Sähköautoilu

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Rk-alfagtv

Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Ajattelinpa perustaa kokonaan uuden topicin :)

Alkaa jopa pikkuhiljaa olla ihan päteviä laitteita saatavilla. Hinnat vaan saisivat laskea.

Tesla Model S alkaa olla jo todella oikealla suunnalla. Ehkä tuleva Tesla Bluestar olisi jo meikäläisen arkiauto joskus? Tesla on tulossa myös Suomeen, eli ovat perustamassa omaa kanavaa tuoda tänne autojaan. Saa niitä tosin nytkin ulkopuoliselta toimijalta.

Nissan Leaf, Mitsubishi i-Miev yms. kelpaisivat varmasti paikasta A paikkaan B kulkemiseen päivittäin ainakin itselleni, mutta hinnat ovat vähäsen liian suolaiset vaikka toki käyttökustannukset ovatkin sitten huokeat.

Bemarin i3 on myös mielenkiintoinen laitos, menekki yllätti Bemarin itsensäkin. Aikovat lisätä panostusta sähköautoihin mikäli oikein ymmärsin.

Lisäksi varastointiongelmaankin on jo kehitelty ratkaisuja, mm. http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1312587213

Aihe kiinnostaa itseä kovasti ja kun miettii että harvoinpa sitä nyt tulee 20km pidempää lenkkiä tehtyä arkena, niin pienemmälläkin ajosäteellä varustettu sähköauto voisi olla ihan kätevä päivittäisessä käytössä. Ja miksei sitä pidemmälläkin matkalla. Itse tulee kyllä pidettyä muutenkin kahvitaukoja aika usein, ja eipä sitä pidemmällekään matkalle yleensä kiireellä lähdetä. Kunhan ei tarvitsisi olla öljy-yhtiöistä riippuvainen, niin se olisi todella paljon se.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Taitaa käydä niin että Sievi esittelee turvakengän jolla loikkaa kolmella loikalla Turusta Inariin ennenkuin sähköautot on vähänkään järkeviä pohjoismaisiin olosuhteisiin ja välimatkoihin :lol: .

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Työmatka-ajoon sähköauto olisi ihan huippu, mutta meillä idea kaatuu talvipakkasiin ja pitkiin välimatkoihin. Ei pääse edes naapurikaupunkiin....

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1401595391

Öljy-yhtiöriippuvuudesta voisi irrottautua vaikkapa maakaasua = biokaasua polttoaineenaan käyttävillä autoilla. Ei ole ns. rakettiteknologiaa ja varapolttoaineena voidaan käytää bensaa, joten toimintasäteestä ei tarvi tinkiä eikä matka katkea edes kaasun tankkausaseman puutteeseen.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joku viisas joskus sanoi sähköautoilun kehityksestä:

"I'm sorry but the energy density of hopes and dreams is nowhere close to that of gasoline."

;)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Rk-alfagtv

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

insinörtti kirjoitti:Työmatka-ajoon sähköauto olisi ihan huippu, mutta meillä idea kaatuu talvipakkasiin ja pitkiin välimatkoihin. Ei pääse edes naapurikaupunkiin....

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1401595391
Mutta vetelihän se Teslakin yli 200km talvellakin. Luulisi että suurimmalle osalle suomalaisista 200km piisaa työmatkaan yhteen suuntaan. Ja vaikka nuo muut köröttelivätkin vain sen 50km, niin noh, itselläkin työmatka 10km menisi ihan kevyesti silti talvellakin vaikka ottaisin minkä noista autoista. :)

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Joo, mut pääseekö samana päivänä enää takasin jos menee sen 200km? Nääs kun ne akut ei kait lataudu järin nopeesti.

Ja mites nuo puskee lämpöä talvella?

Ja hinauspalvelu kiittää kun sähköt loppuu jatkuvasti kesken ajon ja lähistöllä ei ole latausmahdollisuuksia. :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Isola »

Sähköauton ongelmista kärkipäässä ovat edelleen hinta ja talvikäyttö. Rahalla saa tietysti akkuja kyytiin enemmänkin, mutta silloin edullisuusargumentti hukataan: käytön edullisuus ei juuri lämmitä, jos auton lisähinnalla ostaisi kymmenen vuoden bensat. Semminkin kun akkujen elinikä epäilyttää...
Talveksi polttoainelämmitin on aika lailla ylivoimainen ratkaisu. Sitä eivät vain pahimmat sähköautopuristit välttämättä hyväksy.

