Sivu 1/1

Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 19:40
Kirjoittaja DaViega
Millaisia ratkaisuja täällä on käytetty sisätila- ja lohkolämmittimen kanssa, kun sisätilalämmittimen käyttö on kielletty? Mulla autossa kummatkin ja tarkotus olisi kumpaakin käyttää, mutta nykyisen pytingin tolpat ovat mitoitettu vain lohkolämmittimelle. Olen jo kokeillut sisätilalämppärillä, ei sulakkeet ole paukkunnut, mutta töpseli kävi melko kuumana...

Onko defaan tarjolla sellaisia yksiköitä jotka vuorottelee kahden piirin välillä?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/454943/L ... ausyksikko
Tuollaisen löysin, mutta jotenkin tuo laite muka seurailee jäähdytysnesteen lämpötilaa, eli hyvässä lykyssä kylmänä aamuna, lämpeää pelkkä lohko? ja millä se nesteen lämpötilaa sitten euraa, joku irto tunnistin?
Lämmitys ajasta tuskin tulee ongelma, kun on kiinteä 3 kertaa päivässä 3 tunnin ajan...

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 20:56
Kirjoittaja willez
Ratkaistu niin että käytetään silti :-D Joku jutteli että jos jokaisessa tolpassa olis auto lohko + sisäpuhallin voisi joku "nousu" alkaa käryymään. Mutta parkkialueella on n.40% kapasiteetistä käytössä ja näistä 20% käyttää lohkista...

Itellä jauhaa kaksi autoa lohko/säteily + sisätila aina kun auto on ruudussa, 4x4h päivässä..

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 20:57
Kirjoittaja Aquatica
Riippuu ihan nousuista... Jos talo on rakennettu esim. 70-luvulla ja autoparkki sen mukaan, siellä on vaikkapa 2x13A tulossa pihalle. Se on naurettavan vähän.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:05
Kirjoittaja fahlsjy
2x13A tulossa pihalle.
:shock:

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:10
Kirjoittaja Jalamari
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... &p=1331608

anturin saa siis kiinnitellä magneetilla haluamaansa paikkaan. ihan toimivan tuntunen systeemi.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:14
Kirjoittaja Aquatica
fahlsjy kirjoitti:
2x13A tulossa pihalle.
:shock:
Niin, tuollaisia on ollut. Uskomatonta? Kyllä. Porukat asuu talossa, jossa taitaa nykyisin olla peräti 2x30A tulot parkkialueelle, taitaa siinä sellaiset n. 40tolppapaikkaa olla. Siitä voi itse kukin laskea kuormituksen, jonka voi irti ottaa :roll:

Edellisessä talossa, missä asuin, oli MUISTAAKSENI 2x25A + mahdollisesti 15A. Ongelman aiheutti sen, että siinäkin oli ainakin parikymmentä tolppaa (nelisenkymmentä paikkaa) alueella, mahdollisesti jopa enempi. Ehdoton maksimiraja oli öh, 275 tai 300W tai jotain, mitä sieltä sai ottaa irti :roll:

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:17
Kirjoittaja Polforea
DaViega kirjoitti:Millaisia ratkaisuja täällä on käytetty sisätila- ja lohkolämmittimen kanssa, kun sisätilalämmittimen käyttö on kielletty?
1) Jokunen vuosi takaperin saabistitoveri torppasi tonnariinsa Webaston ja akkulaturin saatuaan valitusta sisälämppärin kielletystä käytöstä. Paheksuva nurina jatkui entistä pahempana, mutta viralliset valitukset loppuivat. Tehokas, mutta kallis.

2) Jossain välissä mainostettiin jotain Leevi lämmitysohjainta, joka vuorottelee sisä- ja lohkolämppäriä. Ei kuulosta minun korvaani lämmitysteknisesti järkevältä, ellei vuorottelutahti ole todella nopea.

3) Pienitehoisemmat lämmittimet? Silloin toki pitäisi lämmitysaikaa jotenkin saada pidennettyä, mutta ainakin minusta kuulostaa järkevämmältä kuin pudottaa tehollista tehoa vuorottelemalla lämmityksiä. Löytyisköhän jostain esim 600 tai 900W sisätilanlämppäriä?

Ohimennen sanoen, minusta jokaista taloyhtiötä, joka kieltää sisälämppärin käytön, pitäisi muistaa joka päivä niin monella sakolla liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kuin mitä autoja on esilämmityksessä ko. päivänä. Alkaisi houkuttaa laittaa niitä parkkiksen sähköjä kuntoon. Se sisälämppäri kun ei todellakaan ole pelkkä mukavuusvaruste.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:20
Kirjoittaja fahlsjy
^^ Enpä vaan oo ikinä törmänny ton kokosiin....

