Sivu 1/1

Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 01:52
Kirjoittaja Rk-alfagtv
Juttuahan aiheesta varmasti piisaa mutta pistin aiheen pystyyn. Rupesin miettimään että ovatko esimerkiksi warttikutoset 1.8 tai 2.0 koneella miten soveltuvia ns. yleisautoksi eli jokapäiväiseen ajoon halvoilla kilometreillä? Itse olen nyt getvosesta luopumassa kun täytyy tunnustaa tarpeen kasvaneen tilavammalle sekä taloudellisemmalle autolle, mutta alfismi on puraissut niin syvälle, että hetiperään tekisi mieli Alfaa :)

Tuo jakohihna aiheuttaa kyllä harmaita hiuksia jos vaihtoväli tosiaan on 60tkm/3 vuotta noissakin. Entäpäs sitten vanhemmat Alfat.

Tiedän että Alfa/järkivalinta ei sovi samaan lauseeseen (ja siksi juuri Alfalla niin hemmetisti tykkään ajellakin), mutta joskus sitä haluaisi saada kaiken :)

Senverran jo Alfojen sielunelämään päässyt kiinni tässä että tuntuisi oudolta ajaa muunlaisella autolla. Lähinnä kulutus pännii nykyisessä, kun tehot ovat yläkierroksilla niin tulee kengitettyä ihan vahingossakin koko ajan. :roll:

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 02:37
Kirjoittaja m.sa
No miksei sopisi? Jos diesel tai V6 ei käy niin mun mielestä on ihan sama onko 1.8 vai 2.0. Ei suurta tehoeroa, parilitraisessa on monimutkaisempi jakopää, mutta voihan sen tasapainoakseleiden hihnan jättää asentamatta. Jos tuo jakohihnan vaihto ahdistaa liikkeessä tehdä ja yhtään pysyy perustyökalut kädessä, niin kannattaa opetella vaihtamaan itse. Ei se nyt niin monimutkainen toimenpide ole, mutta ei se nyt kuitenkaan ehkä missään parkkipaikalla ole mielekästä. Kaikki 147, 156, 166 ovat hihnajakopäillä moottorista riippumatta. Vanhemmat 155, 164 neloskoneet ovat ketjulla, jos 8v. 16-tappiset ja V6 12/24v hihnalla. Jollen nyt ihan väärin muista.

Mun mielestä suurin este arkikäytölle alkaa olla ruoste, sillä jos se on saanut vallan niin alkaa olla työlästä pysäytettävää. Varaosat ovat halpoja ja niitä on hyvin saatavana. Kyllä 156:ssa on nykyään erittäin hyvä hintalaatusuhde kun vertaa sitä vielä ajettavuuteen ei samasta ikäluokasta löydy parempaa vaihtoehtoa.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 08:49
Kirjoittaja Pasi
156:sten kanssa tuli kurvailtua yhteensä 7 vuotta perusautona. Jos ei yhtä onnetonta tulpanvaihtoa oteta huomioon, niin ko. malli toimitti "perusauton" virkaa vallan mainiosti.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 08:53
Kirjoittaja VMTD
Alfan edullisuus loppuu hankintaan. Toki mallin valinnalla on suuri merkitys käyttökuluihin, vanhemmat ketjukoneiset ja dieselit luotettavimpia moottorin suhteen, mutta kuluuhan niissäkin alustan osat jollain aikavälillä. Yksinkertaisemman alustarakenteen johdosta myös remontit halvempia.

Mikäli sattuu 20 vuotta vanhan siistin auton löytämään ja suostuu sellaisella ajelemaan niin mikäettei. Minulle ensimmäisen Alfan myynyt totesi, ettei Alfa sovi sellaiselle, joka tarvitsee autoa jokapäivä.

Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 09:02
Kirjoittaja Smacket
Täällä ollut myös V6 oli käyttö/harraste autona pidempään. Erinomainen hinta/laatu/ajettavuus/suorituskyky/luottavuus - paketti, vaikka Esson miehet aivan muuta huutelevatkin. Toki mallisarjan vakiokulumat tulevat vastaan ( esim tukivarret, helmojen saumat yms. ) ovat huoltokohteena mutta pikku juttujahan noi ovat lopulta. Kuutoskoneesta jäi jopa hämmentävän luotettava kuva.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 09:10
Kirjoittaja Pasi
Tässä kun on tullut seurattua sukulaisten autoilu-uria wolkkareilla, hondilla, kiioilla, toitskuilla, märssuilla ja bimmereillä, niin ei niilläkään tuo autoilu mitään ruusuilla tanssimista ole ollut luotettavuuden suhteen.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 09:43
Kirjoittaja Aquatica
Kyllä itsellänikin ollut arkiautona 156 jo pitkään. Ensin 1.8tessuna ja silläkin tuli rullailtua sitä 2500km/kk... Vikoja tuli silloin tällöin ja oli myös, mutta sanotaan nyt niin ettei yksikään oma Alfa ole koskaan jättänyt tielle. Edes vaihteiston räjähtäessä... :roll:
Jakopää 1.6/1.8TS:ään maksanee sen 450-550euroa teetettynä ja takuulla, osineen. 2.0TS:ään tasapainoakselin hihnan kanssa ~50-150eur enemmän, paikasta riippuen. Lisäksi se ajoituksenmuunnin pitää varmasti joskus vaihtaa, jos ei ole jo hankittavasta yksilöstä vaihdettu ja se tuo hieman lisäkuluja. Tuo 650eur/3v jakopäässäkin on suhteellisesti aika vähän, tekeehän se peräti 18eur/kk laskettuna 3v ajalle, toki hieman enempi jos autolla ajetaan reilusti enempi kuin 20tkm vuodessa. Tuolla 18eurolla et montaa kilometriä edes aja, vaikkei tuo mikään bensasyöppö olekaan :D

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 09:48
Kirjoittaja Tuomas K
Kyllä kelpaa arkiajoon aivan kelvollisesti. 156:ssa (ei vartti, se on neljännes) ja vanhemmissa ruoste voi olla ongelma, mutta kyllähän nämä on käyttöautoiksi kuitenkin tehty. Huonolla tuurilla voi tulla kallista remonttia, mutta sille huonolle tuurille on harva auto oikeasti immuuni.