Maakaasuautohan tapettiin Suomesta verotuksella pari vuotta sitten, ja sama tehdään epäilemättä sähköautollekin, jos (ja kun) ne uhkaavat yleistyä. Olin itse ostamassa maakaasuautoa kesällä 2011, koska se olisi ollut silloisessa tilanteesta halpa ajaa ja työpaikkani nurkalla on jakeluasema. Lisäksi maakaasuautossa bensa toimii tosiaan varavoimana, ja tekniikkakin on sangen simppeliä ja halpaa korjata, jos verrataan vaikkapa sähköauton akkujen uusimiseen. Kävi kuitenkin niin, että jostakin vuoti julkisuuteen sittemmin toteutunut verotuksen muutos, joka teki maakaasusta kerralla kalleimman käyttövoiman. Lisäksi kaavailtu sähkön syöttötariffien muutos vihjais siiihen suuntaan, että biokaasu olisi kannattavampaa polttaa sähköksi kuin myydä liikennepolttoaineeksi. Biokaasuhan on pitkästi samaa metaania kuin maakaasukin, vain vähemmän puhdasta. Jotensakin olisin tykännyt, jos auto olisi kulkenut lehmän pieruilla.
Järkiautoilija

Marutei
Viestit: 512
Liittynyt: 10 Marras 2012, 19:42

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Marutei »

Ehkäpä muille kuin sähköautolla pärjääville se kaasuauto saattaa tulevaisuudessa olla todellinen vaihtoehto.
http://yle.fi/uutiset/aurinkotaloudesta ... ta/7015466

Tosin valtio pitänee huolen pitkässä juoksussa, että vaikka kerosiini vaihtuisi kaasuun (jota "rajattomasti" saatavilla), maksavat autoilijat siitäkin varmaan itsensä kipeäksi. :silly: Ja kun se verotuskin saatiin muutettua kaasuauton osalta, niin miksipä sitä muuttaa seuraavaan 50 vuoteen...

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Pasi kirjoitti:Joo, mut pääseekö samana päivänä enää takasin jos menee sen 200km? Nääs kun ne akut ei kait lataudu järin nopeesti.

Ja mites nuo puskee lämpöä talvella?

Ja hinauspalvelu kiittää kun sähköt loppuu jatkuvasti kesken ajon ja lähistöllä ei ole latausmahdollisuuksia. :D
Ei ne hinurit kiitä, niistä loppuu akku noutopaikalle :mrgreen:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Taisi sähkö tulla autojen voimanlähteeksi ennen polttomoottoria. Tässä välissä oli vain 100 vuoden tauko, ettei sähköautoja kehitetty. Mutta kyllä se tulee. Toimintamatkat kasvavat vuosi vuodelta ja latausajat lyhenevät. Ja shköllä ne vähintään puoliksi lämpiävät nykyiset pihit diesel-autotkin. Kyllä se tulee, vaikka itse juuri nyt tuntuisikin siltä, että ei kiitos.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Ja nimenomaan tuossa aloituksessa mainittu Tesla koettaa pitää huolta että sähköauto on edes jossain määrin kiinnostava vaihtoehto sellaisillekin ihmisille, jotka tahtoo ajaa täysikokoisella autolla eikä kananmunankuorella. Kun tähän asti nuo kaikki sähköautot on ollut niin ekomallin näköisiä ja kokoisia, että ne kirkuu ympärilleen: "Katsokaa, minä olen juuri sen kokoinen auto kuin pakollisiin ajoihinsa kuljettajani tarvitsee, eikä niitäkään ole paljon." Model S on oikeasti hieno auto, mutta ne hinnat :( Sitten kun ovat siinä iässä että ostohinnan puolesta voisi harkita, niin todennäköisesti sitten nettiauton ilmoituksessa lukee "muuten uudenveroinen model s, akut vaihtokunnossa"
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Rk-alfagtv

