Maataistelukoneet liikenteessä
Lähetetty: 22 Touko 2014, 16:53
Jyvät alkavat olla pikkuhiljaa maan povessa jemmassa. Koska itsekin keväisin hinaan teillä isoa kylvökonetta – vieläpä Lahden kaupungin läpi – ajattelin että voisi olla parempi avata vähän traktorikuskin sielunelämää molemminpuolisen yhteisymmärryksen edistämiseksi, ja nyt kun kokemukset ovat vielä tuoreessa muistissa.
Tuon tässä esiin muutamia seikkoja, joita toivoisin autoilijoiden ottavan huomioon. Eivät ole missään järjestyksessä.
1. Radiossa rekkakuski ihmetteli, mikä pakko sinne ruuhkaan on traktorilla tulla, kun voisi siirtoajot hoitaa öisin. Mielipidehän se on tuokin, mutta valitettavasti maa ei odota eikä anna anteeksi väärää ajankohtaa. Varsinkin vaikeimmilla maalajeilla, kuten savilla ja hiesuilla oikea muokkaus / kylvöajankohta voi olla yhdestä päivästä. Millä tahansa maalajilla oikea ajankohta voi sateen takia olla tunneista kiinni. Sade voi myöhästyttää kylvöä viikolla, se taas voi myöhästyttää puintia kahdella viikolla, joka voi merkitä tuntia lyhyempää puintipäivää, viileämpää ja kosteampaa ilmaa ja kasvaneita korjuu- ja kuivauskustannuksia.
2. ”Miksei se väistä?” Tilanteen mukaan pyrin väistämään kuorma-autoja tai busseja pysäkille tai levähdysalueelle tms, mutta se ei ole aina mahdollista. Henkilöautoille en useinkaan anna sen kummemmin tilaa.
a. jos henkilöauto ei pääse traktorista ohi, vika on useimmiten kuljettajassa
b. jos väistän bussipysäkille yhtä, joudun usein olemaan pysäkillä loputtomiin tai tulemaan taas jonkun toisen eteen.
c. Neljä metriä leveä ja yli kaksi metriä korkea kylvökone peittää takanäkyvyyttä niin, että pysäkiltä tai vastaavalta on vaarallista palata tielle, kun ei näe lähellä olevaa autoa.
d. vaikka ajoneuvoni on hidas, se ei tarkoita sitä, ettei minulla olisi kiire. Useimmilla henkilöautoilijoilla on vähemmän kiire perille kuin minulla; viikonloppuisin lähes kaikilla.
3. ”Ajaisi reunempana!” Aina ei ole mahdollista ajaa aivan tien oikeassa reunassa. Tiessä voi olla kuoppia, aurauskeppejä, kaiteita ja muita kavennuksia sekä pientareella kevyttä liikennettä. Useimmat traktorit ja työkoneet ovat jousittamattomia. Kuopat ja muut epätasaisuudet voivat rikkoa kalustoa ja saavat traktorin heittelehtimään ja poikkeamaan suunnassaan. On myös riski, että paripyörät tai hinattava kone ottavat kiinni kaiteeseen tai muuhun esteeseen. Ja kun kerran väistää reunaan, sieltä on hankala palata turvallisesti takaisin, kun autot ohittavat aivan lähituntumalta.
4. ”Nyt kyllä ohitan.” Kun ohitat traktorin, aloita ohitus kaukaa takaa. Jos ei heti tule ohituspaikkaa, älä aja niin lähelle, että jäät työkoneen taakse traktorikuskilta piiloon. Tämä on valitettavan yleistä. Kun näitä piiloutujia on ollut tarpeeksi, ei traktoristi enää tiedä, onko siellä joku takana vai ei.
5. Jätä ohittaessasi myös sivusuunnassa runsaasti tilaa. Maantievauhdissa traktoria ja painavaa perässä vedettävää konetta ei voi juurikaan ohjastaa kuin +/- 50 cm:n tarkkuudella. Urat ja töyssyt heiluttavat, perässä oleva työkone muljahtelee ja ohjaus on täysin tunnoton. Nuolemalla tehty ohitus on vaarallista ja ikävää.
