Sivu 1/1

Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 22:04
Kirjoittaja willez
Asiantuntevaa porukkaa tuolla Iltap*skan sivuilla, "mul on toyota,fiat - viat" hienosti rimmaa,varmaan ihan ite keksi sujuvan sutjautuksen... Voi noita tauno tasalakkeja sentään !

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 22:21
Kirjoittaja koltiainen
willez kirjoitti:Asiantuntevaa porukkaa tuolla Iltap*skan sivuilla, "mul on toyota,fiat - viat" hienosti rimmaa,varmaan ihan ite keksi sujuvan sutjautuksen... Voi noita tauno tasalakkeja sentään !
Myö emännän kanssa sanotaan niitä "nissan" miehiksi. Kaikilla samanlainen auto ja lippalakki päässä :wink:

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 22:24
Kirjoittaja insinörtti
^^ mitä muuta voikaan odottaa tyypeiltä, jotka maksavat 4 v. ikäisestä ja 60 tkm ajetusta autosta 85 % uuden hinnasta vai miten nämä tuoreimmat uutisoinnit arvon säilymisestä menikään... :crazyeyes:

Jos tuollaista menee tekemään, ei voi olla inkkarien kanootin vintillä kaikki matot suorassa.

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 22:32
Kirjoittaja mitsa
Tuttava autokauppiaani sanoi vuosia sitten, että uudehkon käytetyn auton hinnan voi laskea kaavalla 20-20-10.
Kun kysyin mitä se tarkoittaa, niin hän sanoi, että 1. vuonna arvo laskee 20%, toisena myös 20% ja kolmantena enään 10%. Ja nämä kaikki siis ostohinnasta.
Kysyin, että ei kai auton arvo voi puoleen laskea 3 vuodessa, johon hän totesi, "no ainakin hyvityshinta menee puoleen" 8)
En ole sen jälkeen uuttaa autoa edes harkinnut.

Yritysten alennukset ovat kuulemma yleensä 8-10%.
Eli alle 15-20% alennuksella ei yksityisenkään uuttakaan kannata "ALEsta" ostaa.

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 22:49
Kirjoittaja insinörtti
^ on tuosta välillä lehdissäkin uutisoitu. Siis että arvo puolittuu 3-4 vuodessa. Oikeasti. Mutta nyt on palattu tutulle itsensäkusettamislinjalle. Näyttäähän se hienolta, kun verrataan käytetyn pyyntihintaa uuden listahintaan. Eli "unohdetaan" toimituskulut, talvirenkaat, pyynti vs. hyvityshintojen ero yms. Kyllä sen listahinnan päälle heilahtaa 2-3 tonnia jo ihan toimituskuluista, talvirenkaista yms. perusjutuista ja pikkuisenkin kun rapsii varustetta päälle, niin ollaan jo +5 tonnissa. Jolloin tiskiin pitikin latoa 34 k€ ja vaihdossa autosta hyvitettiin 20 k€ = aikalailla em. kaavan mukaan. Mutta tällä tutulla laskukaavalla voi paitsi naapurille, niin myös itselleen todistella, miten arvo laski vain 29->24 k€ eli puolitoista tonnia vuodessa.

Toki näillä sankareilla "raha vaan häviää jonnekin", kun autoilun kulut ovat satanen kuussa bensaan ja tonni/vuosi arvonalenemaan :roll:

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 20 Tammi 2014, 23:50
Kirjoittaja koltiainen
insinörtti kirjoitti:^ on tuosta välillä lehdissäkin uutisoitu. Siis että arvo puolittuu 3-4 vuodessa. Oikeasti. Mutta nyt on palattu tutulle itsensäkusettamislinjalle. Näyttäähän se hienolta, kun verrataan käytetyn pyyntihintaa uuden listahintaan. Eli "unohdetaan" toimituskulut, talvirenkaat, pyynti vs. hyvityshintojen ero yms. Kyllä sen listahinnan päälle heilahtaa 2-3 tonnia jo ihan toimituskuluista, talvirenkaista yms. perusjutuista ja pikkuisenkin kun rapsii varustetta päälle, niin ollaan jo +5 tonnissa. Jolloin tiskiin pitikin latoa 34 k€ ja vaihdossa autosta hyvitettiin 20 k€ = aikalailla em. kaavan mukaan. Mutta tällä tutulla laskukaavalla voi paitsi naapurille, niin myös itselleen todistella, miten arvo laski vain 29->24 k€ eli puolitoista tonnia vuodessa.

