Sivu 1/1

Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 15 Tammi 2014, 21:26
Kirjoittaja S_A
Niin, laittelin tästä jo vähän tonne autobongauksia-threadiin, mutta asia on mielestäni sen verran tärkeä, että otan ison riskin ja perustan tämän otsikon, vaikkei se saisikaan vastauksen vastausta.

Elikä; Gooding&Company järjestää Arizonassa Scottsdalissa tulevana viikonloppuna arvo/urheiluautojen huutokaupan. Mukana on kaikenlaista kivaa mm.1985 vuoden Ferrari 288GTO, 71' 365 GTB/4 Daytona, 1958 Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce, 1994 Jaguar XJ220 ym, 1980 BMW M1 ja kaikkea mahdollista maan ja taivaan väliltä.
Tässä linkki Goodingin cataloogiin:
http://www.goodingco.com/vehicle/?status=upcoming

Ja ehkä yksi kaikkein harvinaisimmista omalla alueellaan on kuitenkin 1997 vuoden McLaren F1 Longtail GTR, runkonumeroltaan #21R, jolla voitettiin Helsingissä toukokuussa 1997 FIA GT1 3.osakilpailu. Kuljettajina toimivat JJ Lehto sekä Steve Soper.
Kyseinen auto on 3. valmistunut Longtail GTR 1997 vuonna ja se toimitettiin suoraan uutena BMW Motorsportille. Autolla ajettiin kaikenkaikkiaan 5 osakilpailua kyseisessä sarjassa;
Hockenheim 1. Lehto/Soper, Silverstone 3. Lehto/Soper, Helsinki 1. Lehto/Soper, Nurburgring 3. Lehto/Soper, Laguna Seca DNF Lehto/Kox. Jos joku täällä kirjoittavista muistaa myös JJ:n ottaneen voiton SPA:ssa samana vuonna; autona toimi silloin runkonumero #26R.

Le Mans historian puuttuminen on ainoa miinus tämän auton race-historiassa, 1997 Le Mansissa BMW Motorsport ajatti runkoja #24R (Lehto/Soper/Piquet) ja #26R (Kox/Ravaglia/Helary). Mutta siitä huolimatta JJ Lehdon nimi ja autolla ajetut voitot kauden avauksessa ja Helsingissä, palkintosijat Silverstonessa ja Nyrrellä ovat kovaa valuuttaa. Kaiken kruunaa auton historian täydellinen dokumentointi niin matkan varrella olleiden omistajien myötä sekä McLarenin panos auton entisöintiin 2000-luvun alussa ja sen jälkeen autosta on pidetty hyvää huolta.

Saa nähdä minne tämä harvinainen GTR myydään ja ennen kaikkea arvioiutu 5-7 miljoonaa USAn Dollaria kuullostaa paljolta, mutta toisaalta tästä voi pyytää juuri sen verran mitä siitä myyjä haluaa. Aivan kuten monista nykyään järjettömän hintaisista classikko Ferrareista esimerkiksi.

Ainutlaatuisen tästä huutokaupasta tekee myös se, että näitä Longtaileja ei liiemmin missään ole kaupan ja kun on, se on aina isompi tarina. Näitähän tehtiin 1997 FIA GT1 kaudelle kaikenkaikkiaan 9 kappaletta, joista BMW Motorsport sai hoidettavakseen #21R, #23R, #24R ja #26R rungot. Nykyään näiden sijainti on tietenkin asiasta kiinnostuneiden tahojen tiedossa varsin tarkasti. Nyt kaupan oleva #21R on erinomainen yksilö historian, kilpailuhistorian, auton ylläpidon, huollon ja dokumentoinnin osalta. Parempaa yksilöä on vaikea löytää sillä:
- #19R entisöity 97' Presentation liveryyn, sijainti UK varmoissa käsissä
- #20R McLarenilla edelleen GULF Davidoff Le Mans 1997 väreissä
- #21R tulossa siis NYT myyntiin
- #22R Duncan Hamilton Collection, ns. Rofgo-collection entisöiy 1997 Le Mans väreihin
- #23R USA:ssa yksityisellä omistajalla ilmeisesti
- #24R UK:ssa 1998 Le Mans väreissä yksityisellä omistajalla
- #25R Japanissa ja pysyykin
- #26R BMW Museum Munchen; 1997 BMW Motorsportin rungon #24R Le Mans 1997 väreissä
- #27R Parabolica 1997 FIA GT1 väreissä, yksityisellä omistajalla UK:ssa
- #28R ilmeisesti USA:ssa, Davidoff GULF FIA GT1 värit.

