Sivu 1/2

Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 03:08
Kirjoittaja Alfissimo
Mutkan kautta törmätty:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 3&t=182069

http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf


"5. Hyväksymisen ja hylkäyksen raja-arvot
Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot ovat seuraavat:
- vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1
- turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1
mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em. direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi; tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1
tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten voimaantuloa:
1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I- alaluokan ajoneuvo
1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III- alaluokan ajoneuvo
1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvo

Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja- arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa."

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 08:21
Kirjoittaja JTD
Jep, eilen tuli todettua tuo...

-98 mallisessa raja-arvo 1,14, ei enää 3.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 08:27
Kirjoittaja VMTD
Elikä vanhempaan pitää mennä.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 09:34
Kirjoittaja Vode
Voi pee,tana,ttu. Kauhulla täytyy tutkia mikä tossa 1.9 16v jtdm:sssä on valmistajan ilmoittama k-arvo. Taitaa lähteä Croma vaihtoon.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 09:40
Kirjoittaja VMTD
No eihän ne uudemmat edes savuta.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 09:42
Kirjoittaja JTD
Ei näitä common raileja ole vanhempia... :crazyeyes:

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 09:43
Kirjoittaja JTD
Vode kirjoitti:Voi pee,tana,ttu. Kauhulla täytyy tutkia mikä tossa 1.9 16v jtdm:sssä on valmistajan ilmoittama k-arvo. Taitaa lähteä Croma vaihtoon.
Tyyppikilven vasemmassa alakulmassa oli ainakin tuossa 156:ssa.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 09:57
Kirjoittaja Vode
150hp 1.9jtdm Cromassa k-arvoksi ilmoitettu tyyppikilvessä 1,38. Viime katsastuksessa 0,84 ja mulla on poistettu dpf ja egr tulpattu. Eli huh saa huokaista helpotuksesta :drinking:

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 10:06
Kirjoittaja VMTD
JTD kirjoitti:Ei näitä common raileja ole vanhempia... :crazyeyes:
Joo, noo commonreilit on paskoja, VM sen olla pitää ja perinteisellä tekniikalla.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 12:48
Kirjoittaja sämpy
On toi 2007 sitten paska vuosi N1 kat II pakettiautolle. On näköjään euro4 mutta silti menee painoperusteisella verotuksella kun co2 tuli perusteeksi vasta 2008. No tyyppikilven savuarvo on sama 1,5 kuin tuon ohjeen mukainen rajakin. DPF:ää ei edes ole joten kai tuo sitten tuon alle menee, vanhassa katsastuspaperissa ei ollut mitattuja arvoja merkitty lainkaan. Miksiköhän muuten päästöarvoja on niin turkasen vaikea saada noihin asiakkaalle jääviin raportteihin? Myöskään iskaritestien tuloksia ei välttämättä näy.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 17:20
Kirjoittaja VMTD
Jos vehje kunnossa, niin kyllä nuo raja-arvot alittuu.
86 mallisen mb 300d:n savutus viime vuonna 1,1 ja joskus päästy nollaan. Meni rek. Katsastuksessa jtd alle valmistajan rajan heti kerrasta, joten ei kovin tiukat rajat kuitenkaan.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 12 Tammi 2017, 17:39
Kirjoittaja Aquatica
^
Mulla taas viimeksi oli K-arvoa ihan reilusti.
Tosin kyllä se silloin myös JTD savuttikin - tais johtua öljyistä.
Nesteen City Pro 5W-40 - ei savuttanut.
Champion Active Defense B4 10W-40 - savutti.
Castrol Edge 5W-40 C3 - ei savuta.

