Puolen vuoden kuluttajasuoja..

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Puolen vuoden kuluttajasuoja..

Viesti Kirjoittaja ahma »

Käytin tuossa Alfan 150k huollossa ja asentaja totesi hetken etupäätä nyittyään että olisi jonkun verran vaihdettavaa.

Mites, lasketaanko esim. ylätukivarret "alustaan" vai kulutusosiin? Auto on kolme kuukautta sitten ostettu Metrosta ja kuluttajasuojaa kaiketi jäljellä..
156 2.0 TS ['98]

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Etupään natinat/nitinät ei välttämättä vaadi mitään remppaa. Mulla ainakin edellinen V6 nitisi toiselta puolelta ja käskin tutkia äänet, ei mitään vikaa ja välystä, puslat vaan pitää ääntä ja ilmeisesti kuivahtaa? Katsastus-setäkään ei löytänyt mitään vikaa, ainostaan v:mäinen ääni kuului.

No toisen puolen alatuki sitten menikin vaihtoon ja piti kamalaa ääntä loppuvaiheessa koko ajan. Milanossa vaihdettiin ja oli kuulemma ollut melkein irti.

Joten vikaa voi olla tai sitten ei. Nuo nitkuttelut ei vielä mitään kerro. Vasta alustan rynkytys kertoo totuuden.

Noista kuluttajasuojista en tiedä. Voisi kuvitella, että lasketaan alustaan. Voin olla väärässäkin.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

vähän aikaa kitistyään ne puslat kuluu kuitenkin väljiksi
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
EVO
Viestit: 323
Liittynyt: 14 Syys 2003, 03:41

Viesti Kirjoittaja EVO »

Tottakai, mutta voivat kuitenkin kestää aikakin kauan kitinöitten alettua. Eri asia haluaako kuunnella ääniä. Itsellä kesti yli vuoden tuo alatuki ennenkun oli pakko vaihtaa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tavallinen kulutusosa joten tuskin mikään kuluttajasuoja sen korvaa. Koskee kait lähinnä vaihdelaatikkoa jne. jotka oletetaan kestävän.

Mutta aina sopii koittaa, soittamalla selviää.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Periaatteessahan koko auto on kulutusosa, eihän se ikääntyessään yleensä miltään osin paremmaksi muutu.

Minä kyllä laskisin varsinaisiin kulutusosiin semmoisia nikaleita kuin jarrupalat, kytkimen, iskarit, renkaat jne. mutta en tukivarisia. Vaikka 156:ssa kuuluukin noissa olevan usein vikaa niin ei se minusta niistä vielä kulutusosia tee. Ainakin kannattaa yrittää josko saisi menemään takuun piikkiin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Niin minä en tiedä tukivarsista mutta esimerkiksi koneet ja laatikot voisi olettaa kestävän yli 150tkm, tukivarsista en tiedä.

Siinä onkin selvittelemistä että vika oli jo ostettaessa :roll: Vai miten se toimiikaan..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös se puoli vuotta ole rajana juuri siksi, että sen sisällä löytyneet viat oletetaan olleen autossa jo kaupantekohetkellä? Pusliahan on aika vaikea kolmessa kuukaudessa ajamalla rikkoa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kuluttajansuoja kirjoitti:Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan. Myyjän vastuulla on esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana luovutuksesta, jos myyjä ei osoita, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Myyjä ei ole vastuussa myöskään silloin, jos on kyse esimerkiksi tavanomaisesta
kulumisesta
tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.
Hyvä siinä on sanoa että 150tkm ajetussa autossa tukivarsien pitäisi kestää kun niitä vaihdetaan takuuseenkin alle 30tkm.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Nimenomaan niitä vaihdetaan takuuseen pienillä kilsamäärillä. Kulutusosia ei juuri vaihdeta takuun piikkiin.

Aika harmaalla alueellahan tuossa liikutaan, mutta aina kannattaa yrittää maksattaa muilla :P
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä kulutusosiakin vaihdetaan kuten tukivarret jos ne kuluu nopeammin kuin voisi olettaa. 30tkm on kuitenkin jotain ihan muuta kuin 150tkm, ja sitä paitsi tehdas vaihtaa nuo takuuseen. Tavallinen jobbari ei varmasti tarvitse moista tehdä, ei ole hänen vika jos alfan tukivarret on anaalista ja kuluvat nopeasti.

Mutta kuten jo ekassa viestissä sanoin, aina sopii koittaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Rolle kirjoitti:Kyllä kulutusosiakin vaihdetaan kuten tukivarret jos ne kuluu nopeammin kuin voisi olettaa.
Nii, vielä pitäisi todistaa että ne ovat kulutusosia :roll: Ei airbagin jousikellokaan ole kulutusosa vaikka niissä usein vikaa onkin.

Eikä sekään ole kauppiaan vika jos autosta on vaihdelaatikko rikki, mutta korvaamaan taitaa silti joutua.

