Sivu 1/2
Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 07:34
Kirjoittaja Toner
Jossain vaiheessa olisi todennäköisesti edessä pakun hankinta. Tällä hetkellä tulee ajeltua työharjoitteluajoja kaveri 2.5 Vivarolla ja ajoltaan se onkin mainio. Jäätyvät ovet/lukot, koliseva alusta (keulan osia saa vaihtaa jatkuvasti) ja helposti hajoava käsijarru ovat ne kolikon toinen puoli. Ja pientä sähkövikaakin löytyy.
Tojota-maailmaan on suhteita sen verran, että Hiacenkin voisin saada suht järkevään hintaan. Takavedon voi varmaan unohtaa, mutta nelivedon hinta on taas aika kova. Ja paskahan se on ajaa muihin verrattuna. Tosin kulkee ikuisesti.
Transutista ei ole kokemuksia, mutta jotenkin tuo sana 'Ford' laittaa mietityttämään. Tiedä sitten...
Citikka/Pösö/Fiiu olis aika halpa vaihtoehto, mutta onko ne yhtä paskoja, kuin maine antaa ymmärtää?
Transporter on kanssa pirun hyvä ajaa, mutta onko turhaa maksaa Volkkarilisää montaa tonnia?
Chevy Vanilla ajoa ei perse kestä.
Hyundai? Vito? Nykyinen Kutonen ja peräkärry?
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 07:47
Kirjoittaja Epezi
Mä ottasin ehdottomasti Transitin, 2,2tdci koneella.
Perusvarmaa tekniikkaa ja hyvä tehokas kone. Jos ajaa pitkiä matkoja niin penkki on vähän huono (kaksi kertaa ajanut tanskaan ja takaisin). Jos tulee pitkiä matkoja niin sitten ehkä T5 transporteri 1.9tdi:llä.
Boxer, Jumper, Vivaro, Ducatot jättäsin heti, teknisiä murheita työkaluksi aivan liikaa, on vaihteisto ongelmia, alustarakenne heikkoa, huonostisuojattuja sähköliitoksia jne.
Vitot ruostuu, Huyndain dieselistä hajoo keinuvivut.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 08:02
Kirjoittaja Tazio
Sprinter kestää mitä vaan ja on hyvä ajaa.
Transit on Transit, perä vähän ääntää mutta muutoin tekniikka on moitteeton.
Ruskea motiivimaalaus kuuluu Transit-miehen maailmaan, mutta osat ovat halpoja ja huolto/korjaus helppoa. Näistä uusista Transit-nimeä kantavista etuvedoista en sitten tiedä mitään.
Hiace lienee kysytty ja hinnat pompsahtaneet nyt kun Toyota-miehille myydään uutta Proacea. Lienee muuten melkoinen kulttuurishokki kun Pron ohjaamossa saa ok ajoasennon ja ajettavuus vastaa uutta Avensista ohjaustuntopaketilla.
Chevy olisi Chevy, omaa luokkaansa. Tekniikka lienee pomminvarmaa järkevällä käytöllä mutta hinta karkaa helposti. Tosin kuutiotuumia, suorituskykyä ja tyyliä tulee myös ämpärikaupalla.
Transporter näyttää olevan monen valinta, vanhemmat ilmeisesti kestävät käyttöä, uudemmat sitten nyky VAG-tasoa.
Oma valinta olisi Leyland Sherpa, jos oikeaan käyttöön niin Fiorino, Scudo, Ducato tai Iveco. Järjellä jos olisi hankittava, niin Sprinter tai Transit. Jos raha ei ole ongelma ja päivittäiseen työkäyttöön tulossa niin brand new Chevy Express.
-Tazio
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 08:07
Kirjoittaja Toner
Raha on juuri se ongelma, eli 10-12k€ voisi olla sellainen realistinen hinta

Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 08:23
Kirjoittaja Pasi
Ei kyllä ole kauheesti pahaa sanottavaa Fiateista...
Itsellä oli 3 vuotta vm. 98 scudo, jonka myin isälleni pari vuotta sitten, joka ajeli sillä vielä vuoden (ennen kuin jälkiasennettu hälytin alko temppuilee ja faijalla meni hermot) ... Ruostetta ei käytännössä ollut ja teknisiä murheitakin hyvin vähän laisesti (tuli laittettua siihen takajarrut ja uusi pakoputki katsastukseen kertaalleen, ja laturi oman tyhmyyden takia, kun annoin naapurille apuvirtaa pakkasaamuna, jonka jälkeen laturi sano samantien sopimuksensa irti).
Isä vaihtoi Scudon vm. 2000 Ducato, joka on kyllä oikea helmi kyseisen ikäluokan pakujen joukossa. EI ruostetta ja toimii kuin junan vessa. Käytön jälkiä tietty on kun pakuja noin yleisesti käytetään aina työkaluina.
Ja nämä nyt siis (ostohektellä) hintaluokkaa ~5000-6000€
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 08:56
Kirjoittaja AAW
Naapurilla oli sen verran murheita Transportterilla että kyllästyi kun ei saatu kuntoon joten vaihtoi nelivetohaisuliin johon on ollut tyytyväinen.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 09:00
Kirjoittaja UupunutRomeo
Kolmesta Ducatosta 2002-2008 ei ole pahaa sanottavaa, tyyppivikojen kanssa kun pystyy elämään meno on mainiota.
1. Iskareiden ylälaakerit 80-100tkm
2. Takajarrut, herkistely 30tkm välein.
3. Sivuoven jäätäminen talvisin.
4. Huohottominen lämmittimen hajoaminen varmasti 150tkm kohdalla, korjaus ~50€ merkkiliikkeessä.
5. Ajovalopolttimoita palaa tiuhaan eli joka vuosi yksi tai kaksi.
Muutenhan voi ajella huolettomasti kun huoltaa hyvin, öljynvaihtovälit on tiuha (10tkm) eikä ole kallista edes merkkihuollossa (Raskone ~85€). Jakohihnan vaihto ~400€ Raskoneella. Hinta/laatusuhde on markkinoiden paras.
Ei ruostu. Hyvät jopa mainiot ajovalot. 180 pariovet (trukilla lavat sisään jne) sivuovi leveä, sama juttu lavat menee trukilla siitäkin. Kolme istuu hyvin ohjaamossa leveyden johdosta. Hyvät peilit, helpottaa peruuttelua. Kuljettajan jakkarassa hyvät säädöt. Hiljainen ohjaamo.
Tässäkin uudenveroinen, toki kannattaa etsiä 2.3 koneinen jos töissä on kiire.
http://www.nettiauto.com/fiat/ducato/6134192
Uudempi korinen jossa hinta/laatu paranee entisestään, yksikään haisu tai sprintteri ei ole ajoltaan yhtä hyvä. Eikä kyllä muutenkaan.
http://www.nettiauto.com/fiat/ducato/6149013
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 09:52
Kirjoittaja Pasi
UupunutRomeo kirjoitti:
Tässäkin uudenveroinen, toki kannattaa etsiä 2.3 koneinen jos töissä on kiire.
Faijalla 1.9 TD ja kevyellä kuormalla se liikkuu yllättävänkin "ketterästi".... Täydellä lastilla tosin vähän kankea....
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 10:10
Kirjoittaja Wiltsu
Transit, helposti. Olen duunissa firmassa jossa on erilaisia pakuja n.80kpl, ja Transitit ovat olleet niistä parhaimpia ajaa ja luotettavimpia. Loput on näitä sisarautoja, eli Shitikoita, Fiiatteja ja Pösöjä.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 10:19
Kirjoittaja HANU
Täältä ääni Ducatolle.
Hyviä pelejä, ohjaamoon mahtuu varmasti 3 ihmistä.
Ja tarvittaessa hyvin ripeitä pelejä......
Sopii vaikka Apparalle.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 10:23
Kirjoittaja ORBITA
Meidän firmassa ducatot 3x on olleet kilometreihin nähden oikein luotettavia laitteitta ja eniten huolia ylivoimaisesti on aiheittanut Sprinter -korinen VW LT.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 12:40
Kirjoittaja unknown
Vinkkejä elämään:
Älä syö keltaista lunta
Muista maksaa verot
Älä osta VAG tuotteita
Syö terveellisesti
Liiku säännöllisesti
Vivaro/Primastar/Trafic on sellainen laite, että sitäkin on käsiteltävä pitkällä tikulla.
Volkkarin laadusta kertoo sellainenkin yksityiskohta, että kun talvella ohjaamon astinlaudalle kertyy ajoviimassa lunta SISÄPUOLELLE, niin tämä ei maahantuojan mielestä ole vika, vaan ominaisuus. Vaihteistot on arpapeliä ja aika nopeasti alkaa ämpärimuovi sisustassa jäämään käteen, tankkausluukut irtoilemaan ja yleisesti olemaan väsynyt.
Mersut mätänee todella nopeasti, niissäkin on niitä tekniikka huolia.
Toyotat on aika kamalia ajaa, kuluttaa paljon ja istuimesta tulee selkävika.
Ford tekee pakettiautoja, nykyään nekin mätänee.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 12:47
Kirjoittaja Pele
Itsellä Peugeot Boxer 2.5 TD k-a, eli käytännössä sama kuin Ducato / Jumper.
Aikoinaan kun ostin mittarissa oli 200tkm.
Nyt lähentelee 440tkm.
Matkanvarrella moottoriin en ole kajonnut kuin hehkut, suuttimet, normi jakohihnan vaihdot, öljyt suodattimet jne.
Vaihteistossa ei muuta ongelmaa kuin 2- vaihteen synkka on alkanut ahdistaa, etenkin näin kylmillä.
Ei ääntele. Vaihteistoöljyjä olen vaihdellut n. 50tkm välein - halpa henkivakuutus.
Lisäksi öljyä reilummin kuin normisti täyttöaukko antaa myöden.Riittää öljyä paremmin 5- vaihteellekin.
Traileria ja kilpuria ollaan vedelty aika paljon. Kytkin on silti edelleen alkuperäinen!
Vetoniveliä, alapalloja, iskarin yläpään laakereita on välillä vaihdeltu. Osat on edullisia vaikka ostaisi vähän laadukkaampiakin.
Ruostepeikko on tätä yksilöä puraissut matkalla senverran että helmat tein päästä päähän jokin vuosi sitten, ja maalasin auto yli.
Sprinttereistä senverran.. Appiukolla on noita ollut jo useampikin. Ostanut kaikki uutena.
Kuvaavaa on että joskus aikaa kysyi minulta, paljonko Pösön mittarissa on kilometrejä?
Silloin niitä oli reilut 300tkm.
Vastasi, ettei hän kyllä Mersulla uskaltaisi noin pitkään päästää. (vaihtanut aina n. 200tkm. täytyttyä uuteen)
Joo,nyt on itselläki haussa tuoreempi peli...jolla toivonmukaan pääsee taas seuraavat 10 vuotta ja 250tkm.

Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 18:28
Kirjoittaja Epezi
Toner kirjoitti:Raha on juuri se ongelma, eli 10-12k€ voisi olla sellainen realistinen hinta

Tuohon hintaanhan saa vaikka mitä!
http://www.nettiauto.com/ford/transit/5595306
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 19:01
Kirjoittaja Wiltsu
Boxer-Jumper-Ducato kolmikossa on varmaan surkeimmat lukot mitä olen eläessäni nähnyt. Ne on aina hajalla, ja kahvat lohkeilee.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 19:16
Kirjoittaja Pele
Wiltsu kirjoitti:Boxer-Jumper-Ducato kolmikossa on varmaan surkeimmat lukot mitä olen eläessäni nähnyt. Ne on aina hajalla, ja kahvat lohkeilee.

En ole kyllä yhtään onnistunut rikkomaan näinä 11 vuoden aikana...Auto on sentään taivasalla kesät talvet...Järjenkäyttö on sallittu kun tiivisteistään jäätynyttä ovea koittaa avata. On automerkki sitten mikä tahansa.

Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 19:35
Kirjoittaja UupunutRomeo
Pele kirjoitti:Wiltsu kirjoitti:Boxer-Jumper-Ducato kolmikossa on varmaan surkeimmat lukot mitä olen eläessäni nähnyt. Ne on aina hajalla, ja kahvat lohkeilee.

En ole kyllä yhtään onnistunut rikkomaan näinä 11 vuoden aikana...Auto on sentään taivasalla kesät talvet...Järjenkäyttö on sallittu kun tiivisteistään jäätynyttä ovea koittaa avata. On automerkki sitten mikä tahansa.

Sama täällä. Olen tosin nähnyt sivuoven kahvoja rikottavan, mutta jollei käyttäjä ymmärrä kuinka sitä käytetään niin ei voi mitään. Monethan riuhtoo sitä sivuoven kahvaa tajuamatta että pitäisi tehdä pieni ranneliike jotta ovi vapautuu aukiasennon pitimestään...mutta ei, voimalla vaan. Nuo ovenkahvat on voimamiehille turhan isot, niistä kun saa ihan kunnon otteen...toisin kuin monien kilpailijoiden "kynsiviiloista".
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 20:48
Kirjoittaja Kiulu
Faija on ainakin vannonut Ducaton/Jumperin/Bokserin nimiin nyt 15 vuotta, kolmas menossa ja raksa-alalla siis käytössä. Ymmärtääkseni mitään tavanomaisesta poikkeavia vikoja ei ole esiintynyt, tilat ovat kerrassaan mainiot ja selvästi ovat tosiaan työkäyttöön tehty. Transitia on joskus tullut yhdessä tutkailtua, samoin kuin Volkkaria, mutta toistaiseksi ei oo tuntunu että tarjoaisivat hintaeroon nähden tarpeeksi enempää. Paljon noilla on tullut itsekin ajeltua ja kyllä niissä pitemmänkin matkan viihtyy.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 20:48
Kirjoittaja Kiulu
Faija on ainakin vannonut Ducaton/Jumperin/Bokserin nimiin nyt 15 vuotta, kolmas menossa ja raksa-alalla siis käytössä. Ymmärtääkseni mitään tavanomaisesta poikkeavia vikoja ei ole esiintynyt, tilat ovat kerrassaan mainiot ja selvästi ovat tosiaan työkäyttöön tehty. Transitia on joskus tullut yhdessä tutkailtua, samoin kuin Volkkaria, mutta toistaiseksi ei oo tuntunu että tarjoaisivat hintaeroon nähden tarpeeksi enempää. Paljon noilla on tullut itsekin ajeltua ja kyllä niissä pitemmänkin matkan viihtyy.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 20:51
Kirjoittaja Vesa AJ
Monenlaisella pakulla on tullut ajeltua. Itsellä on ollut pari Ducatoa ja tällä hetkellä Vito. Täytyy tässäkin asiassa hehkuttaa italialaisen tekniikan puolesta. Ducato on ollut ehdottomasti paras ajettava. Mitään isompia vikoja ei ole ollut. Ensimmäiseen vaihdettiin takuuna etupyöränlaakerit sadan tonnin paikkeilla ja ne menivät takuuseen. EGR-venttiili jumitti pari kertaa talvipakkasella, mutta tokeni itsestään. Molemmat ovat olleet 2.0 JTD koneella, joka on vähän liian tehoton mylly Ducatoon mun mielestä.
Puolitoista vuotta on tullut ajeltua Vitolla. Se meinasi jättää keväällä tien päälle. Suuttimen kärkeä pitävä mutteri halkesi ja konehuoneeseen tuli suihkulähde, mutta ei valitettavasti palanut

