Autotallin huippuimurin mitoitus

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Täällä kun kaikkien alojen asiantuntijoita pyörii, niin heitämpä kysymyksen:

Talliin pitäisi joku huippuimuri viritellä, että saisi kostean ilman ulos. Ei vaan ole minkäänlaista mielikuvaa kuinka iso/tehokas huippari pitäisi laittaa. Pienellä budjetilla mennään, sen takia koitan itse jotain värkätä... Tietty voisi tilata valmiit suunnitelmat ym joltain inssitoimistolta, mut puuttuu sitä yhtä :(

tallin pohja 100m2, sisäkorkeus 3,5 m. Ei lämmitystä, lattiassa on kyllä lämmitysputket mutta kattila puuttuu. Tällä hetkellä tuloilma tulee tiivistämättömien ovien raoista, jotkut tuloilmaräppänät pitäisi kanssa laittaa. Mitenkä tuon poiston järjestäisi? putki katosta läpi ja putken päähän joku imuri? reikä seinään ja siihen puhallin? Vai ihan painovoimaisesti, reikä kattoon ja pitkä putki, tuloilma ovien alareunaan? Sitten joskus kun voitan lotossa ja saan lattialämmityksen valmiiksi niin joku LTO-kone varmaan pitää hankkia, mutta nyt pitäisi siis vaan saada edullinen, tarpeeksi tehokas tapa hoitaa kostea sisäilma ulos

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Lähtisin siitä että 0,5krt/h vaihtuisi ilma.
Itse tekisin painovoimaisen, oveen suorakaiteen muotoiset 100*500 HUSsit + HOSsit ja tallin takaosaan katonrajaan 2*200 (pyör) RKT venttiilit + US-AV200.

http://flaktwoods.fi/tuotteet/vs/paatel ... asaleikot/
http://flaktwoods.fi/tuotteet/vs/paatel ... enttiilit/

E: tosin itselläni ei ole mitään ilmanvaihtoa tallissa, auton pesun jälkeen jätän nosto-oven 5cm auki ja pistän ILPin puhaltamaan ylläpitolämmölle tunniksi. Talli ja auto on kuivat tässä ajassa.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

En ole asiantuntija, mutta itse hankin aikanaan reilusti mitoitetun lämmönvaihtimella varustetun ilmastointikoneen käytettynä. Hinta oli halpa ja tehoa piisaa.
Giulia Super -69

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Tallihan ei ole aivan pieni...

Suunnittelijoiden raamattu D2 antaa painovoimaisen ilmanvaihdon mitoitusohjeeksi 0,1 % lattiapinta-alasta koskien sekä poistoilmakanavien poikkipintaa että korvausilma-aukkojen kokoa. Tällä perusteella pitäisi turata 3×Ø200 tai 5×Ø160 mm korvausilmaventtiilit ja 200x500 mm poistokanava.

Juuei. Eihän tässä ole mitään järkeä, jos olet vielä aikeissa muuttaa systeemin joskus koneelliseksi. Konevoimaa käytettäessä ohjearvo on 0,9 l/s,m² eli 90 l/s. Ø125 kanava on vähän nafti, joten laita suosiolla Ø160 mm kanava vesikatolle + putken päähän ulospuhallushattu ja vielä kanavaan valmiiksi eristeet (kondenssieristys), niin saat myöhemmin hyödynnettyä tämän iv-koneen jäteilmakanavana.

Huippuimuria ei kannata alkaa katolle virittelemään, vaan tuuttaa röörin alapäähän halvin mahdollinen kanavapuhallin (esim CK160B). Vielä kun saat ystävällisen sähkärin virittämään tälle tyristorisäätimen, niin ei tarvi täydellä ilmavirralla koko ajan huudattaa.

Konevoimaa käytettäessä pärjäät myös hieman vähemmillä korvausilma-aukoilla.