Jäädään siis seuraamaan mielestäni varsin merkittävää huutokauppaa, mitä tulee Suomalaiseen moottoriurheiluhistoriaan. Saa nähdä tekeekö tästä mikään Suomalainen alan lehti juttua, edes pientä juttua. Yritetty on, mutta katsotaan tarttuuko kukaan koukkuun sen enempää. Onneksi on netti ja tätä huutokauppaa voi seurata sitä kautta vallan mainiosti.

Ensimmäinen kuva Scottsdalesta on tänään tullut nettiin ja #21R komeilee aitopaikalla heti sisäänkäynnin nurkalla huutokauppaan tulevien asiakkaiden rekistöröintitiskin edessä. Se lupaa hyvää huomion kannalta.
Kuva
Kuvan lähde:
http://www.automotiveforums.com/vbullet ... ?t=1113813

Tässä vielä #21R Stadissa tuonna koleahkona toukuun alun viikonloppuna, ohjaimissa JJ Lehto:
http://www.youtube.com/watch?v=MlwCIpvdya4

Toivottavasti tämä nyt muitakin kiinnostaa kuin minua, voisin melkeen lyödä vetoa että porukkaa oli tältäkin foorumilta paikalla tuonna viikonloppuna nauttimassa äänistä ja tunnelmasta!
8)

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 16 Tammi 2014, 14:38
Kirjoittaja AlfaTom
Itse en ollut tuolla Helsingin kisassa paikalla, mutta tällainen aihe on aina mielenkiintoinen. Aivan samalla tavalla kiinnostava on Alfan kisakaluston historia. Se dokumentointi tosin ei aina ole ihan aukotonta. Tipo33:n eri runkojen jäljitys on varmaan ollut varsinaista salapoliisityötä. Tätä vanhempien mallienkaan säilyminen ei ole ollut itsestäänselvyys aikoinaan. Se näkyy huutokauppojen listoilla korkeina hintoina.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 16 Tammi 2014, 16:52
Kirjoittaja S_A
AlfaTom kirjoitti:Itse en ollut tuolla Helsingin kisassa paikalla, mutta tällainen aihe on aina mielenkiintoinen. Aivan samalla tavalla kiinnostava on Alfan kisakaluston historia. Se dokumentointi tosin ei aina ole ihan aukotonta. Tipo33:n eri runkojen jäljitys on varmaan ollut varsinaista salapoliisityötä. Tätä vanhempien mallienkaan säilyminen ei ole ollut itsestäänselvyys aikoinaan. Se näkyy huutokauppojen listoilla korkeina hintoina.
On tämä mielenkiintoinen juttu, tiedän kyllä ettei Suomesta taida löytyä toista F1:sestä kiinnostunutta friikkiä kuin minä, mutta silti halusin tämän tänne vääntää isommaksi aiheeksi. Kaikki tällänen historia on aina kiehtonut minuakin, en näistä uusista autoista ihan kamalasti välitä sinäänsä, pakko seurata kuitenkin sivusilmällä. Mutta mitä historiaa mikäkin auto tai yritys pitää sisällään, se on super kiehtovaa.

Mitäs täällä veikataan tuon 1958 Alfa Romeo Giulietta Spider Veloce:n hintalapuksi huutokaupan jälkeen?

