Sivu 1/2

Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 09:38
Kirjoittaja dilledong
http://www.trafi.fi/palvelut/avoin_data

Ehtikö joku lataamaan ton aineiston? Jos joo niin voisko sen saada vaikka dropboxiin jakoon? Toi trafin oma linkki on disabloitu liian liikenteen takia...

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 10:32
Kirjoittaja dilledong
Nyt toimii taas mutta excel ei osaa avata noin suurta tiedostoa kun osittain.... Ja sekin osa on tosi sekavaa luettavaa.
Jollain hyviä vinkkejä asian ratkaisuun?

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 10:43
Kirjoittaja mutt
Jos SQL sujuu, niin Log Parserilla saa kaivettua sen, mikä ei osu 20794 virheellisen rivin kohdalle.
http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=24659
Itse kaivoin jo kaikki Lanciat exceliin. Tiesittekös, että oikean merkkisen viimeisen kyydin voi saada neljällä paikkakunnalla?

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 10:48
Kirjoittaja Janne
^
Meidän kylällä muun muassa onnistuu:)

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 11:10
Kirjoittaja Vode
Excel avaa maksimissaan 1048576 -rivisen tiedoston kokonaan => CSV splitter jolla jakaa sen vaikka 1000000 rivin osiin jolloin tuo muuttuu kolmeksi pienemmäksi csv-tiedostoksi.

http://download.cnet.com/CSV-Splitter/3 ... 10188.html

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 11:55
Kirjoittaja Polforea
Kauheen vaikeita tapoja teillä. Tämmöset parseroituu perustason *n?x -työkaluilla vähän siivommaksi helpolla.

Grep laskee (-c), että Alfoja on 5940 (se -i tarkoittaa case insensitive, eli hakusana voi olla isolla, pienellä tai sekaisin):
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c alfa\ romeo data.csv
5940
Alfoista listan saa ohjaamalla grepin erilliseen tiedostoon:
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i alfa\ romeo data.csv >Alfat.csv
...ja hups, näin Alfa-lista aukeaa hienosti LibreOfficella, Excelillä tai toivotulla tekstieditorilla.

Tai jos halutaan vaikka jättää Toyotat pois (ihan JiiTeen kiusaksi), lisätään -v:
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -v toyota data.csv >Autot_ilman_tojotaa.csv
Mainittakoon myös, että listalla on 79903 Avensista, 132847 Corollaa sekä 18186 Aurista. Jopa Celicoita on 1858 eli liki kolmannes siitä mitä Alfoja yhteensä. Jos halutaan tarkentaa tulosta uusintahaulla, voidaan tulos putkittaa (|) toiselle grepille. Jos halutaan antaa vaihtoehtoisia hakusanoja, egrep 'sana1|sana2' on taikasana. Muita Toyotia on 106607:
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i toyota data.csv |egrep -v -i -c 'Auris|avensis|corolla|celica'
106607
Jos halutaan paalata kaikki Nissanit, se onnistuu sed:llä:
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c Nissan data.csv
171628
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ sed -r -e 's/Nissan/Paali/g' data.csv >Nissanit_paaliin.csv
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c paali Nissanit_paaliin.csv
171621
Mutta oho, 7 Nissania jäi muuttamatta kuutioksi. Otetaanpa selvää, missä mättää, karsitaan riveiltä turhat datat pois cut:lla (katkaisu pilkulla, jätetään kentät 22-23):
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i nissan data.csv|grep -v Nissan | cut -d ',' -f 22-23
NISSAN-FRANKIA,TRADE 100 LZ02664C-685RD/340
NISSAN-FRANKIA,A 595 R -TRADE 100/283
NISSAN-FRANKIA,A 685 B/R
NISSAN-FRANKIA,TRADE 3.0-VC223733GE-A 595 MH
NISSAN-FRANKIA,TRADE 100 LZ02664C-685RD/340
NISSAN-FRANKIA,TRADE 100 LZO2664C-685RD/340
NISSAN-FRANKIA,TRADE 3.0-VC223733GE- A595 MH
Eli sed -loitsussa ei tullutkaan käytettyä -i:tä vastaavaa vipua, joten pelkästään Nissanit muuttuivat Paaliksi, NISSAN:t eivät. Korjataanpa:
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ sed -r -e 's/Nissan/Paali/i' data.csv >Nissanit_paaliin_2.csv
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c paali Nissanit_paaliin_2.csv
171628
Noin, paljon parempi :lol:.

