Sivu 1/1
Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutoksist
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 19:43
Kirjoittaja Polforea
...a, otsikkokenttä näköjään loppui kesken

.
Tuolta:
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... 0.69276868 löytyy paitsi Trafin lausuntopyyntö, myös tämänhetkinen luonnos uudesta määräyksestä, joka näyttää monelta kohtaa positiiviselta(!) autoharrastajan kannalta. Tähän asti nettikeskusteluissa kertyneistä huomioista yhteenvetoa tämänhetkisestä luonnoksesta:
-Koskee kokonaisuudessaan myös kuorma- sekä linja-autoja ja perävaunuja
-Mallisarjan lisäksi vertailuautoja/-moottoreita pohtiessa otetaan huomioon myös sukupolvi
-Ehdoton 7kg/kW raja teho-/painosuhteelle väljistyy - jos auton alkuperäinen teho-/painosuhde on alle 10kg/kW, saa se laskea 30%, kuitenkin korkeintaan (vähintään?) 5kg/kW asti.
-Moottorin kokoraja poistuu(!), tilalle tulee vääntöraja (vertailumoottori +20%)
-Moottorin painoraja poistuu.
-Euro 3:sta vanhempien autojen pussitestivaatimus moottoria muuttaessa/vaihtaessa poistuu.
-Moottorin vaihdossa muutettujen ja/tai rakennettujen kiinnikkeiden lujuudesta on esitettävä selvitys (ennen tämä oli kait vain "tarvittaessa", jatkossa siis aina).
-Rengaspainevahdin muuttaminen poiskytkentä sallitaan.
-Varkauseston muuttaminen toimivaksi muulla kuin auton alkuperäisellä avaimella sallitaan.
-Auton päästöluokan tiukennus asentamalla jälkiasenteinen, tyyppihyväksytty puhdistusjärjestelmä sallitaan.
-Etanolisointi sallitaan tietyillä ehdoilla Euro3 -luokkaan asti.
-Renkaan ulkohalkaisijan suurennusrajalle (51mm) tulee rinnalle vaihtoehdot 10% sekä maastoajoneuvoille 77mm.
-Kesärenkaiden liian alhaisen nopeusluokan varoitustarran vaatimus poistuu

-Akselistomuutoksista, joista aiemmin on pitänyt tehdä selvitys "tarvittaessa", pitää jatkossa tehdä selvitys aina.
-Ohjauslaitteiden muutoksissa omavalmisteisista kiinnikkeistä sekä hitsauslisäaineista ja -työstä sama selvityksen muutos tarvittaessa -> aina.
-Jarrujen omavalmisteisten soviteosien lujuudesta myös selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Korimuutosten lujuudesta selvitys aina, ei vain tarvittaessa.
-Tuulilasin valonläpäisykyvyn minimi laskee 75 -> 70% (kalvottaminen jne edelleen kielletty)
-Lisävalaisinten vaatimustenmukaisuuden päivämäärä muuttuu asennusajankohdasta ajoneuvon käyttöönottoajankohtaan.
-Jo aloitetut muutokset saa suorittaa vanhan määräyksen mukaisina päätökseen vuoden 2017 loppuun mennessä.
Tietyt seikat "kovenevat", mutta moni pykälä myös helpottaa harrastamista keventäessään hivenen byrokratiaa, tarkentaessaan määräystä ja etenkin vähentäessään kalliiden ja epävarmojen poikkeuslupien ja päästötestien tarvetta.
156 GTA Turbo, anyone?

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 19:53
Kirjoittaja alfa 156 v6
Polforea kirjoitti:
156 GTA Turbo
156 GTA 3.8 Turbo SW 4x4

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 20:26
Kirjoittaja gtvaj
ja mä taidan tietää kuka sen gta:n tekee....
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 20:31
Kirjoittaja Polforea
Joo, kyllä tuo kommentti kuulosti siltä että suunnitelma on jo valmiina

.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 20:37
Kirjoittaja alfa 156 v6
Polforea kirjoitti:Joo, kyllä tuo kommentti kuulosti siltä että suunnitelma on jo valmiina