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 16 Tammi 2014, 17:06
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
^ Veikkaan $95 000. Alkaa giulia/giulietta spiderien pyyntihinnat olla jo samalla tasolla kuin ferrari dinoilla 10 vuotta sitten.
Tollasta '54 Ghia SS 1900 Coupea en muista ennen nähneenikään, one-off.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 16 Tammi 2014, 20:03
Kirjoittaja S_A
Giallo Pozzuoli kirjoitti:^ Veikkaan $95 000. Alkaa giulia/giulietta spiderien pyyntihinnat olla jo samalla tasolla kuin ferrari dinoilla 10 vuotta sitten.
Tollasta '54 Ghia SS 1900 Coupea en muista ennen nähneenikään, one-off.
Saa nähdä miten käy, arvioitu hintalappu on kuitenkin niinkin paljon kun $125,000 - $150,000, joten katsotaan. Näissä kyllä yleensä tuppaa nää hinnat lähtemään käsistä.
Mm. Montereyssä viime vuonna, jossa tuo 27 miljoonan USD:n N.A.R.T Ferrari meni kaupan, esimerkiksi muuan Gordon Murray kävi puhumassa juuri ennen F1 #066:sen myyntiä pienen puheen F1:sestä, ja se myytiin sitten ennätyshintaan likimain 8 miljoonalla USD valuutalla.
Saa nähdä, kova on ainakin myytävien autojen valikoima, todella eksoottista tavaraa ja haluttua.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 16 Tammi 2014, 20:27
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
^ On niitä autoja jäänyt kokonaan myymättäkin noissa huutokaupoissa liian korkeiden pyyntien takia. Ei noi Giulietta spider velocet pitäisi vielä ihan niin harvinaisia jenkeissä olla, etenkin kun niitä vietiin urakalla 50-60-luvuilla jenkkeihin. Toki onhan toi ilmeisen siisti , Veloce ja erikoinen alkuperäisväri? mikä tietty hintaa nostaa, mutta jos tossa ei tosiaan ole alinta hintaa määritetty ja toi $125 000 - $150 000 on vain viitteellinen arvio niin pysyn veikkauksessani :-D Ehkä jotain 60 000€ on korkein pyynti mitä mä oon mistään euroopassa olevasta normi giulietta spiderista nähnyt pyydettävän, oli se sit veloce tai ei.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 13:05
Kirjoittaja S_A
OK, no katsotaan mitä Jänkkilässä tapahtuu. :-D

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 17 Tammi 2014, 21:12
Kirjoittaja S_A
Huutokauppaa pystyy seuraamaan täällä:
http://www.goodingco.com/auction/scottsdale-2014/
Lehdon EX Mäkki tulossa lauantaina paikallista aikaa kello 14 huudettavaksi.

1985 vuoden 288GTO meni sitten yli 1,4 miljoonaalla USD:llä.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 20:41
Kirjoittaja S_A
Toisen päivän huudot ovat käynnissä. Kalliilla menee näitä autoja. HUH HUH.
http://www.goodingco.com/auction/scottsdale-2014/

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 21:12
Kirjoittaja J
Markkina on melkoisen kuuma. Menikö se Montreal todellakin 150k hinnalla?

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 21:18
Kirjoittaja S_A
J kirjoitti:Markkina on melkoisen kuuma. Menikö se Montreal todellakin 150k hinnalla?

-J
Sitä en nähnyt nyt, mutta 1955 #LanciaAurelia B24S Spider America on menossa yli 1,6 miljoonalla USD:llä.
Hyvältä näyttää muutenkin Mäkin suhteen, kaikki autot menny aika hyvällä hinnalla....

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 21:22
Kirjoittaja matti_vuorio
1 650 000$
Lancia Aurelia 1955 B24S Spider America
:shock:

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 21:36
Kirjoittaja J
Giulia Spider 110 k + komissio..