Kovin on Vitossa pehmeä alusta, kuten muissakin saksalaisissa pakuissa. Plussapuolelle voi laskea kompaktin koon ja ripeän kulkupuolen, mutta eipä siitä muuta positiivista nouse mieleen.
Firmassa on Volkkareita, mutta en pidä Guntherin luomuksia kovin kummoisina. Vikoja tulee tasaiseen tahtiin, kova sisämelu ja ajo-ominaisuudet eivät miellytä pehmeydellään. Yliarvostettu vahvasti hinnan osalta.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 22:01
Kirjoittaja Aquatica
Kokemukset suhteellisen alhaiset, mutta se vähä mitä tuli jakeluajossa (Itella, varhaisjakelu (eli siis sanomalehdet)), ex-duunipaikka ja nykyinen opiskelupaikka.
- Ducato tuolla kakslitrasella on mopo. Mutta vanhempikin, mikä tuolla on ollut, oli tilava kuin synti ja kuitenkin suhteellisen ehjä myös kabiinista. Ja oli saanut runtua. Yli 600tkm mittarissa, mutta kuulemma ei yhtään isoa remonttia oltu tehty autoon. Ruostekaan ei vaivannut, perushuollot simppeleitä tehdä ainakin niiltä osin, mitä itse nähnyt. Eikä osatkaan ole ylihintaista kuraa.
- Vito on uskomaton kauhistus. Uutena ehkä voisi mennäkin. Kuusi vuotta vanha Vito koettu; etuovet menneet takuuseen ruosteen takia. Sivuovi vaihdettu (ei enää mennyt ruosteen takia takuuseen). Vikoja piisasi, mm. järkyttävä öljynsyönti, vaikka Veho sanoi koneen olleen täysin ehjä ja normaalissa kuosissa. Syönti oli päältä litran öljyä per 500km.
- Trafic... Ei, ei ja ei. Istuminen oli mukavaa, mutta viat ei. EGR tuskaisessa paikassa ja ainainen murheenkryyni. Sähköliittimet tehty heikosti kautta linjan, jos vähänkin joutunee olojen armolle voipi olla häiriötä tiedossa.
- Transporter - tästä kokemuksia eniten. Jo kolmen vuoden iässä totaalisen hajoamisen merkkejä (jakeluajossa). Vikoja piisasi enemmän kuin näppylöitä ruttoisella, mikään ei toiminut tai toimi huonosti tai väärin. Ja tämä koski montaakin yksilöä. En iki päivänä hommaisi työkaluksi, mutta taksiversio jostain syystä tuntuu mukavalta... Ei kylläkään luotettavuudeltaan.
- Transit - Tästä jotain vähän. Uusi etuvetoinen, etujarrulevyt kestivät kiitettävästi muistaakseni 185tkm! Ongelma olikin niiden vaihdossa. Pitäisi lähteä ulosvetäjällä, vaan eipähän lähtenyt. Puolen tunnin operaatio kesti sen vajaat pari päivää, mutta muuten ymmärtääkseni varsin huoleton peli, vaikka sisältää täysin älyttömiä huoltoon vaikuttavia ratkaisuja
Koko listalta siis menisi jotenkin näin:
Ducato - tilaa piisaa, tarpeeksi mukava ja rakennettu kestämään. Ei mätäongelmaa havaittu.
Transit - sopivahkon tilava, huonompi ajaa kyllä kuin Mondeo... Älyttömiä (mielestäni) rakenneratkaisuja, mutta muuten vaikutti ihan fiksulta peliltä.
Transporter - pienuus on bonus. Suht ketterä. Luotettavuudessa taitaa olla pahaakin sanomista?
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 22:17
Kirjoittaja Vode
Faijalla on viides ducato kierrossa, nyt uuskoppasin enkä nyt ihan täysin ole sitä mieltä että se on huoleton laite vaikkakin epäilen että vähän huonoa tuuria on osunut kohdalle. Edellisestä 2.8jtd:stä porsi turbo, tuuppas öljyt imupuolelle ja moottori entinen 150tkm kohdalla. Nykysestä 2.3Mjetistä vaihdettu syöttöpumppu kertaalleen ja vuotaa edelleen (rontti tonnin kampe ulkomailta, suomesta 1700e kieppeillä ilman asennuksia). Kaasuläppäkotelo meni just ja on noissa ainakin 2.3 ja 3.0 mjet koneissa ihan tyyppivika että ruostuu sen sisuskalut. Kaasuläppäkotelo on semmonen 600e juttu suomessa ilman töitä, ulkomailta saapi puoleen ja metrejä nykysellä -08 laitteella on 140tkm.
Aiemmissa korimalleissa sitten ei ollutkaan mitään kummempaa, nimenomaan niillä 2.5td koneilla. Ducaton ja transitin välillä tekisin varmaan itse valinnan ja todennäköisesti kallistuisin ducatoon jollain 2.3mjet koneen tehoversiolla.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 23:06
Kirjoittaja hjpp
Budjetti olikin noin suuri, joten ainoa ehdokkaani jättää lompakkoon tukun
rahaa Alfailuun.
Volkkareita kovasti haukutaan, mutta mun kokemukset vanhoista T4-transuista positiivisia. Kyllähän pommi pommin kestää. Ja jos hajoaa, niin ei ollut kallis hankinta kuitenkaan.
Noihin Ducatoihin verrattuna pystyy jopa polkimia käyttämään ilman, että polvet ovat ratin yläpuolella. Tavaratila sitten ei niin kookas olekaan.
Raksarohjona tällainen syncro tiuhalla laatikolla on aivan loistava -kovaa ei pääse, mutta todella hitaasti sitäkin helpommin.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 14 Tammi 2014, 23:18
Kirjoittaja Toner
Saahan se aina halvempikin olla

