Sivu 1/1

Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 17:18
Kirjoittaja Seiska5mma
Tilasinpa juuri 3-litraisen moottorin kiinnikekumityynyt. Koska näitä osia ilmeisesti ei vaihdeta tai osteta joka päivä, on niissä todella eksoottiset hinnat. Kaksi kumityynyä, 280 egeä. Respect, hallelujaa mitkä High Tech -osat. Ihan pakko olla Ferrarista.

Kyllä eksotituttaa. Ei niinkään hinta vaan että alan tänään vaihtamaan koneen tukityynyjä konetilassa, josta ei saa ujutettua olutmakkaraakaan läpi. Kiinnostus ja tietotaito nolla, motivaatio -500. Mikähän on kallein/hankalin osa, minkä voi rikkoa kun moottoria kampeaa niin, että tuet saa irti? Varmaan tuulilasi, jonka säpäleet tippuvat alas tuulettimeen, jonka takia kojelauta on otettava uudestaan irti. Kone oli pari kuukautta sitten irti. Olisko tyynyjen vaihto ollut helpompaa silloin?

No ei se mitään, ei tässä mitään noviiseja olla siinä, miten hommat tehdään hankalimman kautta.

Kiinnittelin tuossa kojelautaa. Sen alta tipahteli kaikenlaisia kummallisuuksia kuten neppareilla suljettu pussi, joka oli täynnä irtonaisia piirilevyjä. Pussiin meni nippu piuhoja. Määrittelin 20 cm pitkän pussin italialaiseksi tietokoneeksi. En jäänyt spekuloimaan sen käyttötarkoitusta, tulipahan mieleen, että jos Alfan suunnittelijat olisivat ajatuneet Nokialle töihin, olisi meillä pussikännyköitä ja kännykkähanskoja.

Sitten käteeni osui jo auton ostohetkellä irtonaisena jalkatilassa roikkunut potikka. Säätömokkulasta lähti muutama sähköjohto ja yksi hieman jäykempi sähköjohto. Itse asiassa jäykempi johto (halkaisija noin 1,5 mm) näytti joltain lämpöanturin langalta. Hipelöin sitä hieman ja mietin, että mikähän viritys tämä on. Yhtäkkiä siitä lähti sihinää.

Näin opin, että ilmastointilaitteen putkistoon voi kuulua alle 2 mm paksu putki. Havainto oli hämmästyttävä :shock: . Vaikka kojelaudan alla ei ollut sillä hetkellä muita, lausuin silti ääneen "ei voi olla totta". Koska keskustelu oli avattu, vastasin itse itselleni saman tien että "on se, kuuleehan sen tuosta sihinästäkin". Seuraavaksi ehdotin itselleni kaffille menoa ja päätimme, että se on tässä tilanteessa loistava idea.

Täten lopetan itkun tähän, kiitos että luitte, palaan talliin.

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 17:36
Kirjoittaja Hamil
Tossa sulla on aikamoinen projekti kieltämättä. Ei muuta kuin tsemppiä vain ja malttia. Kerro miten meni kun olet saanut homman tehtyä. Mäkin lähden nyt kahville. :wink:

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 17:51
Kirjoittaja Sauer
Itsensä kanssa on hyvä keskustella... Ei ainakaan tule erimielisyyksiä :wink:

Re: Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 18:06
Kirjoittaja HOTA
Seiska5mma kirjoitti:Tilasinpa juuri 3-litraisen moottorin kiinnikekumityynyt. Koska näitä osia ilmeisesti ei vaihdeta tai osteta joka päivä, on niissä todella eksoottiset hinnat. Kaksi kumityynyä, 280 egeä. Respect, hallelujaa mitkä High Tech -osat. Ihan pakko olla Ferrarista.

Kyllä eksotituttaa. Ei niinkään hinta vaan että alan tänään vaihtamaan koneen tukityynyjä konetilassa, josta ei saa ujutettua olutmakkaraakaan läpi. Kiinnostus ja tietotaito nolla, motivaatio -500. Mikähän on kallein/hankalin osa, minkä voi rikkoa kun moottoria kampeaa niin, että tuet saa irti? Varmaan tuulilasi, jonka säpäleet tippuvat alas tuulettimeen, jonka takia kojelauta on otettava uudestaan irti. Kone oli pari kuukautta sitten irti. Olisko tyynyjen vaihto ollut helpompaa silloin?

No ei se mitään, ei tässä mitään noviiseja olla siinä, miten hommat tehdään hankalimman kautta.