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Jönsson kirjoitti:Taisi sähkö tulla autojen voimanlähteeksi ennen polttomoottoria. Tässä välissä oli vain 100 vuoden tauko, ettei sähköautoja kehitetty. Mutta kyllä se tulee. Toimintamatkat kasvavat vuosi vuodelta ja latausajat lyhenevät. Ja shköllä ne vähintään puoliksi lämpiävät nykyiset pihit diesel-autotkin. Kyllä se tulee, vaikka itse juuri nyt tuntuisikin siltä, että ei kiitos.
Samanlaiset fiilikset täälläkin. Akkuteknologia kehittyy nykyään väkisinkin, koska erilaiset iPhone- ja tabletit vaativat yhä parempaa energiatiheyttä akkuteollisuudelta. Ja moni moni muu laite tällaisena someteknologian aikakautena. On vain ajan kysymys milloin sähköautoluokan akutkin ovat huomattavasti parempia kuin vielä nykyiset akut. :)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Akku- ja laturiteknologia kasvaa kohisten joo, mutta käytännössä latausta rajoittaa ellei jo, niin melko pian käytännölliset 2,3/3,68kVA rajat laturin ottoteholle (helposti hyödynnettävissä olevat 10A/16A ryhmät sähköverkossa). Dieselissä on käytännössä kymmenkunta kilowattituntia energiaa litrassa. Laturin hyötysuhteeksi voidaan rohkeasti laskea jopa 90%, johon tietääkseni tällä hetkellä jo hakkurilaturit pystyvät. Jos siis työmatkalla palaa dieseliä vaikkapa 5 litraa (=50kWh), niin sähköauton pitää kyetä samaan 16,6kWh (10A) tai 26,5kWh (16A) energialla, että autoon ehtii ladata 7,5h (+30min ruokis=8h) työpäivän aikana kotimatkaan tarvittavan energian. Toki, noin pitkät (nykydieselillä lonkalta 80-120km/5l) työmatkat on etenkin Etelä-Suomessa harvassa, mutta antaa perspektiiviä latauksen rajoitteisiin. Etenkin kun työnantajatkin voi suhtautua nihkeästi firman sähköllä lataamiseen, verottajasta puhumattakaan (luontoisetu, verrattavissa ainakin osittain auton käyttöedun ja vapaan autoedun eroon).

Rajoittava tekijä ei siis enää kauaa, jos enää ylipäätään, isossa akustossa ole itse latausoperaatio, vaan siihen teknisistä ja poliittisista syistä tarjolla oleva energiamäärä. Yöllä on toki enemmän aikaa, joten jos akustossa riittää siihen kokoa, voi koko päivän tarpeet onnistua lataamaan kotona.
Jönsson kirjoitti:Ja shköllä ne vähintään puoliksi lämpiävät nykyiset pihit diesel-autotkin.
Ennemmin sanoisin että korkeintaan puoliksi. Se pihin dieselin sähkölämmityksen sähkö kun otetaan laturilta, jota pyöritetään yllättäen dieselmoottorilla. Kylmän dieselin hyötysuhde ei taida edes nykypäivänä paljoa ylittää 50% maagista rajaa, joten kun sähkövastus tunkee kilowatin lämpöä ilmakanavaan, moottori työntää vähintään saman kilowatin lämpöä jäähdytysnesteeseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Pakko vähän oikoa laskelmia. Disukan hyötysuhde "ei paljoa yli 50 %". Joo, kun puhutaan dieselvoimalaitoksesta, jossa otetaan pakokaasuistakin lämpö talteen. Isot 2-tahtilaivadieselitkin taitaa päästä 50 % pintaan. Autot? Ei toivoakaan.

Jostain hihaan tarttuneet laskukaavat lupaavat, että hlöauto tarvitsee ajovastusten voittamiseen 16 kW 100 km/h vauhdissa. 50 pinnan hyötysuhteella tämä tarkoittaisi huikeaa 2,8 l/100 km kulutusta. Ja kuutta kymppiä köröttelemällä (tehontarve vajaat 6 kW) menisi enää 2,0 l/100 km.

