Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mua ei yhtään yllätäisi, jos joku täältä olisi moisia löytänyt, joten kysynpä: onko kenelläkään kokemusta lämpömittareista, jotka saisi liitettyä WLAN-verkkoon, että niistä näkisi lämpötilan vaikkapa webbiselaimella? Myös ilmankosteus olisi sinällään kiinnostava tieto, mutta lämpötila olisi the juttu.

Hyvänä kakkosvaihtoehtona verkkoon ylipäätään jotenkin (=piuhalla tai ilman) liittyvä kalikka, jolle kelpaa useampi ulkoanturi ja joka myös tarjoaa tiedot kätevästi saataville (webbisivu tms), mutta esim. 433MHz sääasemien (tai ainakin sen yhden, jota on kokeiltu) kantavuus on helposti rajoilla.

Edit: niin joo, toive on 2-3 pisteen mittauksella pysyä alle satasen hintaluokissa. Isolla rahallahan tietty saa vaikka mitä, mutta jos ihan järkevissä pysyisi...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Samaa olen itse hakenut ilman tulosta,

omassa olisi vielä vaatimuksena että yksi anturi näyttäisi +100 asteen lämpötilat, siihen se yleensä viimeistään tyssää :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Polforea kirjoitti:Mua ei yhtään yllätäisi, jos joku täältä olisi moisia löytänyt
Ai mitenniin? :mrgreen:

Jos pitää saada alle satasella niin taikasana lienee Arduino.

Unitronics Samba ei mene kamalasti yli budjetista ja hei, värillinen kosketusnäyttö! Nyt en vaan kerkiä tutkimaan saako siinä webbiserveriä pyörimään. Ainakin jonkinlaisen eetteriliitännän näköjään saa (optiona).
- Epäkelpokeräilijä -

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Oliko tarkoitus perustaa '"julkinen" sääasema webbiin vai ihan vaan päästä vilkuilemaan piharakennuksen, kesämökin tms olosuhteita?

Jos puhutaan piharakennuksesta, niin joissain sääasemissa ulkoanturit ovat 100 m kantamaspeksillä normaalin ollessa 30 m. Tosin nämä ovat "up to" eli vapaassa ulkoilmassa - seinät lyhentävät kantamaa enemmän/vähemmän (kerrostalon raudoitetut seinät & selektiivi-ikkunat = normi ulkoanturi ei tahdo onnistua lähettämään signaaliaan parvekkeen oven läpi....). Nämä siis toimii, jos ollaan samassa pihapiirissä. Minulla on pitkän kantaman lähetin parkkipaikalla seisovassa autossa ja se toimii 5. kerrokseen paremmin kuin em. parvekkeella oleva normilähetin.

Toiselta paikkakunnalta asti pääsee lämpötilaa vilkuilemaan esim. häristimellä, joka minulla on käytössä kesämökillä. 1 sisäänrakennettu + 1 piuhan päässä oleva anturi. Tiedot päivittyy taajaan, mutta se käy myös paristojen päälle - 4x AA kestää vain 2-3 kk. "Hauskana piirteenä" laite ryytyy kauan ennen kuin paristomittari antaa mitään varoitusta. Eikä tähän taida päästä kiinni kuin ipalikalla/android-härvelillä.
http://www.vattenfall.fi/fi/smart-temp- ... yokalu.htm
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Beowulf cluster of Raspberry PIs!!!!!!!)¤"(WEQ!"/#(¤)"(/"T

40€ per kpl + GPIO sensori muutamalla eurolla + joku halpa wlan mokkula muutamalla kympillä :D

Ja saat kytkettyä vaikka millasia antureita!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Isola »

Etsin vähän aikaa sitten hiukan tuon tyyppistä ratkaisua, mutta vähän laajemmalla toiminnallisuudella. Kun valmiina ei löytynyt tarpeeksi hyvää, niin väkästelin sitten itse. Webbiserveri toimii Raspberry Pillä ja siihen sitten voi liittää langattomasti periaatteessa rajattomasti antureita, jotka haistelevat erinäisiä suureita. Tällä hetkellä vain lämpötilaa +125 °C asti, mutta valmiuksia on muuhunkin. Anturin pitäisi pärjätä lähetysten välillä muutamalla mikroampeerilla, joskaan en ole vielä mitannut virrankulutusta. Tarkoitus on, että piha-anturille riittäisi pieni aurinkokenno ja akku ympäri vuoden, ja muualla mentäisiin pariston voimalla vähintään vuoden verran kerrallaan.