Kuvittelisin vain pienessä päässäni, että tuon hintaluokan auto olisi suht toimintavarma (eihän sitä koskaan tiedä) ja sisältäisi ilmastoinnit, kaukokeskuslukot sun muut. Rahoituksellahan se täytyisi ostaa, joten pari tonnia sinne, tänne ei montaa kymppiä muutosta kk-erään tee. Tosin tarvitsisi löytää nyt töitäkin ensiksi...

Re: Paras paku?
Lähetetty: 15 Tammi 2014, 20:15
Kirjoittaja mutt
Apen -05 pitkäkorisella neliveto-Hiacella on tullut ehkä puolisentoista tuhatta kilometriä ajettua. Ennakko-odotusten vastaisesti se oli ihan kohtalaisen mukava ajettava maantiellä, mihin varmaan pitkällä akselivälillä oli merkittävä vaikutuksensa. Neliveto-Hiacella ei ole kääntöympyrää, vaan kaartoympyrä, jonka halkaisija ilmoitetaan maapallon puoliskoina. Melko janoinen laite, mutta kai se suht luotettava on. Vesipumppu ja murrosnivelien kumet hajosi jossain 120tkm tietämillä, muuten ei kai ihmeempiä ole ollut. Todennäköisesti yksi parhaista arvonsa säilyttäjistä, eli hinta/laatusuhde käytettynä tuskin parhaasta päästä.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 15 Tammi 2014, 23:49
Kirjoittaja Vainio
Mulla oli raksapakubudjetissa 2000€ ja päädyin -98 1.9 td boxeriin.
Lastinkuljetushommissa on kyllä hyvä laite kun saa sivu ja takaovista trukilla lavoja sisään ja lastitila on varsin käytännöllinen muutenkin.
Myös se on mukava piirre, että tavaratilan lattia on matalalla mikä helpottaa käsin lastaamista huomattavasti.
Ajettavuus ok, eikä mitään isoja murheita ole ollut. On saanut keskittyä onneksi raksailuun eikä pakun korjaamiseen. Voi siis suositella

Re: Paras paku?
Lähetetty: 16 Tammi 2014, 19:19
Kirjoittaja jkk
mä ajelen duunissa vaihtelevasti vitolla, tansporterilla ja caddyllä. kaikki tomaatteja ja ehdottomasti mukavin on mb vito. transporter on myös ihan ok. ducatolla muutaman muuttokeikan ajanut, onhan siinä pirusti tilaa mutta ei muuten oikein napannut...
Re: Paras paku?
Lähetetty: 16 Tammi 2014, 23:38
Kirjoittaja toolman
Pele kirjoitti:Itsellä Peugeot Boxer 2.5 TD k-a, eli käytännössä sama kuin Ducato / Jumper.
Aikoinaan kun ostin mittarissa oli 200tkm.
Nyt lähentelee 440tkm.
Matkanvarrella moottoriin en ole kajonnut kuin hehkut, suuttimet, normi jakohihnan vaihdot, öljyt suodattimet jne.
Vaihteistossa ei muuta ongelmaa kuin 2- vaihteen synkka on alkanut ahdistaa, etenkin näin kylmillä.
Ei ääntele. Vaihteistoöljyjä olen vaihdellut n. 50tkm välein - halpa henkivakuutus.
Lisäksi öljyä reilummin kuin normisti täyttöaukko antaa myöden.Riittää öljyä paremmin 5- vaihteellekin.
Traileria ja kilpuria ollaan vedelty aika paljon. Kytkin on silti edelleen alkuperäinen!
Vetoniveliä, alapalloja, iskarin yläpään laakereita on välillä vaihdeltu. Osat on edullisia vaikka ostaisi vähän laadukkaampiakin.
Ruostepeikko on tätä yksilöä puraissut matkalla senverran että helmat tein päästä päähän jokin vuosi sitten, ja maalasin auto yli.
Sprinttereistä senverran.. Appiukolla on noita ollut jo useampikin. Ostanut kaikki uutena.
Kuvaavaa on että joskus aikaa kysyi minulta, paljonko Pösön mittarissa on kilometrejä?
Silloin niitä oli reilut 300tkm.
Vastasi, ettei hän kyllä Mersulla uskaltaisi noin pitkään päästää. (vaihtanut aina n. 200tkm. täytyttyä uuteen)
Joo,nyt on itselläki haussa tuoreempi peli...jolla toivonmukaan pääsee taas seuraavat 10 vuotta ja 250tkm.

