Kootut teokset: oudot osat ymv. vääränmerkkisistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Kootut teokset: oudot osat ymv. vääränmerkkisistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tein uuden ketjun, koska en löytänyt yhtään soveltuvaa yleisen löpinän puolelta; löytyi kyllä yksi "mikä osa tämä on?"-ketju, mutta "Kaikkea Alfasta"-osiolta.

Tänään tuli työmaalla vastaan Renault Grand Scenic 1.6DCI '08/'09. Mitään muuta "jännää" tuossa koslassa ei ollut, kuin omituinen palikka pakoputkessa. Ei keksitty mekaanikkolauman kanssa mitään varmuutta osan olemassaolon syylle; joten olisiko joku täällä, kenellä olisi tietoa? Arvauksia on heitetty jo mm:
Jonkin sortin pakokaasun virtausanturi/säädin, paineen mittaus, DPF-korvikeviritys, exup (mm. prätkissä käytetty systeemi, ymmärtääkseni säätää pakoventtiilien aukioloa tehostaakseen alavääntöä - tämä on myös omaan mieleen järkevin vaihtoehto...
Ja nyt niitä valistuneita arvauksiakin saa heittää, koska Google ei kertonut :(

Pari kuvaa oudosta jöötistä (sori koko, ovat isoja. tiedetään.)

Kuva
Kuva

Pari kuvaa lisää löytyy. Rakenne näyttäisi olevan about: pakosarja, katti(katit?), lambdaa, sitten jousto-osa, jonka jälkeen suora putki, missä tuo palikka on. Ja putki jatkuu nk. yhtenä puuna takapöntön loppuun asti, eli ei mitään varsinaisia liitoskohtia ole - vain hitsisaumaa, joka näyttää tehdaslähtöiseltä.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kootut teokset: oudot osat ymv. vääränmerkkisistä

Viesti Kirjoittaja Isola »

dCI? Siis diesel? Eikö tuon ikäisissä jo järjestään ole DPF, ja pöntön jälkeen sen anturi?
Järkiautoilija

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Kootut teokset: oudot osat ymv. vääränmerkkisistä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Onhan noita läppiä pakoputkessa käytetty moneen tarkoitukseen automaailmassa. Moottorijarrun tehostamiseen, päästöjen pienentämiseen yms.
Siitä ei ole tietoa mikä funtio rellun tapauksessa on. Lienee päästöjen pienentäminen??
Pierburgilla löytyy esitettä aiheesta: http://www.kspg.com/fileadmin/media/Bro ... _flaps.pdf

Avatar
Oleino
Viestit: 1780
Liittynyt: 04 Touko 2006, 18:58
Car(s): 33 16v
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kootut teokset: oudot osat ymv. vääränmerkkisistä

Viesti Kirjoittaja Oleino »

Sieltähän se vastaus näköjään tuli Pierburgin esitteestä. Sivun 5 lopussa on kuva "of an electrically actuated exhaust flap for use in low-pressure gas recirculation" joka näyttää olevan tismalleen samanlainen kuin Aquatican kuvissa.

Jos nyt oikein ymmärsin, niin ilmeisesti läppää sulkemalla saadaan pakoputkeen enemmän vastapainetta jolloin suurempi määrä pakokaasuja kiertää EGR:n läpi takaisin imupuolelle. Päästöjen pienentämiseen suunniteltu aparaatti siis.
Tein itse - säästin

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kootut teokset: oudot osat ymv. vääränmerkkisistä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Noniin, hienoa! Itse yritin aikaisemmin jo kirjotella, ettei ole DPF:ään liittyvä laitos vaan joku muu, mutta tuohan se näyttää olevan. Hämäriä systeemeitä tekevät. Ja varmaan hinnaltaankin aika sopiva ;)

Vastaa Viestiin