Tyypillisen harrasteprojektin tapaan homma on vähän vaiheessa. Lämpötilan lähetys ja loggaus toimii jo, samoin anturin asetusten muuttelu radioyhteyden kautta. Eihän tällaista kukaan terve itse tee, mutta minkäs teet kun ei valmista löydy. Itse kun tekee, niin saa juuri sellaisen kuin sattuu tulemaan. Tässä nyt oli ilmeisesti tarkoitus löytää valmis ratkaisu, mutta tulkoon mainittua kun aavistelen kysyjältä löytyvän valmiutta epäkonventionaalisiinkin ratkaisuihin.
Järkiautoilija

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Rasvis kirjoitti:Jos pitää saada alle satasella niin taikasana lienee Arduino.
Se ja Raspberry Pi ovat tosiaan käyneet jo mielessä. Tällä erää vaan houkuttaisi enemmän löytää valmis datantuottaja, jotta voisi keskittyä datan parserointiin. Mutta jos muu ei auta, niin... :D
Rasvis kirjoitti: Unitronics Samba ei mene kamalasti yli budjetista ja hei, värillinen kosketusnäyttö! Nyt en vaan kerkiä tutkimaan saako siinä webbiserveriä pyörimään. Ainakin jonkinlaisen eetteriliitännän näköjään saa (optiona).
Ei varmaan yllätä, että mä en arvosta värillistä kosketusnäyttöä :P. Varsinainen webbiserveri ei sinällään ole pakollinen - se on, että voin verkon yli huutaa sille jonkun riittävän selkeän loitsun (jonka siis ei tarvitse olla "GET /"), että saan vastaukseksi lukeman, jonka ympäriltä voin karsia turhat pois. Mutta ehkä tuokin on vaihtoehto.
insinörtti kirjoitti:Oliko tarkoitus perustaa '"julkinen" sääasema webbiin vai ihan vaan päästä vilkuilemaan piharakennuksen, kesämökin tms olosuhteita?
Nää ei mulla oikeastaan eroa kuin sen osalta, mistä sallin pääsyn lukemaan tuloksia. Mutta olet jäljillä - pointtina on saada kahden piharakennuksen sisälämmöt näkyville "yhteen paikkaan", jonka näkee melkeinpä mistä tahansa. Koska nuo muutenkin näkee alle 50 askeleella, niin ei tee mieli panostaa kovin ihmeellisiä summia rahaa, mikä lie ymmärrettävää.
insinörtti kirjoitti: Jos puhutaan piharakennuksesta, niin joissain sääasemissa ulkoanturit ovat 100 m kantamaspeksillä normaalin ollessa 30 m.
Joo, tosin ainakin löytämäni pro-tason sääasemat (=verkkoliitäntä ja pitkä kantavuus) tuppaavat myös maksamaan enemmän kuin olen valmis lyömään euroja pöytään. Halpisversiolla ilman verkkoliitäntää kauimmaksi menevä mittauspiste on tosiaan vähän siinä ja siinä. Ainakin yhdellä sääasemalla toimii tuoreilla pattereilla, mutta lopettaa toimintansa varauksen vähetessä. Toki nyt ideaan kuuluu törpätä seinästä oikeata sähköä pattereiden sijasta ja koska tukaria ei sisällä tarvi nähdä fyysisesti, voisi sen sijoittaa optimaalisesti eli voisi kyllä hyvinkin toimia. Mutta pitäisi löytää se laite.
insinörtti kirjoitti:Toiselta paikkakunnalta asti pääsee lämpötilaa vilkuilemaan esim. häristimellä, joka minulla on käytössä kesämökillä. 1 sisäänrakennettu + 1 piuhan päässä oleva anturi. Tiedot päivittyy taajaan, mutta se käy myös paristojen päälle - 4x AA kestää vain 2-3 kk. "Hauskana piirteenä" laite ryytyy kauan ennen kuin paristomittari antaa mitään varoitusta. Eikä tähän taida päästä kiinni kuin ipalikalla/android-härvelillä.
http://www.vattenfall.fi/fi/smart-temp- ... yokalu.htm
Itteasiassa päivällä mietin tuon toimintaa, olisi kuitenkin suhteellisen inhimillisen hintainenkin. Mutta äkkiseltään vaikuttaa siltä, että toimii vain pilvipalvelunsa kautta (mikä toki on normaalisti ihan jees, mutta tässä vähän turhaa ja riippuvainen pystyssä olevasta nettilinkistä, mikä tuntuu todella tyhmältä yhden tontin sisällä olevan setin kanssa).

Mä saan työasemani romppuaseman (kyllä, siinä on sellainen) auki vaikka Saksasta. Todennäköisesti saan myös lämpötiladatani saataville aika kätevästi :D.
Isola kirjoitti:Eihän tällaista kukaan terve itse tee, mutta minkäs teet kun ei valmista löydy.
Ei muuten olisi ensimmäinen kerta, kun päädyn tähän lopputulokseen. Mutta koetan (jälleen) eka tosiaan kuikuilla, löytyisikö valmista, jos pääsisi kerrankin ihan vaan käyttämään jotain sen sijaan että se pitää ensin veistää puusta :D. Pahasti näyttää siltä, että sekä hinnan että toiminnallisuuden kannalta se Raspberry Pi on melko sopuisa vaihtoehto. Mutta jos sellaisen satsin pykää, niin sillähän kätevästi myös ohjailee asioita, jajaja... :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Täällä kun on tätä kiinostunutta jengiä, niin ei muuta kun prokkis pystyyn....