.
teknisestihän tuo olis oikeasti tehtävissä, vähän liian räikeä ylilyönti vaan nykylainsäädännölle
Crosswagoniin iskettynä tollanen tekniikka oli mielessä jo vuosia sitten, sanokaa vaan vapaasti pervoks

olis ilo möyriä mettässä
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 21:35
Kirjoittaja Rasvis
Jaa, minä ajattelin ennemmin sitä Crosswagonin voimalinjaa GTA:han
Tarkoittaisikos nuo muutokset toteutuessaan sitä että ensimmäisiin vähäpäästöisiin olisi aikaisempaa helpompaa sovittaa ahdinta? Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta täällä Suomaassa...
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 21:39
Kirjoittaja Polforea
Juuri tuon käytännön skenaarion pitäisi olla yksi reilusti helpottavista esimerkeistä. "Vähäpäästöisen" (pre-euro3) auton moottorin muuttamisen kustannukset on ihan esimerkkinä siellä muistiossa.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 03 Maalis 2015, 21:50
Kirjoittaja Rasvis
Tuon 75 3.0:n tehopainosuhdekin taitaa olla just ja just alle 10 kg/kW. Eli periaatteessa voisi jatkossa olla luvallista näprätä yhtä sun toista?
Hmmmmm.....
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 04 Maalis 2015, 07:53
Kirjoittaja Mokomakin
Näiden kannakkeiden ja kiinnikkeiden hitsausten lujuuksien jne todentaminen, miten käytännössä? Mietin vain tapauksia kun 60luvun koppaan tungetaan vaikka 2000 luvun tekniikkaa -> monia kiinnikkeitä ja kannattimia pitää valmistaa itse... Vai meneekö se nyt siihen että mitään ei saa tehdä itse

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 04 Maalis 2015, 08:01
Kirjoittaja sämpy
Tuskin yksinkertaisessa levypalassa on suurikaan ongelma, pääasia että muutokset on ylipäätään mahdollisia. Varmaan löytyy inssikavereita jotka voi heittää jotain kyseisen materiaalin murtolujuuksista tai vaikka piirtää 3d mallin muutamassa minuutissa johon saadaan lujuuslaskennat likimain "napin painalluksella"
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 04 Maalis 2015, 11:03
Kirjoittaja jknracing
Mokomakin kirjoitti:Näiden kannakkeiden ja kiinnikkeiden hitsausten lujuuksien jne todentaminen, miten käytännössä?
Eiks noista pidä tehdä vaan selvitys valmistustavasta ja materiaalista, siis että miten kappale on tehty? Ei mitään laskelmia?
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 04 Maalis 2015, 12:55
Kirjoittaja 155TS
Alfa 166 quattroporten tekniikalla ja voimalinjalla.... Empäs taidakkaa myydä omaani

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 04 Maalis 2015, 13:38
Kirjoittaja matti_vuorio
Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 04 Maalis 2015, 18:50
Kirjoittaja sämpy
Mielenkiintoista on myös suunnitelmat autoharrastajat ry etujärjestön perustamisesta.. Olikohan sieltä suunnalta jo joku antamassa lausuntoa, en ihan tunne tuota kuviota.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 04 Maalis 2015, 19:45
Kirjoittaja willez
Hmm,pitäsköhän alkaa suunnitella GTA Biturbo projektia

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 05 Maalis 2015, 03:01
Kirjoittaja jknracing
matti_vuorio kirjoitti:Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
No entäs JZ2???

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 05 Maalis 2015, 19:08
Kirjoittaja ase
jknracing kirjoitti:matti_vuorio kirjoitti:Hieno homma. Koppa 75 + TBi pitäisi olla läpihuutojuttu.
No entäs JZ2???

No ei kai sentään

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 28 Syys 2015, 19:58
Kirjoittaja sim
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 28 Syys 2015, 20:42
Kirjoittaja Rasvis
autoharrastajat.fi kirjoitti:2.) Alle Euro 3 päästötason autojen moottorimuutosten yhteydessä edellyttävät päästötestit voidaan tehdä jatkossa katsastuskonttorilla. Tämä on tuntuva parannus ja mahdollistaa aikaisempaa uudempien autojen virittelyn.

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 28 Syys 2015, 20:46
Kirjoittaja mattijus
Vielä kun tietäisi millä päästönormilla auto on rekisteröity
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 28 Syys 2015, 21:00
Kirjoittaja Shakal
Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta
Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 28 Syys 2015, 21:29
Kirjoittaja sämpy
Tuolla ruoditaan auki kaikki kohdat ja niitten muutokset:
http://www.trafi.fi/filebank/a/14434324 ... isesta.pdf
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 28 Syys 2015, 21:32
Kirjoittaja palkus
Smerkele ku jts on euro3

olis köykäkeulanen juur sopiva eatonilla terästettynä.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 09:14
Kirjoittaja mutt
Shakal kirjoitti:Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta
Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Juu saa, mutta taitavat kaikki olla vähintään euro-3:ia, joten kallista testiä pukkaa.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 09:21
Kirjoittaja Shakal
mutt kirjoitti:Shakal kirjoitti:Eiköhän ala virtaamaan 156 v6 turboja kohta
Thesikseen saa remmiahtimen.. Alkais olla mukava käyttöpeli.
Juu saa, mutta taitavat kaikki olla vähintään euro-3:ia, joten kallista testiä pukkaa.
Ah muistin niitä saaneen hetken myös euro2

