Sivu 1/1
Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 17 Syys 2013, 14:01
Kirjoittaja lerppu
Tätä olen seuraillut sivusilmällä:
http://www.digiauto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ihan asiakamaa näyttäis olevan! Ja miksipä ei suosia kotimaista, varsinkin nuorta ja viehkeää neitoa (Sara Näse).
Koeajorapska yllämainitulta Giuliettasta:
http://www.digiauto.fi/2013/08/koeajoss ... giulietta/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 17 Syys 2013, 14:32
Kirjoittaja UupunutRomeo
Onpa mukava lukea artikkelia nyky italialaisista autoista kun enää ei mainita joka virkkeessä sähkövikoja.
Pitää selailla tuota sivustoa, vaikutti mielenkiintoiselta ja kohtuullisen luettavaltakin. Testiajokin oli kirjoitettu "ihmismäiseen" muotoon jonka jaksaa mielenkiinnolla lukea ja voi yhtyä kommentteihin eli on myös "totuuden mukainen". Hyvä sivusto, kiitokset!.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 15:22
Kirjoittaja lerppu
Sara taas asialla, jälleen lukemisen arvoista sanan säiläilyä!
http://www.digiauto.fi/2013/10/koeajoss ... o-mito-qv/" onclick="window.open(this.href);return false;
...Tällä kertaa maininnan saa myös alfabbs.

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 16:17
Kirjoittaja Jalamari
Jotenkin tönkköä tekstiä lukea. Noin yhden artikkelin perusteella arvioituna.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 16:44
Kirjoittaja lerppu
^Jaa? En havainnut moista, mutta fonetiikka onkin usein kuulijan korvassa...
BTW - kyseinen koeajaja on omassa blogissaan kirjannut mielenkiintoisen ja mielestäni mukaansatempaavasti kirjoitetun kuvauksen hiljattaisesta retkeilystään Transfagarasanin tielle (kulkine oli harmillisesti mallia reich oder tot).
Niille jotka jaksavat tunnelmoida ajamisesta ilman teknisiin asioihin juuttumista (itse en jaksa vagniikan maailman -tyylillä toteutettuja juttuja lainkaan):
http://www.getpalmd.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joku forumin autoskenen syvien vesien luotsi tietänee tämän neidon? Näytti ainakin Digiauton sivuilla olleen juttua Bellastakin, taisipa Miton koeajorapskan videollakin Bellasta otettua kuvaa näkyä...
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 17:01
Kirjoittaja Shuttle
Rapsa on hyvä, mutta kirjoitusteknisesti homma on hieman hakusessa. Printtimediaan tuota ei voisi millään tunkea ilman jäätäviä muutoksia. Se mikä tuossa onkin hienoa, on sivuston blogimaisuus. Jotenkin en kaipaa tuollaisilta sivuilta tarkkaa ja loppuun asti viilailtua tekstiä. Enemmän sitä odottaa fiiliksellä kirjoitettua rapsaa, mistä paistaa esiin kirjoittan luonne ja se ajamisen fiilis. Kyllähän tuota nyt ilomielin lukee kaiken sen perälasi ja wolkkarin maailma -juttujen jälkeen.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 17:20
Kirjoittaja getpalmd
Pakko kommentoida ja kiitos muuten palautteesta: Ei ollut alunperin suunnitelmissa alkaa kirjoittaa suomenkieliselle sivustolle, ihan siitä syystä, että melkein kaikki projektit aikaisemmin englanniksi ja ruotsi äidinkieli. Suomi ei siis todellakaan (kirjoitettuna) äidinkielitasolla ja tiedän sen itsekin, mutta ei se mitään. Mietin tietenkin saanko mitenkään tekstiä sellaiseen muotoon, että siitä välittyy tunne/fiilis, mutta kuitenkin sitä on suomenkielisen hyvä lukea = ei näe virheitä joka lauseessa. Englanniksi se kirjoittaminen on ollut helpompaa. Toki sielläkin kielioppivirheitä tulee, mutta kuitenkin luontevammin sujuu.