Mulla on käyttöautona 156 ja onpa käyttöauton virkaa toimittanut pari seiskavitostakin, aina on perille päästy eikä yllättäviä hajoamisia ole tapahtunut koskaan. 156:n ylläpitokulut on olleet paljon halvemmat kuin vaimokkeen saman ikäisen, joskin vähän enemmän ajetun Opelin.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 10:08
Kirjoittaja Pele
En näe mitään syytä miksi ei sopisi "ykkösautoksi", eli jokapäivä rassiksi.
Meillä 147 1,6 120hv ollut emännän käytössä vuodesta 2004. Silloin hankittaessa taisi kilometrejä olla 5000, ja nyt niitä on 280tkm.
Muutaman vuoden ajoi työmatkaa 120km/pvä+ muut pörinät päälle. Auto kesät ja talvet ulkona.
Ei kertaakaan jättänyt tielle autosta johtuneesta syystä (kerran ajettu hankeen/ojaan).
Talvisinkin lähtenyt aina käyntiin. Toki lohkolämmitintä käytetty jos ja kun siihen on ollut mahdollisuus.
Siksi sitä on noin pitkään tullut pidettyäkin, kun on pelannut todella luotettavasti.
Kulutuskin tuolla moottorilla on aika maltillinen, eikä remontteja ole koitunut kuin normi kulutusosien vuoksi (jarrut, iskarit, pakoputki,tukivarsia,koiranluita) Esim. kytkin on vielä alkuperäinen.
Jakohihnaa vaihdettu huolto ohjeiden mukaisesti. Ajoituksen muunnin muistaakseni kaksi kertaa.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 11:53
Kirjoittaja Satakuusnelonen
Mikä jottei. Oma 166 JTD on suorittanut perusauton virkaa 150tkm verran, ihan hyvä suoritus kun lähtötilanteessa autolla oli ajettu jo 270tkm.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 12:51
Kirjoittaja Caijo-Romeo
Aina on Alfoilla suoritettu kaikki ajot ja tullaan jatkossakin suorittamaan. Luotettavin peli ollut 155 ts 8v. Sanoisin et jos hakee halvinta käyttöAlfaa niin 155 8v,kunhan löytää suht hyvä peltisen. Alustasta meillä mennyt vain alatukivarren puslia,taka-akselin laakeritkin viä ehjiä (210tkm),kulutus 7l paikkeilla,ei kallista jakopää remppaa,Fiatin osat sopii moneen paikkaan=löytyy joka paikasta ja halvalla.Onhan se jo vanhahko mutta ajolleen edelleen varsin kelpo peli.166 Jtd vaikuttaisi myös olevan luotettava,mut näihin saa sit vaihtaa alustan osaa ihan eri tahtiin+sähköhimmeleitä paljon enemmän ku 155:ssa mikä saattaa tuoda ongelmia.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 13:57
Kirjoittaja wekkuli
Mulla on lähtökohtaisesti aina ollut sellainen autoiluasenne, että osta huonomaineinen vehje halvalla ja kun ostat halvalla jää rahaa korjauksiin. Ei tule pettymyksiä sillai ja ranskiksilla on tullut ajeltua edullisesti jo 14v. Ja ihan sama varmasti pätee Alfaan. Huonomaineisiin autoihin korjaukset on "hinnoiteltu" käytettynä, hyvämaineisiin välttämättä ei. Mutta silti kaikkiin tulee korjattavaa.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 14:21
Kirjoittaja TestarosaFinland
156 2.0L on sama kone kuin GTV:ssakin eli kulut, jotka aiheutuvat moottorista tulevat olemaan samalla tasolla. 1.8ssa ei ole tasapainoitushihnaa niin ainakin yksi hajoava osa vähemmän ja vähän halvempi jakopää remontti näissä. Itse ajoin useita vuosia kesät talvet vanhoilla ja paljon ajetuilla alfoilla ja olivat varsin luotettavia pelejä. Nykyään omat alfat ajossa vain kesäisin kun ovat pääseet senveran harvinaiseksi, ettei viitsi enää tuhota niitä talviajossa. Mutta kesäautona menevat pääasiallisesti alfat, nyt alla 164 V6, jolla painetaan päivittäin 250km ja hyvin pelittää 18 vuotias vanhus.
Eli summa summarum: Osta mahdollisimman hyvin pidetyn 156/166(mielummin viimeisin) ja tuskin silloin pety jos ei osu kohdalle aito pommi.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 14:50
Kirjoittaja winorloose
Tätä topicia kun lukee niin luulisi melkein että Alfa on vaihtoautomarkkinoiden kuumin nimi. Näinhän ei kuitenkaan ole. En tunne kovin hyvin Alfan historiaa eri mallien luotettavuuden osalta, koska alla on ensimmäinen Alfa ja sekin on vasta vajaan vuoden vanha. Tuskin tuo maine nyt kuitenkaan aivan puhtaasti "Esson baarissa" on syntynyt, vaan jotain pohjaa sille todennäköisesti on. Itselläni on pitkä kokemus Fiateista ja lukuisat mallit on käyty läpi alkaen 124/124 Special T ja päätyen Punto GP/Evo. Fiatista sanoisin, että yksi "mätä omena" oli ainakin aikoinaan Ritmo/Regata mallisto. En tiedä sitten mikä on Alfa-malliston "mätä omena"? Yhtä Alfa 33 16V:tä seurasin aikoinaan läheltä ja kauniisti sanottuna ainakaan sen laatu ei kyllä vakuuttanut. Tiedä sitten oliko kyseessä vaan maanantaikappale vai mikä?

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 15:07
Kirjoittaja Rasvis
Mitä nyt kukakin käyttöautolla tarkoittaa. Tarpeeksi karski karju käy maitokaupassa ympäri vuoden vaikka T-Fordilla mutta minä en kyllä suosittelisi 15-vuotiasta 156:sta esimerkiksi äidilleni.

Jos tarkoitus on päästä eteenpäin niin vähällä vaivalla ja rahalla kuin mahdollista eikä muista ominaisuuksista ole niin väliä niin maailmasta löytyy kyllä helpompiakin ajoneuvoja.

Jos taas tykkää ajamisesta, kiintolenkki pysyy kädessä ja aikaa ja virtaa piisaa niin käytetyssä Alfassa saa usein rahoilleen hyvän vastineen. Yksilön valintaan kannattaa kuitenkin panostaa, ja mitä vanhempia tarjokkaita sitä enemmän. Kahden tonnin auto kun usein (yleensä?) on sellainen jonka ylläpitoon ei laiteta euroakaan rahaa jos sen vaan jotenkin saa keploteltua leimasta läpi, ja sitten kun homma näyttää olevan leviämässä käsiin laitetaan rassi myyntiin. Tämä siis ihan merkistä riippumatta.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 15:20
Kirjoittaja Bolzanonmutka
No itellä 156 1.8 ts nyt 10 vuotta päivittäisessä ajossa eikä mitään kummallista ole ilmennyt. Huollot kunhan hoitaa ja ei ole nitinä allerginen niin hyvin menee. Huom samassa ajan jaksossa on kuitenkin toisena autona kulunut loppuun vectra, vitara ja diesel mazda. Alfa mennyt katsastuksista läpi aina heittämällä, nyt kuitenkin helmoissa alkaa olemaan pientä kukkaa.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 15:35
Kirjoittaja Jiitee
Alfailu on mukavampaa kun on se toinenkin auto, perusauto. Tällöin Alfa saa riittävästi rakkautta ja hellää huolenpitoa osakseen :wink: Eli ainoaksi autoksi en valitsisi Alfaa.