Näitä pieniä ja käteviä työkaluja saa ihan ilmatteeksi kokoelman jopa Windowsille:
http://sourceforge.net/projects/unxutils/

...mutta varoituksen sana, nämä ovat tekstipohjaisia eli pitää kirjoittaa komentoja mustaan laatikkoon hiirellä huiskimisen sijasta. Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä, nämä ovat oikeasti käteviä kun vähän harjoittelee.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 19:36
Kirjoittaja Shuttle
Polforea kirjoitti:...mutta varoituksen sana, nämä ovat tekstipohjaisia eli pitää kirjoittaa komentoja mustaan laatikkoon hiirellä huiskimisen sijasta. Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä, nämä ovat oikeasti käteviä kun vähän harjoittelee.
Kiitos muuten mahtavasta linkistä. Ja äläs nyt pelottele iIhmisiä pois, ne kun heittää paniikkivaihteen päälle rantapallon nähdessään :lol:.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 09:40
Kirjoittaja alamajy
Ja jos ei tahdo noita tosi hyödyllisiä työkaluja ladata, niin onnistuu ihan windowsin/dossin omilla komennoillakin.
Esim. jos haluaa kaivaa esille vain Alfat niin vaikka näin:

type data.csv | find "lfa" > alfat.csv

Tuon jälkee alfat.csv sisältää merkkijonon lfa sisältävät rivit. Ja sitä voi sitten tuolla Findilla rajata vielä enemmän.

Tämä siis ajetaan dosboxissa (cmd.exe), oikeassa hakemistossa.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 14:20
Kirjoittaja Joonake
Oma aarre löydetty 8) Oli järjestysnumeroltaan 288388

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 12:12
Kirjoittaja Polforea
Audisteille kiroiltavaa :lol::

Koodi: Valitse kaikki

aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i audi data.csv |egrep -i -c 'guattro|qutro|quatro|gouardo'
45
Jos jäi jollekulle auki, niin väärinkirjoitettuja quattroja on ainakin tuo 45. Tämän termin kirjoitusasuille jaksetaan aina naureskella, miten vaikeata se on kirjoittaa oikein.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 18:18
Kirjoittaja VMTD
Luulin, että Toyotia olisi enemmän, mutta niitä on visiin myyty 400 tonnia.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 23 Kesä 2014, 17:42
Kirjoittaja Pasi
Omat biilit bongattu.... 159 ja 155 löyty, mut 33:sta ei (tosin se on "seisonnassa")

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 23 Kesä 2014, 17:43
Kirjoittaja Pasi
alamajy kirjoitti:Ja jos ei tahdo noita tosi hyödyllisiä työkaluja ladata, niin onnistuu ihan windowsin/dossin omilla komennoillakin.
Esim. jos haluaa kaivaa esille vain Alfat niin vaikka näin:

type data.csv | find "lfa" > alfat.csv

Tuon jälkee alfat.csv sisältää merkkijonon lfa sisältävät rivit. Ja sitä voi sitten tuolla Findilla rajata vielä enemmän.

Tämä siis ajetaan dosboxissa (cmd.exe), oikeassa hakemistossa.
Siellä ei ole yhtään "alfa" ... kaik on Alfa.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 00:04
Kirjoittaja Albertolli
Kolme 155 bussoa löytyi. Omani sattui olemaan juuri silloin sopivasti reilun viikon verran ajossa, joten pääsi mukaan dataan. Tornpella on toinen vanhoista 121Kw malleista, mutta kenenkäs se yksi uudempi 120Kw on?

