Volante kirjoitti:Kyseinen lainmuutos perustuu Romuautodirektiiviin 2000/53/EY, jonka mukaan vanhat ajoneuvot, eli historialliset ajoneuvot tai ajoneuvot, joilla on keräilyarvoa tai jotka on tarkoitettu museoihin ja joita säilytetään asianmukaisella ja ympäristöystävällisellä tavalla ajokunnossa tai osina, eivät kuulu direktiivissä 75/442/ETY säädetyn jätteiden määritelmän piiriin, eikä tämä direktiivi siten koske niitä.
En tunne asiaa tarkemmin, mutta toistaiseksi tuo direktiivi tuntuu uskottavammalta kuin Puskuri-ohjelma.
Kyse onkin siitä, että esim. meikäläisen 33 ei ole museoauto lähellekään, eikä siitä sellaista koskaan tulekaan, jos se on liikenteessä "aina". Jos jossain vaiheessa olisi rahkeita siirtää auto vain odottamaan tulevia aurinkoisia päivä/vuosia, niin ilman kilpiä tallissahan olisi edullisinta. Jos kilpiä ei saa pois, seuraa siitä joltisenkin verran enemmän kuluja.
Nyt ei pysty ottamaan sitä kilvistä, sillä se toimii vara-autona. Täytyy katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Suomi-varaosa-autoja hankkivat joutuvat sitten lupumaan moisista ajatuksista, sillä rekisterissä olevaa autoa ei pääse itse purkailemaan, koska sitä ei saisi enää pois rekisteristä. Olisi jäänyt meikäläiseltäkin edesmenneen 164 TS:n purkuhommat väliin. Ja kokonaisena autolla ei olisi arvoa ollut juuri lainkaan ja nykyinenkin 164 olisi jäänyt ostamatta.