Toki näillä sankareilla "raha vaan häviää jonnekin", kun autoilun kulut ovat satanen kuussa bensaan ja tonni/vuosi arvonalenemaan :roll:
Aikoinaan laskin uuden auton hintaa versus käytetty.
Totesin että mun ego kestää vaikken heitäkkään euroa ulos ikkunasta jokaisella kilometrillä minkä ajan.

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 07:38
Kirjoittaja Waverunner
Ihan käytännön esimerkki Alfan hinnanlaskusta.

Alfa 159, vuosimalli 2007.

Ajettu ostohetkellä noin 160 tkm.

Hanskalokerosta löytyneen kuitin perusteella ostohinta vuonna 2007 lisävarusteineen 48.900 euroa. Itse maksoin tuosta alfasta talvella 2012 11.000 euroa eli jos lasketaan, että myyjä saanut tuosta alfasta myydessään sen autoliikkeelle 10 tonnia, niin arvonpudotus viiden vuoden aikana ollut keskimäärin 650 euroa / kk eli noin 7800 euroa vuodessa.

Elämä on ;=D

Waverunner

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 08:31
Kirjoittaja wekkuli
Ihan naurattaa, kun jossain lehdessä oli miten "Renault-kuskia harmittaa nopea auton arvon tippuminen". No se on vähän niin, että uuden Renaultin omistajia se harmittaa, mutta sitten on meitä joita se myös hymyilyttää.
8)
Sama pätee myös Alfaan. Ei harmita mua yhtään toi nopea hinnan tippuminen.

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 09:51
Kirjoittaja Pasi
^ Jep!

Meilläkään tuskin ajettaisiin 159:llä jos olisi pitänyt uutena ostaa tai jos hinta ei olisi tippunut 4 vuodessa yli puoleen uuden hinnasta.

155:lla se vasta kivaa onkin ajella.... auto on oma ja hinta on 1000€ (kunnes tulee korjaamaton vika). Ei paljo huolet paina sillä kun kurvailee :)

Re: Autokaupoissa nyt ostajan markkinat... Alfat alessa.

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 19:16
Kirjoittaja willez
Joskus kun ekaa autoa kattelin,oli kiikarissa 155 tai bmw e36. Homma kääntyi alfan puoleen juurikin hinnan takia. Muistaakseni tuo 155 maksoi vuonna 2007 n.2000€ liikkeessä. -95,ajettu 190tkm ja kaikilla herkuilla. Vastaava bemari maksoi n.10k€ , yleisesti tosta halvemmilla bemmeillä oli ajettu +250tkm...

Hauskuuden hinta 10 €/100 km

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 19:58
Kirjoittaja insinörtti
Waverunner kirjoitti:Hanskalokerosta löytyneen kuitin perusteella ostohinta vuonna 2007 lisävarusteineen 48.900 euroa. Itse maksoin tuosta alfasta talvella 2012 11.000 euroa eli jos lasketaan, että myyjä saanut tuosta alfasta myydessään sen autoliikkeelle 10 tonnia
Kaipa tuossa vaikuttaa sekin, että kilometrejä on kertynyt tuplasti normaaliin verrattuna. Jos laskee arvonaleneman per kilometri, tulokseksi tulee 0,24-0,25 €/km (hyvityshinta 10 000 … 9 000 €).

Vrt. se suunnattoman hyvin arvonsa pitävä Avensis. 5000 €/60 tkm = 0,08 €/km. Paitsi jos hyvityshinta olikin 3 tonnia pienempi kuin liikkeen pyyntihinta, niin kustannus olikin 0,13 €/km. Ja jos 29 k€ hintainen auto ei tarkoita, että kuitissa luki 29 000 €, vaan 29 tonnin listahinta (esim. halvin dieselfarkku) + pari tonnia tähän päälle talvirenkaista, vetokoukusta yms. niin takkiin tulikin kymppitonni = 0,17 €/km. Ja nyt puhutaan ihan karvalakista, jossa on 16” peltivanteet, manuaalivaihteet jne.