Kiinnittelin tuossa kojelautaa. Sen alta tipahteli kaikenlaisia kummallisuuksia kuten neppareilla suljettu pussi, joka oli täynnä irtonaisia piirilevyjä. Pussiin meni nippu piuhoja. Määrittelin 20 cm pitkän pussin italialaiseksi tietokoneeksi. En jäänyt spekuloimaan sen käyttötarkoitusta, tulipahan mieleen, että jos Alfan suunnittelijat olisivat ajatuneet Nokialle töihin, olisi meillä pussikännyköitä ja kännykkähanskoja.

Sitten käteeni osui jo auton ostohetkellä irtonaisena jalkatilassa roikkunut potikka. Säätömokkulasta lähti muutama sähköjohto ja yksi hieman jäykempi sähköjohto. Itse asiassa jäykempi johto (halkaisija noin 1,5 mm) näytti joltain lämpöanturin langalta. Hipelöin sitä hieman ja mietin, että mikähän viritys tämä on. Yhtäkkiä siitä lähti sihinää.

Näin opin, että ilmastointilaitteen putkistoon voi kuulua alle 2 mm paksu putki. Havainto oli hämmästyttävä :shock: . Vaikka kojelaudan alla ei ollut sillä hetkellä muita, lausuin silti ääneen "ei voi olla totta". Koska keskustelu oli avattu, vastasin itse itselleni saman tien että "on se, kuuleehan sen tuosta sihinästäkin". Seuraavaksi ehdotin itselleni kaffille menoa ja päätimme, että se on tässä tilanteessa loistava idea.

Täten lopetan itkun tähän, kiitos että luitte, palaan talliin.
Eikö muka löytynyt halvemmalla kumityynyjä. Nyt sua on huijattu.

Sen pussukan sisältö on jälkiasennettu valoautomatiikanohjaus.

Tuo potikka on kyllä hiukan outo. Ei tule heti mieleen mikä olis.

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 18:10
Kirjoittaja eltsu
kuten neppareilla suljettu pussi, joka oli täynnä irtonaisia piirilevyjä. Pussiin meni nippu piuhoja. Määrittelin 20 cm pitkän pussin italialaiseksi tietokoneeksi.
Useinhan tietokoneen osat tulee pussissa mutta yleensä ne poistetaan pussista ennen asennusta :-D

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 18:14
Kirjoittaja Hesem
Sauer kirjoitti:Itsensä kanssa on hyvä keskustella... Ei ainakaan tule erimielisyyksiä :wink:
Tai jos tulee niin kannattaa pitää toinenkin kahvitauko

Re: Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 19:38
Kirjoittaja Rolle
Seiska5mma kirjoitti:Koska keskustelu oli avattu, vastasin itse itselleni saman tien että "on se, kuuleehan sen tuosta sihinästäkin". Seuraavaksi ehdotin itselleni kaffille menoa ja päätimme, että se on tässä tilanteessa loistava idea.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 20:10
Kirjoittaja zepe10
Sairaan hyvä tarina... melkein tuli vedet silmistä, ilosta vai surusta sitä en tiedä :-D

Onnea!

Re: Eksoottista, kerrassaan ihan ananasta

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 20:12
Kirjoittaja 90
Seiska5mma kirjoitti:Tilasinpa juuri 3-litraisen moottorin kiinnikekumityynyt. Koska näitä osia ilmeisesti ei vaihdeta tai osteta joka päivä, on niissä todella eksoottiset hinnat. Kaksi kumityynyä, 280 egeä. Respect, hallelujaa mitkä High Tech -osat. Ihan pakko olla Ferrarista.
mistäs noin kalliita kumityynyjä saa.. kyllä ovat sinua vedättäneet kunnolla..

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 20:24
Kirjoittaja AAW
Olisiko DA:sta, siellähän kaikki tuntuu maksavan vähintään tuplasti enemmän kun muualla....

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 21:49
Kirjoittaja alfa 156 v6
AAW kirjoitti:Olisiko DA:sta, siellähän kaikki tuntuu maksavan vähintään tuplasti enemmän kun muualla....
No jos tuplahinnalla saa niin siinäkin on 50% alennusta... :lol:

OT: hyvä esimerkki ilmastoinnin kuivuri/suodin 156:een. DA-hinta 174€, kun tarvikeliikkeestä sai hellan tekeleen 39€, hauskinta että molemmissa sama numero ja leimat :shock: samalta tehtaalta... ja hinta yli nelinkertainen :bad-words:

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 22:20
Kirjoittaja 90
alfa 156 v6 kirjoitti:
AAW kirjoitti:Olisiko DA:sta, siellähän kaikki tuntuu maksavan vähintään tuplasti enemmän kun muualla....
No jos tuplahinnalla saa niin siinäkin on 50% alennusta... :lol:

OT: hyvä esimerkki ilmastoinnin kuivuri/suodin 156:een. DA-hinta 174€, kun tarvikeliikkeestä sai hellan tekeleen 39€, hauskinta että molemmissa sama numero ja leimat :shock: samalta tehtaalta... ja hinta yli nelinkertainen :bad-words:
jälleen kerran voi vain todeta että kyllä on DA:lla katteet kohdallaan...