Eron havaitsee silmällä. Ja K-arvosta :D Nesteellä tehty savutusmittaus näytti muistaakseni 0.05 ja Champeilla tosiaan tuo oli jotain 1.5... Ja polkastessa ihan tosissaan savupilvi pöllähti.
Castrolit koneeseen ja pöllytys katosi - noin ekan polkasun jälkeen. Ei ole sittemmin näkynyt. Ajo täysin samaa ko Championeillakin oli, paitsi että nyt on vielä enemmän pätkäajoa.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 13 Tammi 2017, 12:31
Kirjoittaja Vode
Piruuttaan tuli illalla selailtua autodatasta noita tyyppihyväksyntiä eri koneissa. MB, BMW, Mini ja Citroen näyttäis olevan ne joilla on aika tiukkoja lukemia noissa k-arvoissa. En tiedä sitten miten noihin autodatan arvoihin luottaa kun omassakin Cromassa tuo ei pidä paikkansa (autodata 0,50 : tyyppikilpi 1,38). Mutta sen mukaan ainakin 159 1.9 ja 2.4 koneisissa k-arvo 1,71. Facelift 147 1.9JTDm 16v olisi muka 2,80 mitä epäilen rankasti. Volvo ja aasian autovalmistajat ei noita k-arvoja ole ilmoittanut ollenkaan tai sitten ne on kylmästi EU-arvot.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 13 Tammi 2017, 19:02
Kirjoittaja Aquatica
^
Koulussa sanottiin Autodatan tietojen perustuvan valmistajien paperiseen dokumentaatioon (manuaalit, rekisteröintilappuset jne), joten voi hyvinkin poiketa tyyppikilvestä (jos sellaiseen se on merkitty).
En ole asiaa tutkinut, mutta nuo tekemäsi havainnot eroavaisuuksista saattaisi tuolla selittyä?

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 14 Tammi 2017, 14:05
Kirjoittaja jonilaht
159 2.4 tyyppikilvessä 0.51, viime leimalla 0.8.

:bad-words:

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 14 Tammi 2017, 14:41
Kirjoittaja jyrkip
Tuo vasemmassa alakulmassa olevassa neliössä oleva lukuko on kysymyksessä?
Jos, niin omassa sentään siedettävällä tasolla.
tyyppkilpisutattu.jpg
(196.35 KiB) Tiedosto ladattu 8318 kertaa

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 14 Tammi 2017, 16:29
Kirjoittaja VMTD
Siinä se vasemmassa alakulmassa on.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 14 Tammi 2017, 18:59
Kirjoittaja Pasi
159 2.4 JTDm 2007 = 0,51

Edellisessä katsastuksessa ollut 0,41 ... tosin Täydellä DPF:llä, mutta EGR pois pelistä.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 14 Tammi 2017, 19:51
Kirjoittaja Pasi
Tuossa kun tutkin vanhoja katsastuslappuja, niin noi arvot on olleet 5 katsastuksessa välillä 0,08 ja 0,83

Jännittävää sinäänsä että tuo 0,83 arvo on ennen DPF ja EGR poistoa. Sen jälkeen ollut 2 katsastusta, joista toinen oli 0,63 (yli) ja toinen tuo 0,41

Et onko katsastus ästä lähin tuurista kiinni?

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 14 Tammi 2017, 21:51
Kirjoittaja Aquatica
^
Varmaan?

Ehkä myös öljyistä. Ilmansuodattimesta. Kengityksestä.

Ratkaisu? Anna sille RUNNNNNTUA. Pistä röörit palamaan hohtavana läpi.
Johan puhdistuu.


Tai käy Polforeat...

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 03:36
Kirjoittaja jalittam
0.51 siin alukäikäleessä mullaki. Monet kerrat yli ton menny loukullakin. Jännän äärellä ollaan. Jos v6 farkun laittais tilalle, ni sais saastuttaa laillisesti. Hö.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 09:47
Kirjoittaja sämpy
Siis sama 2,4 moottori mutta toisilla 1,71 ja toisilla 0,51 ? Onkohan tuossa sattunut joku kämmi..