Onko 10 €/100 km ihan mahdoton lisähinta maksettavaksi siitä, että ajaakin 50 k€ Alfalla vs. 30 k€ Avensiksella?

Omaa mittausdataa: Bravo 27 -> 12,5 k€ (4 vuotta & 67 tkm) = 0,22 €/km. Harmaa karvalakkivarusteltu Avensis pienimmällä bensakoneella irtoaisi samalla rahalla ja olisi ilmeisesti tullut omallakin kohdallani aika tarkalleen 10 €/100 km halvemmaksi. Silti ei ihan suunnattomasti harmita, ettei moista tullut ostettua.

Myönnettävä on, että tämäkin laskelma oli aika tarkoitushakuinen – tässä pelikenttää on tasoitettu sillä, että ajokilometrejä on kertynyt kovin eri tahtia. Mutta tarkoitus olikin näyttää, miten pienillä kikkailuilla saadaan just haluttu tulos.

No, jos kustannukset kauhistuttaa, voi mennä polkupyörällä. Sehän ei maksa mitään. Paitsi että napavaihteinen perusmalli oli 8 tkm ajon jälkeen aikalailla finaalissa. Toisaalta käyttökulut olivat 1 kpl takarenkaita ja jarrupalat eteen.

Seuraavaksi ostin tonnin hintaisen hybridin, millä innostuin polkemaan työmatkaa, myös sadekelillä ja hiekkatietä pitkin. Lopputulos: 8 tkm kohdalla vehje oli jo aika kulunut ja jälkiviisaasti ajateltuna olisi kannattanut jättää tuolloin remontit väliin ja ajaa rakkine tylysti loppuun ja sitten uutta tilalle. Nyt on taulussa 13 tkm ja kun lasketaan kaikki vuosihuollot, renkaat (taitaa olla neljäs satsi menossa) ja kuluneiden osien vaihdot, niin rahaa on palanut melkein 2 tonnia eli 0,15 €/km. Hauskempi tällä on ollut ajaa kuin ”tonnin painoisella” peruspyörällä, mutta hauskuuden hinta on, jälleen kerran, ollut suuruusluokkaa 10 €/100 km.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 20:07
Kirjoittaja Rasvis
Minäkin haukottelin tuota sunnuntain Hesarin juttua. Että yleisesti pyydetään 24 tonnia Avensiksesta joka neljä vuotta sitten on maksanut 29 tonnia? :shock: No onhan siinä varmaan ne parhaan pitonsa menettäneet talvirenkaat mukana.

Jos lompakon suunnalla tuntee kestämätöntä painetta niin auton vaihto on kyllä näppärä tapa hakea lievitystä. Tuo oma Bösöö on ollut listahinnaltaan noin 35 tonnia, neljä- ja puolivuotiaana oli lappu ikkunassa 11.900 €. Vaihtohyvitys lienee ollut jotain yhdeksän-kymmenen tonnia. Listahinnan päälle on tietty vielä tullut ainakin irrotettava vetokoukku, toiset orkkistinat talvirenkailla ja toimituskulut, joten arvonalenema on ollut jotain kuuden tonnin luokkaa. Per vuosi. Juu, en minäkään sitä uutena olisi ostanut mutta käytetyssä alkaa olla jotain mieltä.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 20:09
Kirjoittaja unknown
Minä lasken auton arvon AINA niin, että romu-ukko vie auton pois, kun se on valmiiksi ajettu, ei tule yllätyksiä..

