laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Finest »

Laitan uuden topicin pystyyn, koska tähän teemaan keskittyvää en löytänyt.
Tarkoitus kerätä tietoa ja kokemuksia (+suuntaan antavia hintoja) erilaisista lisämittareista ja -antureista.

Avataan peli seuraavalla:
Gtv:hen etsinnässä lisämittari(t) näyttämään infoa ahdosta, seoksesta, pako- ja imulämmöstä.
Näistä 2 ensimmäistä kiinnostavimmat, muut mielenkiinnon mukaan.
Sisustaa tarkoitus pilata mahdollisimman vähän, eli mittaripatteristot eivät kiinnosta.
Muutenkin sijoittelu tullee tuottamaan pään vaivaa.
Sijoitteluun vinkkejä tai kuvia?

Kiinnostavimmalta tuoteperheeltä vaikuttaa PLX:n DM-6 Gen 4. Esim. http://www.futurez.fi/fi/shop/mittarit- ... eosmittari
AFR+mittari n.200€, lisäanturit n.100€/kpl, pelkkä mittari n.100€
+yhteen mittariin saatavilla useita antureita ja tietoja, jopa 32kpl.
+laajennettavissa silloin kun itse haluaa
+mittari 18mm paksu, voisi upottaa kojelautaan
+Bosch LSU 4.9
+mahdollisuus ohjata auton omaa lambdaa
-saattaa tulla kalliimmaksi, kuin valita erivalmistajien tuotteita
-antureille omat boxit piilotettavaksi
-ei tämäkään mikään nätti ole

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Suunnilleen samaa mittaripakettia olen q4 seen miettinyt. Ahtopainemittari tosin jo löytyy. Tuo olisi vaan kätevä, ei tarttisi sijoitella monia mittareita, kun yhdistäisi tuohon haluamansa.

Mahtuisiko toi gtv:ssä keskikonsoliin kellon tilalle, jos haluat mahdollisimman huomaamattomasti asentaa?
Yksi yleisitähän taitaa olla asentaa mitari(t) telineellä a-pilariin. Voiskohan saada jotenkin a-pilarin sisustan alta kiinni ja teline sitten sen ympäri, ilman että tarttee sisustaa rei-ittää.
Viimeksi muokannut Garmund, 24 Helmi 2015, 18:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Finest »

Löysinkin siitä juttua, kun hain mahdollista vanhempaa ketjua.

Kello on ainakin 156:ssa samassa piirilevyssä muiden pikkumittareiden kanssa.
Olettaisin Gtv:ssä olevan samoin. Veikkaan menevän vaikeaksi.

Tuo A-pilari asennus, varsinkin ylös, on ihan viimeinen vaihtoehto, jotenkin liian tuuninki.
Telineellä pilarin juureen kojelautaan voisi laittaa.
Tai keskikonsolin sivulle pelkääjän puolelle, sopivassa kulmassa kuskiin nähden.

Uudemmissa voisi saada yhden pyöreän tuulettimen tilalle keskikonsoliin.

EDIT:
http://www.jmtech.fi/kauppa/index.php?m ... t4scpnean0
Tämmöinen a-pilari tellinki löytyi..

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Oletko jo hommannut seosmittarin?

Töitä tiedossa kesäksi, joten raaskin siirtyä ihmettelystä ihan seosmittarin ostamiseen :)
Itse arvon tällä hetkellä kahden vekottimen välillä.

VEMS LAAJAKAISTA LAMBDA + EGT-MITTARI
http://www.race.fi/fi/product/12927a/vems-wbo
Tai tuo PLX DM-6 Gen4
http://www.futurez.fi/fi/shop/show_pr/5 ... eosmittari

Vem:sä suoraan pakolämpömittari myös, tosin eipä ole tuo PLX paljoa kalliimpi vastaavan modulin kanssa ja tuossa gen4 plx mittarissa uudempi lamda Bosh 4,9 vs vem 4,2.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Finest »

Enpä vielä ole.

Ideana hommata ensin luultavasti tuo PLX ahtopainemoduulilla.
Myöhemmin kun saan dp:n teetettyä, niin siitten seos- ja mahdollisesti lämpöpalikka.
Eli putkeen 3 läpeä kapea- sekä laajalambda ja lämpö. Avataan sitten tulpat tarpeen mukaan.
Kapea jää eculle jos en viitsi piggypack hommiin, tai saahan plx:lläkin jotenkin annettua eculle laajasta kapean signaalin ja säädettyäkin sitä.