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:24
Kirjoittaja Aquatica
@fahlsjy
kaiketi sulakkeesta puhut? Joo, harvinaisia.
http://products.onninen.com/catalog/881 ... _FIN1.html

Tuosta nyt löytyy esim. yksi :D Ei ole ollut oikein koskaan helposti saatavilla, ilmeisesti nykyään peräti heikommin kuin ennen, vaikka joidenkin epämääräisten lähteiden mukaan k.o tavara on EU:n mukana tänne paremmin rantautunut...

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:30
Kirjoittaja Polforea
13A on waka-wanha sulakekoko, muistaakseni saman aikakauden peruja kuin 6A. Eli niitä, joista Väinämöinen ja Ilmarinen pohtivat, että mistä pirusta niitä enää saakaan. Silloin kun noita on paikoilleen pulttailtu, on ehkä joka toisessa torpassa ollut sähköt ja joka kymmennenessä auto, joten ei ole mikään ihme että niitä on 20-30 asunnon parkkikselle varattu 2 - saa molemmat autot lämpiään.

No okei, ehkä vähän kärjistetty, mutta 13A sulake kielii tosiaan siitä, että kyseessä on todella vanha asennus, mikä selittää nykymittapuulla todella onnettomat syötöt.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 21:33
Kirjoittaja Aquatica
Ja itseasiassa, tuli juuri mieleen, että porukoilla käytettiin kämpässä (rakennettu muistaakseni 1973, kerrostalo) 13A:ta - sehän kelpasi myös 10A:n paikalle :roll: Muistan, kun vanha kymppi kärvähti aina sähkökatkon jälkeen jos oli kaikki koneet ja tulostimet (lasereita) kiinni... Faijalla meni hermo, pisti kolmetoistasen hitaan paikalle - ei mitään ongelmia enää ikinä sen jälkeen. Liekkö on yksikään sulake edes palanut sitten tuon, eli joskus vuoden 2004.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 20 Marras 2013, 22:01
Kirjoittaja insinörtti
Polforea kirjoitti:3) Pienitehoisemmat lämmittimet? Silloin toki pitäisi lämmitysaikaa jotenkin saada pidennettyä, mutta ainakin minusta kuulostaa järkevämmältä kuin pudottaa tehollista tehoa vuorottelemalla lämmityksiä. Löytyisköhän jostain esim 600 tai 900W sisätilanlämppäriä?
Faijal oli aikanaan 70-luvun talossa 700 W sisälämppäri. Hämärän muistikuvan mukaan tällaisia olisi satunnaisesti osunut esitteissä silmään vielä 2000 luvullakin. Ja ainahan on mahdollista ostaa joku tehokkaampi malli, jossa on puoliteho. Siis 0,7/1,4 kW tjsp. Mutta ei tuollaisella teholla kyllä paljoa mitään tee.

Tuollaisen 700 wattisen tarvi, kun tolpassa oli vain 1x10 A kahdelle autolle ja lohkis vei sen 500 W. Surkeimmissa tapauksissa tolpassa on vain 1x6 A. Siihen ei tarvi laittaa lohkon lisäksi yhtään mitään muuta.

1x16 A tai 2x10 A on jo ruhtinaallisesti, mutta näiden kanssa voi tulla eteen ryhmäsulakkeet. Tolppiahan voi olla kymmenkunta yhden onnettoman 16 A paukun takana. Huom. joskus voi tolpassa olla jopa 2x16 A, mutta silti sisätilanlämppärit ovat kiellettyjä. Tällöin on vain uusittu tolppa nykypäivän standardimalliksi, mutta johdotukset ja ryhmäsulakkeet ovat yhä 50-luvun tasoa.