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 21:42
Kirjoittaja S_A
Gullwing Mersu 1,275 miljoonalla.
Se AUrelia muuten lähti 1,85:llä. :lol:

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 21:43
Kirjoittaja S_A
J kirjoitti:Giulia Spider 110 k + komissio..

-J
Jep, aika hyvään hintaan menee nuo kyllä tuola. Ei uskoisi, että maailman on lamassa. :lol:

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 21:47
Kirjoittaja matti_vuorio
^
Taisin kuulla väärin. Sikstifaiffia se jossain vaiheessa jankkasi.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 22:19
Kirjoittaja J
2600 Spider vuorossa..

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 22:26
Kirjoittaja J
182k 2600 Spiderille?

Kuinkas pitkään sitä Suomalaista Touring Spideriä myytiin ja murto-osalla tuosta hinnasta? Lähtikö Suomesta pois?..

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 22:33
Kirjoittaja J
130 k usd + komissio MB 190SL:sta. Ei ole montaa vuotta siitä, kun olin välittämässä peruskuntoista 190SL:ää 20k eurolla..

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 22:44
Kirjoittaja J
Macin vuoro..

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 22:51
Kirjoittaja J
4,8 mil usd + komissio

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 22:53
Kirjoittaja S_A
Suomihistoria GTR meni sitten 5,25 miljoonalla USD:llä.
Vähän pettynyt olen hintaan, toivottavasti löysi uuden hyvän ja ennen kaikkea arvostavan kodin!

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 18 Tammi 2014, 23:03
Kirjoittaja J
No, toisaalta McLarenien suurimmat saavutukset tulivat "short tail" versiolla. Jos JJ:n Le Mans voittaja tulisi myyntiin, hintaan voitaisiin lisätä ainakin ykkönen eteen.

-J

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 19 Tammi 2014, 08:28
Kirjoittaja S_A
Näimpä. Shorttail-versiolla voitettiin kaikki mitä voi voittaa. Tänään nämä shorttailit ovat suhteellisen kalliita. #15R, jolla ajettiin koko 1996 BPR kausi Le Mans mukaan lukien, myytiin käsittääkseni noin 5 miljoonalla Eurolla? Rofgo Collectioniin, Duncan Hamilton Collectioniin siis, jossa on jo valmiiksi #22R sekä paljon historiallisia GULF-kilpureita.
Mihin hintaan sitten lähtisi esim. 2 Le manssia takana olevilla #03R tai "Harrods" #06R, jolla oltiin 1995 3. Paha sanoa. Ja se voittaja yksilö, chassis number #01R, se on McLarenilla ja pysyy. Hintalappu on varmasti niin paljon, että oikeastaan siitä voi pyytää ihan mitä tahansa. :-D Onneksi kuitenkin pysyy varmoissa käsissä.

Longtail-historiasta vielä:
Vaikka Shortaileilla voitettiin Le Mans1995 ja BPR GT sarjat molempina vuosina, on tämä Longtail-versio on siitä mielenkiintonen juttu, että kun kaudella 96 muuan Porsche tuli "villillä" kortilla mukaan kokeilemaan uuden GT1 autonsa toimintaa BPR GT sarjaan, ja oli sitten sekunttitolkulla nopeampi; ja kun FIA GT1 sarjaa oltiin puuhaamassa seuraavalle vuodelle, McLaren reagoi ja rakensi Longtailin.

Säännöt sanoivat, että auton pitää pohjautua katuautoon, rekisteröityyn katuautoon. McLarenin Longtail perustui edelleen 1992 esiteltyyn shorttailiin. Runko oli edelleen sama, autoa oli vaan aerodynamiikan takia pidennetty pitkillä keula-ja perä ylityksillä. Se oli nyt lähes 90%:sesti täys kilpuri.