Kas kun auton moottoreita ei voida optimoida yhdelle ainoalle kierrosluvulle & kuormitusasteelle. Taitaa 40/30 pinnaa D/B olla vähän lähempänä totuutta ja tämäkin pelkän moottorin osalta. Kun soppaan lisätään laturi + ilmastointilaite ja voimansiirron häviöt, niin ollaan enempi 30/25 % lukemissa D/B. Kokeillaampa: @100 km/h ennustettu kulutus 5,3/7,1 l/100 km ja @60 km/h 3,3/4,3.

Samoilla kaavoilla sähköauto kuluttaa energiaa 21,3 kWh/100 km satasen vauhdissa, 16,7 kWh @ 80 km/h ja 13,0 kWh/100 km @60 km/h, kun moottorin + taajarikäytön + alennusvaihteen hyötysuhteeksi arvataan 75 %. Toki sähköä kuluu vähän muuhunkin, kuten ajovaloihin, lämmityslaitteeseen/ilmastointiin yms.

TM kellotti Nissan Leafille 22 kWh/100 km kulutuksen maantieajossa, 78 km/h keskinopeudella. Tosin keli oli sen verran viileä (+6°C), että lämmityslaitettakin on jo tarvittu. Kaupunkiajossa lauhalla säällä meni 20 kWh/100 km ja –15°C pakkasella 37 kWh/100 km. Eli aikalailla tarkkaan näyttäsi sähköauto kuluttavan 20 kWh/100 km + ilmastoinnin tai lämmityksen kulutus siihen päälle.

Kylmästöinin tehontarve lienee 1 kW luokkaa, joten sen vaikutus toimintasäteeseen on pieni. Mutta lämmitys.. normiauton lämmityslaite haukkaa jäähdytysvedestä lämpöä jopa 5 kW teholla. Tai haukkaisi, jos vesi saataisiin lämpenemään sinne 70-90 haarukkaan. Siksi disukoihin niitä 0,5-1 kW sähkövastuksia laitetaankin. Tai 4-5 kW webasto.

Kaupunkiköröttelyssä auton liikutteluun tarvitaan vain joku 3-4 kW teho (kiihdytyksissä toki enemmän) ja sähköauton lämmitys vaatii melkein yhtä paljon -> energiankulutus liki tuplaantuu ja toimintasäde puolittuu.

Toisaalta... polttomoottorilla kulutuksen pitäisi olla matelunopeuksilla tyyliin 3-4 l/100 km, mutta energiaahan haaskataan jarrulevyjen lämmittämiseen + moottorin hyötysuhde lerpahtaa pienellä kuormituksella + polttoainetta kuluu jopa auton seistessä paikallaan. Hups, kulutus onkin 2-3 kertainen verrattuna ajovastuksista laskettuun.

Leafissa on 24 kWh akusto eikä akkuja voida purkaa ihan nollille saakka, joten maantiajon toimintasäde on noin 100 km. Lupaukset on toki jotain ihan muuta (175 km), mutta ne toteutuvat vain köröttelemällä kuutta kymppiä. Ja kovalla pakkasella tuo satakin kilometriä lerpahtaa miltei puoleen. Siinä ja siinä, pääseekö Länsisatamasta lentokentälle ja takaisin.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Sulta vähän odotinkin korjausta ja meinasin jopa kirjoittaa että toivottavasti kaivat lukuja esille, mutta jäi näköjään rustaamatta. Kauempana ollaan 50% hyötysuhteesta kuin mitä muistelin, eli sitä suuremmalla syyllä lämmityksestä ei tosiaan puolta hoideta sähköllä nykypirsseissä (vaikka se järeä lämpövastus onkin ihan pirun kiva varuste).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Rk-alfagtv

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Kyllä vaan öljyalakin näyttäisi sähköautoilun ottavan suurena uhkakuvana, kun reagoidaan näin voimakkaasti: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288645141306.html

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kyllä naiivinen pitäisi olla, jotta ajattelisi autoilevan ilmaiseksi tulevaisuudessa. Valtio ei päästä itsensä ohi yhtään mahdollisuutta verottaa.
Kun/jos sähköautot yleistyvät niin keksitään jonkun keinosyyn miksi liikennesähköä pitäisi verottaa. Liian isot rahat valtiolle on pelissa.
Muistakaa mitä tehtiin kaasulle, sitä tapetiin heti kun tuntui siltä että kaasulla liikuvat autot yleistyvät. Olen satavarma että tulevaisuudessa sähköautolla ajaminen tulee maksamaan kuskille enemmän kuin nyt normaali auto.
Nothing beats cubic inch