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 00:32
Kirjoittaja alamajy
Pasi kirjoitti:
alamajy kirjoitti:Ja jos ei tahdo noita tosi hyödyllisiä työkaluja ladata, niin onnistuu ihan windowsin/dossin omilla komennoillakin.
Esim. jos haluaa kaivaa esille vain Alfat niin vaikka näin:

type data.csv | find "lfa" > alfat.csv

Tuon jälkee alfat.csv sisältää merkkijonon lfa sisältävät rivit. Ja sitä voi sitten tuolla Findilla rajata vielä enemmän.

Tämä siis ajetaan dosboxissa (cmd.exe), oikeassa hakemistossa.
Siellä ei ole yhtään "alfa" ... kaik on Alfa.
Niimpä. Siksi tuossa Findin jälkeen onkin lfa :-D

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 00:35
Kirjoittaja Albertolli
166 monikäyttöperä?
ALFA ROMEO 166 Viistoperä (AB) 4ov 3179cm3

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 06:08
Kirjoittaja Aquatica
Löytyykö 156:sta paljonkin 2OV:na? :D Taitaa olla aika usein (AA) 2ov -merkintänä, jos on...
Ihmettelin tätä, kun tuo omani on mukamas 2ovinen. Tarkistettu tieto \o/

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 12:29
Kirjoittaja Monza
Onkos tämä sama aineisto:

http://www.ajoneuvotiedot.fi/

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 12:53
Kirjoittaja Janne
Tuli sellanen i`m the only gay in this village -tyyppinen olo, kun hokas että tässä kaupungissa ei ole toista TBi:tä :-D

Vs: Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 13:33
Kirjoittaja Raimo Miettinen
Janne kirjoitti:Tuli sellanen i`m the only gay in this village -tyyppinen olo, kun hokas että tässä kaupungissa ei ole toista TBi:tä :-D
Little Britain - Daffyd Thomas first episode: http://youtu.be/KrlzaBNgz-M

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 13:37
Kirjoittaja Portti
Hieno homma, että Trafi on julkaissut nuo rekisterissä olevien henkilöautojen tiedot. Jaksaisikohan noista jonkinlaista analyysia vääntään jossain vaiheessa.

Datan laatu on kylläkin sellaista, että esim. nuo autojen merkki- ja mallitiedot on niin sekalaisesti merkitty rekisteriin, että hankaloittaa tarkempia analyyseja huomattavasti.

Rekisteristä näyttää löytyvän mm. 25 kpl yli 1.000 hevosvoiman tehoisina rekisteröityä autoa. Näistä ylivoimainen ykkönen on tämä:

- Mercedes-Benz E320 CDI Farmari (AC) 5ov 3222cm3 A, käyttöönotto v. 2001, ensirekisteröinti v. 2010, suurin nettoteho = 125.145 kW eli 170.197 HV. Kyllä lähtee! Onkohan omistaja huomannut katsoa rekisteriotteesta miten tehokas peli onkaan alla?

Löytyy yli 1.000 heppaisista yksi Alfakin:

- Alfa Romeo 4D ALFETTA 1.8-11642/2510, ensirek. 7.7.1980, suurin nettoteho 1.183 hv

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 13:40
Kirjoittaja Pasi
^ Siitä sit aloitat harmonisointiurakan datalle :)

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 14:06
Kirjoittaja Portti
Polforea kirjoitti:Audisteille kiroiltavaa :lol::

Koodi: Valitse kaikki

aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i audi data.csv |egrep -i -c 'guattro|qutro|quatro|gouardo'
45
Jos jäi jollekulle auki, niin väärinkirjoitettuja quattroja on ainakin tuo 45. Tämän termin kirjoitusasuille jaksetaan aina naureskella, miten vaikeata se on kirjoittaa oikein.
Datasta näyttää muuten löytyvän myös 229 kpl autoja, joiden merkiksi (=kenttä MERKKISELVÄKIELINEN) on laitettu Quattro.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 14:12
Kirjoittaja Polforea
Voisko ne olla Quattro GmbH:n tekeleitä (eli pääosin RS-Audeja), vai onko pelkkää sekoilua?

