Sivu 1/1

Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 16:45
Kirjoittaja Garmund
En haulla löytänyt asiasta keskustelua, niin päätin semmoisen tehdä.

Olen tässä ihmetellyt, kun nyt renkaanvaihtosesongin aikana useamassakin ketjussa kerrottu ongelmista renkaiden pulttien/muttereiden irroituksessa. Jotkut eivät ole saaneet pultteja auki 300-400Nm pyssyillä(huonot pyssytkin kyllä kai) ja joltain hajonnut avain.

Eli miten kireälle porukka laittaa pyörämutterit/pultit?

Itse käytän nykyään momenttiavainta, kun tuntui, että meinasin tuntumalla jättää jopa liian löysälle.
Momenttina noin 120Nm, aluvanteet. Avaaminen tapahtuu 240Nm pyssyllä, millä ovat lähteneet ihan nätisti irti. Yllätyin positiivisesti, kun lähti viimeksi rengasliikkekin kiinni laittamat renkaat irti. Tuntunut, että korjaamot tuppaavat laittamaan yleensä turhan kireälle.

Isäni oli jostain saanut päähänsä, että pyörät pitäisi pistää kiinni, niin kovaa, kuin vain auton omalla avaimella saa. Hänen kanssaan kun vajaa 10v sitten vielä vaihtelin renkaat perheen autoihin, piti minun painaa jalalla avaimesta, ennen kuin pultit olivat hänen mielestään tarpeaksi kireällä. Ihme ei kierteet hajonneet mistään.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 17:17
Kirjoittaja Oldgrain
Itse käytän e-learnin mukaista 10.8-13.2 daNm aluvanteille. Tänä vuonna taisin vetää 120Nm:iin.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 18:29
Kirjoittaja Jarsan
Riippuu vähän onko esim. M12 vai M14 pultit, mutta valmistajan ohjearvoon ne kiristetään. Tuo 120Nm on kyllä melkeinpä yleispätevä kiristysmomentti.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 18:37
Kirjoittaja insinörtti
^^^ totahan se oli ennen intternetin yms. aikaa eli itsekin olen vedellyt pultteja kiinni asenteella "että varmasti pysyy". Sopiva kireys oli se, kun mutteri (tässä tapauksessa nimenomaan mutteri) sanoi "narskis" kiristettäessä. Avaaminen olikin aina melko mielenkiintoinen operaatio. Vuosien mittaan kyllä opin, ettei pyörät karkaa omille teilleen, vaikkei kiristyksessä ihan täysillä riuhtoisikaan :roll:

Nykyään verkkohäkki on auttamattoman täynnä rojua, joten on pakko turvautua rengashotellien palveluun. Ei vain kiinnosta jonottaa jälkikiristykseen, joten hommasin oman momenttiavaimen, jolla jälkikiristys hoituu samaisin 120 Nm lukemin. "Peukalotuntumalla" tulisi kyllä vedeltyä edelleen liikaa...

Ovat kyllä rengasliikkeissäkin aina momenttiavaimella hoitaneet kiristyksen (ja pulttipyssyssä ilmeisesti jokin rajoitin, ettei mene vahingossa liikaa) ... nimittäin aukipäinkin noita pultteja on aika kevyesti saanut pyöriteltyä. Eikä silti ole vielä yhtään rengasta hukkunut.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 19:04
Kirjoittaja VMTD
100 Nm:llä on minulla kiinni pysyneet.
Ei kuitenkaan niin löysälle kuin eräässä audissa tullessani tänään Hyvinkäältä Ridasjärventietä, huomasin yhden pultin ajoradalla ja ajattelin joltain jääneen pultit löysälle ja niinhän oli audi tielaidassa, kolme kaveria etupyörän ympärillä. Kurvasin auton eteen ja kysyin onko pultit löysällä ja olihan ne, vinkkasin 2-300 metrin päässä olisi yksi pultti ja siihensuuntaan lähtivät kävelemään.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 19:25
Kirjoittaja willez
Itse vedän pulttikoneella perstuntumalla kiinni. Tämän jälkeen olen tarkistanut momenttivarrella joskus kireyttä. Pultit ovat olleet 150-200Nm kiinni. Tosin,mulla on liukupultit..