Uudempaa bossia ei tarvitse kalibroida ja mittarin pitäisi näyttää sen kunto.
Hinnat on aika samoissa.

Torstaina toivottavasti pääsen Gt-motorsilla käymään, samalla voisi käydä Mamasanilla, josko niillä olisi hyllyssä PLX:ää.
Näkisi ihan livenä onko se liian räikeä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Finest kirjoitti:Ideana hommata ensin luultavasti tuo PLX ahtopainemoduulilla.
Myöhemmin kun saan dp:n teetettyä, niin siitten seos- ja mahdollisesti lämpöpalikka.
Eli putkeen 3 läpeä kapea- sekä laajalambda ja lämpö. Avataan sitten tulpat tarpeen mukaan.
Kuten totesit, moni laajakaistalambda osaa emuloida kapeakaistaa. Tuon käyttömahdollisuus kannattaa huomioida, toiselle ei välttämättä tarvi omaa reikää putkessa. Pakolämpöanturin sen sijaan haluat pakopesän painepuolelle eli pakosarjaan mieluummin kuin -putkeen. Siellä kun on se lämpö, joka moottorille on merkityksellistä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Finest kirjoitti:Enpä vielä ole.

Ideana hommata ensin luultavasti tuo PLX ahtopainemoduulilla.
Myöhemmin kun saan dp:n teetettyä, niin siitten seos- ja mahdollisesti lämpöpalikka.
Eli putkeen 3 läpeä kapea- sekä laajalambda ja lämpö. Avataan sitten tulpat tarpeen mukaan.
Kapea jää eculle jos en viitsi piggypack hommiin, tai saahan plx:lläkin jotenkin annettua eculle laajasta kapean signaalin ja säädettyäkin sitä.

Uudempaa bossia ei tarvitse kalibroida ja mittarin pitäisi näyttää sen kunto.
Hinnat on aika samoissa.

Torstaina toivottavasti pääsen Gt-motorsilla käymään, samalla voisi käydä Mamasanilla, josko niillä olisi hyllyssä PLX:ää.
Näkisi ihan livenä onko se liian räikeä.
Miulla on 3 kohtaa valmiina ton q4 putkistossa. Toi piggypack mahis taitaa löytyä nosta molemmista joo. Katsastuksessa voisi olla näppärä, jos sitä ei siinä huomaa, että olisi vähän muokattu lamda-arvo eculle, niin menisi varmemmin päästöistä läpi.

Lämpötila-anturia en taitaisi saada suoraan kiinni, kun sehän taitaa tulla pakosarjaan kohtuu lähelle moottoria, ainakin ennen ahdinta, että näyttäisi oikein.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Finest »

^&^^V6 vähän haittaa, siksi ajattelin heti turbon jälkeen. Parempi kuin ei mitään?

Jotkut ecu saattavat herjata emuloinnista.
Siksi yksi vaihtoehto voisi olla kilpailukykyisesti hinnoiteltu Ecumaster Det3.
En ole kovin syväluotaavasti tutkinut/pohtinut asiaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mites siinä muuten menee pakosarjat? Onko ahdin työnnetty kauas molemmista kansista vai tuleeko toiselta pakosarjalta yhde toiselle, jossa ahdin on lähellä kantta? Jos jälkimmäinen, laittaisin lyhyempään sarjaan, koska siellä on oletettavasti korkeampi paine ja lämpötila.

Voi se putkessakin ihan mielenkiintoinen olla, mutta kun ahtimeen jäävää lämpömäärää on vaikea arvioida, jää hyöty helposti vähäiseksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Eipä taida pakolämpötila-anturi kertoa oikein kunnolla enää ahtimen jälkeen lämpötiloja. Ahtimessahan pakokaasun virtausnopeus pienenee ja pakokaasu paisuu&paine tippuu, tällöin myös lämpötila.
Tai no oppiihan sitä suurinpiirtein muistamaan lukemat, mitä lämpötilamittari näyttää eri tilanteissa. Joten huomaahan siitä sitäkautta jos on jotain vialla ja lämpötila ei ole normaali.

Edit: + tietenkin pakokaasuista pakosarjassa ja ahtimessa ulos putkistosta menetetty lämpö. Pakolämpötilahan halutaan tietää sylintereissä, niissähän ne siitä johtuvat vauriotkin aiheutuvat.