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 14:17
Kirjoittaja Tiige
Onhan noi alfojenkin mallit lätkitty ihan miten sattuu kun katsoo tuota sivua: http://www.ajoneuvotiedot.fi/malli.php? ... fa%20Romeo

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 24 Kesä 2014, 14:26
Kirjoittaja Portti
Karsin perusdatasta (2.609 tuhatta riviä) muutamia ajoneuvoryhmiä (mm. matkailuautot) pois, jolloin jäljelle jäi 2.568 tuhatta riviä. Näihin sisältyi tällä palstalla ehkä kiinnostavia automerkkejä seuraavasti:

- Alfa Romeo = 5.939 kpl
- De Tomaso + Detomaso = 6 kpl
- Ferrari = 184 kpl
- Fiat = 57.345 kpl
- Iso Rivolta = 1 kpl
- Isotta Fraschin = 1 kpl
- Lamborghini = 16 kpl
- Lancia = 451 kpl
- Maserati = 84 kpl

Sitten vertailupohjaksi:
Top 5:
1. Toyota = 333.498 kpl
2. Volkswagen + Volkswagen VW = 280.780 kpl
3. Volvo = 204.833 kpl
4. Ford = 193.001 kpl
5. Nissan = 168.707 kpl

Muuta mielenkiintoista:
- Aston Martin + Aston-Martin = 23 kpl
- Audi = 104.074 kpl
- Bentley = 71 kpl
- BMW = 89.760 kpl (= n. 15 krt enemmän kuin Alfoja)
- Caterham = 11 kpl
- Jaguar = 4.620 kpl
- KTM = 2 kpl (= pari X-Bowta, joista toinen rekisterissä Oulussa, toinen Ulkomaat)
- Maybach = 4 kpl
- Morgan = 17 kpl
- Porsche = 2.801 kpl
- Rolls-Royce = 107 kpl
- TVR = 11 kpl

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 25 Kesä 2014, 00:26
Kirjoittaja sataviisviis
^Rollseja ihmeen paljon ja lamboja taas vähän?

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 25 Kesä 2014, 13:53
Kirjoittaja unknown
Johtuu varmaan siitä että Rolls-Royce:n omistajaksi pääsee 5K€ panostuksella ja halvin Lamborghini tarvitsee 50K€ kokoisen hillopurkin.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 02 Heinä 2014, 22:02
Kirjoittaja Portti
Nyt tein pientä analyysinpoikasta tuon Trafin datan pohjalta. Lähinnä selvittelin henkilöautojen päästöjen, tehojen ja painojen kehitystä vuosien varrella.

Koko analyysi löytyy osoitteesta:
http://www.pertti.com/autot/ajoneuvorek ... yysi_2014/

Alla yhteenveto analyysista:

Miten paljon Suomessa rekisteröityjen henkilöautojen päästöt ovat laskeneet viime vuosina? Millä merkillä päästöt ovat pienentyneet eniten? Missä päin Suomea ajetaan kaikkein saastuttavimmilla autoilla? Missä uusimmilla? Missä päin liikkuvat tehokkaimmat autot? Kuinka paljon teillämme vielä liikkuu esim. 1950-luvulla käyttöönotettuja autoja? Mm. näihin kysymyksiin on nyt mahdollista saada vastauksia kun Trafi on avannut julkiseen käyttöön Suomessa 31.5.2014 tilanteessa liikennekäytössä olleiden ajoneuvojen rekisterin, jonka Trafi avasi julkiseen käyttöön kesäkuussa 2014.

Tehdyt analyysit perustuvat em. rekisterin tietoihin. Julkaistussa aineistossa oli n. 2,6 miljoona tietoriviä ja tehdyissä analyyseissa käytettiin 2.569 tuhannen tietorivin aineistoa, joka sisälsi lähinnä henkilöautojen tietoja.