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 20:21
Kirjoittaja Rk-alfagtv
Minä taas ostin oman GTV:ni sillä metodilla, että perkele senhän arvo vielä nousee tuosta. Ajattelin säilyttää sen uudenveroisena ja alkuperäisosilla ainakin 30 vuotta tästä eteenpäin. Montako vastaavaa GTV:tä on silloin enää huippukunnossa myytävänä. 8)

Jos katsoo noita hyvin ensisöityjä, nyt vanhoja Alfoja... tai mitä tahansa klassikkoautoja... museorekisteriin sitten vaan 8)

Re: Hauskuuden hinta 10 €/100 km

Lähetetty: 21 Tammi 2014, 22:01
Kirjoittaja A Bart
insinörtti kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:Hanskalokerosta löytyneen kuitin perusteella ostohinta vuonna 2007 lisävarusteineen 48.900 euroa. Itse maksoin tuosta alfasta talvella 2012 11.000 euroa eli jos lasketaan, että myyjä saanut tuosta alfasta myydessään sen autoliikkeelle 10 tonnia
Kaipa tuossa vaikuttaa sekin, että kilometrejä on kertynyt tuplasti normaaliin verrattuna. Jos laskee arvonaleneman per kilometri, tulokseksi tulee 0,24-0,25 €/km (hyvityshinta 10 000 … 9 000 €).

Vrt. se suunnattoman hyvin arvonsa pitävä Avensis. 5000 €/60 tkm = 0,08 €/km. Paitsi jos hyvityshinta olikin 3 tonnia pienempi kuin liikkeen pyyntihinta, niin kustannus olikin 0,13 €/km. Ja jos 29 k€ hintainen auto ei tarkoita, että kuitissa luki 29 000 €, vaan 29 tonnin listahinta (esim. halvin dieselfarkku) + pari tonnia tähän päälle talvirenkaista, vetokoukusta yms. niin takkiin tulikin kymppitonni = 0,17 €/km. Ja nyt puhutaan ihan karvalakista, jossa on 16” peltivanteet, manuaalivaihteet jne.

Onko 10 €/100 km ihan mahdoton lisähinta maksettavaksi siitä, että ajaakin 50 k€ Alfalla vs. 30 k€ Avensiksella?

Omaa mittausdataa: Bravo 27 -> 12,5 k€ (4 vuotta & 67 tkm) = 0,22 €/km. Harmaa karvalakkivarusteltu Avensis pienimmällä bensakoneella irtoaisi samalla rahalla ja olisi ilmeisesti tullut omallakin kohdallani aika tarkalleen 10 €/100 km halvemmaksi. Silti ei ihan suunnattomasti harmita, ettei moista tullut ostettua.

Myönnettävä on, että tämäkin laskelma oli aika tarkoitushakuinen – tässä pelikenttää on tasoitettu sillä, että ajokilometrejä on kertynyt kovin eri tahtia. Mutta tarkoitus olikin näyttää, miten pienillä kikkailuilla saadaan just haluttu tulos.

No, jos kustannukset kauhistuttaa, voi mennä polkupyörällä. Sehän ei maksa mitään. Paitsi että napavaihteinen perusmalli oli 8 tkm ajon jälkeen aikalailla finaalissa. Toisaalta käyttökulut olivat 1 kpl takarenkaita ja jarrupalat eteen.

Seuraavaksi ostin tonnin hintaisen hybridin, millä innostuin polkemaan työmatkaa, myös sadekelillä ja hiekkatietä pitkin. Lopputulos: 8 tkm kohdalla vehje oli jo aika kulunut ja jälkiviisaasti ajateltuna olisi kannattanut jättää tuolloin remontit väliin ja ajaa rakkine tylysti loppuun ja sitten uutta tilalle. Nyt on taulussa 13 tkm ja kun lasketaan kaikki vuosihuollot, renkaat (taitaa olla neljäs satsi menossa) ja kuluneiden osien vaihdot, niin rahaa on palanut melkein 2 tonnia eli 0,15 €/km. Hauskempi tällä on ollut ajaa kuin ”tonnin painoisella” peruspyörällä, mutta hauskuuden hinta on, jälleen kerran, ollut suuruusluokkaa 10 €/100 km.
Oho, jopolla taisi olla elämäni halvinta ajoa.