Mutta pakkohan sitä on yrittää suomeksi(kin) ja toki tässä vielä kehittyy, kun on "pakko" analysoida sitä omaa tekstiä. Vähän kun palaisi koulunpenkille...
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 17:52
Kirjoittaja Aquatica
^
Niinhän ne sanovat, että tekemällä oppii

Kiva oli lukasta tuokin artikkeli, ei siinä. Ja ylijäykkä mediateksti on mielestäni myös hieman plääh, vähän rennompaa fiilistä niin hyvä tulee

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 18:06
Kirjoittaja Vittorio Jano
MiTon koeajovideosta tuli mieleeni
...
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 18:24
Kirjoittaja lerppu
Minkä suomenkielessä menettää, sen jaloissa voittaa!
Kunnioitettavaa ja kukaties uhkarohkeaakin poiketa julkiselle forumille ottamaan vastuuta julkaisuistaan. Hats off ja sen tapaisia asioita! Odotan jo seuraavaa moottorihenkistä artikkelia.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 18:53
Kirjoittaja getpalmd
lerppu kirjoitti:Minkä suomenkielessä menettää, sen jaloissa voittaa!
Nimenomaan, keskitytään olennaiseen haha. Pilke silmäkulmassa tätä on pakko tehdä - kun ei voi olla Tekniikan Maailma- uskottava niin pakko tehdä jotain muuta

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 19:12
Kirjoittaja -TTY-
Varsinkin kun Tekniikan Maailmankin uskottavuus, ainakin nettisivujen perusteella, on karissut jonkin verran. Sen verran Iltalehti-henkistä otsikointia ko. sivustolta aina löytää. Itseenkin "fiiliksellä" tehdyt arviot/arvostelut uppoaa paljon paremmin, tämän takia itsellekin tulee kotiin Top Gear eikä esim. AutoBild/vast. Sen peräkontin litratilavuuden ja isofix-kiinnikkeiden lukumäärän kyllä löytää siitä myyjän käteen lyömästä esitteestä, mutta se ei kerro minkälaisia tuntemuksia tulee ratin taakse istuessa tai mukavan mutkapätkän jälkeen siitä noustessa.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 21:11
Kirjoittaja Rasvis
^ Just näin. Eräs viisas foorumilainen totesi joskus että autossa on kaksi tärkeää ominaisuutta: 1) Että se näyttää hyvältä; 2) Että se tuntuu hyvältä. Loppu on sitten maallista hapatusta.
Peruutin muuten VAGniikan Maailman kestotilaukseni kahdenkymmenen vuoden jälkeen kun ne tavaratilojen litramäärät eivät loputtomiin jaksaneet kiinnostaa. Tuossa on noin kymmenen vuosikertaa hyllyssä, saa tulla noutamaan jos joku kokee tarvitsevansa...
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 21:32
Kirjoittaja Tiphookki
Mulla on ollut tapana ostaa sitä mitä haluan eikä sitä mitä muut sanoo. Tosin poikkeuksena eka liikennekelpoinen autoni joka tuli melkeinpä lahjoituksena...
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 22 Loka 2013, 22:30
Kirjoittaja Rolle
Rasvis kirjoitti:Peruutin muuten VAGniikan Maailman kestotilaukseni kahdenkymmenen vuoden jälkeen kun ne tavaratilojen litramäärät eivät loputtomiin jaksaneet kiinnostaa. Tuossa on noin kymmenen vuosikertaa hyllyssä, saa tulla noutamaan jos joku kokee tarvitsevansa...
