Valovirta mig

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Alfan omistat on varmaan joutuneet hitsailemaan autojaan, vanha kempak joutaa rosikseen ja toinen pitäis löytää, kannettava sellainen.
Onkos telwin 210:stä kokemuksia?

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Kyseisestä laitteesta ei ole kokemusta, mutta itsellä on käytössä Kemppi Minarc Mig 200, joka on osoittautunut erittäin hyväksi hankinnaksi.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Mä olen tyytyväinen Kemppi Minarc Mig 170 omistaja. Aluksi oli tarkoitus ostaa tuon tapainen Telwin mutta tuttu ammattihitsari puhui ympäri ja ostin Kempin. Ei valittamista tähän mennessä. Kempin 170:kin on kuormitettavuudeltaan parempi kuin Telwinin 210.

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Itselläni on kannettavaan koneena Telwin 152, ikää laitteella on yli 10 vuotta ja tähän asti ei ongelmia. Hitsattu on 10-20 lankarullaa tyhjäksi, paljon enemmän mihin sitä aikanaan hankkiessa suunnittelin. Yksinkertainen perus kone jota joutuu jäähdyttelemään, jos käyttää isompaa virtaa pitkään. Hoitanut hommansa kuitenkin hienosti ja helppo siirrellä. Siltikin; Kemppi on Kemppi.
Giulia Super -69

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Telwini ollu jo yli 15 vuotta. Oon ootellu että hajoais, ni sais ostettua hyvällä omallatunnolla paremman koneen. :roll:
Peltihommissa ajannu asiansa, ja välillä vähän paksummankin matskun kanssa.
Se homma noissa halppiskoneissa on ongelmana, ettei ole vaihdettavaa kolvin johtoa ja johdot muutenkin älyttömän lyhyet. Seuraava kone tulee kyllä melko varmasti olemaan voimavirta Kemppi.

Avatar
jyrkip
Viestit: 790
Liittynyt: 03 Helmi 2014, 20:51
Car(s): Ex. Alfat: Giulia super 1300
156 Sportwagon 2,0 JTS 16v -03
156 Sportwagon 2,4 JTDm 20v -05
166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04
Paikkakunta: Nummela

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja jyrkip »

Jos vain lompakko antaa myöden, niin Kemppi Minarc Mig 200. Kaverilla on ja olen sillä jotain tehnyt ja seurannut vieressä. Hyvä laite. Itselle hankin Most fanmig 170i:n joita taitaa saada kolme Kempin hinnalla. Kerran vasta kokeillut sillä pienen paikan hitsata eikä voi vielä arvostella.
Ex. 166 2,4 JTDm 20V Sportronic -04

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja jargon »

Tuota mostin fanmig 175i:tä voin jollain tavalla suositella, muutaman pullollisen oon sillä hitsaillut ja tuntuu toimivan. Ja työn kautta oon huomannut että ei takuuseen ole tullut montaakaan yksilöä.

Ja tuohon saa myös lift-tigin, sitä oon harmillisen vähän kerennyt kokeilemaan, mutta osaavissa käsissä silläkin saisi varmasti hyvää jälkeä.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

jyrkip kirjoitti:Itselle hankin Most fanmig 170i:n joita taitaa saada kolme Kempin hinnalla.
Ei se hintaero ihan noin suuri taida olla. Pikainen googlaus sanoo:
Most Fanmig 175i: 760€
Kemppi MinarcMig 170 evo: 961€

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Minarc Mig Evo 200 löytyy ja on ollut kyllä joka pennin väärtti.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Kemppi olis varma ostos ja jos ostohousut jalassa pääsis koepalkoakin vetämään.
Motonetissä ei varmaan pääse telwiniä testaamaan.
Kehtaako yhtä autoa varten sijoittaa yli tonnia tai sitten pitäis sprinttikin hitsata, ni tasoittais kuluja.

"Pistehitsejä" ei välttämättä tartteis tehä, löytys niille koneet "lainaan" ja ostin parilla kympillä jokunen vuos sitten geboran 200 voimavirtakoneen, ilman kaapeleita ja yksi käämi palanut. Tuota paljon siirrellä eestaas ja eikä ole vielä pistokettakaan et sais virtoihin.

Edit. Mikäs tää most on, tuli nimi vastaa ekaa kertaa?

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja jargon »

JVTL kirjoitti:Kemppi olis varma ostos ja jos ostohousut jalassa pääsis koepalkoakin vetämään.
Motonetissä ei varmaan pääse telwiniä testaamaan.
Kehtaako yhtä autoa varten sijoittaa yli tonnia tai sitten pitäis sprinttikin hitsata, ni tasoittais kuluja.

"Pistehitsejä" ei välttämättä tartteis tehä, löytys niille koneet "lainaan" ja ostin parilla kympillä jokunen vuos sitten geboran 200 voimavirtakoneen, ilman kaapeleita ja yksi käämi palanut. Tuota paljon siirrellä eestaas ja eikä ole vielä pistokettakaan et sais virtoihin.