Sain sen ala-asteella, ja parit renkaat tuli vaihdettua,(ja perkeleesti paikattua sisäkumeja)
Keskimäärin sillä tuli poljettua koulupäivinä 12-15 kilsaa kesät talvet.
15 täytettyäni äiti polki sillä vielä 20 vuotta, ja kun perintönä sen sain takaisin, ostin uuden renkaat siihen ja uudet kuulat poljinkeskiöön.
Nyt siinä on jotain vikaa, aina kun sillä tulee kotioppäin se ei meinaa mennä suoraan.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 01:03
Kirjoittaja alfa164
Monesti lasketaan oman auton arvo sen mukaan mitä siitä saa vaihdossa uuteen,unohtaen että paljonko siinä uudessa on löysää hinnassa,versus toiseen vastaavaan,jossa vaihtohyvitys pienempi.Veikkaan,että jos vaihdan oman primeran uuteen peruskippoon,niin mulle sanotaan,että hävitä ongelma jäte itse,ja jos vaihdan sen uuteen "arvoautoon"niin taatusti "hyvittävät" jokusen tonnin,ja tilaavat kyydin sen jälkeen kuusankoskelle :)

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 07:06
Kirjoittaja Jiitee
Rasvis kirjoitti:Minäkin haukottelin tuota sunnuntain Hesarin juttua. Että yleisesti pyydetään 24 tonnia Avensiksesta joka neljä vuotta sitten on maksanut 29 tonnia? :shock: No onhan siinä varmaan ne parhaan pitonsa menettäneet talvirenkaat mukana.

Jos lompakon suunnalla tuntee kestämätöntä painetta niin auton vaihto on kyllä näppärä tapa hakea lievitystä. Tuo oma Bösöö on ollut listahinnaltaan noin 35 tonnia, neljä- ja puolivuotiaana oli lappu ikkunassa 11.900 €. Vaihtohyvitys lienee ollut jotain yhdeksän-kymmenen tonnia. Listahinnan päälle on tietty vielä tullut ainakin irrotettava vetokoukku, toiset orkkistinat talvirenkailla ja toimituskulut, joten arvonalenema on ollut jotain kuuden tonnin luokkaa. Per vuosi. Juu, en minäkään sitä uutena olisi ostanut mutta käytetyssä alkaa olla jotain mieltä.
Heh, vaimon käyttis-Ave ostettiin täsmälleen Rasviksen mainitsemilla hinnoilla vuonna 2001. Erona oli vaan se, että ostimme puoli vuotta vanhan 15 tkm ajetun autoliikkeen varaosapäällikön työsuhdeauton hyvillä varusteilla (mm.uusilla talvirenkailla, Panasonicin subbarillla ja vetokoukulla ) varustettuna. Hulluksi on mennyt porukka, jos Avensiksesta noin paljon pitää maksaa käytettynä :wink:
Arvonalenema meillä 13 vuoden aikana noin 1500 eur vuodessa muuten....

jt

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 07:10
Kirjoittaja UupunutRomeo
Kysynpähän vaan, onko auto taloudellinen vai "henkinen" sijoitus ?. Minun autojeni arvo ei ole laskenut yhtään, henkisellä tasolla koska auto ei ole sijoitus taloudellisesti vaan sijoitus siihen johonkin "luxukseen" jota ylimääräisellä rahalla voi ostaa...vähän niinkuin henkistä pääomaa josta nautitaan. Jos ajelisi aina satasen lappu liimattuna otsaan, nauttisiko autoilusta ?. Halvempia liikkumiskeinoja on varmasti. Telkkuakin voi katsoa naapurissa, omalla soffalla se on jotenkin hauskempaa ja mukavampaa vaikka sohvasta ei ostohintaa saakaan kun sen Iskusta on kotiin tuonut....käärinliinoissa ei ole muuten taskuja.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 08:38
Kirjoittaja Rasvis
^^ Joo, noilla lukemilla voi miettiä haluaako uudella Pösöllä ajamisesta maksaa noin paljon preemiota uudella tai uudenkarhealla Avensiksella ajamiseen nähden. Käytetyissähän homma sitten heittää voltin.

^ Eihän (käyttö)auto koskaan sijoitus ole. Mutta kun ainakin oman lompuukin paksuudella tulee aika nopeastikin raja vastaan niin eipä tuo haitanne miettiä mitä homma ihan oikeasti maksaa. Antaa vähän eväitä miettiä paljonko hommaan haluaa polttaa rahaa, ja toisaalta millä tavalla siitä rahasta saisi eniten kivaa irti.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 09:08
Kirjoittaja Vittorio Jano
Omat autot ovat jumiutuneet siihen 25k€ -hintaluokkaan. Jos olisin ostanut Golfin, saisin siitä kolmen vuoden päästä varmaan jonkun tonnin enemmän kuin tuosta Giuliettasta. Näissä hintaluokissa nuo prosentit eivät vielä realisoidu kovin massiivisiksi europinoiksi - siksi ei tule noihin arvonalenemiin juuri huomiota kiinnitettyä.