Päästöjen kehitystä automerkeittäin analysoitiin siten, tarkasteltiin yleisimpien automerkkien keskimääräisiä vuosikohtaisia Co2-päästöjä viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Analyysin pohjana olleiden 28 automerkin päästöjen keskiarvo v. 2005 oli 180 g/km kun se oli vuonna 2014 keskimäärin 129 g/km eli keskimääräiset päästöt olivat pudonneet 50 g/km (28 %) kymmenen vuoden aikana.

Vuonna 2005 käyttöönotetuista autoista Fiat -merkkiset autot olivat selvästi vähäpäästöisimpiä (ka 147 g/km), seuraavana oli Skoda (162 g/km) ja Seat (166 g/km). Rekisteröintitilaston kymppikärjessä v. 2014 olleista merkeistä Volvo (210 g/km), BMW (202 g/km) ja Audi (201 g/km) tupruttelivat keskimäärin suurimpia määriä v. 2005.

Suurimman päästöjen pienennyksen kymmenen vuoden tarkastelujaksolla oli saavuttanut Lexus, jonka keskipäästöt olivat pudonneet peräti 134 g/km tarkastelujaksolla. Rekisteröintitilastojen kymppikärkeä tarkasteltaessa suurimmat pudottajat olivat Volvo (-74 g/km), BMW (-65 g/km) ja Audi (-64 g/km), joilla kaikilla lähtötilanne v. 2005 oli suhteellisen huono. Pienin pudottaja puolestaan oli v. 2005 tilastokärki Fiat, jonka keskipäästöt olivat pudonneet 21 g/km 147 g/km:ään.

Päästöjen määrillä v. 2014 mitattuna parhaat merkit olivat Lexus (105 g/km), Renault (113 g/km), Peugeot (115 g/km), Citroen (117 g/km) ja Seat (121 g/km).

Viimeisen kymmenen vuoden aikana käyttöönotettujen ajoneuvojen keskimääräinen teho hevosvoimina oli 131 hv. Selkeää kehitystrendiä keskitehon vaihtelussa ei ole havaittavissa. Autojen keskimääräiset päästöt ovat siis laskeneet merkittävästi, mutta keskimääräiset tehot ovat pysyneet suurin piirtein samoina v. 2006 alkaen.

Rekisteröintitilastojen kymmenen kärkeen sijoittuvista merkeistä tehokkain oli BMW (188 hv), jonka keskiteho oli esim. Audiin verrattuna 20 hv suurempi. Selvä peränpitäjä keskiteho-tilastossa oli Fiat 81 hv:n keskitehollaan, mikä oli 26 hv toiseksi viimeistä Suzukia pienempi.

Miten autojen keskitehot ovat sitten kehittyneet pidemmällä tähtäimellä? Kaikkien perusdataan sisältyneiden henkilöautojen keskiteho oli 124 hv. Henkilöautojen, jotka on otettu käyttöön 2010-luvulla, keskiteho oli 132 hv. Mielenkiintoinen havainto on se, että kun 1990-luvun autojen keskiteho oli 111 hv, niin edellisellä vuosikymmenellä käyttöönotettujen autojen osalta keskiteho hyppääkin 130 hevosvoimaan.

Henkilöautojen painot tuntuvat aina vaan nousevan kun niihin on tullut monenlaista turvatekniikka ja muuta modernia. Keskimääräinen liikenteessä oleva auto painaa 1.372 kg. Autojen painot ovat todellakin nousseet selkeästi viime vuosikymmeninä ja 2010-luvulla käyttöönotettujen autojen keskipaino on 1.450 kg kun 1990-luvun autoissa se oli lähes 200 kg alhaisempi. Viimeisen 20 vuoden aikana keskipainot ovat nousseet vuosittain v. 2007 saakka. V. 1995 keskipaino oli 1.261 kg kun se oli v. 2007 1.460 kg. Tämän jälkeen painot ovat pysyneet suuruusluokaltaan samalla tasolla jopa hieman laskien v. 2013-2014. Keskipaino v. 2014 oli 1.448 kg.