Kappas, ostin juuri tuommoisen k-a 2.5 boxerin, vm 2000 ja kilsoja 177tkm. Siistissä kunnossa, webasto nyt toimii vaan välillä ja vaihdekeppi eteen-taakse -suunnassa todella tahmea ja raskas, ideoita?
-t-
Re: Paras paku?
Lähetetty: 16 Tammi 2014, 23:50
Kirjoittaja Pele
Ei ole omakohtaisia kokemuksia vaihteensiirron tahmeudesta, mutta voisin veikata että vaihteensiirron vaijeri siellä ahdistaisi, tai sitten laatikon ulkopuolella oleva vivusto...Rasvausta..
Selvästi käytön puutteestä jämähtänyt, kun noin vähän ajettu.

Re: Paras paku?
Lähetetty: 17 Tammi 2014, 22:59
Kirjoittaja DaViega
Tuo Renault-Nissan-Opel kolmikko kannattaa kiertää kaukaa, siinä on yhdistetty kaikkien kolmen merkin heikoimmat ominaisuudet
Expert ja mitä näitä nyt oli...? oli ajoltaan ihan kohtuullinen eikä siinä tainnut suurempia vaivoja olla kun firman jokapaikan pyörittimenä toimi
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 01:10
Kirjoittaja alfa164
En väitä,mutta kerro toki lisää niistä heikoista ominaisuuksista

Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 07:22
Kirjoittaja doublesix
DaViegan kanssa samaa mieltä. Harmi sinänsä, koska ajoltaan ihan ok ja pidempikin kuski löytää suht mukavan ajoasennon. Oma Vivaro uitettiin Saksasta 130 tkm mittarissa. Puolessa vuodessa ajoin sillä 20 tkm ja korjauslaskua kertyi tältä ajalta 6700 Eur. Kalliita kilsoja

. Alapalloa, raidetangon päätä, pumppua, ym, ym vaihdettiin. Sähkövikoja riitti jopa enemmän kuin Alfoissa (poislukien 159). Ikävin ominaisuus oli ajoneston päälle meno satunnaisesti kesken ajon. Hankalin tilanne oli Suomenojan ympyrässä ruuhkaaikaan, kun ei startilla saanut autoa siirrettyä. Siinä, kun yksin työnteli Vivaroa, niin Espoon diudi kuskit kävi kuumana ja torvet soi kuin Napolisa.
Leimalle viedessä inssi totesi:"Jaa, että Vivaro. Voin sanoa, että yksikään Vivaro ei ole saanut leimaa tältä asemalta ensimmäisellä kerralla."
Minä:"No miksei?"
Inssi:"Alapallot näissä menee. Kestävät 50 tkm. Kato, tos edellä on toi Hiace, siin ne kestää 300 tkm."
Firmalla noita on 3 kpl ja samat viat niissäkin.
Tonerille vinkiksi, bygga kamat liikkuu kätevästi myös pickupilla.

Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 08:29
Kirjoittaja UupunutRomeo
doublesix kirjoitti:
Inssi:"Alapallot näissä menee. Kestävät 50 tkm. Kato, tos edellä on toi Hiace, siin ne kestää 300 tkm."
Tonerille vinkiksi, bygga kamat liikkuu kätevästi myös pickupilla.

Ei ne kyllä kestä kuin 1/1.000.000 Hiasessa, toki katsurit haastelee lämpimikseen kaikkea kivaa. Kaverini oli yli kymmenen vuotta tojotalla asentajana, sanoi että ihan samalla tavalla tojotaan menee kuluvaa osaa kuin muihinkin...kaikki on nailonia nykyisin. Koneet kyllä kestää mitä nyt ahtimia silloin tällöin menee. Pellit onkin kuulemma paskinta mitä on eläessään nähnyt autohistoriassaan.
Pikuppeihin en kyllä sotkeutuisi jos töitä meinaa tehdä. Tuttu juuri osti uuden Amarokin, ~70t€ ja täysin hyödytön auto työkäytössä. Pientäkään tavaraa ei saa kuljetettua ja jos jotenkin väkisin tunkemalla mahtuisikin niin aletaan peltejä sääliä. Työkalut on siinä takana veropenkkien tilalla olevien laatikostojen sisällä vaikeasti otettavissa ja lavalle ei mahdu mitään. Ehdotinkin asentamaan kylpyaltaan siihen lavalle, muuta käyttöä sille ei ole. Vesisateella suojailet tavaroita, lumisateen uhatessa suojailet jne. Yöksi ei edes kannata harkita jättävänsä mitään lavalle, varsinkaan päivällä lähiöalueella....no entäs kuomu, konttaa nyt sitten hakemaan niitä rojuja sieltä ruumisvaunusta. Pikuppia viisaampi olisi käytetty verovapaa ruumisauto.....
Ehdottomasti paku ja italialainen

Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 08:36
Kirjoittaja Toner
Tykkään avolavojen ulkonäöstä itsekin enemmän, mutta sen kanssa olisi tosiaan aivan liikaa säiden armoilla ja tavaraa saisi olla jatkuvasti kantamassa yöksi sisään. Lisäksi rouva on aikoinaan asustellut tuolla suuressa lännessä vuoden verran ja sai kuulemma avolavaporukasta tarpeekseen

Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 08:58
Kirjoittaja UupunutRomeo
Hyvä vaihtoehto harrastuksen ja työn yhdistämiselle, pakun tilalle. 4WD StationWagon Alfa ja kunnollinen (+3,2m/+1,5m) koppikärry. Voi hyvillä mielillä veloittaa ajetut matkat verovapaana omaltakin firmaltaan.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 09:11
Kirjoittaja doublesix
^^^ Nythän se selvisi, miksei töistä ei ole meinannut tulla mitään viimeisen 15 v. aikana, nyt sekin selvisi.