Re: Hauskuuden hinta 10 €/100 km

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 09:55
Kirjoittaja Antijape
A Bart kirjoitti:...Nyt siinä on jotain vikaa, aina kun sillä tulee kotioppäin se ei meinaa mennä suoraan.
:lol:

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 09:56
Kirjoittaja jeQQ
Itsensä kuolettaneiden autojen osto on paljon kivempaa.. :lol: Eipähän tuu harmaita hiuksia miettiessä arvonalenemaa.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 10:22
Kirjoittaja Tommi
Tuo mun 159 on maksanut vanhan TM:n autohinnaston mukaan vuonna 2007 52000 euroa !!
Itse ostin sen 2011 muistaakseni hintaan 21000. Lisävarusteita ei juuri ollut. Moottorilämmitin ja talvirenkaat. Kyseessä oli suora kauppa ilman vaihtoautoja.
Neljässä vuodessa alkuperäisestä hinnasta oli jäljellä siis enää 40% ilmaan oli kadonnut 31000.

Kilometreja oli alle 80000. Kilometrin hinnaksi olis siis tullut edellisille omistajille pelkkänä arvon putoamisena keskimäärin 40 senttiä.
Tuohon kun lisää vielä kyseisen auton melko kiitettävät bensakulut yms, niin kyllähän se varmaan olisi taksilla ajaminen tullut halvemmaksi.

Onneksi joku tuon ensimmäiset neljä vuotta maksoi. Kyllähän siitä arvo tippuu edelleen joka päivä, mutta en ole siihen paljon jaksanut kiinnittää huomiota. Hymyilen vaan ajaessani.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 10:24
Kirjoittaja mattijus
Fiksu kaverini on todennut lakoniseen tapaansa, ettei autolla ole arvoa vaan hinta.

Re: Auton arvonalenemasta

Lähetetty: 22 Tammi 2014, 16:48
Kirjoittaja insinörtti
Rasvis kirjoitti:Mutta kun ainakin oman lompuukin paksuudella tulee aika nopeastikin raja vastaan niin eipä tuo haitanne miettiä mitä homma ihan oikeasti maksaa.
Juu, muutoin käy kuten eräällekin ex duunikaverille – vaikka palkka suht ok, niin tili oli aina tyhjä viikkoa ennen palkkapäivää. Auto vaihtui väh. kerran vuodessa, mutta se ei voinut syynä olla, koska hän osti aina järkihintaisen käytetyn (esim. pari vuotta ajettu Lexus) ja autoilun kuluthan olivat satanen kuussa bensaan. Auto oli välttämätön, koska kotoa työpaikalle oli melkein 1 km…

Jos otetaan laskelman perustaksi 30 k€ hintainen tavisauto, jonka arvosta sulaa puolet /4 vuotta, niin näyttäisi kulut olevan luokkaa 600 €/kk (5 vuoden pitoajalla), mistä arvonalenema tekee puolet, bensakulut neljänneksen (7 l/100 km ja 16 tkm/vuosi) ja loput tulee vakuutuksesta, huolloista, rengaskuluista, tolppapaikan vuokrasta, pesuista, yms. sälästä. Eli homman voi ajatella myös niin, että auton seisottaminen pihalla maksaa 400 €/kk ja auton käyttö (muuttuvat kulut) 0,15 €/km. Jos kulut jyvitetään kokonaan kilometreille, tulokseksi tulee 0,45 €/kk (=kilometrikorvaus), joten en taida ihan metsässä olla laskelmineni.

Tuota 600 €/kk voi ja kannattaa verrata esim. vuokriin ja lainakuluihin. Siis että kannattaako muuttaa korpeen, mistä saa asunnon 100 k€ halvemmalla (reilun 600 €/kk säästö lainakuluissa) ja maksaa sitten kahden auton ylläpidosta 2x700 €/kk?