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 11:59
Kirjoittaja Aquatica
Voisko olla Euro4/Euro5 (ei taida Alfoja koskea?)? Myyntialue-eroja? Luigi? =D

Tai sitten... mitkäs tehot on? Jos moottorin versio eri?

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 12:24
Kirjoittaja Ipi76
Täällä taas 156:ssa 1,35.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 12:47
Kirjoittaja hjpp
0,51 lukee kilvessä ja viimeksi pöläyttely alkoi jostain kolmen kieppeiltä... Polkaisuja tarvittiin varmaan 15, jotta päästiin sinne puolentoista pintaan. Ei vaikuta lupaavalta. :(

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 15 Tammi 2017, 15:13
Kirjoittaja JTD
sämpy kirjoitti:Siis sama 2,4 moottori mutta toisilla 1,71 ja toisilla 0,51 ? Onkohan tuossa sattunut joku kämmi..
Tuo 1,71 taisi olla autodatasta, ei tyyppikilvestä.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 09:52
Kirjoittaja Vode
Tuossa kuulin paikalliselta diesel-pajalta että vuodenvaihteesta lähtien alkanut rumba jossa leimalta päästöistä pompanneisiin autoihin tuupataan uutta dpf:ää tai laitetaan poistettu dpf takaisin. Myöskin pienempiä suuttimia ruuvataan että saataisiin taas leima paperiin. Kuuleman mukaan on autoja joita ei tule saamaan järjellisellä rahamäärällä enää leimaan.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 16:22
Kirjoittaja JiiTeeÄssä
Kunhan nyt alfistit muistaa että ei syytä paniikkiin kuitenkaan, jos on loukku paikallaan ja tullut auemmin kuitenkin korkeita arvoja, niin se on vaan ollut se eka polkaisu. Jatkossa poljetaan muutama kierros ja joka kerta arvo alenee. Pitää muistaa että mittaustapahtuma on rajumpi kuin kenenkään normaali ajo, niin eka kerralla aina vähän pöllähtää.

Nykyään saa sitten uusia mallikohtaisia tarvikeloukkuja alle 300€ postikuluineen kotiin, jos on ehtinyt loukun hävittää (kuten minä) niin sen saa joko a) katsastuksen ajaksi kiinni tai b) pysyvästi takaisin, pitää vaan poltot ohjelmoida takaisin.

Ja onhan se mahdollista että auto menee jatkossa vieläkin läpi ilman loukkua, työkaveri kävi viime viikolla katsastamassa loukuttoman ja viritetyn a6 audin arvolla 0,15. No se on audi mutta liittynee virisoftan hyvyyteen, ei saa olla näkyvää voimasavua.

Itse en ota nokipolttoja takaisin kuin viimeisenä tekonani, ja auton jos kun joskus myyn. Ei riitä minun työ- eikä kauppamatka nokipolttoon.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 17:00
Kirjoittaja jalittam
Kävimpähä kärylapun tapasen lähipajalta hakemas. 1,41 kolmen polkasun keskiarvo ja sit aateekoo sano ok...

Kehtaako sitä tollasen lapun kans ees yrittää käydä konttorilla?

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 17:28
Kirjoittaja JiiTeeÄssä
Eiköhän kaikki katsurit ole toipuneet uudestavuodesta tähän mennessä niin että ovat trafin tekstit lukeneet.
Oliko tulos loukulla vai ilman, muut muutokset?

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 17:45
Kirjoittaja Aquatica
^^
Haluatko Harrastaa?

Ilmanputsari uusiksi ja vaihda jotkut uudet low-SAPS-öljyt. Sitten samaan paikkaan kokeilemaan - ilman, että kengität autoa kovasti.

Joo, ei ole ilmaista jne. mut ihan vaan uteliaisuutta...

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 19:17
Kirjoittaja jyrkip
^^^Luultavasti putoaa radikaalisti kun polkaisuja tulee lisää. Ei ole ollut testaaja kärryillä tästä uudesta tulkinnasta. Päästään taas takaisin siihen aikaan kun diiselit hajoaa päästötestiin. Pitkäänhän ehjä menikin useimmiten kertapolkaisulla.