Mukaan Porschen ohella tuli myös Mercedes-Benz, muuten hyvä homma, mutta nämä kaksi valmistajaa tekivät GT1 luokkaan tulevan kilpurinsa ensiksi, sitten vasta pohtivat miten tämän saa katukilpiin. Sääntöjä rikottiin tässä ihan selkeästi, toisaalta ilman näitä kahta, etenkin Mersua kaudesta olisi tullut aika tylsä.

SILTI, vaikka Mersu ja Porsche olivat suoraan tehty kilpa-autoiksi ja sitten vasta kadulle, toisin kuin McLarenin F1 Longtail GTR, joka oli ensiksi kadulle ja sitten vasta kilpa-autoksi tehty; McLaren hakkasi useissa kisoissa Mersut. Mm. SPA:ssa vesikelillä JJ Lehto ajoi 1½ tunnissa 1,30 minuutin kaulan toisena tulleeseen Mersuun ja Steve Soperin tehtäväksi jäi tuoda auto maaliin. Helsingissä paalupaikka napattiin Mersujen nenän edestä, vaikka Mersun piti sopia radalle paremmin kuin McLarenin, voitto taisteluun kisassa Mersuilla ei ollut mitään jakoja.
Hockenheimin avauksessa Mersut olivat nopeita, mutta jäivät radan varteen teknisistä syistä. McLaren otti kauden avauksessa kolmoisvoiton.

Syy, miksi mestaruus meni kuitenkin Mersulle, oli kuljettajien vaihtaminen autokuntien sisällä. McLaren vastusti asiaa viimiseen asti ja kun muistaakseni jonkinlainen hyväksyntä asiaan saatiin, vaihtoi Lehto paria Soperin kanssa Laguna Secassa. Mutta kauden 2 keskeystä osuivat juuri kauden tärkeimpiin kisoihin ja Mestaruus hävittiin täpärästi Mersuille.

JJ pohti kauden jälkeen, ettei kakkossijaa sinäänsä edes huvittanut juhlia, toisaalta ilman Mersuja kaudesta olisi tullut todella tylsä, vaikka Saksalaiset tekivätkin alustalähtien kaiken sääntöjä vastaan.

Mutta tosiaan; Longtail-version arvoa nostaa huomattavasti tämä, ettei se todellakaan ollut ensiksi kilpuri-sitten vasta rekisteröintikelpoinen auto. McLaren ratkaisi tämän rekisteröinti homman niin, että he rakensivat 3 kappaletta GT Longtail versioita, ja tästä GTR kilpa-versiosta ei koskaan nähty katukilpistä versiota. GT versio riitti täyttämään sääntöjen vaatiman katuauto-pykälän.

Missä nämä 3 GT:tä ovat tänään?
XPGT nähtiin viime vuonna Tukholmassa, edelleen McLarenin omistuksessa.
GT numero 2 meni muistaakseni Japaniin, jossa se on vieläkin yhdessä LM4:sen kanssa muistaakseni.
GT numero 3 meni Bruneille, yllättäen. Sieltä löytyy jo LM 1 LM 2 ja LM 5:set sekä 1995 GTR rungoltaan #09R, jolla ei ole ajettu metriäkään kilpailuja, ja se on Le Mans voittajan väreissä.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 28 Tammi 2014, 22:32
Kirjoittaja Giallo Pozzuoli
Veikkasin $95000 , ei pahasti pieleen - $99000 oli viimeinen huuto Spider Velocesta.

Re: Suomalaista moottoriurheiluhistoriaa Gooding&Companylla

Lähetetty: 28 Tammi 2014, 22:35
Kirjoittaja S_A
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Veikkasin $95000 , ei pahasti pieleen - $99000 oli viimeinen huuto Spider Velocesta.
Ei näemmä. No kallis tuokin kyllä oli. Aika hyviin hintoihin noi kyllä meni tuola.
Tuo Helsingin voittaja McLaren oli koko myyntilistan 3.kallein auto.