Sivu 1/1

laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 11:55
Kirjoittaja Finest
Laitan uuden topicin pystyyn, koska tähän teemaan keskittyvää en löytänyt.
Tarkoitus kerätä tietoa ja kokemuksia (+suuntaan antavia hintoja) erilaisista lisämittareista ja -antureista.

Avataan peli seuraavalla:
Gtv:hen etsinnässä lisämittari(t) näyttämään infoa ahdosta, seoksesta, pako- ja imulämmöstä.
Näistä 2 ensimmäistä kiinnostavimmat, muut mielenkiinnon mukaan.
Sisustaa tarkoitus pilata mahdollisimman vähän, eli mittaripatteristot eivät kiinnosta.
Muutenkin sijoittelu tullee tuottamaan pään vaivaa.
Sijoitteluun vinkkejä tai kuvia?

Kiinnostavimmalta tuoteperheeltä vaikuttaa PLX:n DM-6 Gen 4. Esim. http://www.futurez.fi/fi/shop/mittarit- ... eosmittari
AFR+mittari n.200€, lisäanturit n.100€/kpl, pelkkä mittari n.100€
+yhteen mittariin saatavilla useita antureita ja tietoja, jopa 32kpl.
+laajennettavissa silloin kun itse haluaa
+mittari 18mm paksu, voisi upottaa kojelautaan
+Bosch LSU 4.9
+mahdollisuus ohjata auton omaa lambdaa
-saattaa tulla kalliimmaksi, kuin valita erivalmistajien tuotteita
-antureille omat boxit piilotettavaksi
-ei tämäkään mikään nätti ole

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 15:27
Kirjoittaja Garmund
Suunnilleen samaa mittaripakettia olen q4 seen miettinyt. Ahtopainemittari tosin jo löytyy. Tuo olisi vaan kätevä, ei tarttisi sijoitella monia mittareita, kun yhdistäisi tuohon haluamansa.

Mahtuisiko toi gtv:ssä keskikonsoliin kellon tilalle, jos haluat mahdollisimman huomaamattomasti asentaa?
Yksi yleisitähän taitaa olla asentaa mitari(t) telineellä a-pilariin. Voiskohan saada jotenkin a-pilarin sisustan alta kiinni ja teline sitten sen ympäri, ilman että tarttee sisustaa rei-ittää.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 24 Helmi 2015, 17:51
Kirjoittaja Finest
Löysinkin siitä juttua, kun hain mahdollista vanhempaa ketjua.

Kello on ainakin 156:ssa samassa piirilevyssä muiden pikkumittareiden kanssa.
Olettaisin Gtv:ssä olevan samoin. Veikkaan menevän vaikeaksi.

Tuo A-pilari asennus, varsinkin ylös, on ihan viimeinen vaihtoehto, jotenkin liian tuuninki.
Telineellä pilarin juureen kojelautaan voisi laittaa.
Tai keskikonsolin sivulle pelkääjän puolelle, sopivassa kulmassa kuskiin nähden.

Uudemmissa voisi saada yhden pyöreän tuulettimen tilalle keskikonsoliin.

EDIT:
http://www.jmtech.fi/kauppa/index.php?m ... t4scpnean0
Tämmöinen a-pilari tellinki löytyi..

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 14:53
Kirjoittaja Garmund
Oletko jo hommannut seosmittarin?

Töitä tiedossa kesäksi, joten raaskin siirtyä ihmettelystä ihan seosmittarin ostamiseen :)
Itse arvon tällä hetkellä kahden vekottimen välillä.

VEMS LAAJAKAISTA LAMBDA + EGT-MITTARI
http://www.race.fi/fi/product/12927a/vems-wbo
Tai tuo PLX DM-6 Gen4
http://www.futurez.fi/fi/shop/show_pr/5 ... eosmittari

Vem:sä suoraan pakolämpömittari myös, tosin eipä ole tuo PLX paljoa kalliimpi vastaavan modulin kanssa ja tuossa gen4 plx mittarissa uudempi lamda Bosh 4,9 vs vem 4,2.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 18:00
Kirjoittaja Finest
Enpä vielä ole.

Ideana hommata ensin luultavasti tuo PLX ahtopainemoduulilla.
Myöhemmin kun saan dp:n teetettyä, niin siitten seos- ja mahdollisesti lämpöpalikka.
Eli putkeen 3 läpeä kapea- sekä laajalambda ja lämpö. Avataan sitten tulpat tarpeen mukaan.
Kapea jää eculle jos en viitsi piggypack hommiin, tai saahan plx:lläkin jotenkin annettua eculle laajasta kapean signaalin ja säädettyäkin sitä.

Uudempaa bossia ei tarvitse kalibroida ja mittarin pitäisi näyttää sen kunto.
Hinnat on aika samoissa.