JT

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 15:41
Kirjoittaja Ciancarlo
Alfa on todellinen järkiauto, jossa yhdistyvät sekä käyttö- että harrasteauto. Näin ainakin minun ja tuon GT:n kohdalla.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 16:28
Kirjoittaja MarcusV
Ciancarlo kirjoitti:Alfa on todellinen järkiauto, jossa yhdistyvät sekä käyttö- että harrasteauto. Näin ainakin minun ja tuon GT:n kohdalla.
Tämä.

GT:llä joku 25 tonnia nyt ajettu vuodessa ja ei tuo ole autoa kummempi. Hihnan vaihdoin reippaasti ennen vaihtovälin täyttymistä kun en tykkää ylläreistä ja huoltokirjassa oli pelkkä kirjoitus tuosta toimenpiteestä. 500 euron hihnanvaihtohuolto kahden kolmen vuoden välein ei tunnu auton kokonaiskustannuksissa yhtään, 400+e mulla menee kuussa jo bensaan joten sitä nyt on ihan turha miettiä. Hihnat vaihtuu monissa muissakin autoissa. Eipä ole mitään isompaa porsinut paitsi nyt polttoainepumpun johto meni oikariin ja se aiheuttaa harmaita hiuksia, tosin jatkossa GT seisoo mulla muutenkin kesät tallissa.
Samaa Boschin sähköpalikkaa kun muissakin autoissa. Tietty jos ostat huonon yksilön niin tankkaat siihen öljyä saman verran kun bensaa mutta esim oma GT:ni ei syö juuri ollenkaan öljyä, joku puolisen litraa ehkä vaihtovälillä (10tkm) Enemmän ongelmia mulla oli aikoinaan niissä kuudessa bemarissa ja yhdessä audissa kun tuossa kulkineessa. Laatuvaikutelmakin on tosi hyvä, ei nitise tai natise.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 16:29
Kirjoittaja Shakal
Mulla 155 toimitti käyttöauton virkaa ennen projektikärpäsen iskemistä. On ollut autohistoriani luotettavin auto!

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 16:48
Kirjoittaja Pasi
Kyllä se 155:kin hyvin toimii.... meillä lähinnä vetoautona.

Ikänsä puolesta alkaa oleen kaikenlaista pikku kivaa...

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 17:05
Kirjoittaja Tuomas K
winorloose kirjoitti:Tätä topicia kun lukee niin luulisi melkein että Alfa on vaihtoautomarkkinoiden kuumin nimi.
Itse ainakin luen tätä topikkia niin, että jos on valmis elämään sen kanssa että Alfan huollontarve saattaa olla perustason kehonsiirtäjää suurempi niin kelpaavat hyvin myös ympärivuotiseen arkikäyttöön. Huollontarpeella en ainakaan itse tarkoita korjaustarvetta, vaan mm. lyhytikäistä jakopäätä, lyhytikäisiä alustan niveliä jne.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 20:03
Kirjoittaja Rk-alfagtv
Olen omistanut auton, jossa ei ollut koskaan mitään vikaa - VW polo 1.4 classic - mutta ei kyllä ajofiilistäkään juuri nimeksikään. Saattoi olla myös vain hyvä yksilö tämä auto, mutta muistelen lämmöllä sitä 100% luotettavuutta ja naurettavan alhaisia ajokustannuksia, mitkä ko. autossa oli. Kymppitonnin välein vaihdoin öljyt, jakohihnan kerran ajallaan ja siinäpä oli ne huollot siihen autoon. Ikinä ei matka katkennut ja maantiellä bensaa meni n.5,5l/100km :) Mitään jännää tämä auto ei tarjonnut, mutta oli aina pomminvarma lähtijä ja toimi ku junan vessa.