6. Jos traktorin kuljettaja näyttää ohitusmerkkiä (lyhyt vilkautus oikealle) tai väistää vauhdissa levennykselle, käytä se paikka! Kuinka usein käykään niin, että tulee 100 metrin pituinen levennys, pitkä pysäkki, ryhmittymiskaista tai vastaava. Näytän lyhyen sarjan oikealle ja siirryn sinne itse, mutta takana tuleva auto ei aloita ohitusta ennen kuin vasta sitten, kun levennys loppuu. Älä tee tätä kiusaa enää koskaan, tai en enää koskaan väistä!! Siinä on paikka, miksi et lauo??!! Tässä on muuten aivan selvästi kolme koulukuntaa. Taksit, pakettiautot ja raskasliikenne käyttävät paikan lähes aina, ns. premium-autot käyttävät paikan toisinaan. Naiset ja nissanmicrat eivät koskaan. Ne jäävät ihmettelemään, mitä tapahtuu ja ovat rinnalla siinä vaiheessa, kun yritän palata takaisin ajoradalle. Naisia ja microja on 80 % liikenteestä.
7. Taajamassa älä ohita traktoria ja pysähdy saman tien sen eteen esim. risteyksen tai liikennevalojen takia. Traktoreissa on paljon huonommat jarrut kuin autossasi.
8. Jos ammatiksesi suunnittelet liikenneinfrastruktuuria, älä koko ajan kavenna teitä. Älä rakenna kavennuksia ja keskikorokkeita, joiden yli joutuu hiipimään ryömintänopeudella, kun ei välistä mahdu. Älä rakenna kaiteita ja meluvalleja ajoradan puolelle, vaan pientareen puolelle. On stressaavaa ajaa seinänvierustaa kapealla kadulla laitteella, joka kiemurtelee kymmeniä senttejä sivusuunnassa.
9. Jos ammatiksesi rakennat tai korjaat teitä, tasoita kuoppia ja töyssyjä äläkä tee niitä lisää (enkä tarkoita nyt hidastetöyssyjä). Jos tie pitää rikkoa esim. putkityön takia, laita se korjausasvaltti samaan tasoon ympäröivän tien pinnan kanssa. Tämä on varmasti uusia asia, mutta muualla maailmassa paikkapalat on tapana laittaa samaan tasoon muun tien kanssa. Sama pätee kaivonkansiin. Niiden ei tarvitse sijaita 10 cm. asvaltin ala- tai yläpuolella.
10. Jos itsellesi jäi jotain kysyttävää tai kommentoitavaa liittyen maatalouskoneisiin liikenteessä, niin koetan vastata. Yhteen voin vastata jo valmiiksi: miksi niin usein ei ole valoja ja vilkkuja?
- kas, kun ne on n valot on usein huonosti tehtyjä ja niitä käytetään märissä, likaisissa olosuhteissa ja altistetaan tärinälle ja ulkoisille iskuille, niin ne eivät pysy ehjinä.
Tuon tässä esiin muutamia seikkoja, joita toivoisin autoilijoiden ottavan huomioon. Eivät ole missään järjestyksessä.
1. Radiossa rekkakuski ihmetteli, mikä pakko sinne ruuhkaan on traktorilla tulla, kun voisi siirtoajot hoitaa öisin. Mielipidehän se on tuokin, mutta valitettavasti maa ei odota eikä anna anteeksi väärää ajankohtaa. Varsinkin vaikeimmilla maalajeilla, kuten savilla ja hiesuilla oikea muokkaus / kylvöajankohta voi olla yhdestä päivästä. Millä tahansa maalajilla oikea ajankohta voi sateen takia olla tunneista kiinni. Sade voi myöhästyttää kylvöä viikolla, se taas voi myöhästyttää puintia kahdella viikolla, joka voi merkitä tuntia lyhyempää puintipäivää, viileämpää ja kosteampaa ilmaa ja kasvaneita korjuu- ja kuivauskustannuksia.
2. ”Miksei se väistä?” Tilanteen mukaan pyrin väistämään kuorma-autoja tai busseja pysäkille tai levähdysalueelle tms, mutta se ei ole aina mahdollista. Henkilöautoille en useinkaan anna sen kummemmin tilaa.
a. jos henkilöauto ei pääse traktorista ohi, vika on useimmiten kuljettajassa
b. jos väistän bussipysäkille yhtä, joudun usein olemaan pysäkillä loputtomiin tai tulemaan taas jonkun toisen eteen.
c. Neljä metriä leveä ja yli kaksi metriä korkea kylvökone peittää takanäkyvyyttä niin, että pysäkiltä tai vastaavalta on vaarallista palata tielle, kun ei näe lähellä olevaa autoa.
d. vaikka ajoneuvoni on hidas, se ei tarkoita sitä, ettei minulla olisi kiire. Useimmilla henkilöautoilijoilla on vähemmän kiire perille kuin minulla; viikonloppuisin lähes kaikilla.