Vähän ohi aiheen, mutta on nykyään ihan jees. Enempi nimensä arvoinen nykyään; enemmän tekniikkaa eikä pelkkiä kansanautoja säilytyslokeroineen.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 07:14
Kirjoittaja Jakke
Rolle kirjoitti:Rasvis kirjoitti:Peruutin muuten VAGniikan Maailman kestotilaukseni kahdenkymmenen vuoden jälkeen kun ne tavaratilojen litramäärät eivät loputtomiin jaksaneet kiinnostaa. Tuossa on noin kymmenen vuosikertaa hyllyssä, saa tulla noutamaan jos joku kokee tarvitsevansa...
Vähän ohi aiheen, mutta on nykyään ihan jees. Enempi nimensä arvoinen nykyään; enemmän tekniikkaa eikä pelkkiä kansanautoja säilytyslokeroineen.
Ehdottomasti paras teknisen alan lehti nykyisin. Säilyttänyt tasonsa nimenomaan yleisteknisenä lehtenä, vaikka vakavasti otettavat kilpailijat ovat käytännössä poistuneet markkinoilta. Nettisivujen perusteella ei kannata tuomita koko lehteä, koska nettijutut on, noh, lyhyitä pintaraapaisuja. TM on tällä hetkellä ainoa lehti, joka mulle tulee tilattuna ja jonka kaiken lisäksi luen kannesta kanteen joka ikisen numeron. Kallishan se on, mutta laatu maksaa. Rasvis: Jos olis lähempänä, niin olisin hyvinkin kiinnostunut vuosikerroista. Isä-vainaalla oli vuosikerrat vuodesta -80 vuoteen 1995. Harmittaa, kun annoin niiden mennä kaatopaikalle.
Tuulilasi on mennyt aivan kuralle. Selasin just eilen jotain vuodelta 2006 olevaa lehteä ja kun sitä vertaa tämän päivän tilanteeseen, niin ero on järkyttävä. Juttuja on vähemmän, testit usein hyvin pintapuolisia ja tekstin taso noin yleisesti vaihtelee kovastikin. Näistä GTI, Tuning yms. lehdistä ei viitsi paljon sanoa mitään.
Teknisen alan lehdistä MB, entinen MikroBitti, on aivan pihalla nykyisin eikä taida itsekään tietää, kenelle se on suunnattu. Näyttääkin ihan joltain Cosmopolitanilta.
Yleisesti huolestuttaa teknisen alan lehdissä sekin, että Tekniikan Maailma on nykyisin näköjään ainoa, joka panostaa myös hyvään kielelliseen ilmaisuun.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 07:49
Kirjoittaja guassimo
VM. Enempi Autourheilu, mutta kevyttä tekniikkaa myös jonkinverran. Ehdottoman hyvä lehti.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 08:13
Kirjoittaja Farina
Jakke kirjoitti:Rolle kirjoitti:Rasvis kirjoitti:Peruutin muuten VAGniikan Maailman kestotilaukseni kahdenkymmenen vuoden jälkeen kun ne tavaratilojen litramäärät eivät loputtomiin jaksaneet kiinnostaa. Tuossa on noin kymmenen vuosikertaa hyllyssä, saa tulla noutamaan jos joku kokee tarvitsevansa...
Vähän ohi aiheen, mutta on nykyään ihan jees. Enempi nimensä arvoinen nykyään; enemmän tekniikkaa eikä pelkkiä kansanautoja säilytyslokeroineen.
Ehdottomasti paras teknisen alan lehti nykyisin. Säilyttänyt tasonsa nimenomaan yleisteknisenä lehtenä, vaikka vakavasti otettavat kilpailijat ovat käytännössä poistuneet markkinoilta...
...Yleisesti huolestuttaa teknisen alan lehdissä sekin, että Tekniikan Maailma on nykyisin näköjään ainoa, joka panostaa myös hyvään kielelliseen ilmaisuun.
+1.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 08:29
Kirjoittaja lerppu
Haters gonna hate, lovers do what lovers do best.

