Vesiruiskutus dieselissä
Valvoja: Moderators
Vesiruiskutus dieselissä
http://www.aquatune.com ;lla on laite dieselin kulutuksen pienentämiseen ja sitäkautta myös päästöjen pienentämiseen, tutustukaa tekniikkaan.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ehjätty 159 2.4 JTDm -06
Rema kirjoitti:http://www.aquatune.com ;lla on laite dieselin kulutuksen pienentämiseen ja sitäkautta myös päästöjen pienentämiseen, tutustukaa tekniikkaan.

Re: Ehjätty 159 2.4 JTDm -06
Tämä ei ollut oikea kommenti tähän paikkaan,kun luin edeltävät tarkasti, huohotin ongemat ovat erikseen, mutta kumminkin esittämäni asia kiinnostaa jotakin, joka on kiinnostunut kulutuksesta ja päästöistä.Juise kirjoitti:Rema kirjoitti:http://www.aquatune.com ;lla on laite dieselin kulutuksen pienentämiseen ja sitäkautta myös päästöjen pienentämiseen, tutustukaa tekniikkaan.
-
- Viestit: 115
- Liittynyt: 10 Syys 2016, 06:59
- Car(s): 159 Ti Q4 2.4JTDm 2008
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Ehjätty 159 2.4 JTDm -06
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_injection_(engine)Rema kirjoitti:Tämä ei ollut oikea kommenti tähän paikkaan,kun luin edeltävät tarkasti, huohotin ongemat ovat erikseen, mutta kumminkin esittämäni asia kiinnostaa jotakin, joka on kiinnostunut kulutuksesta ja päästöistä.Juise kirjoitti:Rema kirjoitti:http://www.aquatune.com ;lla on laite dieselin kulutuksen pienentämiseen ja sitäkautta myös päästöjen pienentämiseen, tutustukaa tekniikkaan.
https://www.dieselnet.com/tech/engine_water.php
Lyhyesti. Vakio katuautoon melko merkityksetön ja vesimäärä joka vaaditaan merkittävään päästöjen poistoon on aika runsas, joten vesisäiliö pitää olla iso.
Lisäksi veden syöttäminen koneeseen imusarjassa haihduttamalla on melko hallitsematon prosessi, jolloin hyödyt pieniä ja vaadittava runsas vesimäärä lisää riskiä vesipisaroiden pääsystä sylinteriin kasvaa olennaisesti ja se taas tuhoaa voitelevan öljykalvon sylinteristä -> moottorivaurio. Imusarjaan valuttavassa systeemissä myös vuoto aiheuttaa hyvin todennäköisesti vähintään korroosiovaurion ja vähänkin runsaampi vuoto vesilukon -> kanki kieroon, kone vaihtoon.
Suorasuihkutus taas vaatii isoja modifikaatioita sylinterinkanteen ja oman moottorinohjauksen ja kaikkein toimivin tapa eli polttoaineeseen sekoittaminen vaatii ihan oman prosessinsa sekä laajat muutokset polttoainejärjestelmään..
Em. modifikaatioiden kustannukset ovat sitten ihan oma lukunsa..
Mielummin suosittelen tätä dieselauton ympäristöystävällistämiseen dual fuel konversiota vaikka täältä: http://www.terragas.fi/index.html vaikka tämänkin konversion kuolettaminen tuolla luvatulla noin 30% säästöllä vaatii, riippuen kaasun hinnasta noin 40000 - 60000km ajon.
Kunpa vain verottajaa oikeasti kiinnostaisi rahastamisen sijaan päästöjen pienentäminen...

EDIT: pahoittelu offtopikista, mutta aihehan sinällään ei ole ihan turha, joten mites kiinnostaisiko modea lohkaista nää mun ja reman viestit omaan topikkiinsa?