Välillä on saanut lukea, että EU olisi muuttanut perävaunun painon tulkintaa niin, että aisapaino vähennetään siitä... Eli kuormatun vaunun paino punnittaisiin tiellä kytkettynä koukkuun vain vaunun akselilta. Lähinnä tämä vaikuttaa siihen, että 750kg vaunulla saakin vetää 750kg + aisapaino, eli noin 800kg? No löysin monta tulkintaa aisapainosta 25, 30, 50...
Minua kiinnostaa kuitenkin se, miten tulkitaan 3500 kilon perävaunun kuorma. Jos vene painaa 2800kg, kärry 800, niin tämä menee 100kg yli "vanhan" tulkinnan. Jos aisapaino (140kg) lasketaankin vetoauton kuormaksi, niin yhdistelmä on laillinen?
Ei tunnu löytyvän edes finlexistä selvää lakitekstiä
Perävaunun paino ja aisapaino
Valvoja: Moderators
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Perävaunun paino ja aisapaino
Meinaat, että kärryn paino menee yli "pikku-e":llä vedettävän? Tuo koskee vain uusia, olikohan 2014 tuoreempia kortteja. Vanhemmissa ei ole painorajaa. Vai kärryn kantavuuden yli?
Itse kysymykseen en osaa vastata
Itse kysymykseen en osaa vastata

Suoraan vaan suoraa
Re: Perävaunun paino ja aisapaino
Poikkeuksen tuohon taitaa tehdä nykyinen tulkinta jos jarruttomista O1-luokan kärryistä. Siis 825kg rekisteröity kärry ja vetoauton otteessa sallittu 825kg jarruton kärry ja jossa on sallittu 75kg aisapainoksi.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... lla_825_kg
Eikös toi aisapaino ole yleisohjeena ollut max 4% kärryn kytkentämassasta mutta sitä voi rajoittaa a) mitä koukun valmistaja määrää b) mitä aisalukon / kärryn valmistaja määrää ja c) mitä auton valmistaja määrää.
Mut oon ymmärtänyt aina että kärryn todellinen massa mitataan eli siihen ei aisapaino vaikuta mut ihan mutua tämä.
Tähän vissiin ei oo tullut vielä muutosta eli uusilla BE-korteilla ei saa vielä vetää yli 3500kg kärryjä.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/t ... -viikolla/
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... lla_825_kg
Eikös toi aisapaino ole yleisohjeena ollut max 4% kärryn kytkentämassasta mutta sitä voi rajoittaa a) mitä koukun valmistaja määrää b) mitä aisalukon / kärryn valmistaja määrää ja c) mitä auton valmistaja määrää.
Mut oon ymmärtänyt aina että kärryn todellinen massa mitataan eli siihen ei aisapaino vaikuta mut ihan mutua tämä.
Tähän vissiin ei oo tullut vielä muutosta eli uusilla BE-korteilla ei saa vielä vetää yli 3500kg kärryjä.
http://www.moottori.fi/liikenne/jutut/t ... -viikolla/
Re: Perävaunun paino ja aisapaino
Olen siis ymmärtänyt, että vaunun paino punnitaan akselilta. Aisan paino lasketaan vetoauton kuormaksi... maksimiksi tulisi siis 3500kg akselin alta + 140kg koukun varassa. Tietenkin muut rajoitteet huomioon ottaen.