Sivu 1/1
Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 12:45
Kirjoittaja vesamaan
Täällä kun kaikkien alojen asiantuntijoita pyörii, niin heitämpä kysymyksen:
Talliin pitäisi joku huippuimuri viritellä, että saisi kostean ilman ulos. Ei vaan ole minkäänlaista mielikuvaa kuinka iso/tehokas huippari pitäisi laittaa. Pienellä budjetilla mennään, sen takia koitan itse jotain värkätä... Tietty voisi tilata valmiit suunnitelmat ym joltain inssitoimistolta, mut puuttuu sitä yhtä
tallin pohja 100m2, sisäkorkeus 3,5 m. Ei lämmitystä, lattiassa on kyllä lämmitysputket mutta kattila puuttuu. Tällä hetkellä tuloilma tulee tiivistämättömien ovien raoista, jotkut tuloilmaräppänät pitäisi kanssa laittaa. Mitenkä tuon poiston järjestäisi? putki katosta läpi ja putken päähän joku imuri? reikä seinään ja siihen puhallin? Vai ihan painovoimaisesti, reikä kattoon ja pitkä putki, tuloilma ovien alareunaan? Sitten joskus kun voitan lotossa ja saan lattialämmityksen valmiiksi niin joku LTO-kone varmaan pitää hankkia, mutta nyt pitäisi siis vaan saada edullinen, tarpeeksi tehokas tapa hoitaa kostea sisäilma ulos
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 13:13
Kirjoittaja UupunutRomeo
Lähtisin siitä että 0,5krt/h vaihtuisi ilma.
Itse tekisin painovoimaisen, oveen suorakaiteen muotoiset 100*500 HUSsit + HOSsit ja tallin takaosaan katonrajaan 2*200 (pyör) RKT venttiilit + US-AV200.
http://flaktwoods.fi/tuotteet/vs/paatel ... asaleikot/
http://flaktwoods.fi/tuotteet/vs/paatel ... enttiilit/
E: tosin itselläni ei ole mitään ilmanvaihtoa tallissa, auton pesun jälkeen jätän nosto-oven 5cm auki ja pistän ILPin puhaltamaan ylläpitolämmölle tunniksi. Talli ja auto on kuivat tässä ajassa.
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 17:01
Kirjoittaja Gasolina
En ole asiantuntija, mutta itse hankin aikanaan reilusti mitoitetun lämmönvaihtimella varustetun ilmastointikoneen käytettynä. Hinta oli halpa ja tehoa piisaa.
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 18:18
Kirjoittaja insinörtti
Tallihan ei ole aivan pieni...
Suunnittelijoiden raamattu D2 antaa painovoimaisen ilmanvaihdon mitoitusohjeeksi 0,1 % lattiapinta-alasta koskien sekä poistoilmakanavien poikkipintaa että korvausilma-aukkojen kokoa. Tällä perusteella pitäisi turata 3ר200 tai 5ר160 mm korvausilmaventtiilit ja 200x500 mm poistokanava.
Juuei. Eihän tässä ole mitään järkeä, jos olet vielä aikeissa muuttaa systeemin joskus koneelliseksi. Konevoimaa käytettäessä ohjearvo on 0,9 l/s,m² eli 90 l/s. Ø125 kanava on vähän nafti, joten laita suosiolla Ø160 mm kanava vesikatolle + putken päähän ulospuhallushattu ja vielä kanavaan valmiiksi eristeet (kondenssieristys), niin saat myöhemmin hyödynnettyä tämän iv-koneen jäteilmakanavana.
Huippuimuria ei kannata alkaa katolle virittelemään, vaan tuuttaa röörin alapäähän halvin mahdollinen kanavapuhallin (esim CK160B). Vielä kun saat ystävällisen sähkärin virittämään tälle tyristorisäätimen, niin ei tarvi täydellä ilmavirralla koko ajan huudattaa.
Konevoimaa käytettäessä pärjäät myös hieman vähemmillä korvausilma-aukoilla.
Huom. ei tällä 90/l mitoituksella vielä ihmeemmin pako- tai hitsauskaasuja pihalle tuuleteta. Ilma vaihtuu 0,9 kertaa tunnissa ts. mikäli hallin ilma on täysin sekoittunutta, pitoisuuden puolittumiseen menee reilu tunti ja pitoisuuden tippumiseen 1/10 osaan menee vajaat 4 tuntia...
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 19:13
Kirjoittaja Gasolina
Täällähän onkin mielenkiintoista tietoa. Kävin katsomassa tuon oman ilmastointikoneen speksit, se vaihtaa ilmaa 12500m3/h ja max tuuletus teho 25000m3/h. Tallin lattia pinta-ala on 85m2 ja korkeus 3,5m joilla tilavuudeksi tulee 297,5m3 eli näyttäisi olevan melko reilu tuohon tilaan. Ainoa huono puoli tuossa on suht kova melu, tosin laite käy melko harvoin ja lyhyen aikaa kerrallaan. Teho varmaan piisaisi vaikka puhaltimet pyörisi hiljempaa ja samalla melu vähenisi. Mutta tässä ei ole kierrosnopeuden säätöä niille..
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 19:24
Kirjoittaja insinörtti
^
25000 m³/h = melkein 7 m³/s. Tällaisella pyöritellään isoa toimistotaloa tai useamman tuhannen neliön pysäköintihallia. Joitain häikkää yksiköiden kanssa...?
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 19:36
Kirjoittaja Gasolina
Tuo 25000m3/h on tosiaan max tuuletus lämmönvaihdin ohitettuna. Yksiköt on oikein, laite on iso ja palvellut jossain tehdas salissa. Tavallaan liian iso, mutta oli edullinen ja keskus+termostaatit ja muut hilppeet tuli mukana.
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 22:08
Kirjoittaja vesamaan
No semmonen pikkunen harrastustilahan se....
Mä arvasin että tietoa löytyy