Huom. ei tällä 90/l mitoituksella vielä ihmeemmin pako- tai hitsauskaasuja pihalle tuuleteta. Ilma vaihtuu 0,9 kertaa tunnissa ts. mikäli hallin ilma on täysin sekoittunutta, pitoisuuden puolittumiseen menee reilu tunti ja pitoisuuden tippumiseen 1/10 osaan menee vajaat 4 tuntia...
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Täällähän onkin mielenkiintoista tietoa. Kävin katsomassa tuon oman ilmastointikoneen speksit, se vaihtaa ilmaa 12500m3/h ja max tuuletus teho 25000m3/h. Tallin lattia pinta-ala on 85m2 ja korkeus 3,5m joilla tilavuudeksi tulee 297,5m3 eli näyttäisi olevan melko reilu tuohon tilaan. Ainoa huono puoli tuossa on suht kova melu, tosin laite käy melko harvoin ja lyhyen aikaa kerrallaan. Teho varmaan piisaisi vaikka puhaltimet pyörisi hiljempaa ja samalla melu vähenisi. Mutta tässä ei ole kierrosnopeuden säätöä niille..
Giulia Super -69

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ :shock:
25000 m³/h = melkein 7 m³/s. Tällaisella pyöritellään isoa toimistotaloa tai useamman tuhannen neliön pysäköintihallia. Joitain häikkää yksiköiden kanssa...?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Tuo 25000m3/h on tosiaan max tuuletus lämmönvaihdin ohitettuna. Yksiköt on oikein, laite on iso ja palvellut jossain tehdas salissa. Tavallaan liian iso, mutta oli edullinen ja keskus+termostaatit ja muut hilppeet tuli mukana.
Giulia Super -69

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

No semmonen pikkunen harrastustilahan se....

Mä arvasin että tietoa löytyy :-D Kiitoksia

Elikkäs 160 mm putkea katosta läpi, solumuovia vaimitäsenyton, telttapatjan tapaista kamaa ympärille ja puhallin alapäähän kiinni. Sähköt saadaan hoitumaan, kutsutaan sähkömies Sähikäinen paikalle. Pariovia on kaksi, laitanko joka oven alareunaan tuloräppänän d=160 vai minkä kokoisia pitäisi olla? Vai vain pari isompaa? Vai neliskanttisia, kuten UupunutRomeo ehdotti? Poisto varmaankin ovien vastapäiselle seinälle, siis kattoon.

Pikaisesti vilkaisin niin puhaltimia saa n. 110€, säädin 70€. Saa tarjota jos on jäänyt ylimääräiseksi, minimibudejtilla mennään tällä hetkellä mutta ilma pitäisi saada liikkumaan

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Gasolina kirjoitti:Tuo 25000m3/h on tosiaan max tuuletus lämmönvaihdin ohitettuna. Yksiköt on oikein, laite on iso ja palvellut jossain tehdas salissa. Tavallaan liian iso, mutta oli edullinen ja keskus+termostaatit ja muut hilppeet tuli mukana.

Eiköhän se ole 25000 dm3 ettei peräti 2500dm3.....tuommoinen25000m3/h=~7m3/sek kone on lähes linja-auton kokoinen fyysisesti. Ja puhaltimien ottotehot pyörii 3-6kw kieppeillä kpl.


:-D

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Olette kaverit oikeassa, sössin lukujen kanssa ja siellä on yhdet nollat liikaa eli max tuuletus on 2500m3/h. Mutta idea on se, etsimällä ja näkemällä vaivaa voi löytää hyvää ja toimivaa tekniikkaa edullisesti.
Giulia Super -69

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Gasolina kirjoitti:Olette kaverit oikeassa, sössin lukujen kanssa ja siellä on yhdet nollat liikaa eli max tuuletus on 2500m3/h. Mutta idea on se, etsimällä ja näkemällä vaivaa voi löytää hyvää ja toimivaa tekniikkaa edullisesti.
Meinasitko ettei me tiedetty insinörtin kanssa että ollaan oikeassa :lol:
Koitit pitää meitä jännityksessä, odottelin kuvaa kyllä bussin kokoisesta iv-koneesta :wink:

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Heh, juu :) Itselläni ei ole tuon alan osaamista, mutta hyvä, että jollain on.
Giulia Super -69

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Olenkin aina ihmetellyt miksi täällä välillä käy niin saakelillinen tuuli, mutta sehän onkin Gasolinan tuuletin :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Jonzan
Viestit: 624
Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Jonzan »