Tarkasteltaessa autojen keskimääräisiä Co2-päästöjä kunnittain pienimmät keskimääräiset päästöt olivat Vantaalla (162 g/km) ja Espoossa (163 g/km). Suurimmat päästöt olivat puolestaan Tohmajärvellä (180 g/km). Kuntakohtaiset erot keskimääräisissä päästöissä olivat suhteellisen pieniä sillä jos jätetään huomioimatta kaksi suuripäästöisintä kuntaa, niin keskipäästöjen erot olivat vain 13 g/km.

Suuritehoisimmat autot liikkuvat Kauniaisissa (142 hv) ja 200 Ulkomaat (139 hv). Sijoilla 3.-5. ovat Espoo (131 hv), Kaskinen (130 hv) ja Helsinki sekä Pirkkala (129 hv).

Uusimmat autot liikkuvat pääkaupunkiseudulla, sillä listakärjessä on Kauniainen 7,1 v. keski-iällään ja seuraavina Espoo (7,5 v.), Vantaa (8,2 v.), Kirkkonummi (8,3 v.) ja Helsinki (8,5 v.). Ikäloppujen päästä löytyvät 198 Ulkomaat ja 199 Tuntematon. Näiden jälkeen seuraa sijalla 307. Brandö (13,3 v.), 306. Tohmajärvi (13,1 v.) ja seuraavina Lieksa, Outokumpu ja Kivijärvi 12,9 vuoden ikäisillä autoilla.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 02 Heinä 2014, 22:18
Kirjoittaja Raimo Miettinen
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 149126/304

Journalistit ovat olleet vähän laiskempia. Kiitos Portille edellisestä.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 00:50
Kirjoittaja JackFry
Hienot laskutoimitukset Portilla, kiitos.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 08:38
Kirjoittaja Vode
Hatunnosto ja aploodit Portille hienosta työstä.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 10:10
Kirjoittaja Portti
Neljän viimeisen vuoden keskipainon kehitys vaikutti hieman epäloogiselta, mistä johtuen tutkin asiaa tarkemmin. Syyksi epäloogisuuteen paljastui se, että v. 2011-2013 perusdatasta löytyi 4 kpl sellaisia autoja, joiden omamassaksi oli merkitty 18-19 MILJOONAA kiloa. Tämä vääristi tuloksia. Päivitin tuonne muutama viesti ylempänä olevaan analyysien yhteenvetoon painoihin liittyvän kappaleen. Päivitetyssä versiossa tiedot on laskettu siten, että nuo neljä poikkeusyksilöä on jätetty analyysien ulkopuolelle. Päivitän samat tiedot nettisivuilleni illalla.

Näistä autoista kolme oli muuten Fiat Freemonteja ja yksi VW Sharan. Mikäli palstalla on Freemontien omistajia, niin kannattaa tsekata rekisteriotteesta, että mitä sinne omamassan kohdalle on merkitty.

Nettisivujeni analyysissa olevat linkit tarkempiin taulukoihin eivät jostain syystä taida tällä hetkellä toimia. Tutkin tätäkin asiaa tarkemmin illalla.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 10:38
Kirjoittaja Polforea
Onneksi noin uusissa autoissa verotus menee päästölukeman mukaan. Kun kokonaismassa ei voi olla omamassaa pienempi, olisi massan mukaan verotetussa 18 miljoonan kilon (18 gigagramman) autolla melko iloiset verot :D.

Kieltämättä huolestuttavaa, millä tasolla valtakunnan virallinen data aiheesta on. Herää vaan kysymys, että onko muutkin valtion rekisterit yhtä kirjavia laadultaan...

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 13:58
Kirjoittaja Portti
Polforea kirjoitti:...Kieltämättä huolestuttavaa, millä tasolla valtakunnan virallinen data aiheesta on. Herää vaan kysymys, että onko muutkin valtion rekisterit yhtä kirjavia laadultaan...
Ajoneuvorekisterin datan laatu on kyllä varsin vaihtelevaa. Enemmän ymmärrystä löytyy kyllä sille, jos tuolla on virheitä esim. 1950- tai 1970-luvulla kirjatuissa tiedoissa, mutta näyttää tuolla olevan melko sekalaista tietoa vielä 2010-luvulla järjestelmään kirjatussa datassa kuten nuo 18 miljoonan kilon omamassat osoittavat.