Palvelinsofta tiedon prosessointiin, kustoomi liinux image rpi:lle tähän tarkoitukseen ja dokumentointi sensoreista yms.

Mut ei suomalaiset tällästä tee. Tehään vaan itselle sellasta ku sattuu tulemaan :P
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Pasi kirjoitti:Mut ei suomalaiset tällästä tee. Tehään vaan itselle sellasta ku sattuu tulemaan :P
Arvaa vaan, miks mun weppigalleriassa kuvien siirto kansiosta toiseen tapahtuu sql-loitsulla :lol:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Ramsester
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Jos koodaustaitoa ja/tai intoa löytyy niin halpa ja toimiva ratkaisu on jo edellä ehdotettu Arduino. Kiinastahan noita klooneja saa hyvinkin edullisesti eikä nuo aidot Suomessakaan maltaita maksa. Arduiinoille löytyy paljon erilaisia lisäkortteja ja antureita. Koteloitakin löytyy, joten siistinkin laitteen tekeminen onnistuu. Laitteen ohjelmointi onnistuu usb kaapelilla suoraan tietokoneelta. Linux ja Windows versioita Arduino IDEstä olen käyttänyt ja löytyyhän tuo omenakoneellekin.

Suomessa esim Robomaa myy osia. Kiinasta olen tilannut näitä MiniInTheBoxista. Verkkokauppakin myy näitä.

Tein yhden testisovelluksen Arduinon kanssa anturin lukuun ja verkkoon liittyen. Tosin minulla oli käytössä langallinen verkkoyhteys ja mittasin anturin jännitettä, mutta periaatehan noissa on sama. Arduino luki yhden tulon jännitettä ja tallensi arvon sekunnin välein tietokantaan. Arvoa pystyi sitten katsomaan nettisivulta. Arduinon koodia en onnistunut enää löytämään mistään, mutta serverin koodi on aika yksinkertainen. Tuostakin voi vielä yksinkertaistaa, jos lämpötiloja ei tarvi tallentaa.

Esimerkiksi täältä löytyy ohje vastaavaan, jos Lontoon murre taittuu. Arduinon oma kotisivu on myös hyvä paikka etsiä tietoa.

Minulla on suunnitelmissa muutama anturi pannuhuoneeseen sekä määräanturi öljysäiliöön. Näillä olisi kätevä seurata lämmityksen ja öljyn määrän tilannetta verkon kautta, jos ei jaksa (tai pääse :silly: ) pannuhuoneeseen. Toteutus tulee Arduino + LAN kortti pohjalta.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Itse mittailin aikoinaan lämmityskattilaa 1-wire anturein ja loggerina oli vanha läppäri jossa winukka digitempillä. Uppaili käppyrästä kuvaa nettiin.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Nyt on tosiaan työm alla raspille jotain hyötykäyttöä. Ja ajattelin valjastaa sen 1-wire ja pikkuisen muuhun käyttöön tuollaisella:
http://www.projects.privateeyepi.com/home
Tuolta saa langattomia antureita ja vastaanottimen niille raspiin.
Ja tällainen ei-koodaaja saa datan näkyviin nettiin palvelun puolesta.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Lämpömittareita (ja muita härvästimiä) verkkoon

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Yksi idea tuli mieleen:

1) otetaan käytetty Android-känny (minun tapauksessa vaimon vanha HTC, jossa lasi rikki), jossa on akun lämpötilan anturi.
2) otetaan kännyn akku irti
3) teipataan kännyn akku jesarilla laturiin (lämmittää talvipakkasella akkua)
4) vedetään akusta piuhat kännylle
5) sijoitetaan känny paikkaan jonka lämpötilaa halutaan seurata.
6) Tasker (tjms.) lähettää akun lämpötilatiedon Wifi:llä webbi-palvelimelle.

Toimisikohan tuo? Toki tarvitsee virtaa (lähes) koko ajan, mutta minulla tarve on paikoissa, joissa on käytössä 230v.
Koko akkuahan ei oikeastaan tarvitsisi, mutta voisihan se varmuudeksi olla mukana.
Ja jos kännyyn laittaa jonkun SIM-kortin, niin sehän voisi lähettää tiedot vaikka wifi-olisi nurin ja voisi näin vaikka valvoa wifiä.

Vastaa Viestiin