Kiitoksia
Elikkäs 160 mm putkea katosta läpi, solumuovia vaimitäsenyton, telttapatjan tapaista kamaa ympärille ja puhallin alapäähän kiinni. Sähköt saadaan hoitumaan, kutsutaan sähkömies Sähikäinen paikalle. Pariovia on kaksi, laitanko joka oven alareunaan tuloräppänän d=160 vai minkä kokoisia pitäisi olla? Vai vain pari isompaa? Vai neliskanttisia, kuten UupunutRomeo ehdotti? Poisto varmaankin ovien vastapäiselle seinälle, siis kattoon.
Pikaisesti vilkaisin niin puhaltimia saa n. 110€, säädin 70€. Saa tarjota jos on jäänyt ylimääräiseksi, minimibudejtilla mennään tällä hetkellä mutta ilma pitäisi saada liikkumaan
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 04 Tammi 2015, 22:21
Kirjoittaja UupunutRomeo
Gasolina kirjoitti:Tuo 25000m3/h on tosiaan max tuuletus lämmönvaihdin ohitettuna. Yksiköt on oikein, laite on iso ja palvellut jossain tehdas salissa. Tavallaan liian iso, mutta oli edullinen ja keskus+termostaatit ja muut hilppeet tuli mukana.
Eiköhän se ole 25000 dm3 ettei peräti 2500dm3.....tuommoinen25000m3/h=~7m3/sek kone on lähes linja-auton kokoinen fyysisesti. Ja puhaltimien ottotehot pyörii 3-6kw kieppeillä kpl.

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 08:27
Kirjoittaja Gasolina
Olette kaverit oikeassa, sössin lukujen kanssa ja siellä on yhdet nollat liikaa eli max tuuletus on 2500m3/h. Mutta idea on se, etsimällä ja näkemällä vaivaa voi löytää hyvää ja toimivaa tekniikkaa edullisesti.
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 08:56
Kirjoittaja UupunutRomeo
Gasolina kirjoitti:Olette kaverit oikeassa, sössin lukujen kanssa ja siellä on yhdet nollat liikaa eli max tuuletus on 2500m3/h. Mutta idea on se, etsimällä ja näkemällä vaivaa voi löytää hyvää ja toimivaa tekniikkaa edullisesti.
Meinasitko ettei me tiedetty insinörtin kanssa että ollaan oikeassa
Koitit pitää meitä jännityksessä, odottelin kuvaa kyllä bussin kokoisesta iv-koneesta

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 10:02
Kirjoittaja Gasolina
Heh, juu

Itselläni ei ole tuon alan osaamista, mutta hyvä, että jollain on.
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 15:25
Kirjoittaja Maunu
Olenkin aina ihmetellyt miksi täällä välillä käy niin saakelillinen tuuli, mutta sehän onkin Gasolinan tuuletin