Lähiöalueet onkin vaaran paikkoja, Kurvi onneksi lapsiperheiden suosimaa viheraluetta, joten tavaratkin säilyivät.
Ja tarkoitin niitä oikeita pickuppeja.
^^ Ehdokasvalikossa oli Chevy-van yhtenä vaihtoehtona, sen takia tämä lava-auto ehdotus. Tyyli ja mukavuus niissä omaaluokkaansa verrattuna kaappiautoihin, kuten Tazio jo edellä totesi.
Summasummaarum, toivottavasti löydät mieleisesi. Mieli avoinna.
Suomalainen tosimies ajaa Pakulla ja Kuomu-Muuli perässä.
Ja unohda italialaiset !
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 09:51
Kirjoittaja UupunutRomeo
^ jenkkipikupit ja vanit on ainoastaan lottovoittajille. Kaveri möi viimeviikolla duramaxin pois kun ei tmi:n kassa kestänyt vaivaista 17L/100km keskikulutusta

. Toisena syynä listalla oli ajo-ominaisuudet jotka on yhtä hyvät kuin hevoskärryissä. Kolmantena tuli huoltokulut. Onhan ne, meteliä oli positiivisesti tankista kuuluneen pyörreäänen lisäksi.
Täyttä shittiähän ne on oikeasti, olleet aina...hyi.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 10:36
Kirjoittaja doublesix
^Tämä selvä, kiitos kattavasta ja kokemukseen perustuvasta infosta.
Sitä on taas paljon viisaampi, kiitos.
Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 11:22
Kirjoittaja Tazio
^
+1
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using
Tapatalk
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 11:59
Kirjoittaja UupunutRomeo
doublesix kirjoitti:^Tämä selvä, kiitos kattavasta ja kokemukseen perustuvasta infosta.
Sitä on taas paljon viisaampi, kiitos.
Olen osaltani jättänyt kokemuksien kokemisen ystäville tutuille ja kevereilleni. Ja yllätysyllätys, tutut, kaverit ja ystävät ovat suosiolla yhden kokemuksen (4kk-6v) jälkeen siirtyneet kokemuksista elämyksiin. Amerikkalainen uretaanilla täytetty sähköjohtokasa joka vuorattu pellillä ei ole yhdellekään noin kolmestakymmenestä tietämästäni ollut seuraava vaihtoehto kun moottorit, sähköt jne alkaneet suorastaan halpojen keulan jousitusosien repeillessä. Joukossa on vino pino jenkkiautoharrastajia (~15) joista enää yksikään ei aja työkäytössä jenkillä. Varmasti yksi loistavimmista jenkki Hotrod harrastajalta kuultu kommentti vanista, "vittu kukaan pysty työaikana harrastamaan ilman lottovoittoa"....tämäkin jeppe ajaa Vitolla (tosin ei ollut vitostakaan mairittelevaa kerrottavaa hänellä). Omat kokemukset rajoittuu ainoastaan muutamiin ajokertoihin joita ei nyt voi kaiholla muistelemiseksi sanoa.
Paskaa ne vaan on vaikka kuinka yrittäisi kehua. Toki jos olet tyytyväinen ja tykkäät niin sehän on hyvä, onhan meillä ainakin sinulta omakohtainen kokemus ja kehut, se on varmasti kaiken kattava ja myyntimäärätkin ponnahtaa Alfojen yli ilmeisesti jatkossa ?
Pitääkö kaivoon hypätä jos kaveritkin hyppää ?

Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 12:34
Kirjoittaja unknown
UupunutRomeo kirjoitti:
Pitääkö kaivoon hypätä jos kaveritkin hyppää ?

Aika harva tarvitsee pikuuppia oikeasti, mutta niillä ajetaan siksi, että saa sitä ajamisen luksusta arkipäivään ja kuorma-autoksi rekisteröitynä pääsee ajamaan "halavalla". Näin ne ainakin tuolla OD:llä perustelee pikuupin omistamisen ihanuuden.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 13:00
Kirjoittaja jkk
^pick-up ja luxus. miks nää kaks sanaa kuulostaa oudolta mun korvaan samassa lauseessa?

Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 13:10
Kirjoittaja Jevgen
Maatilan ajoihin pickuppi olisi joskus ihan käytännöllinen ja verotusteknisestikin järkevä. Hinnat vaan on pilvissä vanhoissa romuissakin.
Transiteilla ja Ducatoilla on tullut ajeltua sillointällöin. Molemmat ovat tavallaan hyviä ja mukavia ajaa. Edellisen sukupolven Sprintteristä en tykännyt. Kolinoita ja kilinöitä oli ihan liikaa vaikka viitoskone (313 cdi) oli ihan tehokkaan tuntuinen. Hiace ja Portteri ovat kooltaan pieniä.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 13:46
Kirjoittaja UupunutRomeo
jkk kirjoitti:^pick-up ja luxus. miks nää kaks sanaa kuulostaa oudolta mun korvaan samassa lauseessa?