Rk-alfagtv

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

TestarosaFinland kirjoitti:Kyllä naiivinen pitäisi olla, jotta ajattelisi autoilevan ilmaiseksi tulevaisuudessa. Valtio ei päästä itsensä ohi yhtään mahdollisuutta verottaa.
Kun/jos sähköautot yleistyvät niin keksitään jonkun keinosyyn miksi liikennesähköä pitäisi verottaa. Liian isot rahat valtiolle on pelissa.
Muistakaa mitä tehtiin kaasulle, sitä tapetiin heti kun tuntui siltä että kaasulla liikuvat autot yleistyvät. Olen satavarma että tulevaisuudessa sähköautolla ajaminen tulee maksamaan kuskille enemmän kuin nyt normaali auto.
En minä niin oletakkaan, mutta milläs ne aikovat oikein erottaa sen mikä sähkö menee autoon ja mikä talouden eri sähkölaitteisiin. Ja entäs, jos tuottaa sähkönsä itse? :roll:

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Jos viestistäni on käynyt ilmi eyyä olet naiivinen niin se ei ollut tarkoitus :)
Se kyllä voisi olla hankala valtiolle erottaa, mutta voivat tehdä sellaisen tempun että käyttövoimaveron kautta saadan puutuvat rahat kasaan.
Oli miten oli, ihan varmasti ajaminen ei tule halvemmaksi! Niinkuin edellisessa viestissäni mainitsin, liian isot dollarit pelissa mukana.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Farina »

Rk-alfagtv kirjoitti:En minä niin oletakkaan, mutta milläs ne aikovat oikein erottaa sen mikä sähkö menee autoon ja mikä talouden eri sähkölaitteisiin. :roll:
Erotukseen löytyy kyllä keinot. Olen kuullut vihreitten "hipsterien" väittävän kirkkain silmin, että heidän pistorasiastaan tulee pelkästään puhdasta tuulivoimasähköä, koska he ovat tehneet sähkösopimuksen tuulisähköstä. Jos tämä on ratkaistu, niin ei liene suuri ongelma erottaa auto- ja käyttösähkö erikseen 8)

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Farina kirjoitti:
Rk-alfagtv kirjoitti:En minä niin oletakkaan, mutta milläs ne aikovat oikein erottaa sen mikä sähkö menee autoon ja mikä talouden eri sähkölaitteisiin. :roll:
Erotukseen löytyy kyllä keinot. Olen kuullut vihreitten "hipsterien" väittävän kirkkain silmin, että heidän pistorasiastaan tulee pelkästään puhdasta tuulivoimasähköä, koska he ovat tehneet sähkösopimuksen tuulisähköstä. Jos tämä on ratkaistu, niin ei liene suuri ongelma erottaa auto- ja käyttösähkö erikseen 8)
Viikonloppuna kävin Bemarin myymälässä Berliinissä katselemassa i3:a. Kuvissa se on aika säälittävän näköinen ja mopoauton oloinen, mutta luonnossa ihan uskottavan tuntuinen ja auton oloinen laite. Ulkonäkö on ihan hauska, moderni ja rohkea, mutta kaikkea muuta kuin perinteinen BMW. Sivuprofiilista tulee mieleen Renault tai Citroen. Tulossa on kuulemma sitten isompiakin sähköautoja, i5 jne.

Pahoin pelkään, että kun joskus 2016 esitellään luvattuja uusia Alfa Romeo -malleja, kilpailijat ovat jo siirtyneet aivan toiseen formaattiin ja kysyntä alkaa suuntautua sinne.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja mutt »

Rk-alfagtv kirjoitti:En minä niin oletakkaan, mutta milläs ne aikovat oikein erottaa sen mikä sähkö menee autoon ja mikä talouden eri sähkölaitteisiin. Ja entäs, jos tuottaa sähkönsä itse? :roll:
Erottaahan sähkölaitos senkin, mikä sähkö menee minun torppaan ja mikä naapurin. Mittariksi sitä sanovat. Se ongelma siinä tosin on, että Suomen pitäisi saada koko EU vakuutettua liikenteeseen käytettävän sähkön verotuksen välttämättömyydestä, jotta moiset saataisiin sähköautoihin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