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 19:32
Kirjoittaja Polforea
Auton valmistajan speksin mukaisesti, eli 90-120Nm välillä on tullut heiluttua. Joskus ns. näppituntumalla, mutta kun sekä oma että tallin vääntiö on yhtä pitkä kuin oma momenttiavain, on rannemomenttikin kutakuinkin tontilla.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 19:50
Kirjoittaja Vode
Käsimomentilla joka about 120Nm +-10Nm aluille ja peltivanteille ehkä inasen ronskimmin. Aluille jälkikiristys/tarkistus 100-300km ajon jälkeen. Kiinni on pysyneet eivätkä oo ollu liian kovassakaan.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 20:05
Kirjoittaja Shakal
Käsimomentti. Yhdellä kädellä sopivan avaimen kanssa nykäisy kiinnipäin kun ovat muuten kireydessään. Ei ole ollut avausongelmia ja kiinni on pysynyt.

On sitä momenttiavainkin ja pyssy mutta tuohon niin tottunut ettei osaa tapojaan muuttaa.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 21:01
Kirjoittaja Pasi
110 nyyttoniin on avain säädetty, ja sillä mennään :)


Paikallisessa euromaasterissa vetäsivät niin tiukalle että jouduin vääntää oikeesti 1,5m varrella että lähti auki, ja sillonki sai oikeesti vääntää!

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 21:52
Kirjoittaja katiska
Shakal kirjoitti:Käsimomentti. Yhdellä kädellä sopivan avaimen kanssa nykäisy kiinnipäin kun ovat muuten kireydessään. Ei ole ollut avausongelmia ja kiinni on pysynyt.
Jep. Normi 1/2 räikkä jolla ylhäältä alas painavalla liikkeellä kiristys. Ei tarvitse käyttää turhaa voimaa ja momentti on tuolla 12-13daNm.
Kertaakaan eivät ole löystyneet (jälkitarkastus viikon ajon jälkeen) ja aina ovat auenneet samalla avaimella ilman rikottuja pultteja/studeja/napoja.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 22:16
Kirjoittaja Aquatica
^^
Appiehdokkaan ex-159:n takapultit oli niin tiukassa, että oli pidempi kuin 1.5metrinen varsi ja päässä hyppi sen 100kg (minä) massaa, eikä siltikään tahtonut aueta :D

110-120Nm on oma kiristykseni ollut tasan aina, kun kyseessä oikeat pultit.
Sitten jos kyseessä on mutterit, 90-100Nm.
Jos pulttipyssyllä vetäsen kiinni, vetäsen fiiliksen pohjalta ja AINA menee liian tiukalle, jos ei ole oikeasti tuttu pulttipyssy... Hyvin usein kuitenkin oppinut momenttiavainta käyttämään, etenkin "hienompien" laitteiden kanssa tai jos on kalliin näköiset vanteet tahi jotkut halvoiksi ja heikoiksi tiedetyt tarvikkeet.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 15 Huhti 2015, 23:54
Kirjoittaja MikaT
Edellisessä ohjeen mukaan 95 Nm, kyllä tuntui löysältä, mutta kertaakaan eivät irronneet.
Ja nykyiseen myös ohjeen mukaan, nyt mukavamman tuntuinen lukema, 110 Nm.
Aina kun käy huollossa tai renkaan vaihdossa niin ovat kyllä paljon tiukemmassa.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 00:30
Kirjoittaja Alfissimo
katiska kirjoitti:Normi 1/2 räikkä jolla ylhäältä alas painavalla liikkeellä kiristys. Ei tarvitse käyttää turhaa voimaa ja momentti on tuolla 12-13daNm.
Kertaakaan eivät ole löystyneet (jälkitarkastus viikon ajon jälkeen) ja aina ovat auenneet samalla avaimella ilman rikottuja pultteja/studeja/napoja.
Katiskan kanssa samalla kaavalla, toimii. Sillä aukeaa, millä on laitettu kiinnikin. Joskus laitoin ristikolla niin, että toisella kädellä painoin ja toisella vedin, sillai sopivasti ja lopputulos oli aina ihan liian tiukka avatessa, vaikkei edes hampaat irvessä kiinni vääntänyt.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 13:05
Kirjoittaja Abarth
Pyssyllä auki ja ristikkoavaimella kiinni. Aina on pysynyt kiinni. Paitsi pari kertaa, kun rengasliike on laittanut pyssyllä. Niinä kertoina on jälkikiristys tuottanut tulosta.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 14:10
Kirjoittaja sämpy
Toisella foorumilla oli justiinsa vääntöä, että onko ne väärin laitettu jos metrisellä varrella pitää hyppiä auki saadakseen. Ammattilaisen näkemys oli että mielummin liian kireellä, firmalla ei ole varaa siihen että asiakkaan autosta rengas lähtee irti, eikä jälkikiristystä voi jättää aasiakkaan vastuulle.