No kyllä niitä pikuppeja on tosiaan myös lähelle luxusta, mutta ne ei sitten ole enää halpoja eikä edes kohtuuhintaisia.
Lisäksi työkäytössä noitten on oltava ehdottomasti nelivetoja, pikuppihan (454SS

) sutii joka paikassa kesälläkin....ja talvella saa hinurikuskit nauruja kun tasaiselta pihalta pitää hinata liikkeelle

.
On noissa kyllä se kiva että siviilikäytössä fillarin,putkikassin jne voi vaan tempasta lavalle....se toki on jännitystä onko se enää kyydissä määränpäässä. No kevyet roskapussit ainakin katoaa hyvin...

Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 14:16
Kirjoittaja Polforea
UupunutRomeo kirjoitti:On noissa kyllä se kiva että siviilikäytössä fillarin,putkikassin jne voi vaan tempasta lavalle....se toki on jännitystä onko se enää kyydissä määränpäässä. No kevyet roskapussit ainakin katoaa hyvin...

Tää on pickupin ehdottomastin pahin seikka, tavaraa voi vaan heittää lavalle. Sitomaton kuorma, etenkin helposti tuuleen tempautuva, on kuitenkin melko ikävä riski muille tielläliikkujille. Se, että onko putkikassi tai fillari tallella enää perille päästessä on pieni huoli verrattuna siihen, että onko se jonkun muun tuulilasissa jo puolimatkassa...
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 14:27
Kirjoittaja h_lauri
UupunutRomeo kirjoitti:On noissa kyllä se kiva että siviilikäytössä fillarin,putkikassin jne voi vaan tempasta lavalle....se toki on jännitystä onko se enää kyydissä määränpäässä. No kevyet roskapussit ainakin katoaa hyvin...

Ton fillarin mä käsitän. Oli meinaan kiva koettaa taitella faijan fillari (28" renkaat) ton sedanin konttiin - mut ulosottaminen se vasta kivaa olikin! Hymiöstä päätellen Romeo vissiin meinas et se kuitenki sitoo kuorman?
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 15:00
Kirjoittaja Alfissimo
Ymmärrä osaltaan Pick-uppien viehätyksen valmistusmaasta riippumatta, mutta hankalin asia itselle niissä ymmärrettäväksi on juurikin se, että ne yrittää olla montaa eri asiaa yhtä aikaa, mutta eivät ole oikeasti hyviä niistä missään.
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 16:18
Kirjoittaja UupunutRomeo
h_lauri kirjoitti:UupunutRomeo kirjoitti:On noissa kyllä se kiva että siviilikäytössä fillarin,putkikassin jne voi vaan tempasta lavalle....se toki on jännitystä onko se enää kyydissä määränpäässä. No kevyet roskapussit ainakin katoaa hyvin...

Ton fillarin mä käsitän. Oli meinaan kiva koettaa taitella faijan fillari (28" renkaat) ton sedanin konttiin - mut ulosottaminen se vasta kivaa olikin! Hymiöstä päätellen Romeo vissiin meinas et se kuitenki sitoo kuorman?
Eikös ne roskapussit pysy sen fillarin alla

....
Sen verran tuli tehtyä muuten duramaxin ja vanhan starcraftin välillä vertailua että uusi duramax (3500 van) pomppi espoossa ajetun hidastetöyssyn jälkeen vain klaukkalaan, vanha starcrafti piti viedä korjaamolle jossa keulan pomppiminen pysäytettiin nosturilla tehdyllä vastaliikkeellä...melkoisia jumppapalloja.
Pikupeista, muistui mieleen kun kaverini sai aivopierun että siinäpä näppärä motocross pyörän kuljetin......muahhahhaa. No, ei siinä mitään....samalla saa trialia kun ajaa sen lavalle 6m lautaa pitkin ja jumppaa poikittain kulmiin lavalle, no pitäähän se takalaita vielä jättää auki kun ei edes mopo mahdu kokonaan lavalle. Nuo ajoramppina toimineet lankut voi tilata lähtö ja loppupäähän kätevästi K-Raudasta... kuljetuksella

Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 17:26
Kirjoittaja Tazio
Jos Uupuneen Romeon otannat ja lopputulokset pitävät oikeasti kutinsa on pakko myöntää, että minä en vain osaa enkä ymmärrä.
Kaksiveto GMT400 kun lähtee liikkeelle talvellakin, saan lavalle mahtumaan tavaraa, kyyti ja ajettavuus pesee minusta europakut mennen tullen.
Kaiken lisäksi lienen vielä kuskinakin ihan kädetön kun kampe ei hidastetöyssyn jälkeen pompi holtittomasti halki puolen Suomen. Sokerina pohjalla lienee se, etten edes osaa muutenkaan käyttää pikkariani kun se ei hajoa jatkuvalla syötöllä. By Harry, I"ll get me Stetson..
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using
Tapatalk
Re: Paras paku?
Lähetetty: 18 Tammi 2014, 17:32
Kirjoittaja unknown
"UupunutRomeo" niin saisi bannia, jos jotain vastavaa menisi OD:lle kirjoittamaan. Kansan Vihollinen! kun tuolla tavalla menee vapauden symbolia panettelemaan, taidat sinäkin olla niitä Helsingin herroja?