[/quote] Se ongelma siinä tosin on, että Suomen pitäisi saada koko EU vakuutettua liikenteeseen käytettävän sähkön verotuksen välttämättömyydestä, jotta moiset saataisiin sähköautoihin.[/quote]
Eiköhän EU yhteismieli jotain keksii kun veroista ne maat elää ja polttoainevero täyttää tyhjenevää kassaa aika nopeasti :roll: :x
Nothing beats cubic inch

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Johan tuo on kirjattu EU:n Valkoiseen Kirjaan:
Kilpailukyky ja kestävyys ovat EU:n liikennepolitiikan suurimmat tulevaisuuden haasteet. Näin linjaa EU:n komissio 28.3.2011 julkaistussa liikennepolitiikan valkoisessa kirjassa, jolla luodaan EU:n pitkän aikavälin tavoitteet liikkumiselle ja kuljettamiselle.

Valkoisessa kirjassa suurimmiksi liikennesektorin muutoksiksi arvioidaan öljypohjaisten polttoaineiden korvaamisen tarve sekä ilmanlaadun huonontumisen pysäyttäminen. Myös liikennemarkkinoiden kilpailun koveneminen maailmanlaajuisilla markkinoilla sekä liikenteen infrastruktuuri-investointien rahoittaminen ja tarve ovat tulevaisuuden suuria kysymyksiä.

Seuraavaksi EU:n komissio esittelee julkaisun liikenneministereille, jonka jälkeen alkaa kokonaisuuden kansallinen käsittely.
Lähde: http://www.lvm.fi/uutinen/1238711/eu-n- ... sen-kirjan
Liikenteen hinnoittelun osalta komissio haluaa laajentaa ”saastuttaja maksaa” – ja ”käyttäjä maksaa” – periaatteiden käyttöä. Pitkän aikavälin tavoitteena on soveltaa periaatteita kaikkiin ajoneuvoihin koko liikenneverkolla.
Lähde: http://www.ek.fi/ek/fi/ajankohtaista/uu ... kirja-7579

Tuotahan siinä Ollilan GPS-kyttäystyöryhmässä on selvitetty. Ja nimenomaan käyttäjä maksaa, riippumatta millä aineella se kulkuväline kulkee. Tämä nykyinen päästöjen mukaan menevä verotus kun ei ole kannattava kaikenmaailman hypridien ja sähköautojen yleistyessä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Rk-alfagtv kirjoitti:Kyllä vaan öljyalakin näyttäisi sähköautoilun ottavan suurena uhkakuvana
Outoa, ei ole edes aprillipäivä. Tuon täytyy olla jonkun pystyyn kalkkeutuneen horiskon hätähuuto muuttuvaa maailmaa vastaan. Miten ne meinaa tuon verotuksen toteuttaa? Sähköautopoliisi kiertää maaseudulla tarkastamassa, ettei kukaan ole kytkenyt sähköautoaan navetan takana tavalliseen voimavirtapistokkeeseen, vaan nimenomaan siihen viralliseen™, joka nakuttaa kalliimpia kilowattitunteja?

Öljyalan isot toimijat ovat kuulemma jo pitkää puuhastelleet kulissien takana aurinkosähkön yms. kanssa. Tietävät, että öljynkäyttö tulee pitkällä aikavälillä hiipumaan ja tilalle olisi kiva löytää uusi leipäpuu. Suomessakin huoltoasemien kate on käsittääkseni elintarvikkeiden yms. tauhkan varassa ja polttoaine myydään lähes nollakatteella. Fiksumpi voisi nähdä sähköautot myös mahdollisuutena houkutella asiakkaita tähän elintarvikekauppaansa rakentamalla latauspisteitä…