Ehkä tämä "perusrassi" tarkoittaa monelle eri asiaa, itselle se on nimenomaan sellainen ns. karvalakkimalli jolla pääsee paikasta A paikkaan B mahdollisimman halvalla, eikä matka katkea mieluusti koskaan.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 21:39
Kirjoittaja EmmiMaria
Kyllä mun Ahmo 156 on ihan käyttöön tarkoitettu, bensaa menee kaikki mitä tankkaat (kait jokaisessa autossa), autoja kuuluu ja pitää huoltaa, kuluvia osia on kaikissa merkeissä. Asenne ratkasee ja mä en ainakaan aio palata tylsien autojen rattiin enää ikinä.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 20 Kesä 2014, 22:06
Kirjoittaja MarcusV
Rk-alfagtv kirjoitti:Olen omistanut auton, jossa ei ollut koskaan mitään vikaa - VW polo 1.4 classic - mutta ei kyllä ajofiilistäkään juuri nimeksikään. Saattoi olla myös vain hyvä yksilö tämä auto, mutta muistelen lämmöllä sitä 100% luotettavuutta ja naurettavan alhaisia ajokustannuksia, mitkä ko. autossa oli. Kymppitonnin välein vaihdoin öljyt, jakohihnan kerran ajallaan ja siinäpä oli ne huollot siihen autoon. Ikinä ei matka katkennut ja maantiellä bensaa meni n.5,5l/100km :) Mitään jännää tämä auto ei tarjonnut, mutta oli aina pomminvarma lähtijä ja toimi ku junan vessa.

Ehkä tämä "perusrassi" tarkoittaa monelle eri asiaa, itselle se on nimenomaan sellainen ns. karvalakkimalli jolla pääsee paikasta A paikkaan B mahdollisimman halvalla, eikä matka katkea mieluusti koskaan.
Tasan kaks "Perusrassia" on ollu. Volvo S40 1.9 TDI ja V70 bensa, no ok myös 523 ja 528 bemut oli siitä enemmän peruspäästä.
Nuo ekat perusrassit oli oikein varmoja kulkineita eivätkä tarjonneet suuntaan tai toiseen mitään ylläreitä, joka tapauksessa tuntui etten ollut elossa silloin ollenkaan, menin ikäänkuin puolivaloilla eteenpäin kokoajan :-D Siihen loppu mun järkiautoilut, elämä on liian lyhyt tylsille autoille, ja jos kilahtaa niin sitten korjataan.. Eniten naurattaa esim eräs duunikaveri joka mussutti silloin alfan luotettavuudesta kun mulla vaihtu auto, ajellut aina volkkareilla ja alla oli Passat DSG, kuittasin DSG:n luotettavuudesta muutaman sanasen ja puolustus oli että "Ei näissä uusissa ole mitään vikaa" noh, nyt näin kaveria joku puolen vuoden tauon jälkeen ja just takuun loputtua oli DSG porsinut ja auto vaihtunut aurikseen, hyvä jos satkun ehti ajaa rikki. :silly:

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 21 Kesä 2014, 02:59
Kirjoittaja -TTY-
EmmiMaria kirjoitti:Kyllä mun Ahmo 156 on ihan käyttöön tarkoitettu, bensaa menee kaikki mitä tankkaat (kait jokaisessa autossa), autoja kuuluu ja pitää huoltaa, kuluvia osia on kaikissa merkeissä. Asenne ratkasee ja mä en ainakaan aio palata tylsien autojen rattiin enää ikinä.
+1 tälle. Kesät talvet 166:lla, kai Kvl-Hki välille kuluttaisi joku muu laite vähemmänki kuin pikkuBusso mut ajonautinnosta/-fiiliksestä olen sen erotuksen valmis maksamaan. Tällä (kuitenkin suhteellisen lyhyellä) kokemuksella 166 ei ole ollut yhtään sen murheellisempi ylläpitää kuin mikään aikaisempi omistamani auto. Jos laatikossa tms. tulee tiimat täyteen niin sitten tulee, samalla tavalla ne tulee siinä Avensiksessakin. Pitkällä juoksulla se on ihan sama onko "tiimat täynnä" 250 000km vai 270 000 kohdalla, näin yhtenä hihaesimerkkinä vaan. Tällä haettu sitä että jos joku kohta olisikin hieman lyhytikäisempi, kuin verrokkimerkissä, onko sillä käytännössä mitään merkitystä? Ja sitä että onko oikeasti, en lähde edes arvuuttelemaan, varsinkin kun tarkoituksena ei ole edelleenkään tallissa yhtään japanilaista käyttää. :wink:

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 21 Kesä 2014, 08:50
Kirjoittaja Jiitee
Rk-alfagtv kirjoitti:Olen omistanut auton, jossa ei ollut koskaan mitään vikaa - VW polo 1.4 classic - mutta ei kyllä ajofiilistäkään juuri nimeksikään. Saattoi olla myös vain hyvä yksilö tämä auto, mutta muistelen lämmöllä sitä 100% luotettavuutta ja naurettavan alhaisia ajokustannuksia, mitkä ko. autossa oli. Kymppitonnin välein vaihdoin öljyt, jakohihnan kerran ajallaan ja siinäpä oli ne huollot siihen autoon. Ikinä ei matka katkennut ja maantiellä bensaa meni n.5,5l/100km :) Mitään jännää tämä auto ei tarjonnut, mutta oli aina pomminvarma lähtijä ja toimi ku junan vessa.