Vähän ohi aiheen:
Sinänsä jos haluaisi optimoida seoksen mahdollisimmin tarkasti, olisi sylinterikohtainen lämpötilan mittaus paras. Pakoputkistossa olevat mittarithan kertovat vain keskimääräisen seoksen ja lämpötilan sylintereissä. Esim. Imusarjan muoto vaikuttaa sylintereille tulevan ilmavirtauksen muotoon ja tyyppiin, aiheuttaen paine-&määräeroja sylinterien saamassa ilmassa.
Ymmärtääkseni, sinänsä stokiometrinen seos(kaikki happi kuluu palaessa) palaa kuumimpana, mutta laihalla seoksella palotapahtuma on hitaampi ja koko "työkierron" keskilämpötila jää suuremmaksi.

Autotekniikkaa vähän heikosti tuntevanakaan, en usko, että matalaviritteinen moottori tarvitsisi pahemmin pakolampötila-anturia, niissä uskoisin oikealla seossuhteella palamistapahtuman lämpötilojen pysyvän kurissa. Reilummin ahdetuissa koneissa voi kai sitten palolämpötila karata pidemmässä rasituksessa(esim pitkä kiihdytys) oikeasta seossuhteesta huolimattaa liian ylös, jolloin joudutaan käyttämään normaalia rikkaampaa seosta.

Osasta voimalaitos(otto)moottoreita ei löydy ollenkaan lamdoja, niiden seoksia ohjataan sylinterikohtaisilla lämpötila- ja nakutusantureilla. Tosin ne pyörivätkin tasanopeudella. (sähköntuotanto)
Viimeksi muokannut Garmund, 31 Maalis 2015, 19:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Finest »

Polforea kirjoitti:Mites siinä muuten menee pakosarjat? Onko ahdin työnnetty kauas molemmista kansista vai tuleeko toiselta pakosarjalta yhde toiselle, jossa ahdin on lähellä kantta? Jos jälkimmäinen, laittaisin lyhyempään sarjaan, koska siellä on oletettavasti korkeampi paine ja lämpötila.

Voi se putkessakin ihan mielenkiintoinen olla, mutta kun ahtimeen jäävää lämpömäärää on vaikea arvioida, jää hyöty helposti vähäiseksi.
Sen bank2:n puolella lohkossa kiinni jalalla. Yhtyminen tapahtuu juuri ennen turboa / turbolla. Taaempi pakosarja kiertää öljypohjan alta.
Havainnollistava kuva eberistä, muita kuvia ei oikein löydy:
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1
Vähintään pipe14:sta verran pidempi matka takaa.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Pakolämpötila-anturille paras paikka olisi varmaan alkukäyrien yhtymäkohdan jälkeen, tai sitten jos sylinterien saamassa ilmamäärässä on eroja, niin laihimmalla käyvän sylinterin alkukäyrään.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jeh, mun järki tosiaan sanoo että etummaiseen pakosarjaan anturi kiinni. Takimmaisesta kun on pidempi matka turbolle, niin ehtii kaasut vähän jäähtyä ja pakopaine on siksi siellä alempi, ellei sitä ole kompensoitu reilusti ahtaammilla kanavilla.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Pienen googlailun jälkeen, sain käsityksen, että kollektorissa(käyrien yhtymäkohta, kai) olisi antureiden johjeistuksessa sopiva paikka anturille.



Ja tuohon edellisessä viestissäni pohtimaan palolampötilaan vaikuttaa tietenkin seoksen lisäksi paljon (eniten?) sytytyksen ajoitus.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kävin Mamasanilla hypistelemässä PLX:n mittaria.
Vaikutti kyllä hyvältä vaihtoehdolta, ainakin ilman virtaa. Tokyo by night (ja Milano by night) -mittarit ovat kuulemma jo last season.
Näkyviin ei saa kuin yhden anturin tiedon, mutta kaikille saa hälytyksen näkymään mittarissa.
On sopivan ohut kojelaudan upotusasennukseenkin. Moduulit on suunnilleen tupakka-askin kokoisia (sekä kiskoilla pinottavia) ja siten helposti piilotettavissa konsolin uumeniin.

Lämpöanturin taidan joka tapauksessa hetkeksi unohtaa, ellei sitten tule laiteltua lisämodifikaatiota, joka vaikuttaa hieman imu- ja enemmän pakolämpöihin

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Ai ne modulit on niin pieniä. Kuvista sain käsityksen, että olisivat lähempänä videokasettia kooltaan :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Viesti Kirjoittaja Finest »

Kuva PLX:n moduulista:
PLX moduuli.jpg
(84.44 KiB) Tiedosto ladattu 2382 kertaa
Mitat: 74,5mm x 53,5mm x 31,4mm

Vastaa Viestiin