Siinä olisi jollekin IT-konsultille tai järjestelmätoimittajalle taas työtä. Ensimmäiseksi pitäisi saada syöttötietoihin liittyvä kontrolleja kuntoon, niin että tuonne ei voisi syöttää ihan mitä sattuu. Näin saataisiin ainakin jatkossa datan laatua parannettua. Sitten olisi vielä oma juttunsa siivota vanhaa, olemassaolevaa dataa.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 14:12
Kirjoittaja Portti
Tuossa muuten muutamia hassuja tiedonmuruja datasta:

- Espoossa liikkuu 100-ovinen v. 1998 käyttöönotettu hopeanvärinen Toyota Avensis. Espoolaisen perheenisän toiveauto?
- Korkein teillämme liikkuva ajoneuvo on 14,6 km korkea Volvo V70, joka otettu käyttöön v. 2006, väri violetti, kotikunta Loimaa. Voi olla haastavaa ajella tuollaisella siltojen ali.
- Suuritehoisista autoista olikin tässä ketjussa aiemmin puhetta. Rekisteristä löytyy yli 25 kpl yli 1.000 hevosvoiman tehoisina rekisteröityä autoa. Tehokkaimpana näistä v. 2001 käyttöönotettu E-sarjan diesel-mersu, suurin nettoteho = 170.197 HV.
- Entäpä sitten 5.300 vaihteinen MB CLK 230 vuodelta 1999. Onneksi on automaatti, niin ei tarvitse käsin hämmentää. Kenties paikallinen nähtävyys Seinäjoella, jossa kotikunta.

...eikä nämä kummallisuudet tähän loppuneet.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 20:25
Kirjoittaja J
Hienoa työtä Portilta. Tässä linkki toiseen lähteeseen.

http://ajoneuvotiedot.fi/#I

-J

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 22:15
Kirjoittaja unknown
Tohmajärvi! Minkä teitte!!

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 22:45
Kirjoittaja cyberias
Oman auton väriä väittävät siniseksi, vaikka vihreään maalipyttyyn se on tehtaalla kastettu... No toki sininen on se väri, jonka useimmat, itseni mukaanlukien, ensisilmäyksellä auton pinnassa näkevät. Mokomakin kameleontti...

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 00:21
Kirjoittaja Polforea
Hoblaa. Jos joku ei ole vielä huomannut, niin Trafi on julkaissut tämän vuoden version. Jos kiinnostaa, niin nyt on tarjolla myös vesikulkuneuvojen data.

http://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 00:51
Kirjoittaja Satakuusnelonen
Äkkiä vilkaistuna tuota ajoneuvotiedot.fi julkaisua näyttäisi esimerkiksi Alfa 166 2,4 on kymmenen kappaletta, joista jokaisen ensirekisteröintipäivä on muutaman vuoden vanhempi kuin käyttöönotto päivä. Eli kaikki itse maahantuotuja?

Edit. +9kpl , ja nekin tuontiautoja

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 01:02
Kirjoittaja Polforea
^Tuon palvelun data näyttäisi olevan vielä viime vuodelta. Kaivelin tuota tämänvuotista tiedostoa ja löysin 166 2.4:ia 18kpl, joissa kyllä toistuu tuo kaava eli kaikki näyttäisi olevan jälkituonteja. Ja kun katson viimevuotista listaa, löydän sieltä 21 kpl 166 2.4:ia, eli joku hakukriteeri ei nyt täsmää ajoneuvotiedot.fi:ssä.