Ehkä tämä "perusrassi" tarkoittaa monelle eri asiaa, itselle se on nimenomaan sellainen ns. karvalakkimalli jolla pääsee paikasta A paikkaan B mahdollisimman halvalla, eikä matka katkea mieluusti koskaan.
Mulla noin samanyyppinen määritelmä perusautolle lisättynä turvallisuudella. Vaimo tykkää noita perusrasseja käyttää, ja meillä olleista viidestä Toyotasta 25 vuoden aikana kaikki ovat menneet ihan perushuolloilla, korjauksiin nolla markkaa ja euroa. Nyt automaatti-Ceed -SW täyttää samoja vaativia saappaita. Tuttavapiirissä ja sukulaisissa on autoilijoits, jotka ovat kehittäneet ekoajosta ihan taiteen lajin. Heidän autoprofiilinsä on aika paljon eroava perusalfailijasta, jota koukuttaa autossa ulkonäkö ja ajettavuus sekä ne nahkapenkit :wink:

jt

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 21 Kesä 2014, 16:40
Kirjoittaja Pele
Omakohtaisesti perusrassien perusrassi oli Fiat Tipo 1,4.
Ei mitään ylimääräisiä sähköheebeleitä..ei keskuslukkoa, sähkölaseja,abseja, jne, jne...Palveli todellakin siirtymistä paikasta A paikkaan B.
Kone perus SOHC.Yksinkertainen ja halpa huoltaa, ja huoleton!
Tein aikoinaan sen pari vuotta vanhana kevyesti kolaroidusta siskolleni. Silloin mittarissa oli n.90tkm..Pari vuotta sitten siirtyi "suvusta pois" kierrettyään ennen yhdellä jos toisella. Mittarissa silloin oli muistaakseni 450tkm.Kone oli matkanvarrella senverran auki jotta kansiremppa tehtiin jossain kohtaa kun remmi petti. Öljynvaihtovälin 10tkm. sai yhä edelleen ajaa huoletta...
Auto lienee yhä edelleen ajossa. :silly:

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 21 Kesä 2014, 16:52
Kirjoittaja Jiitee
Jos nyt puhtaalta pöydältä hakisin Alfan eri malleista edullista perusrassia niin Alfoinakin Suomessa aliarvostetut 145-, 146- ja 155-mallit JTD:na olisivat listani kärjessä. Saksasta löytyy nytkin pienellä rahalla hyväkorisia autoja. Koska mallisarjasta puuttuu varsinainen SW niin luullakseni 145-mallin voisi rekisteröidä N1:ksi halvalla käyttövoimaverolla vielä.... :wink: Luotettavaa, halvalla huollettavaa 8-v riisselitekniikkaa, mutta silti autoissa kohtuulliset turvalaitteet ja monissa myös ilmastointi. Voisi ehkä syksyllä käydä hakemassa yhden jemmaan...

jt
Ps. En ole laihialainen...

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 02:23
Kirjoittaja Albertolli
Onkos 155:n pikkulohko aito JTD? Isompi konehan ei ole.

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 09:43
Kirjoittaja Naamapalmu
Suosittelisin hyväkorista ketjukoneista 75:sta koska ostin tessun projektiautoks mut käyttikseks jäi kun ei ensimmäisen vuoden kommelluksia ja kohelluksia lukuun ottamatta ole maksanut juurikaan mitään. Sähkövikaa on, (tyhjentää akun parissa viikossa seisoessa) ruostetta on kun ei ole hyväkorinen ja parin viime vuoden huollot on ollut öljyt, suodattimet, tulpat ja johdot. + Talvella tietty luisupulkka :-D

esim. http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/75/6386742

Re: Alfaa perusrassiksi?

Lähetetty: 22 Kesä 2014, 11:15
Kirjoittaja VMTD
Ei ole 155:ssa JTD:tä, joten halvat osat.