Oikeasti nuo laihialaisviritykset olisi pitänyt uusia jo aikoja sitten. Mutku se maksaa. Aika hyvä kompromissi olisi uusia edes pelkät tolpat. Näissä keskuskello-ohjauksissa on kolme huonoa puolta:
  • - lämmitysajat ovat kompromissi eli vaikeaa/mahdotonta saada 2 h esilämmitystä, jos lähdet töihin jo klo 6
    - sähköä kuluu tolkuttomasti, kun joku idiootti kuitenkin pitää johtoa tolpassa koko ajan, vaikka auto liikkuu kerran viikossa = lämmittimet paahtaa esim. klo 5-8, 11-14 ja 16-19 eli 9 h turhaa lämmitystä joka päivä
    - vaikka olisi mitä termostaattiohjauksia/säätyviä lämmittimiä, täysi kuorma pamahtaa samanaikaisesti päälle klo 5 tjsp aamulla
Eli tilalle tolpat, joissa on joka autolle ikioma kellokytkin, josta saa vain 2 h lämmitysaikaa/vrk (ja taas on muutamilla syy pillittää... ) -> ei ole koskaan kaikki kuormat samanaikaisesti päällä, kun ei nykyään enää joka jannu tee 8-16 päivää -> kas kummaa, rupeaa ne ryhmäsulakkeetkin kestämään sisätilanlämmittimet.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 08:10
Kirjoittaja Rolle
Nythän on hyvin aikaa suunnitella kevään yhtiökokoukselle ehdotusta parkkialueen saneerauksesta :)

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 08:41
Kirjoittaja Rasvis
Polforea kirjoitti:13A on waka-wanha sulakekoko, muistaakseni saman aikakauden peruja kuin 6A.
Ei kai se kuusi ämpäriä ihan toivottoman vanhentunut vielä ole, vasta kuukausi sitten muutettiin tuollaisia sisältävään mökkiin sisään. Tosin ei niillä autoja lämmitellä, ohjausjännitteille ovat :wink:

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 10:04
Kirjoittaja Polforea
Joo, ohjureille sopii tuo kokoluokka hyvin ja käy ihan järkeen. Tarkoitin niitä 6A tulppasulakkeita, jollaisille ei ole taidettu edes pohjia enää myydä minun elinaikanani.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 10:47
Kirjoittaja Tommi
Kyllähän tuollaisia pienitehoisempia lämmittimiä löytyy.
Esimerkiksi sellaisia, joissa on valittavana useampi teho, esim 600/1200
Tuollainen oli itselläni: http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php ... 44&cid=105
Tosin toisesta ketjusta voi kaivella useampia kokemuksia tuon mallisen Defan katkeilevista siivistä. En siis voi juuri tuota itsekään suositella. Voi lämmittää huonolla tuurilla tosi kuumaksi.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 11:00
Kirjoittaja h_lauri
Mähän kiellosta huolimatta lämmittelin Stiloa ja Cromaa semmosella 700 W:n himmelillä. Auto ei lämmenny, mut jäät lähti ikkunoist pyyhkäsemällä. Naapuril oli samantehonen eikä kertaakaan proppu paukahtanu, vaik oli joskus yht'aikaa päällä.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 11:42
Kirjoittaja Pasi
Nämä sulakeongelmat ratkeaa helposti asentamalla tälläisen yleismallin sulakkeen... Luokitus on jossain 600A hujakoilla.

Kuva

Meillä kun uusittiin sähkökeskus kesällä, niin sähkäri sanoi että noi on parempia ja halvempia kuin normaalit sulakkeet, kun nää ei ilmeisesti juurikaan pala.... ja sehän on hyvä juttu kun säästää rahaa! :)

:wink:

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 12:50
Kirjoittaja mutt
Polforea kirjoitti: Löytyisköhän jostain esim 600 tai 900W sisätilanlämppäriä?
Meillä on Puntossa Teho-merkkinen lämppäri, jossa on juurkin nuo vaihtoehdot. Tehoa siinä on vain nimessä, aika säälittävä esitys.

Re: Lohko- ja sisätilalämmitin

Lähetetty: 21 Marras 2013, 22:14
Kirjoittaja DaViega
talo rakennettu 66, mutta ei mitään tietoa noista tolpista. ehtoon puolella ne kyllä on muutenkin. :silly:

Tottahan se on, että on täysin teoriaa, että kaikki autot olisivat samaan aikaan tolpassa - ei tule tapahtumaan, mutta juurikin noiden valittajien kannalta haeskelin 'luvallista' tapaa lämmittää sekä konetta, että sisätiloja.
naapuri ruudussa on joku akkulaturi ilmeisesti ollut jo kolmatta viikkoa ja hyvin on sulakkeet tähän asti kestännyt :lol:

Taidan tehdä niin, että mennään nykyisillä ja jos nurina alkaa niin ensiksi sanotaan, että on ohjain vuorottelemassa, sitten mennään motonettiin hakemaan leevi jos ei muita tule vastaan.
webasto tms, ei vain ole vaivan arvoinen