Edit. Mikäs tää most on, tuli nimi vastaa ekaa kertaa?
Most on puolalaisten tekemä kone. Suomessa käsittääkseni myyty vain tuota yhtä mallia, jossa puikko ja mig samassa + tig mahdollisuus. Tuota on testattu jossain asiantuntijalla ennen kuin otettu myyntiin, ja päteväksi koneeksi todettu.

Myös mostin automaattimaskeja ja rälläkän laikkoja on suomessa myynnissä.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Kempin minarcmig evo 200:n hajin paikallisesta (Rauman akku), ku oli edullisempi ku wepistä tilaamalla.

Amatööri sai laakista kohtuu saumaa automatiikan avustuksella. Pullo mätätänetistä omaksi.

En ostanut laitetta kovaan käyttöön.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Alennuskorista löyty esab mag c140 origo saas nähä tekeekö tuolla mitään.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Palataas tähän, kun taas harmittaa ettei itellä oo miggiliimainta. Ainahan sitä voi työntää tonnin Kemppiin tai Esabiin, mutta kun käyttö on vähäistä ja satunnaista, niin rohkeisiko sitä kuitenkin kokeilla vähän edullisempaa?

Äkkiseltään hintajärjestyksessä:
Biltema, 200e. Pelottava ajatus, että paperilla speksit näyttää äkkiseltään aika hyvältä.
Telwin TelMig 150 314e, vanhaa varastoa poistomyynnissä, vanha malli. Ei ydinjätelankatukea.
Telwin BiMax Turbo, 330e. Kalliimpi kuin Bilteman tahi tarjouksessa oleva vanha Telmig. Edelleen kuitenkin edullisessa luokassa ja olisihan tämä sentään pakokaasuahdettu.
Telwin Technomig 150 Dual, 550e. Tätä jo kehutaan mikroprosessoriohjatuksi ja kaikkea. Biltemalaisia saa tämän hinnalla 2, jäljelle jää vielä fyrkkaa tarvikkeisiin. Kaasuhitsaukseen tarvii lyödä pöytään lisää euroja, oletuksena syö ydinjätelankaa.

Onko kellään kokemuksia noista Telwinin malleista? Entä Biltemalaisesta? Niin ankeata kuin se onkin, näen ydinjätelangan käyttömahdollisuuden positiivisena asiana, mutta kaasumahdollisuuden välttämättömänä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja mutt »

Entä käytetty Kemppi tai Esabbi? Tosin niitä ei hirveän usein ole tarjolla järkevään hintaan, ja jos on, niin jostain syystä menevät heti...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Validi vaihtoehto, jos osuu kohdalle. Tarvii surffata toria jne aktiivisesti. Tarjota toki saa, jos joku kokee omansa ylimääräiseksi.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
nurmi
Viestit: 166
Liittynyt: 22 Heinä 2011, 23:11
Car(s): Gtv 2.0 -00
1502 -77
X3 3.0sd -07
ex.156 V6 -00
Paikkakunta: Turenki

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja nurmi »

Mulla on toi telwin technomic 150 dual. Miinuksena kovin lyhköset kaapelit.
Kaasuja mulla ei ole kun ulkona joutuu kumminkin käyttään.
Voit kokeilla tota jos kiinnostaa.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Ei oo biilteman masiinoista omakohtaista kokemusta, mutta kaveri pärjäsi kyllä monta vuotta jollain bilteman vehkeellä.... Hitsaili jopa aikanaan 33:stakin minulle :D

Mene ja tiedä, itse en kuitenkaan biltema konetta ostaisi.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Sape »

^^ Mulla on kans tuo sama Telwin. Todella lyhyet kaapelit ja ei tuolla yli 3mm kappaleita paljon kannata yrittää liimailla yhteen. Kyllä tuolla ohutta peltiä hitsailee ja paksumpiakin saa laitettua heftiin. En kyllä ehkä 550€ tuosta kuitenkaan maksaisi...

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Polforea kirjoitti:Validi vaihtoehto, jos osuu kohdalle. Tarvii surffata toria jne aktiivisesti. Tarjota toki saa, jos joku kokee omansa ylimääräiseksi.
Jos näin on niin mulla lojuu yksi vähän ajettu Kempin Migger tuolla nurkissa.
Omat hitsailutarpeet on nykyisin sen verran paksua rautaa tahi alumiinia ettei migillä ole ollut juurikaan muuta virkaa kuin hyllyn koriste.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Huomattavaa tosiaan on, että se 550e IKH:lla ei sisällä kaasuvarustusta, vaan pelkän ydinjätelankamahdollisuuden.