Torstaina toivottavasti pääsen Gt-motorsilla käymään, samalla voisi käydä Mamasanilla, josko niillä olisi hyllyssä PLX:ää.
Näkisi ihan livenä onko se liian räikeä.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 18:21
Kirjoittaja Polforea
Finest kirjoitti:Ideana hommata ensin luultavasti tuo PLX ahtopainemoduulilla.
Myöhemmin kun saan dp:n teetettyä, niin siitten seos- ja mahdollisesti lämpöpalikka.
Eli putkeen 3 läpeä kapea- sekä laajalambda ja lämpö. Avataan sitten tulpat tarpeen mukaan.
Kuten totesit, moni laajakaistalambda osaa emuloida kapeakaistaa. Tuon käyttömahdollisuus kannattaa huomioida, toiselle ei välttämättä tarvi omaa reikää putkessa. Pakolämpöanturin sen sijaan haluat pakopesän painepuolelle eli pakosarjaan mieluummin kuin -putkeen. Siellä kun on se lämpö, joka moottorille on merkityksellistä.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 18:22
Kirjoittaja Garmund
Finest kirjoitti:Enpä vielä ole.

Ideana hommata ensin luultavasti tuo PLX ahtopainemoduulilla.
Myöhemmin kun saan dp:n teetettyä, niin siitten seos- ja mahdollisesti lämpöpalikka.
Eli putkeen 3 läpeä kapea- sekä laajalambda ja lämpö. Avataan sitten tulpat tarpeen mukaan.
Kapea jää eculle jos en viitsi piggypack hommiin, tai saahan plx:lläkin jotenkin annettua eculle laajasta kapean signaalin ja säädettyäkin sitä.

Uudempaa bossia ei tarvitse kalibroida ja mittarin pitäisi näyttää sen kunto.
Hinnat on aika samoissa.

Torstaina toivottavasti pääsen Gt-motorsilla käymään, samalla voisi käydä Mamasanilla, josko niillä olisi hyllyssä PLX:ää.
Näkisi ihan livenä onko se liian räikeä.
Miulla on 3 kohtaa valmiina ton q4 putkistossa. Toi piggypack mahis taitaa löytyä nosta molemmista joo. Katsastuksessa voisi olla näppärä, jos sitä ei siinä huomaa, että olisi vähän muokattu lamda-arvo eculle, niin menisi varmemmin päästöistä läpi.

Lämpötila-anturia en taitaisi saada suoraan kiinni, kun sehän taitaa tulla pakosarjaan kohtuu lähelle moottoria, ainakin ennen ahdinta, että näyttäisi oikein.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 18:42
Kirjoittaja Finest
^&^^V6 vähän haittaa, siksi ajattelin heti turbon jälkeen. Parempi kuin ei mitään?

Jotkut ecu saattavat herjata emuloinnista.
Siksi yksi vaihtoehto voisi olla kilpailukykyisesti hinnoiteltu Ecumaster Det3.
En ole kovin syväluotaavasti tutkinut/pohtinut asiaa.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 18:53
Kirjoittaja Polforea
Mites siinä muuten menee pakosarjat? Onko ahdin työnnetty kauas molemmista kansista vai tuleeko toiselta pakosarjalta yhde toiselle, jossa ahdin on lähellä kantta? Jos jälkimmäinen, laittaisin lyhyempään sarjaan, koska siellä on oletettavasti korkeampi paine ja lämpötila.

Voi se putkessakin ihan mielenkiintoinen olla, mutta kun ahtimeen jäävää lämpömäärää on vaikea arvioida, jää hyöty helposti vähäiseksi.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 18:58
Kirjoittaja Garmund
Eipä taida pakolämpötila-anturi kertoa oikein kunnolla enää ahtimen jälkeen lämpötiloja. Ahtimessahan pakokaasun virtausnopeus pienenee ja pakokaasu paisuu&paine tippuu, tällöin myös lämpötila.
Tai no oppiihan sitä suurinpiirtein muistamaan lukemat, mitä lämpötilamittari näyttää eri tilanteissa. Joten huomaahan siitä sitäkautta jos on jotain vialla ja lämpötila ei ole normaali.

Edit: + tietenkin pakokaasuista pakosarjassa ja ahtimessa ulos putkistosta menetetty lämpö. Pakolämpötilahan halutaan tietää sylintereissä, niissähän ne siitä johtuvat vauriotkin aiheutuvat.


