toista mieltä valitettavasti.Uusimmankin hinnat tullut jo ryminällä alas.Vaikka isot,voimakkaat,edustavat autot ovatkin upeita,niin arvostus/haluttavuus jostain syystä alhaalla,joka näkyy suoraan käytetyn hinnassa
Re: Alfieri Maserati V8
Lähetetty: 22 Loka 2013, 17:51
Kirjoittaja Tridente
Dottore kirjoitti:Toinen 5000 GT:n hienous on tietenkin ZF:n laatikko. Zahnradfabrik Friedrichshafen oli silloin käsite – parasta, mitä rahalla saa. ZF:n tehtaalle tehtiin aikanaan excursioita, ja käytännön valmistusprosessin seuraaminen oli vaikuttavan näköistä.
ZF:n työpiirustus. Tämä olisi muuten kaikin puolin mielelenkiintoinen ja hieno teema
kevätkalaaseihin 
.