Edit, voi toki olla että mullakin filtteröityy joku pois, mutta kaikki tulokset ovat 166:ia (paitsi yksi, joka on nimetty 116:seksi, silläkin kuitenkin on mm. 166:n mitat). Hakukriteerini olivat:
+"alfa romeo" (case insensitive, eli ei väliä isoilla kirjaimilla)
+166
+02,238 (diesel, tilavuus 238x kuutiosenttimetriä)
-V6 (case sensitive, eli vain isolla veellä)
-Romeo,159 (poistaa listalle pulahtaneita 159:jä)
-Romeo,4D 159 (sama)
-farmari (case insensitive, poistaa Primerat)
-wagon (poistaa jälleen 159:jä)

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 01:06
Kirjoittaja Macela
Sekottaa tuo kun nimetty

"Alfa Romeo 166"
"Alfa Romeo 4D SEDAN 166"

Eli CTRL+F 166 ja näkyy ainaki chromella oikealla keltasella palkissa mis kohtaa sivulla on 166:t, ja tuolla alhaalla toiset ~10 2,4:sta

Edit: tuolla siis http://www.ajoneuvotiedot.fi/alfa-romeo

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 01:08
Kirjoittaja Polforea
^Kohdassa "mallimerkintä" on 166:ia tälläisillä tunnisteilla (2014):
"4D SEDAN 166 2
116 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
166 4ov 2387cm3
166 2.4 JTD 4ov 2387cm3
166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3 A
4D SEDAN 166 2.4 -936AXD0119/270
4D SEDAN 166 2.4 AUTOMATIC 936AXD0119B/270
4D SEDAN 166 2.4 JTD/270
4D SEDAN 166 2.4 JTD936A2B0015/270
4D SEDAN 166 2.4-936AX001/270 Sedan (AA) 5ov 2387cm3 A
4D SEDAN 166 2.4JTD-936A2A0007/270
ALFA ROMEO 166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
Alfa Romeo 166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3 A

Eli joo, noissa tosiaan on mahdollisesti variaatioita häiritsemässä...

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 18 Kesä 2015, 07:46
Kirjoittaja Finest
Tuli mieleen noista virheistä:
GTV onkin 16 tappinen :crazyeyes:
Osaavatkohan ne laskea 16:6, 2,67 venttiliä per sylinteri...

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 20 Maalis 2018, 11:47
Kirjoittaja kterkkila
Löytyiskös jotain valmiiksi pureskeltua koostetta kaikista rekisteröidyistä Alfoista?

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 20 Maalis 2018, 19:30
Kirjoittaja Isola
Tuolta löytyy joskus suodattamani. Se on tietokannan versiosta 4.10, joka taitaa olla lokakuulta 2017 tms.
https://drive.google.com/file/d/1iR-OQQ ... sp=sharing

Tuo on tekaistu vain greppaamalla datasta "Alfa Romeo", joten sieltä puuttuvat mahdolliset muut kirjoitusasut.

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 20 Maalis 2018, 22:41
Kirjoittaja mutt
Suomen Surkein Kuski-sarjan mersu on poistettu liikenteestä. :mrgreen:

On kyllä sellaisia otteita kotikaupungin neitosilla, että taidan jatkossa liikkua täällä taksilla. Toivottavasti tuo ohjelma on käsikirjoitettu. :shock:

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 21 Maalis 2018, 06:14
Kirjoittaja Aquatica
^
Se leveällä otteella rattia runnova, kuka ei kuuntele ohjeita eikä tunnu tajuavan ajamisesta mitään?
Aivan järjettömiä suorituksia. Mä en kykene ymmärtämään, miten puolet noista on saanut ylipäänsä kortin. Näinköhän autokoulu asiallinen...? Tai inssi?

Re: Trafin avoin data

Lähetetty: 22 Maalis 2018, 07:30
Kirjoittaja kterkkila
Isola kirjoitti:Tuolta löytyy joskus suodattamani. Se on tietokannan versiosta 4.10, joka taitaa olla lokakuulta 2017 tms.
https://drive.google.com/file/d/1iR-OQQ ... sp=sharing

Tuo on tekaistu vain greppaamalla datasta "Alfa Romeo", joten sieltä puuttuvat mahdolliset muut kirjoitusasut.
Kiitos! Juuri mitä kaipasin.