Vähän ohi aiheen:
Sinänsä jos haluaisi optimoida seoksen mahdollisimmin tarkasti, olisi sylinterikohtainen lämpötilan mittaus paras. Pakoputkistossa olevat mittarithan kertovat vain keskimääräisen seoksen ja lämpötilan sylintereissä. Esim. Imusarjan muoto vaikuttaa sylintereille tulevan ilmavirtauksen muotoon ja tyyppiin, aiheuttaen paine-&määräeroja sylinterien saamassa ilmassa.
Ymmärtääkseni, sinänsä stokiometrinen seos(kaikki happi kuluu palaessa) palaa kuumimpana, mutta laihalla seoksella palotapahtuma on hitaampi ja koko "työkierron" keskilämpötila jää suuremmaksi.

Autotekniikkaa vähän heikosti tuntevanakaan, en usko, että matalaviritteinen moottori tarvitsisi pahemmin pakolampötila-anturia, niissä uskoisin oikealla seossuhteella palamistapahtuman lämpötilojen pysyvän kurissa. Reilummin ahdetuissa koneissa voi kai sitten palolämpötila karata pidemmässä rasituksessa(esim pitkä kiihdytys) oikeasta seossuhteesta huolimattaa liian ylös, jolloin joudutaan käyttämään normaalia rikkaampaa seosta.

Osasta voimalaitos(otto)moottoreita ei löydy ollenkaan lamdoja, niiden seoksia ohjataan sylinterikohtaisilla lämpötila- ja nakutusantureilla. Tosin ne pyörivätkin tasanopeudella. (sähköntuotanto)

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 19:29
Kirjoittaja Finest
Polforea kirjoitti:Mites siinä muuten menee pakosarjat? Onko ahdin työnnetty kauas molemmista kansista vai tuleeko toiselta pakosarjalta yhde toiselle, jossa ahdin on lähellä kantta? Jos jälkimmäinen, laittaisin lyhyempään sarjaan, koska siellä on oletettavasti korkeampi paine ja lämpötila.

Voi se putkessakin ihan mielenkiintoinen olla, mutta kun ahtimeen jäävää lämpömäärää on vaikea arvioida, jää hyöty helposti vähäiseksi.
Sen bank2:n puolella lohkossa kiinni jalalla. Yhtyminen tapahtuu juuri ennen turboa / turbolla. Taaempi pakosarja kiertää öljypohjan alta.
Havainnollistava kuva eberistä, muita kuvia ei oikein löydy:
http://eper.fiatforum.com/eper/navi?COU ... INDOW_ID=1
Vähintään pipe14:sta verran pidempi matka takaa.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 19:37
Kirjoittaja Garmund
Pakolämpötila-anturille paras paikka olisi varmaan alkukäyrien yhtymäkohdan jälkeen, tai sitten jos sylinterien saamassa ilmamäärässä on eroja, niin laihimmalla käyvän sylinterin alkukäyrään.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 20:52
Kirjoittaja Polforea
Jeh, mun järki tosiaan sanoo että etummaiseen pakosarjaan anturi kiinni. Takimmaisesta kun on pidempi matka turbolle, niin ehtii kaasut vähän jäähtyä ja pakopaine on siksi siellä alempi, ellei sitä ole kompensoitu reilusti ahtaammilla kanavilla.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 31 Maalis 2015, 21:38
Kirjoittaja Garmund
Pienen googlailun jälkeen, sain käsityksen, että kollektorissa(käyrien yhtymäkohta, kai) olisi antureiden johjeistuksessa sopiva paikka anturille.



Ja tuohon edellisessä viestissäni pohtimaan palolampötilaan vaikuttaa tietenkin seoksen lisäksi paljon (eniten?) sytytyksen ajoitus.

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 18:44
Kirjoittaja Finest
Kävin Mamasanilla hypistelemässä PLX:n mittaria.
Vaikutti kyllä hyvältä vaihtoehdolta, ainakin ilman virtaa. Tokyo by night (ja Milano by night) -mittarit ovat kuulemma jo last season.
Näkyviin ei saa kuin yhden anturin tiedon, mutta kaikille saa hälytyksen näkymään mittarissa.
On sopivan ohut kojelaudan upotusasennukseenkin. Moduulit on suunnilleen tupakka-askin kokoisia (sekä kiskoilla pinottavia) ja siten helposti piilotettavissa konsolin uumeniin.

Lämpöanturin taidan joka tapauksessa hetkeksi unohtaa, ellei sitten tule laiteltua lisämodifikaatiota, joka vaikuttaa hieman imu- ja enemmän pakolämpöihin

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 02 Huhti 2015, 19:31
Kirjoittaja Garmund
Ai ne modulit on niin pieniä. Kuvista sain käsityksen, että olisivat lähempänä videokasettia kooltaan :)

Re: laajakaistalambdat ja muut lisämittarit

Lähetetty: 23 Touko 2015, 13:12
Kirjoittaja Finest
Kuva PLX:n moduulista:
PLX moduuli.jpg
(84.44 KiB) Tiedosto ladattu 2382 kertaa
Mitat: 74,5mm x 53,5mm x 31,4mm