Mä pidän lähinnä hyvänä asiana, että kokemusta liikenteestä pääsee keräämään aikaisin ja jopa hyvässäkin mittakaavassa.
Hyvänä asiana en pidä sitä, millaista esimerkkiä näille
ensikokemuksia kerääville nuorille näytetään. Koska mopoauto on "turhake, rikkaiden lelu, tientukko" ja mitä kaikkea muuta, vaikuttaa monella autoilijalla olevan pääsääntöisenä (ainoana?) tavoitteena moisen nähdessään päästä mahdollisimman nopeasti siitä ohi, riippumatta liikennetilanteesta ja sijainnista. Aina ei tunnu häirittevän vastaantulijat eikä 30-40km/h rajoitukset (jollaista mopoauto ihan nätisti kyllä kulkee) tai millainen jono siitä mopoautosta eteenpäin on, kunhan pääsee
mopoautosta ohi. Parhaat näistä säntääjistä ei sitten kuitenkaan rohkee 80km/h rajoitusalueella mennä ohi 70km/h kruisailevasta henkilöautosta, vaikka 10km aikaisemmin oli ihan pakko siellä liikennevalojen välissä buustata ohi mopoautosta, vaikka vähän kiilaamiseksi tilanpuutteen vuoksi menikin.
Ja sitten tuosta maininnasta tientukko. Ihan oikeasti, mä ymmärrän sen, että ammattikuski 60-tonnisen ratissa manaa mopoauton aiheuttamaa hidastusta, kun vauhdin kerääminen ohitukseen ja ylämäet hitaalla vauhdilla antaa oikeasti jo vähän vastustakin. Vaan kun ihmiset (ne, jotka eivät ohittaneet sitä mopoautoa jo siellä 40km/h rajoitusalueella) henkilöauton, eikä aina ihan malliston laiskimmankaan, ratin takaa kiroaa näitä tulevaisuuden toivoja tientukkoina maantiellä, niin yleensä tekisi mieli lähinnä vähän läpsiä ja kehottaa tutustumaan sen oikeanpuoleisen polkimen merkitykseen. Jos henkilöautolla ei maantiellä pääse mopoautosta ohi, niin vika on henkilöautossa tai sen kuljettajassa, ei siinä mopoautossa. Toki liikennetilanne tai esim. se keskikaide voi antaa omat hetkelliset haasteensa, mutta niitähän elämässä on vähän väliä ja harvoin siinä loppujen lopuksi kovin paljoa aikaa häviää, kun ohituspaikan odottelee.
Isola kirjoitti:
Tuo hinta-asia minuakin ihmetyttää. Tuskin siinä juuri muusta on kyse kuin hinnoittelusta kysynnän mukaan.
Todennäköisesti juuri siitä. Mopoautojenkin myyjien tarkoitus ja työtehtävä on tuottaa yritykselle/työnantajalle optimaalista voittoa, ei tarjota nuorisolle mahdollisimman edullista liikkumista. Uusien kysyntää nostaa ainakin toistaiseksi käytettyjen vähäinen tarjonta, kun koko ajoneuvoluokka on suht. tuore ja AVK:kin kerää välistä omansa. Luulisi näihinkin ajan mittaan muodostuvan käytettyjen poolin, joka pitää huolen edullisemman hintatason kuljetustarpeista.
Isola kirjoitti:
Vaikka niiden rakenteellinen turvallisuus tietysti on mitä on henkilöautoihin verrattuna, niin jotenkin pitäisin silti kaksipyöräisellä kaatumista riskaabelimpana kuin tuollaisella kolhimista.
Luotan ehkä enemmän eteisessäni olevaan MP-Asun ajopukuun ja Shoein kypärään kuin Aixamiin, mutta ne, joille kaksipyöräinen on mopoauton vaihtoehto, ei välttämättä aina käytä kunnollista ajoasua. Ja minäkin luottaisin enemmän Aixamiin kuin
pelkkään Shoein kypärään.
Isola kirjoitti:- Sitten taas, miksi niillä kolhitaan niin paljon enemmän? Vai kolhitaanko? Mopoautojen kalleus, ja sitä myötä niiden korjaamisen kalleus, tarkoittaa että pienistäkin kolareista haetaan aina vakuutuskorvauksia. Jos mopolla kaadutaan kuski mustelmielle ja joku yksittäinen katemuovi rikki, siitä ei todennäköisesti kerrota edes vanhemmille.
Aikaisempaan viitaten, mopoja oli käytettyjen markkinoilla tarjolla vaikka ja kuinka jo silloin, kun minä olin mopoiässä eikä mopoautoista oltu vielä kuultukaan. Muutaman satasen (markkoja) Soliferiin ei olisi tullut mieleenkään maksaa satojen markkojen kaskoa. Mopoautoissa kasko lieneekin huomattavasti isommassa osassa kuin mopoissa, minkä seurauksena korvattavien henkilövahinkojen määrä mopopuolella korostuu suhteessa korvattaviin omiin ainevahinkoihin.
Ipi kirjoitti:Pois liikenteestä nuo. Siinä ei hampaita naurata, kun satasen alueella hämärässä mutkassa tulee tuollainen perä edellä vastaan. Nimittäin on tullut ja sydämen tykytyksiä aiheuttanut. Kyllä ajokorttia auton rattiin pitäisi vaan vieläkin malttaa odottaa.
Ehkä kliseistä, mutta entä jos siinä mutkassa olisi ollut tielle tippunut puskuri, hajonnut volvo tai humalainen hortoilija, joista jokainen menee karkuun n. 40km/h hitaammin kuin se mopoauto?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.