Pohjaksi mainittakoon että en itse tavoitellut maahantuonnilla niinkään suurta säästöä auton hinnassa vaan minua kiinnosti lomailla avoautolla Tanskassa ja katsoa miten tuontiprojekti oikeasti toimii kaikkine kujeineen.
Pohjatyönä kartoitin alueelta löytyvät 96-00 vuosimallin Spiderit ja GTV:t joita olikin melkoinen määrä. Tuttavani kävi tsekkaamassa muutamia ja pääsääntöisesti ne olivat ruokottomassa kunnossa.
Lennettyäni paikan päälle, minulla oli valittuna muutama potentiaalinen vaihtoehto jotka olivat:
1. Yksityisen myyjän 97 Spider 2.0 TS : lähemmässä tarkastelussa kone oli remontoitu ja syytä ei tiedetty. Nakapenkit oli paikattu teipillä ja lisäksi pakoputki oli rikki. Autosta ei ollut selvää historiaa ja mittarikin näytti 140.000 km. -EI KIITOS
2. Turkkilaisen 'autokaupan' 97 GTV 3.0 V6 : selvästi kolaroitu, nokkapelti erisävytinen kuin muu auto. Penkit ruokottomassa kunnossa. Ei startannut aluksi ja parin minuutin turkinkielisen kirouksen jälkeen kone rätisi ja paukkui. Ei huoltokirjaa eikä tarkkaa historiaa. Mittarissa reilut 100.000 mutta jo ratista ja penkeistä näki jotain muuta. -EI KIITOS
3. Merkkiliikkeen 96 Spider 2.0 TS : tämän nähdessäni olin myyty. Takuukilsat 55.000, huollot kondiksessa ja täydellinen omistajahistoria kolmen aiemman omistajan osoitteineen, lisäksi autossa olisi ollut 1 vuoden takuu jos autoa ei viedä maasta. Ei naarmun naarmua, ei ruostetahraakaan edes pakoputkessa. Nahat priimakunnossa, samoin rätti. Koekäytössä kone kehräsi kuin kissa. - TÄMÄN HALUAN !
Tämä Spider oli hieman hintavampi mutta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja arvaamatonta

------------------------------------
Kaupanteon ja byrokratian (vakuutukset, katsastus, siirtokilvet jne) jälkeen yksi vika ilmaantui - ajaessa akun merkkivalo syttyi vaikka autoon vaihdettiin uusi akku. Merkkiliikkeessä auto ajettiin piuhoihin kiinni ja laturin diodi (mikähän sekin on, en tiedä koneista mitään) piti vaihtaa ja hintaa tuli 20 euroa. Sen jälkeen kaikki oli OK.
------------------------------------
Autonhakureissu ei kyllä ole halpaa hommaa itsessään. Itse auton kauppahinnan lisäksi sain menemään rahaa seuraavasti:
Lento 130 €
Hotelli 2 yötä 150 €
Ruoka/muut 100 €
Siirtokilvet/vakuutus 105 €
Rekisteröinti 48 €
ECE todistus 50 €
.
.
.
Lisäksi Bensaa 100 €
Lautta Tanskaan 40 €
Siltamaksu Ruotsiin 28 €
Yöpyminen Ruotsissa 80 €
Laiva Turkuun 105 €
Kilvet 14 €
Eli hakureissuun voi varata hyvinkin 1.000 € ja jos teillä ei ole tuttuja niin joudutte vuokraamaan vielä auton päästäksenne autokaupoille.
Torstaina jätän tulliin autoverolaput ja katsotaan paljonko kokonaishinnaksi tulee - arvioisin n. 1.500 € vähemmän kuin vastaavalle suomiautolle kun lasketaan myös hakukustannukset.
Mutta kyllä oln ollut vaivan arvoista - ensimmäinen avoautoni ja ensimäinen Alfa - olen taivaissa !!