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 19:24
Kirjoittaja Hämis
Itsellä tyyppikilvessä arvona 0,51, leimalla rajana 1,5. No, aivan sama, kiertoon tuo lähtee tällä kvartaalilla ja enää ei tule nokivasaraa tilalle. Koskaan.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 16 Tammi 2017, 19:27
Kirjoittaja Pomigliano
Vielä E3 luokkaan kuuluva 2004 valmistettu 156 2,4 Jtd Mjet 20V. Tyyppikilvessä lukema 1,31.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Tammi 2017, 05:08
Kirjoittaja jalittam
Kävin kyllä radikaalisti kenkimässä ennen mittaussessiota. Rikkihän tuo lie.

Olisko sillo alle 100kkm ajettuna loukun kans ollu alle 0.5 lukemia...

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Tammi 2017, 09:43
Kirjoittaja Kivijärvi
Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Tammi 2017, 12:43
Kirjoittaja mujunen
Kivijärvi kirjoitti:Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.

Kyllä DPF:llä varustetut autot varmasti tuohon arvoon menevätkin, mutta entäs ne joissa DPF:ää ei ole alunperinkään ollut. Omassa käyttöautossa tyyppikilvessä on 0,6 ja DPF:ää ei ole ikinä ollut edes saatavilla. Viimeisen kymmenen vuoden aikana kahdessa katsastuslapussa on alle 1,0:n lukema ja muissa K-arvo välillä 1-2.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Tammi 2017, 14:05
Kirjoittaja JiiTeeÄssä
^ valitettavasti tuo on ehkä se vaikein tilanne, johon uusi säädös ajaa.
Käytännössä ainoa tapa pitää auto ajossa voi olla laittaa katsastuksen ajaksi yleismallinen nokiloukku kiinni.
Mersupuolella paljon porukkaa samassa tilanteessa, aikoivat kai ajaa asiaa eteenpäin, mielestäni kohtuutonta, autot tuossa k1 arvon tienoilla ei vielä savuta, 2-3 kohdalla alkaa jo näkymään.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Tammi 2017, 22:31
Kirjoittaja palkus
^joihinkin mejsseleihin löytyy maahantuojan klappu savuista trafin tietopankista. Aika korkeita arvoja tais olla ja niitä on katastuksessa noudatettaman.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Tammi 2017, 22:42
Kirjoittaja palkus
Kivijärvi kirjoitti:Kai sitä vehkeet sika tukossa saa olla, ettei ehjä ja kokonainen diesel raja-arvojen alle mene. Ed. katsastuksessa laskin, että montakymmentä 1.3 m-jetiä tarvittiin tuottamaan raja-arvon päästöt. Dpf tuntuu toimivan, kun poltot on aina annettu mennä loppuun ja ajettu polton aikana suositellusti (eli kovaa, yli 2000rpm). Öljyt Mobil1 esp ja diesel Abc smartdieseliä. Muuten en tuosta polttojen loppuun asti viemisestä, mutta kun tuossa 500:ssa tukkoisuus vaikuttaa jos menohaluihin. Polton jälkeen menee eri lailla. Poltto iskee päälle useasti niin, että on ajanut normaalia kovemmin, maantietä isoa kovaa, päälle kiihdyttelyjä. En tiedä haistaako anturit tukkoisuuden tuolloin herkemmin...? Jos, kannattaisi todella ajaa joku 20-30km kierros ennen katsastusta ja antaa polttaa kunnolla pönttö puhtaaksi. Tiedä häntä.
On kait tarkoitettu, että poltto tehdään konetiellä/maaseutubaanalla, eikä ydinkeskustassa. Se poltonaikainen tooba kun ei myöskään ole mitään keuhkoahtauman parantajaa.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Tammi 2017, 22:56
Kirjoittaja Aquatica
Onhan tuossa tuo Rönkön pönttökin kirjoitellut.

http://www.iltalehti.fi/autot/201701162 ... 4_au.shtml

Vielä kun joku autoihminen tekisi jutun...