Ei nyt oo mikään myyntitopick, mutta jos joku tarvii oikeesti isoja huippareita edukkaasti, ni voi kysellä yksityisviestillä. Tulee purettua välillä isoista kerrostaloista ja liikekeskuksista LTO asennuksien yhteydessä noita vanhoja toimivia huippareita pois, ja niillä lähtee kyllä ilma liikkumaan jos haluu hallista vaikka pakokaasuja veks auton käytön ajaksi. Ovat yleensä kaksvaihemoottorilla, eli tarvii voimavirtaa toimiakseen. Yleensä ne lentää romikselle ku harvoin tollasilla niin isoilla tarvetta kellekkään on, mutta jos joku haluu jotain niistä rakentaa halliin/talliin, ni voin ottaa niitä talteen seuraavista projekteista. Itellä on yks tallissa pakokaasuimurina, ja riittää vähän liianki hyvin. Ovat myös tosi hiljasia verrattuna johonki kanavapuhaltimiin missä hirveesti kierroksia.

Malliltaan ovat tämänkaltaisia, joskin yleensä vähän isompia.
http://sisailmahuolto.com/wp-content/up ... 24x678.jpg

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Maunu kirjoitti:Olenkin aina ihmetellyt miksi täällä välillä käy niin saakelillinen tuuli, mutta sehän onkin Gasolinan tuuletin :-D
Juu,ja täällä luvialla ei enää tuule,kun veto niin suuri :)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Mulla on autotallissa EC-moottorihuippari jonka pyörintänopeutta saa säädettyä portaattomasti. Lämmityksen kyttäämiseen ja säätöön on valjastettu pöydällä lojunut huoneanturi josta lämpötilan lisäksi sattuu saamaan myös CO2- ja kosteustiedot. Nyt sitten tulikin mieleen ohjata ilmanvaihtoa sen mukaan onko ulkona kosteampaa kuin sisällä. Mökissä ei ole ulkokosteuslähetintä mutta se käy kyselemässä Ilmatieteenlaitoksen serveriltä saman pitäjän sääaseman oloarvot, ja siinä paketissa tulee myös suhteellinen kosteus mukana. Rensselit kosteuksien vertailuun on siis jo olemassa vähän niin kuin vahingossa.

Mites noita tallin ilmoja sitten kannattaisi vaihdella? Lasketaan absoluuttiset kosteudet sisä- ja ulkoilmasta ja vaihdetaan tallin ilma kerran kahdessa tunnissa jos sisäilma on kosteampaa, ja muulloin pelit seis? Kosteuskuormaahan siellä on käytännössä hyvin vähän, ellen sitten innostu pesemään tallissa autoa. CO2:tkaan tuskin koskaan nousevat niin ylös että niillä olisi mitään merkitystä. Sniiduilin kojusta LTO:n pois joten ilmanvaihdolla taitaa olla jo jotain merkitystä lämmityskustannuksiin vaikka lämmönlähteenä onkin maalämpö.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Omassa tallissa lattiälämmitys (Sähkö), takaseinässä katonrajassa on 110mm putki johon aattelin asentaa PAX.in tuulettimen (automaatilla). Lähitulevaisuudessa tullee Ilmalämpöpumppu joka hoitaa pääasiallisen lämmityksen.

Savukaasuille sitten kohdepoisto, jos innostun hitsailemaan tallissa.

Päivittäisessä käytössä niin kyllä kosteus on ongelmana, nostin lämpötilaa hiukan, nyt +14C, varmaan korjaantunee ilmanpoiston tehostamisella ja ILP:llä.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Minulla ei ole kosteuden mittausta vaan systeemi perustuu huonetermostaattiin ja tuloilmatermostaattiin. Lämmitys on polttoainekäyttöisellä lämpöpuhaltimella jolle oma huonetermostaatti. Käynnistyvä puhallin nostaa huoneen lämpötilaa jolloin IV-koneen huonetermostaatti käynnistää ilmanvaihdon. IV-kone pysähtyy tuloilman lämpötilan laskiessa liikaa. Ei ole ollut ongelmaa kosteuden kanssa ja ilmanvaihto riittää auton (ja tallin) kuivatukseen pesun jälkeen. Talli ei tosin ole käyttöauton säilytyspaikka.
Giulia Super -69

Vastaa Viestiin