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 22:35
Kirjoittaja rim
Jotenkin vaan epäilisin että ulkomailta olisi saanut edullisemmin. Ja Deltalla ei ole mitään harvinaisempaa varastossa, vaan kaikki tilataan => sama toimitusaika kuin ulkomailta ?

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 22:40
Kirjoittaja 90
sataviiskuus kirjoitti:Jotenkin vaan epäilisin että ulkomailta olisi saanut edullisemmin. Ja Deltalla ei ole mitään harvinaisempaa varastossa, vaan kaikki tilataan => sama toimitusaika kuin ulkomailta ?
aivan..tässäpä linkki http://www.okparts.net/

tuolta on tullut hintoja seurailtua, ei mitenkään kallispaikka ainakaan deltan hintoihin verattuna..

kumityynyt

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 23:07
Kirjoittaja gtj
Nyt on pakko heittää löylyä pesään, löytyy nimittäin uudenveroiset kumityynyt. Oisin myynyt ne todella halvalla kun en ikinä olisi voinut keksiä että ne maksaa noin paljon. Toki jos ihmiset aina haluaa tehdä kaikki remontit uusista osista niin eihän siinä mitään, mutta kyllä aika monen ois kannattanut soitella minullepäin saadakseen halvemalla osansa. Tai en ainakaan hirveesti sääli jos ei edes kysytä käytettyjen hintaa, vaan ollaan sitten itkemässä että kyllä alfa on kallis kunnostaa!

Lähetetty: 04 Kesä 2004, 23:36
Kirjoittaja Rasvis
Noita Seiska5mman tekstejä on kyllä ilo lukea. Enkä tarkoita vahingoniloa :mrgreen:

Deltan hinta kahdelle GTV:n sumuvalokatkaisijalle olisi ollut 260 euroa, en maksa edes periaatteesta. Harmi, että tuollaisia tuskin löytyy gtj:ltä tai keltään muultakaan Suomenmaassa. Onneksi Kusti polkee myös Germaaniasta ja Visa valittaa.

Lähetetty: 05 Kesä 2004, 00:26
Kirjoittaja gtj
Valitettavasti ei taida löytyä. Hitto noi DAn hinnat on kyllä karannut lapasesta! Ja pitää nyt vielä tarkentaa, en oikeasti tarkoittanut pahalla! Kun luin jälkeenpäin tekstini niin huomasin että kuulosti hieman ilkeältä, anteeksi. Varmaan hatuttaa muutenkin tuo kumien vaihto ja sitten joku ääliö vielä ilkkuu että ois päässyt halvemalla. Itse asiassa pitää nostaa hattua, aika harva laittaa rahaa alfan kunnostukseen enään tänä päivänä. Mikä minusta kyllä on sääli, sillä kyllä hyvin hoidettu alfa on ilo silmälle. Yksi syy taas lisää miksi en yleensä kirjoittele juttuja tänne palstalle, niin helposti tulee väärinkäsityksiä. Hyvää viikonloppua kaikesta huolimatta!

Lähetetty: 05 Kesä 2004, 16:44
Kirjoittaja Savo
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Noita Seiska5mman tekstejä on kyllä ilo lukea. Enkä tarkoita vahingoniloa :mrgreen:
Kyllä il Biscionen täytyy alkaa ilmestymään kaksi kertaa kuussa. Niin upeaa olisi lukea Seiska5mman tekstejä paperilta. Ehkä hänet pitäisi palkata sinne vakituiseksi toimittajaksi, sillä niin korkea on hänen kirjoitusten taso.

Respect!

Lähetetty: 05 Kesä 2004, 19:29
Kirjoittaja Seiska5mma
Kiitoksia tuesta ja kehuista. Hyvä myös tietää, mitä tietokone tekee. Ei ihme että valot sammuvat myös kojetaulusta jos valoviikseä työntää millin eteenpäin ja että valot ovat koko ajan päällä kun virta on päällä.