Kaikille tässä kapitalistisessa onnelassa löytyy se oma juttu, mulle TM on jäykkä, ketjun aiheen saitti taas notkea!

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 10:57
Kirjoittaja getpalmd
Mielenkiintoinen keskustelu. Ehkä nuorempi sukupolvi suhtautuu vähän avoimemmin "blogimaiseen" kirjoitusmuotoon, kun taas ihminen joka on printtilehtiä aina lukenut voi kokea, että sellaista tekstiä ei ole yhtä hyvä lukea. Nettihän on muuttanut monia asioita - kuvia saa esille enemmän, jonkun videopätkäkin voi liittää mukaan jos haluaa, ja tekstin kohdalla ei ole rajoituksia montako sanaa siihen voi tunkea. Se ettei ole mitään maksimi sanamäärää jota pitää noudattaa per juttu (printtimediaan on ja kuvienkin pitäisi vielä mahtua sivuille = sitä tosissaan joutuu miettimään, miten saa sen kaiken haluamansa tiivistettyä yhteen loistavaan artikkeliin ja yleensä joku vielä oikolukee sen ennen kun se lehteen päätyy) aiheuttaa varmaan sen, että sitä helposti kirjoittaa "liikaa". Nettisivuston artikkelista tulee ehkä enemmän dialogi lukijan kanssa, eikä "printtimedia-artikkeli".
Vielä jos tuota "blogimaisuutta" kommentoisin, niin se on ollut oikeastaan vaan hyvä asia omassa duunissa. Pystyy paremmin tuomaan esille omaa persoonaa jos saa kirjoittaa vähän vapaammin. Netissä on myös se hyöty, että pystyy keskustelemaan lukijan kanssa sen jälkeen kun juttu on julkaistu. Sitä mahdollisuutta printtilehti ei tarjoa ja sen kautta ei myöskään ole yhtä helppo tavata uusia ihmisiä / löytää uusia mahdollisuuksia.
Molemmissa hyvät ja huonot puolensa

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 11:20
Kirjoittaja lerppu
"Tota et hio, tulee tehdyn tuntunen."
http://www.youtube.com/watch?v=QAZnm1XJ ... 5F1ECE7219" onclick="window.open(this.href);return false;
Printtimediallakin on paikkansa. Vaikkapa kesämökillä sateisena päivänä.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 11:43
Kirjoittaja Tiphookki
Valitettavasti moni on sitä mieltä, että lehteen painettu teksti pitää aina paikkansa.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 14:25
Kirjoittaja Vittorio Jano
Kyllähän oikeat lukujutut painetaan paperille, edelleen. Ruudulta jaksaa selailla keskustelupalstoja/lukea tiiviitä uutisia, mutta pidempien artikkeleiden suhteen se vanha, lehden muodossa oleva käyttöliittymä on aika ylivertainen. Kirjoista nyt puhumattakaan.
Tai ehkä olen vain vanha.
Mikä muuten on lerpun suhde tuohon digiautoon? Ihan vain kova fani vai jotain enemmän?
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 15:25
Kirjoittaja lerppu
Tjaa - fanistatuksen näemmä saavuttaa melko kevyellä näpittelyllä! En tunne tekijöitä. Pidän kyllä esille tulevasta asenteesta, myönnetään. Ehkei fani, kiinnostuneena toki seuraan. Satunnaisesti. 3 viikkoa meni kirjoitushetkestä Mito koeajon havaitsemiseen, joten en varsinaisesti stalkkaa kyseistä saittia... Fanituskohteina voisi olla vaikkapa Dallas Cowboys, Whitesnake varhainen tuotanto yms.
Se kai tuossa kolahti että arvostetaan elämän hyviä asioita, onnellisuuden tavoittelua etsimällä sitä jotakin - vaikeasti mitattavaa, joka toimii tunteen tasolla - raportoidaan eri näkökulmasta kuin siitä että kuinka halvalla saa kehonliikuttimen jonka tavaratila vetää x-määrän kaljakoreja. Ja kun asialla on vieläpä viehkeä neito, joudun vain harmittelemaan, että en tosiaan ole missään tekemisissä tekijän kanssa...