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 19 Tammi 2017, 20:51
Kirjoittaja Nakutin
Mistä noita K-arvoja on oikein revitty. Meidän Spagetti Westernin tyyppikilvessä 1.37
PerC:nsuti sentään, näytti viimesyksyn leima-arvonnassa tulos olleen 1.41. Saa ens syksynä polkee vähän lujempaa.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 26 Tammi 2017, 20:43
Kirjoittaja rausku
Itelläkin tyyppikilvessä 0.51.
Katselin katsastuslaput uudesta asti. Ensimmäisessä katsastuksessa mennyt sentään rimaa hipoen tuohon. Sen jälkeen ei lähelläkään. Leimaa on nyt vuodeksi, kun ehdin viime vuoden puolella käymään. Seuraavaan sessioon valmistauduttava sitten tosimielellä eli uusin öljyin, suodattimin, putsatuin egr:n ja heti loukun polton jälkeen jonoon. :-D

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 27 Tammi 2017, 15:16
Kirjoittaja Tuomas K
On epäilys ettei kulkimessa ole hiukkassuodatinta paikallaan, lieköhän etäistäkään toivoa päästä 2.4 JTDm:llä mittauksesta läpi?

Jos tulee hylsy, niin pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa uuden suodattimen maksajasta...

Lähetetty: 27 Tammi 2017, 15:18
Kirjoittaja Hämis
Jos siellä ei ole loukkua, pitäisi poltotkin saada ohjelmoitua takaisin. Käy hakemassa korjaamolta lappu. Mullakin otettiin viime vuonna hyväksytty tulos testaajan jalkatekniikalla.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 28 Tammi 2017, 10:45
Kirjoittaja Smiik
Tuomas K kirjoitti:On epäilys ettei kulkimessa ole hiukkassuodatinta paikallaan, lieköhän etäistäkään toivoa päästä 2.4 JTDm:llä mittauksesta läpi?

Jos tulee hylsy, niin pitää keskustella myyjäliikkeen kanssa uuden suodattimen maksajasta...
Sama homma, eikä todellakaan mainostettu liikkeessä, että loukku puuttuisi. Ajattelin loukun puuttumista ensin hyvänä asiana (ei tukkeutuvaa loukkua ja vikakoodeja yms.), mutta tämän savutusarvohomman muutoksen jälkeen en kyllä ole enää niin varma. Ajattelin käydä hakemassa päästölapun hyvissä ajoin ennen katsastusta ja katsoa pääseekö auto alle rajojen.. Turha pompauttaa leimalla jollei ole toivoakaan päästä läpi.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 28 Tammi 2017, 12:25
Kirjoittaja Aquatica
Olis kiva tietää, mitä eroa on loukullisella ja loukuttomalla JTDm:llä ilman loukkua?
Varmaan jotain ohjelmapuolen eroja löytyy, mutta kuinka merkitseviä?

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 28 Tammi 2017, 14:11
Kirjoittaja JiiTeeÄssä
Tietääkseni tehtaalta ei ole lähtenyt 159 JTDm:iä ilman loukkua, korjatkaa jos olen väärässä.
Tai muissakaan koreissa.

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 07:21
Kirjoittaja Jarsan
Tälläiseen otsikkoon törmäilin näin aamutuimaan.

Vanhat dieselit läpäisevät taas katsastuksen, Trafi palauttaa entiset päästörajat.
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat- ... -24283446/

Re: Trafin ohjeistus dieselin savutusarvoihin muuttunut

Lähetetty: 17 Helmi 2017, 07:27
Kirjoittaja JiiTeeÄssä
Hieno homma.