Tosin mielestäni momenttisauvat mutterimopossa on olleet melko luotettavia, mopojen omista säädöistä en menisi takuuseen.
Kuulemma nykypäivän Ducatoissa oikea momentti on jo 180Nm. Henkilöautoissa mainittu 110-120Nm on passeli.

Tänään oli Etrassa tarjouksessa Makitan joku reilu 300Nm mutterimopo ja renkaantäyttöpistooli settinä 89€ sis. alv.

Eihän tuo vielä mikään tehopesä tietenkään ole.

Ja harrasteikäisessä kalustossa alkaa monasti olla kierteet siinä kunnossa, että ristikollakin saa sileeksi. Kannataisi vaihtaa mutterit/pultit uusiin silloin tällöin. :wink:

Napojen vaihtokin tulee toisinaan eteen. Vielä ei ole tarvinnut irtokierteillä korjata. Meillä Suomessa nuo kuluu vähän eri malliin, kun 2x vuodessa vaihdetaan renkaita. Voisi kuvitella joku Etelä-Euroopassa ollut vähän ajettu talliin jäänyt ajopeli, niin pultitkin voi olla vielä tehtaan jäljiltä.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 14:28
Kirjoittaja Pasi
Ainoa kerta kun on pultti kadonnut renkaasta, oli kun ostin Deltasta uuden Fiat Bravon.

Voi olla että se puuttu alunperinkin, mutta aika hyvin on luovutustarkastus tehty.

Meni takuuseen. :D

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 14:35
Kirjoittaja Polforea
sämpy kirjoitti:Ammattilaisen näkemys oli että mielummin liian kireellä, firmalla ei ole varaa siihen että asiakkaan autosta rengas lähtee irti, eikä jälkikiristystä voi jättää aasiakkaan vastuulle.
Mua on oikeasti jopa häirinnyt tuo, että renkaan irrottamisen vaativan korjausoperaation jälkeen Schmiedmann on ainoa, joka on mitenkään muistuttanut jälkikiristyksestä ja heilläkin se lukee vain kuitissa.
Rengasliikkeet kuitenkin osaavat asiasta mainita joka kerta ja jopa tarjoavat homman ilmaiseksi. Toki jos huollon jälkeen suorittaa koeajon, voi sen jälkeen suorittaa varmuuden vuoksialustava jälkikiristyksen, vaikkei koeajomatkat yleensä kovin pitkiä olekaan.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 15:13
Kirjoittaja Antijape
Köyhän (ja kipeän) miehen momenttiavain käytössä. Väännettäessä kun olkapää sanoo naks-naks niin ollaan momentissa. :wink:

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 17:02
Kirjoittaja gYdEbUh
Etenkin kun vaihtaa pelleistä aluihin, tai ihan erilaisista aluista toisiin, on hyvä putsata ainakin suurimmat hiekat/roskat pois navalta koska muuten ne jää navan ja vanteen väliin ja tällöin saattaa vaikka ohjekireydellä lähteä löystymään, tai vaikka vanne mennä vähän vinoon.
Ammattipulttipyssy vehkeillä jos ampuu kiinni heikoimmalla teholla niin että antaa hakata vain hetken, niin momentti menee yleensä lähelle oikeaa. Nuo kyllä tarkistetaan aina momentilla.

Re: Renkaiden pulttien kireys.

Lähetetty: 16 Huhti 2015, 17:39
Kirjoittaja Wile E. Coyote
Ensimmäisillä kerroilla tuli vedettyä aikanaan liian tiukkaan vaikka olisi ollut auton oma avain :lol: Aika nopeasti sen sitten oppi että vähempikin piisaa. Nykyisin ristikolla ja kahdella kädellä tuntuu että itse saan parhaan tuntuman. nätisti on lähtenyt auki. Nm ei hajuakaan, sopivasti kai kun pyörät pysyy kiinni ja auki lähtee eikä edes hiki tule.