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 15:46
Kirjoittaja sanctus
getpalmd kirjoitti:Pakko kommentoida ja kiitos muuten palautteesta:
Mukava hyvän mielen juttu ja mielestäni selkeästi ja hyvin edeten kirjoitettua tekstiä. Pidetään peukkuja, että saat(te) 4C:n sitten joskus koeajoon.
Mitä paperipohjaisiin vs. sähköllä toimiviin julkaisutapoihin tulee, en itse kyllä uskoisi palaavani täysin paperisten lehtien lukijaksi. Paperissa on ehkä tiettyä nostalgiaa; sen voi viedä paikkaan ja jättää sinne ikääntymään ja löytää myöhemmin uudelleen. Sen sijaan positiivista ja digitaalista tekstiä suurempaa totuusarvoa painetulla sanalla ei ainakaan itselleni ole, eli molempiin tapoihin yritän suhtautua yhtä lähdekriittisesti. Esim. kaikki uusien autojen arvostelut ovat mielestäni pitkälti mainoksia, joilla on siten enemmän viihdearvoa kuin olisivat kuvaus jostain tosiolevasta.
Ja tulihan tuo Mitokin valittua pitkälti ulkonäön ja yhden koeajon perusteella, joka suoritettiin 155 hv:lla versiolla vuotta ennen kuin ostimme käteisellä ja välirahalla 135 hv:sen auton, jota emme edes koeajaneet. Siinäpä sitä hyvää sijoituskykyä ja loogista ajattelua kerrakseen. Mutta näin jälkeenpäin täytyy sanoa, että huolimatta parista takuussa korjatusta pikkujutusta, on kyseessä ns. jumalauto. Tai kuten BMW:n pääsuunnittelija Chris Bangle sanoi: "Looks like a squirrel that has been kicked in the balls." Tästä minä nautin! Herralle ylistystä ja
Täytyy varmaan vk-loppuna suorittaa pikku autoajelu johonkin lähikaupunkiin ja kuunnella vähän Mars Voltan neljättä levyä ja olla, että "mukavahko tunnelma juuri nyt".
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 16:33
Kirjoittaja Vittorio Jano
lerppu kirjoitti:Tjaa - fanistatuksen näemmä saavuttaa melko kevyellä näpittelyllä!
Kunhan vai kyselin. Nettimaailmassa kun tulee usein törmättyä näihin "kokeilin muuten mahtavia ternimaitokapseleita, laitanko koepaketin tulemaan" -tyyppisiä ilmiöitä.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Loka 2013, 22:59
Kirjoittaja winorloose
Uusi tuttavuus meikäläiselle kyseinen saitti ja ei kieliasussa ole mitään moitittavaa. Lisäksi "fiilispohjainen" kirjoitustyyli istuu mielestäni Alfojen kohdalla hyvin, koska ainakin itselläni tunne jyräsi osittain järjen (ensimmäinen Alfa itselläni alla), vaikka sain toki lähipiiriltä nämä tutut "kolmen vuoden päästä et saa autosta vaihdossa mitään" varoittelut yms.

Ei muuta kuin menestystä julkaisutoiminnalle.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 24 Loka 2013, 10:49
Kirjoittaja h_lauri
Joo, kyllähän tota lukee. Sisäinen oikolukija-stilistini tosin piti juottaa ensin känniin.

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 24 Loka 2013, 13:31
Kirjoittaja Jakke
Vittorio Jano kirjoitti:Kyllähän oikeat lukujutut painetaan paperille, edelleen. Ruudulta jaksaa selailla keskustelupalstoja/lukea tiiviitä uutisia, mutta pidempien artikkeleiden suhteen se vanha, lehden muodossa oleva käyttöliittymä on aika ylivertainen. Kirjoista nyt puhumattakaan.