Toisaalta, meillä on ollut peräkkäin useampi hallitus, joiden osaaminen energiakysymyksissä on alle kaiken arvostelun, joten uutinen on tämän kanssa hyvin linjassa. Vai olisiko niin päin, että tuo sammakon suustaan päästänyt on sanellut myös hallitusten linjan? Siis ensin hoettiin vaan, että onhan meillä kaukolämpö = voimme huoletta istua sormi pyllyssä myös seuraavat 50 vuotta ja sitten kun se ei enää riittänyt, niin on tullut kaikenlaisia hätäkakkoja housuun ja paniikinomaista tempoilua kaasun, bioenergian (kuka muistaa hirveän kohkaamisen ja sitä seuranneen mahalaskun energiapajun, ruokohelpin tai kantojen polttamisen suhteen?), tuulivoiman, bioetanolin yms. kanssa. Joko loistava tulevaisuuden ratkaisu osoittautuukin käytännössä liian kalliiksi tai takki kääntyy, kun pelätään B/D myynnistä saatavien verotulojen romahtamista -> vaihtoehtoisen ratkaisun veroruuvia tiukemmalle ja taas on ”turha” kehitys ehkäisty. Kaasulle tehtiin jo näin ja nyt on sama toive sähkön suhteen.

Jos meillä olisi järjellinen energiapolitiikka, niin sen sivutuotteena olisi hyvinkin saattanut syntyä myös vientiin kelpaavia tuotteita. Nyt suunta on päinvastoin, kun sekä ideat että laitteet ovat tuontitavaraa eli maamme on muuttunut energiatehokkuuden mallioppilaasta kehitysmaaksi. Lisäksi vähän jokainen tuntee tempoilun myös lompakossaan, kun on hitusen vaikeaa arpoa asuntonsa lämmitysratkaisua ynnä auton voimanlähdettä (B/D/kaasu/sähkö), kun ei lainkaan tiedä, mitä raippaveroa millekin vaihtoehdolle on luvassa 5 vuoden päästä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Rk-alfagtv

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Rk-alfagtv »

Teslan Model S on kyllä kerännyt ylistäviä ja hyviä arvosteluja kautta linjan. Ja yhdestä asiasta kaikki arvostelijat ovat olleet suunnilleen yksimielisiä: suunta sähköautolla on nyt oikea Model S:n ansiosta. Se on ehkä ensimmäinen oikeasti jo ihan hyvä sähköauto pitkällä toimintamatkalla ja tarvittaessa melko nopealla latauksella.

Itselläni on ruvennut kovasti tekemään moista mieli. Latauksessa se auto kuitenkin on aina kun sillä ei aja. Ja tolppapaikka ei maksa paljon :wink: Tosin tähän asiaan ne varmaan ekana puuttuisivat kun sähköautot yleistyy, heh. :roll:

Nythän Teslalla on tarkoitus lanseerata Model X seuraavaksi. Se ei kyllä hirveästi itse kiinnosta, vaikka onkin neliveto. Se, mikä kiinnostaa on tämä sen jälkeen lanseerattava massatuotantoon tarkoitettu malli. Hinta olisi tarkoitus pudottaa sillä n. 30 000 dollarin tuntumaan ja se olisi hieman kuin vähän pienempi Model S.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Vielä kun ne perkuleet ei syttyis tuleen niin helposti (ohjelmistovirheiden takia!) :lol:

Tai no... sithän alfistit olis kuin kotonaan niissä :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Cloverleaf
Viestit: 978
Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS
Paikkakunta: Veikkola

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja Cloverleaf »

Latauspisteidenkin määrä Suomessakin alkaa kasvamaan näinä aikoina:

Linkki

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja flapjack »

We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja flapjack »

We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
BigShowMan
Viestit: 227
Liittynyt: 14 Syys 2005, 09:30
Car(s): AR GTV 3.2 V6 -04
Paikkakunta: Tervakoski

Re: Sähköautoilu

Viesti Kirjoittaja BigShowMan »

^Ihan normaalia Toijotaa, eikös ne pistäny F1:ssäkin hanskat naulaan heti, kun niillä olis ollu kilpailukykyinen kalusto ja hyvät kuskit... Miks kummassa muuttaa historiaa, ei muuta ku henkselit sähkön päälle ja lisää corollaa maailmaan :P
Tempra 1.6 iE ->147 2.0 TS ->Croma 1.9 JTD ->Scudo 2.0 ->Bravo 1.9 JTD ->GTV 3.2 V6

Vastaa Viestiin