Näillä näkymin Bilteman ja Telwinin kokemukset jää minultakin väliin, tarkempi keskustelu käytetystä ja sopuhintaisesta Kempistä on käynnissä :)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

JVTL
Viestit: 556
Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
Paikkakunta: Joutseno

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja JVTL »

Esabin sai alta 300€. Pienen testailun jälkeen ei ainakaan vielä kaduta.
Sirisee voimavirta koneen tapaan eikä pihise/puhise kuin kempakki ja esabissa paremman tuntuinen pistooli mitä halpamarketin malleissa.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Vainio kirjoitti:
Polforea kirjoitti:Validi vaihtoehto, jos osuu kohdalle. Tarvii surffata toria jne aktiivisesti. Tarjota toki saa, jos joku kokee omansa ylimääräiseksi.
Jos näin on niin mulla lojuu yksi vähän ajettu Kempin Migger tuolla nurkissa.
Omat hitsailutarpeet on nykyisin sen verran paksua rautaa tahi alumiinia ettei migillä ole ollut juurikaan muuta virkaa kuin hyllyn koriste.
Hyökkää tähän tarjoukseen heti kiinni, mulla on migger ollut 15 v ja monta 156:ta sillä on Alfissimo tielle pelastanut

Avatar
Ramsester
Viestit: 174
Liittynyt: 24 Marras 2012, 20:41
Car(s): GTV 2.0 V6 TB -99
156 2,5 V6 -98
147 2.0 TS -04
Fiat Stilo 1,4 -04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Ramsester »

Minulla on tuon Esabin isoveli Origo Mag C171 ja hyvin on toiminut. Tuli ostettua tuo kone heti ensimmäisen 156:n ostamisen jälkeen :silent:

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Mulla olisi Kempin projekti-Miggeri. Periaatteessa toimii, mutta liekö kontaktorissa tai jossain liitoksissa hapettumaa kun teki huonoa jälkeä. Syy on varmaan se, kun makaa tuolla pihatallissa joka ei ole tiivis.

En tiedä mitä tuosta voisi pyytää.. hommasin enempi kannettavan MinarcMigin ja kun on joskus kunnon paja niin sitten jonkun järeemmän, joten migger joutaisi. Aika monta Fiattia ja Lanciaa silläkin on hitsattu.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Polforea »

vesamaan kirjoitti:Hyökkää tähän tarjoukseen heti kiinni
Hyökkäsin jo ennenkö vinkkasit, mutta hyvä tietää positiivisista kokemuksista ihan foorumiltakin. Nyt on Migger kotitallissa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Huomiona ainakin mainittuun Miggeriin, ja varmasti muihinkin, on työjälkeen iso vaikutus sillä, että kone saa kunnolla virtaa. Tekemisessä huomaa eron jo sillä, että lyö töpselien puutteessa hepposempaan jatkojohtoon kiinni. Järjestyksen vaihto ja mig kiinni järeämpään johtoon, niin iso ero.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Minarcmigin virransyötön pitäisi sietää perinteisiä paremmin jatkojohtoja. Mainostavat että toimisi hyvin yli 100 m jatkojohtojenkin kanssa. Tiedä sitten.

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Rajansa kaikella, mutta periaatteessa pitää paikkansa. Migger perinteistä tekniikkaa edustavan laitteena on tarkka että saa tarpeeksi virtaa. Jo 10 metriä 1,5 neliön kaapelia saattaa olla liikaa. Itse tein tuota varten 5 metrin jatkojohdon 2,5 neliön kaapelista ja pistorasian oikosulkuvirrat oli muistaakseni pitkälti toistasataa amppeeria. Jos tallin sähköt on 1,5 neliön MMJ:n perässä voi tulla ongelmia vähänkään peltiä paksummassa. Eron huomasi myös ohutlevytöissä sauman laadussa.

Ero Minarciin on huomattava, sellaista hommaa ei ole vielä tullut vastaan, jossa olisin kokenut tarvetta saada laite paksumman narun jatkoksi.

Nuo tallin sähköt tulee hyvin esiin myös kompressorien kanssa. Ohuella kaapelilla 1-vaihekompura polttaa sulakkeen, koska ei saa tarpeeksi virtaa päästäkseen vauhtiin ja jää oikosulkuun.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja unknown »

En usko, että piuhalla on kovin suurta vaikutusta, johdon liitoksilla varmaan enemmän. Mutta vaikutusta on, kuinka pitkän matkan päässä muuntajasta töpseli sijaitsee, sillä niissä voi olla isoja eroja. Jonkun maatilan jälkeen pari kilometriä hiekkatietä, saattaa olla, että virta ei riitä. Saaristossa on myös tätä ongelmaa siellä sun täällä.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Valovirta mig

Viesti Kirjoittaja sämpy »

On sillä.
Ja kaupungissakin on tullut mitattua kehnoja oikosulkuvirtoja. Myös 80 luvulla tehdyt ja vanhemmat rakennukset sisältävät paljon 1,5mm2 sähköistyksiä pistorasioissa, joskus kymmeniä metrejä. Piharakennukseen menevä maakaapelikin voi olla tuota.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

Vastaa Viestiin