Käyttöliittymän takia minäkin luen paperilehtiä ja kirjoja.
Tapanani on lukea joka ilta jotain sängyssä ennen nukahtamista. Joko kirjaa tai sitten lehteä, esim. TM:ää. Ei viittis sängyssä mitään aipädiä kyllä selata. Tabletti ei toimi unilääkkeenä

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 23 Helmi 2014, 18:06
Kirjoittaja Macela
Ei ihan tätä päivää mutta vanhoja TM:ia selaillessa tuli vastaan..
Mielenkiintonen nimenomaan juuri toi piirros.
Onkos kellään ylimääräisenä pyörimässä Tekniikan Maailman "Automaailma" -lehtiä? Tai tiedossa mistä löytäis..
Ne erikoisnumerot joissa kyseisen vuoden automallisto. Tehty ainakin 1988 lähtien ja jossain 2009 paikkeilla muuttuivat DVD:ksi.
Tavotteena olis saada mahdollisesti kaikki väliltä 1990 - 2000
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 18 Kesä 2014, 15:14
Kirjoittaja lerppu
Digiautossa pitkästä aikaa kiinnostavaa kamaa. Oon tainnut tästä aiheesta postata jo parikin eri kertaa, mutta olin niin tohkeissani Hämiksestä Toscanan maisemissa ja kauniista neidosta Hämiksen puikoissa, että en malta olla tunnetta vielä kerran jakamatta. Bannia jos tuntuu trashaukselta!
http://www.digiauto.fi/2014/06/kesapaiv ... 00-veloce/
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 20 Kesä 2014, 13:57
Kirjoittaja UupunutRomeo
lerppu kirjoitti:Digiautossa pitkästä aikaa kiinnostavaa kamaa. Oon tainnut tästä aiheesta postata jo parikin eri kertaa, mutta olin niin tohkeissani Hämiksestä Toscanan maisemissa ja kauniista neidosta Hämiksen puikoissa, että en malta olla tunnetta vielä kerran jakamatta. Bannia jos tuntuu trashaukselta!
http://www.digiauto.fi/2014/06/kesapaiv ... 00-veloce/
Ihan soiva peli.....

Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 31 Heinä 2014, 19:48
Kirjoittaja Macela
Macela kirjoitti:
Onkos kellään ylimääräisenä pyörimässä Tekniikan Maailman "Automaailma" -lehtiä? Tai tiedossa mistä löytäis..
Ne erikoisnumerot joissa kyseisen vuoden automallisto. Tehty ainakin 1988 lähtien ja jossain 2009 paikkeilla muuttuivat DVD:ksi.
Tavotteena olis saada mahdollisesti kaikki väliltä 1990 - 2000
Tuli täs viimeviikolla hankittua 1988 - 2007 väliltä lähes kaikki, muutama puuttunee. Anyways, muutamia tekstejä "Alfa Romeo" -osiosta:
1988: "Jotta Alfa Romeo, kerran koko Euroopassa niin suosittu merkki, ei katoaisi, on Fiat-konserni asettanut sen pelastamiseksi yli 17 miljardin (Smk) budjetin"
1988/Alfa 164: "Vuodeksi 1989 on suunitelmissa 164 varustettuna 3,5 litran V10 moottorilla; 164 Coupe ei tule myyntiin ennen kevättä 1990."
1991: "Milanolaiset ovat nimittäin kehittäneet 3,5 litran V10-moottorin, jonka pitäisi antaa 164:n coupemallille mielikuvituksellinen suorituskyky."
1995: "Alfa Romeo on kuulunut kahdeksan vuoden ajan Fiatin merkkipylvääseen, mutta on nyt menettänyt konsernin kannattavan pilariaseman. Merkin tuotanto laski viimevuonna 110 000 autoon, mikä johtui ikääntyneestä mallistosta."