3. ”Ajaisi reunempana!” Aina ei ole mahdollista ajaa aivan tien oikeassa reunassa. Tiessä voi olla kuoppia, aurauskeppejä, kaiteita ja muita kavennuksia sekä pientareella kevyttä liikennettä. Useimmat traktorit ja työkoneet ovat jousittamattomia. Kuopat ja muut epätasaisuudet voivat rikkoa kalustoa ja saavat traktorin heittelehtimään ja poikkeamaan suunnassaan. On myös riski, että paripyörät tai hinattava kone ottavat kiinni kaiteeseen tai muuhun esteeseen. Ja kun kerran väistää reunaan, sieltä on hankala palata turvallisesti takaisin, kun autot ohittavat aivan lähituntumalta.
4. ”Nyt kyllä ohitan.” Kun ohitat traktorin, aloita ohitus kaukaa takaa. Jos ei heti tule ohituspaikkaa, älä aja niin lähelle, että jäät työkoneen taakse traktorikuskilta piiloon. Tämä on valitettavan yleistä. Kun näitä piiloutujia on ollut tarpeeksi, ei traktoristi enää tiedä, onko siellä joku takana vai ei.
5. Jätä ohittaessasi myös sivusuunnassa runsaasti tilaa. Maantievauhdissa traktoria ja painavaa perässä vedettävää konetta ei voi juurikaan ohjastaa kuin +/- 50 cm:n tarkkuudella. Urat ja töyssyt heiluttavat, perässä oleva työkone muljahtelee ja ohjaus on täysin tunnoton. Nuolemalla tehty ohitus on vaarallista ja ikävää.
6. Jos traktorin kuljettaja näyttää ohitusmerkkiä (lyhyt vilkautus oikealle) tai väistää vauhdissa levennykselle, käytä se paikka! Kuinka usein käykään niin, että tulee 100 metrin pituinen levennys, pitkä pysäkki, ryhmittymiskaista tai vastaava. Näytän lyhyen sarjan oikealle ja siirryn sinne itse, mutta takana tuleva auto ei aloita ohitusta ennen kuin vasta sitten, kun levennys loppuu. Älä tee tätä kiusaa enää koskaan, tai en enää koskaan väistä!! Siinä on paikka, miksi et lauo??!! Tässä on muuten aivan selvästi kolme koulukuntaa. Taksit, pakettiautot ja raskasliikenne käyttävät paikan lähes aina, ns. premium-autot käyttävät paikan toisinaan. Naiset ja nissanmicrat eivät koskaan. Ne jäävät ihmettelemään, mitä tapahtuu ja ovat rinnalla siinä vaiheessa, kun yritän palata takaisin ajoradalle. Naisia ja microja on 80 % liikenteestä.
7. Taajamassa älä ohita traktoria ja pysähdy saman tien sen eteen esim. risteyksen tai liikennevalojen takia. Traktoreissa on paljon huonommat jarrut kuin autossasi.
8. Jos ammatiksesi suunnittelet liikenneinfrastruktuuria, älä koko ajan kavenna teitä. Älä rakenna kavennuksia ja keskikorokkeita, joiden yli joutuu hiipimään ryömintänopeudella, kun ei välistä mahdu. Älä rakenna kaiteita ja meluvalleja ajoradan puolelle, vaan pientareen puolelle. On stressaavaa ajaa seinänvierustaa kapealla kadulla laitteella, joka kiemurtelee kymmeniä senttejä sivusuunnassa.
9. Jos ammatiksesi rakennat tai korjaat teitä, tasoita kuoppia ja töyssyjä äläkä tee niitä lisää (enkä tarkoita nyt hidastetöyssyjä). Jos tie pitää rikkoa esim. putkityön takia, laita se korjausasvaltti samaan tasoon ympäröivän tien pinnan kanssa. Tämä on varmasti uusia asia, mutta muualla maailmassa paikkapalat on tapana laittaa samaan tasoon muun tien kanssa. Sama pätee kaivonkansiin. Niiden ei tarvitse sijaita 10 cm. asvaltin ala- tai yläpuolella.
10. Jos itsellesi jäi jotain kysyttävää tai kommentoitavaa liittyen maatalouskoneisiin liikenteessä, niin koetan vastata. Yhteen voin vastata jo valmiiksi: miksi niin usein ei ole valoja ja vilkkuja?
- kas, kun ne on n valot on usein huonosti tehtyjä ja niitä käytetään märissä, likaisissa olosuhteissa ja altistetaan tärinälle ja ulkoisille iskuille, niin ne eivät pysy ehjinä.