Sivu 1/1

Moikka 166 jakopää

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 18:52
Kirjoittaja arhe
    Oiskos jollakin laittaa kuvia vinkkejä 166 3.0l :sen jakopään kokoamisesta, merkit yms ihan hepreaa, nokissa on kiilan paikat muttei kiiloja, eli kartiot on, mistä tietää mikä pitää olla missäkin asennossa, hihnapyöristä löyty yhestä jokin merkki :crazyeyes:

    Re: Moikka

    Lähetetty: 08 Tammi 2017, 19:06
    Kirjoittaja Polforea
    Ykkönen heittokellolla yläkuolokohtaan niin kampura on ajassaan, nokat kohdilleen lukkopalojen avustuksella niin nekin on ajassaan.

    Re: Moikka

    Lähetetty: 08 Tammi 2017, 19:16
    Kirjoittaja Abarth
    Ykkössylinteri mittakellolla yläkuolokohtaan, nokat lukituspaloilla lukkoon, hihna ja hihnapyörät paikoilleen, kiristin oikeaan kireyteen nokkapyörien liikkuessa kartioillansa vapaasti, nokkapyörät kiinni ruuveillansa, nokkien lukituspalat pois, pyöritetään konetta VAROVASTI kaksi kierrosta ja pysäytetään ykkönen yläkuolokohtaan. Nyt lukituspalat PITÄISI mennä nätisti nokkiin ja jos kiristin on vielä oikeassa kireydessä, niin homma pitäisi olla bueno. Kannattaa tehdä parikin tarkistuspyöritystä.
    Unohdinko jotain?
    En ota mitään vastuuta mistään :wink:

    Re: Moikka 166 jakopää

    Lähetetty: 09 Tammi 2017, 09:34
    Kirjoittaja arhe
    Muuten kaikki ok mutta kun tuo remeli katkes niin ei oo hevon humppaakaan tietoa missä kohti mikäkin pitää olla. diu diu

    Re: Moikka 166 jakopää

    Lähetetty: 09 Tammi 2017, 09:55
    Kirjoittaja Tiige
    Jos siitä on käydessä jakoremmi mennyt poikki niin sitten on myös venttileitä solmussa. Ei muuta kun kannet ylös. Jakoa ei saa tuossa kohtaa kohdalleen myöskään millään muulla kuin oikeilla lukkopaloilla ja heittokellolla ykk etsien.

    Re: Moikka 166 jakopää

    Lähetetty: 09 Tammi 2017, 09:57
    Kirjoittaja sämpy
    Jos se on nyt auki, niin ei sitä kannattane yrittää vaan samoille hampaille, koska hihna voi olla vähän eri pituinen ja onko se varmasti tehty aiemmin oikein?

    Tämä siis oletuksella että remmi katkesi jonkun muun toimenpiteen yhteydessä kun moottori ei pyörinyt, jostain syystä. Ei uskalla edes olettaa että olisi mennyt moottorin käydessä ja nyt meinataan vaan uutta remmiä.

    Silloinhan jos se vaan "meni poikki" moottori pitäisi saada pyöritettyä ensin ykk:hon joka on tietty hankalaa kun nokkia pitäisi pyöritellä samalla.

    Jos pistää ihan arvalla, että sytytyshetkellä etulohkossa sylinterin nokat osoittais vaakatasoon poispäin tulpasta ja toisistaan, takalohkossa päinvastoin, niin voi yrittää jotenkin hahmottaa asentoa ja koittaa saada pyöräytettyä oikeeseen kohtaan ja tehdä sitten kunnon jakohihnan ajoituksen. Mutta ilman lukkopaloja on aika mahdoton yrittää saada vaan samoille hampaille ja että olisi oikein ja toimisi, kun mitään merkkejä ei nokissa ole.

    Toisaalta saako näistä kohtuuhelposti nokat irti. Silloin alakerta pyörisi vapaasti jos se nyt on jäänyt johonkin mikälie kohtaan eikä pysty pyörittämään. Ykkönen ykk:hon ja sitten nokat takaisin lukkopalojen mukaan.

    Mutta mä mitään näistä välimallin koneista tiedä ehkä joku on viisaampi.

    Re: Moikka 166 jakopää

    Lähetetty: 09 Tammi 2017, 10:02
    Kirjoittaja mattijus
    http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=389328#p389328

    Tässä aikaisemmin kirjoittamani referaatti, jota voi soveltaa:
    1. Ota nokka-akselit irti
    2. Hae YKK heittokellolla
    3. Käännä moottoria taaksepäin siten, ettei yksikään mäntä ole ylhäällä
    4. Asenna nokka-akselit takisin suurinpiirtein kohdalleen
    5. Käännä nokka-akselit kohdalleen lukituspalojen kanssa
    6. Hae YKK heittokellolla
    7. Asenna jakohihna ohjeiden mukaisesti

    Re: Moikka 166 jakopää

    Lähetetty: 13 Tammi 2017, 21:10
    Kirjoittaja JVTL
    Eikös tässä tapauksessa ollut venttiilit solmussa ja kannet ilmeisesti olleet irti.

    Lähetetty: 14 Tammi 2017, 08:38
    Kirjoittaja Desmoquattromaschio
    No kansien ollessa irti on helppo pyörittää ykkönen yläkuolokohtaan. Ei tartte ees heittokelloo. Sit nokat kiinni irtokansiin ja lukkopaloilla oikeesee asentoo. Kannet paikoillee, hihnapyörät paikoilleen kiristämättä. Remmi paikoilleen ja kiristin säätöihinsä, hihnapyörät tiukalle, lukkopalat pois, pyöritys ja asennon tarkistus. Iisii.

    Re: Moikka 166 jakopää

    Lähetetty: 14 Tammi 2017, 08:54
    Kirjoittaja arhe
    Kiitos vinkeistä asia on aikalailla selvä eli lukkopaloja ettimään, joo satasen vauhdissa loppu veto 24 tappia mutkalla ja muutama ohjuri kaputt.