1998: "Alfa Romeolla menee tätä nykyä hyvin. Ennen kaikkea se on yhtiön uusimman mallin, Alfa Romeo 156:n ansiota. Se haukkaa peräti puolet kuluvan vuoden suunnitellusta 238 000 auton tuotannosta."
2001: "Alfa Romeo on hyvässä vauhdissa. Merkin myynti kasvoi Euroopassa viime vuonna 25 prosenttia, ja vuonna 2001 aiotaan valmistaa 240 000 autoa."
2004: "Vuodesta 2003 lähtien myyntikäyrät ovat jälleen kulkeneet lievästi alaspäin. Merkki yrittää säilyttää suosiotaan uusien varustelutasojen (TI-sarja) ja mielenkiintoisten mallien kuten GT Coupen ja Crosswagonin avulla."
2006: "Alfa Romeo valmisti vuonna 2005 vähemmän autoja (132 000) kuin vuosiin. Merkit kuitenkin osoittavat, että suunta on muuttunut ja Alfan suosio on jälleen kasvamassa."
2007: (TM.fi) "Viimeisen kahden vuoden aikana Fiat-konserniin kuuluvalla Alfa Romeolla on ollut käynnissä todellinen uutuuksien ilotulitus. Sillä pyritään palauttamaan merkki entisaikojen loistoonsa. "
2008: (TM.fi) "Urheilullinen Fiatin suureen perheeseen kuuluva Alfa Romeo ei ole pystynyt parantamaan asemiaan, vaan valmisti vuonna 2007 vain noin 150 000 autoa"
2009: (TM.fi) "Alfa Romeon alamäki kääntyi Miton myötä uuteen nousuun. Vielä enemmän toivoa italialaisyhtiö asettaan 147:n korvaavaan Milanoon, joka esitellään vuoden 2010 alkupuolella."
2011: (TM.fi) "Tuotanto nousi jälleen yli 120 000 auton tasolle, vaikkakin kaikki urheiluautot jäivät pois tuotannosta."
2012: (TM.fi) "Tällä hetkellä Alfa Romeolla on monessa maassa myynnissä ainoastaan kaksi mallia. Parannusta asiaan on tulossa, kun vuonna 2013 esitellään urheiluauto 4C ja uusi ylempään keskiluokkaan sijoittuva Giulia. Myös italialaismerkin ensimmäinen katumaasturi on tulossa."
2013: (TM.fi) "Perinteitä omaavan italialaismerkin suosio on ollut viime vuodet alamäessä. Tuotanto vajosi vuonna 2012 melkein kolmanneksella alle 100 000 kappaleen, kun Alfa yritti taistella markkinoista kahden mallisarjansa voimalla. Uusi urheiluauto 4C antaa toivoa paremmasta, ja se saa jatkoa ensi vuonna uuden Giulian myötä."
Mielenkiintosta on, toki tästä eteenpäin ei TM Automaailmaa pääse näkemään ellei ole kestotilaaja.
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 03 Helmi 2015, 14:41
Kirjoittaja Macela
Kuvasin noista Alfa -osuudet jos jotain kiinostaa lukea/kattella:
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002 (puuttuu multa)
2003
2004
2005
2006
2007 (tekniikanmaailma.fi)
2008 (tekniikanmaailma.fi)
2009 (tekniikanmaailma.fi)
2010 (tekniikanmaailma.fi)
2011 (tekniikanmaailma.fi)
2012 (tekniikanmaailma.fi)
2013 (tekniikanmaailma.fi)
2014 (Ilmeisesti lopetettu vallan...)
Re: Suomalainen autosivusto
Lähetetty: 03 Helmi 2015, 15:09
Kirjoittaja Jiitee
^ Kiitos Macela. Talteen pistin artikkelit. Kulttuuriteko tämä
JT