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 16:22
Kirjoittaja Jonzan
Ei nyt oo mikään myyntitopick, mutta jos joku tarvii oikeesti isoja huippareita edukkaasti, ni voi kysellä yksityisviestillä. Tulee purettua välillä isoista kerrostaloista ja liikekeskuksista LTO asennuksien yhteydessä noita vanhoja toimivia huippareita pois, ja niillä lähtee kyllä ilma liikkumaan jos haluu hallista vaikka pakokaasuja veks auton käytön ajaksi. Ovat yleensä kaksvaihemoottorilla, eli tarvii voimavirtaa toimiakseen. Yleensä ne lentää romikselle ku harvoin tollasilla niin isoilla tarvetta kellekkään on, mutta jos joku haluu jotain niistä rakentaa halliin/talliin, ni voin ottaa niitä talteen seuraavista projekteista. Itellä on yks tallissa pakokaasuimurina, ja riittää vähän liianki hyvin. Ovat myös tosi hiljasia verrattuna johonki kanavapuhaltimiin missä hirveesti kierroksia.
Malliltaan ovat tämänkaltaisia, joskin yleensä vähän isompia.
http://sisailmahuolto.com/wp-content/up ... 24x678.jpg
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 05 Tammi 2015, 21:13
Kirjoittaja alfa164
Maunu kirjoitti:Olenkin aina ihmetellyt miksi täällä välillä käy niin saakelillinen tuuli, mutta sehän onkin Gasolinan tuuletin

Juu,ja täällä luvialla ei enää tuule,kun veto niin suuri

Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 20 Tammi 2015, 08:31
Kirjoittaja Rasvis
Mulla on autotallissa EC-moottorihuippari jonka pyörintänopeutta saa säädettyä portaattomasti. Lämmityksen kyttäämiseen ja säätöön on valjastettu pöydällä lojunut huoneanturi josta lämpötilan lisäksi sattuu saamaan myös CO2- ja kosteustiedot. Nyt sitten tulikin mieleen ohjata ilmanvaihtoa sen mukaan onko ulkona kosteampaa kuin sisällä. Mökissä ei ole ulkokosteuslähetintä mutta se käy kyselemässä Ilmatieteenlaitoksen serveriltä saman pitäjän sääaseman oloarvot, ja siinä paketissa tulee myös suhteellinen kosteus mukana. Rensselit kosteuksien vertailuun on siis jo olemassa vähän niin kuin vahingossa.
Mites noita tallin ilmoja sitten kannattaisi vaihdella? Lasketaan absoluuttiset kosteudet sisä- ja ulkoilmasta ja vaihdetaan tallin ilma kerran kahdessa tunnissa jos sisäilma on kosteampaa, ja muulloin pelit seis? Kosteuskuormaahan siellä on käytännössä hyvin vähän, ellen sitten innostu pesemään tallissa autoa. CO2:tkaan tuskin koskaan nousevat niin ylös että niillä olisi mitään merkitystä. Sniiduilin kojusta LTO:n pois joten ilmanvaihdolla taitaa olla jo jotain merkitystä lämmityskustannuksiin vaikka lämmönlähteenä onkin maalämpö.
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 20 Tammi 2015, 12:31
Kirjoittaja Ricambi
Omassa tallissa lattiälämmitys (Sähkö), takaseinässä katonrajassa on 110mm putki johon aattelin asentaa PAX.in tuulettimen (automaatilla). Lähitulevaisuudessa tullee Ilmalämpöpumppu joka hoitaa pääasiallisen lämmityksen.
Savukaasuille sitten kohdepoisto, jos innostun hitsailemaan tallissa.
Päivittäisessä käytössä niin kyllä kosteus on ongelmana, nostin lämpötilaa hiukan, nyt +14C, varmaan korjaantunee ilmanpoiston tehostamisella ja ILP:llä.
Re: Autotallin huippuimurin mitoitus
Lähetetty: 21 Tammi 2015, 11:26
Kirjoittaja Gasolina
Minulla ei ole kosteuden mittausta vaan systeemi perustuu huonetermostaattiin ja tuloilmatermostaattiin. Lämmitys on polttoainekäyttöisellä lämpöpuhaltimella jolle oma huonetermostaatti. Käynnistyvä puhallin nostaa huoneen lämpötilaa jolloin IV-koneen huonetermostaatti käynnistää ilmanvaihdon. IV-kone pysähtyy tuloilman lämpötilan laskiessa liikaa. Ei ole ollut ongelmaa kosteuden kanssa ja ilmanvaihto riittää auton (ja tallin) kuivatukseen pesun jälkeen. Talli ei tosin ole käyttöauton säilytyspaikka.