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 09:42
Kirjoittaja mutt
En minäkään mistään mitään tiedä, mutta arvailen, kun oma -01 Lybra on jo euro-3 (pahus), ja Thesikset tuli myöhemmin.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 09:49
Kirjoittaja Aquatica
Eikös ainakin 156:n TS:sä ollut myös Euro2 täällä saatavilla? 103kW malli 2.0TS 99 oli ainakin CF2, eikös tuo ole sama kuin Euro2?
Siinähän oli vain yksi katti, kun CF3:ssa on pakosarjassa 2 ja putkessa vielä tais olla yks lisäks.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 09:52
Kirjoittaja sämpy
No niin, heti pomppas mätien 90-lukuisten 156:sten arvo

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 10:04
Kirjoittaja Alfissimo
Laulun säveltä mukaillen: "kuinka saisin turbon tessun moottoriiin..."

164 QV turbolla, hmmmm...

V*tut... Se pitäisi ensin saada edes ehjäksi.

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 10:41
Kirjoittaja GreenThing
sämpy kirjoitti:No niin, heti pomppas mätien 90-lukuisten 156:sten arvo


Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 14:00
Kirjoittaja Vito
Trafi
g) moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
a) sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen;
b) moottorin iskutilavuuden suurentaminen, jos iskutilavuus suurenee alkuperäiseen verrattuna
yli 10 %; ja
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen.
2.2 Moottorin muuttaminen
Muun kuin ahtimella varustetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla
polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla
puristussuhdetta, muuttamalla moottorin ohjausyksikön ohjelmistoa, vaihtamalla nokkaakseli,
muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja
pakosarja on sallittua ehdolla, ettei kohdassa 2.1 määrättyä ajoneuvon omamassan ja moottorin
nettotehon suhdetta aliteta.
Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin
tehosta esitettävä tehonmittaustodistus. Tehonmittaustodistusta ei vaadita, jos kaasutin tai
kaasuttimet korvataan polttoaineen suihkutuslaitteistolla, minkä katsotaan lisäävän moottorin
tehoa 10 %. Tehonmittaustodistusta ei myöskään vaadita, jos moottorin iskutilavuutta muutetaan.
Tällöin moottorin tehon katsotaan muuttuvan iskutilavuuksien suhteessa
Jos nyt tulkitsin tämän oikein,niin teho/painosuhteen rajoissa kaikenlainen virittäminen on sallittua ja käytännössä dynolappu vaaditaan aina,paitsi pelkästään kaasarien muuttamisesta ruiskuks ja iskutilavuuden kasvattamisesta alle 10%
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 14:40
Kirjoittaja sämpy
b
)
ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita
tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan
20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho
saman normin mukaan mitattuna
Moottorin vaihtoon rinnastetaan myös:
c) ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muu
t-
taminen
EIkös tuo tarkoita, että ahtamallakaan teho ei saa nousta yli 20%, tai ei edes sitä jos 7kg/kW alittuu. Paitsi jos jo ennen muutoksia on alle 10kg/kW niin sitten raja on alempi.
Ja nämä siis tehokkaimpaan kyseisellä alustalla ja jarruilla varustettuun malliin verraten.
Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 29 Syys 2015, 17:48
Kirjoittaja Vito
Pah,niinhän se taitaa olla
Eli ei mitään helpotuksia,toisaalta tuon 2.2 kohdan mukaan alkuperäistä vaparikonetta max 10% tilavuuslisällä sais virittää kaikin mahdollisin keinoin teho/painorajojen sisällä ja dynolapulla. Ei kai se ollut kiellettyä ennenkään,nyt on vaan eritelty tarkemmin.
Näissä tapauksissa uudet pykälät on ihan yhtä tyhjän kanssa eikä helpota mitään.
Taispa vanha rottelo A-papereilla nousta arvoon arvaamattomaan

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 02 Loka 2015, 08:15
Kirjoittaja jknracing
Joku ollut melko ripeesti konttorilla...

Re: Trafin suunnitelmia auton rakennemuutosten määräysmuutok
Lähetetty: 02 Loka 2015, 08:56
Kirjoittaja mutt
Harmittavasti tuo oma Lybra on euro 3:n. Remmi toisi juuri sopivasti terävyyttä, mutta toisaalta, pitäisi ratkaista minne sen saisi mahtumaan...