Moottorituet muuten maksoivat 340 euroa eivätkä 280. Aivoni eivät vain halunneet rekisteröidä kolmosella alkavia hintoja.

Ja tottahan ne Deltasta ovat - olin kyllä vannonut etten siihen firmaan mene edes tätä ensimmäistä kertaa. Syy siihen etten tinkinyt tai metsästellyt on, että järjestin itselleni vapaata töistä, jotta saisin koslan kuntoon ratapäiville. Naapurineuvosto diagnosoin ongelman kumityynyihin väärin mitoitetun pakosarjan sijasta. Halusin palat käteen heti.

Nyt olen tietokoneella katsomassa, monellako ruuvilla kone on kiinni kun se ei nouse. Näyttää olevan vain edestä ja takaa. Huomasin että takaosan kiinnityskumi on täysin loppu. Alkaa olemaan sellainen fiilis, että seuraavan kerran kun vien auton korjaamolle, kerron äijille miten hommat tehdään - ja istun vieressä mikäli heillä tulee jotain kysyttävää. Itse asiassa menin juuri sen kynnyksen yli, jossa teen mieluummin asiat itse vaikka en osaisikaan.

Jos nyt oikein arvaan, niin tämänkertainen remontti syntyi näin: hitsari hitsasi moottorin kiinnikkeiden ympäristöä niin, että kuskinpuoleinen kumi suli/lämpeni ja menetti ryhtinsä (2 ruuvia, se on vittu kahdella ruuvilla kiinni). Moottorimiehet iskivät sen jälkeen koneen hienosti mosaikkimaiseksi muuttuneen kumin päälle. Eikä siihen tietenkään auttanut, että kirjoitin erikseen lapulle, että vaihtakaa kumit mikäli tarpeellista. Täysin revennyt takakiinnike auttaa asiaa.

Sikäli onni, että en ajanut autolla paljoa. Kone on nyt kuskin puoleisen pakosarjan varassa niin, että se on jopa pois pituuslinjasta. Kone osoittaa vasemmalle metsään kun auto menee suoraan. On vain bonusta jos hitsari on hitsannut kiinnikkeet vinoon, silloin pääsen kunnolla sfääreihin. Olen hiljalleen miettinyt, miten pitkälle olen valmis menemään. Eilen jo vilahti ajatus: vanha kone sisään, Kasko voimaan ja voimalla puhelinpylvääseen.

No niin, nyt vain talliin mietiimään, miten nitkutat koneen irti, jos sitä ei voi nitkuttaa, koska se on kiilautunut poteroonsa 264 Nm väännöllä.

Lähetetty: 05 Kesä 2004, 20:53
Kirjoittaja Savo
Seiska5mma kirjoitti:Itse asiassa menin juuri sen kynnyksen yli, jossa teen mieluummin asiat itse vaikka en osaisikaan.
On ongelma löytää hyvä, kalliskaan, remonttipaikka. Olen siinä samaa mieltä kanssasi. Siitä huolimatta huollatan/korjautan Alfani muilla, joskus samaa vikaa useampaankin kertaan.

Toista autoani, sitä hevoskärryn tekniikalla varustettua, koetan hieman rassailla. Ongelma on vaan se, että aika kuluu hyvin töissäkin :cry: Laatikollinen osia on odottanut toista kuukautta asentajaansa.

Toivottavasti saat autosi ratapäiville nippuun. Meinasin jo luvata sinulle ajovuoron omalla autollani, jos et saa omaasi nippuun, mutta rupesin muistelemaan, että joku tällä palstalla uhkasi ajaa Ahvenistolla pitkässä luistossa. Täytyy katsoa haulla olitko se sinä. Vai tunnustatko?

Lähetetty: 06 Kesä 2004, 22:41
Kirjoittaja Seiska5mma
Tunnustan, luistoja on luvassa, mutta ei ehkä vielä Ahvenistolla. Kuulemma kaiteet ovat aika lähellä. Mutta enpä minä sinne ehdikään, irrottelin juuri pakosarjoja ja remontti sen kun laajenee. Vietän ratapäivät tallissa.

Nyt alkavat syytkin alaspäin painuneeseen ja liikkuneeseen koneeseen olla selvillä. Peltipakosarjojen lämpö. Valaistus iski puupäähäni samalla hetkellä kun irrottelin toista moottoritukea, joka sekin oli karrella pakosarjojen puolelta.

Eli vika ei ehkä ollutkaan hitsarissa eikä moottorin asentaneessa firmassa. Vika taisi olla meikäläisessä, en tajunnut, että isompikokoinen peltipakari voi olla paljon kuumempi kuin pataraudasta tehty.