Mutta samapa se, ei tämä tästä kinaamalla miksikään muutu. Toiset osat ovat vähän useammin kuluvia kulutusosia (jarrupalat) ja toiset kuluvat vähän hitaammin (kampiakseli). Alustan puslien kestoiän pitäisi olla jotain tuolta väliltä, mutta kukas sen sitten osaa määritellä minkälaisia metrimääriä niiden yleisesti ottaen pitäisi kestää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
wetear
Viestit: 168
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 03:42
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja wetear »

Minulla on ollut 7 kk:n "kuluttajansuoja" Alfalle :crazyeyes:
(katsokaa thread "väärä merkki")

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Nii, vielä pitäisi todistaa että ne ovat kulutusosia
Turhaan minä tässä todistan kun sanot sen itse, jos nyt kuluttajasuojassa pysytään:
Toiset osat ovat vähän useammin kuluvia kulutusosia (jarrupalat) ja toiset kuluvat vähän hitaammin (kampiakseli).
Eikä sekään ole kauppiaan vika jos autosta on vaihdelaatikko rikki, mutta korvaamaan taitaa silti joutua
Varmasti jos auto on 150tkm ajettu mutta miljoonan rullatulla vehkeellä voi olla eri asia, jos ei pysty todistamaan että laatikko oli jo ostettaessa rikki. Joko alkaa kuvio selkenemään.

Eli edelleen sinne vaan pokkana väittämään että kyllä näillä 156:sen tukivarsilla järjestään ajetaan yli 200tkm.

Vängätään nyt vain lisää mutta lue nyt ensin vaikka sitä kuluttajansuojaa ettei tarvii ihan mutua suoltaa.

dera
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Maalis 2004, 00:29

Viesti Kirjoittaja dera »

Pitää muistaa, kuluttajasuojalaissa ei puhuta tarkemmin näistä kuusista kuukausista, siellä esiintyy vain sanat virhevastuu ja tuotteen oletettu kesto/käyttöikä.
Autokaupan keskusliiton hyväksymien sopimusehtojen mukaan käytetty ajoneuvo myydään siinä kunnossa kuin se on kaupantekohetkellä.
Mikäli luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe kuuden kuukauden kuluessa luovutushetkestä, voidaan virheen olettaa oleman kohteessa jo kaupantekohetkellä.
Toisaalta, kuluttajavalituslautakunta useissa päätöksissään on ottanut kantaa siihen, että käytettyyn ajoneuvoon voidaan jo heti pian kaupanteon jälkeen joutua tekemään useitakin korjauksia, mutta ne eivät saa nousta kohtuuttomiksi auton kauppahintaan nähden. Usein kohtuutena on pidetty 5-10% kauppahinnasta.
150tkm ajettuun autoon todennäköisesti ainoa kuluttajasuoja mitä voit liikkeeltä pyytää on ns. "goodwill" mitä autokaupat harrastavat. Mahdollisesti tarjoavat että maksavat puolet tai jotain muuta vastaavaa, se on yleisempi käytäntö noissa hommissa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Joo, eiköhän asia tosiaan ole niin kuin Dera sanoi. Sorry, my bad :oops:

Kulutusosan määritelmästä voisi tietysti jankata, mutta kun ei siitä taida sen kummempaa yksimielisyyttä syntyä niin olkoon.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Koko roskahan on kulutusosa, kestoikä on sitten ihan eri asia.

dera
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Maalis 2004, 00:29

Viesti Kirjoittaja dera »

Jep. Kyse on virheen määrittämisestä.
Jos kuluttajavalituslautakuntaan asia etenee, niin sielä peilataan aina sitä että mitä kuluttajalla on ollut perusteltu syy olettaa hinnan ja ajokilometrien mukaan saavansa.
Tukivarsien vaihto ei todennäköisesti menisi kuluttajavalituslautakunnassa läpi, koska kilometrejä on tuonkin verran.
Toisaalta liike pitää autoissa sen verta kovaa katetta, että niille on kannattavaa asiakastyytyväisyyden nimissä korjata autoja "yli asiakkaan odotusten", joten kysyä kannattaa ja pitääkin aina.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Ja loppupeleissä kuluttajalautakunnan päätöskin on pelkkä suositus, eikö niin?

Mutta aika harva taitaa jättää korjaamatta. Perus markkinointi jo tietää kertoa että on paljon halvempaa pitää vanha asiakas kuin hankkia uusi, joten ei pitäisi parit tukivarret tuntua missään. Monet kun ostaa uuden auton samasta liikkeestä jo jonkun hikisen risteilyn tai pipon takia :mrgreen:

Täytyy vielä muistuttaa ettei kuluttajasuojassa ole kyse mistään takuusta niinkuin esim. uuden auton kohdalla.

dera
Viestit: 27
Liittynyt: 18 Maalis 2004, 00:29

Viesti Kirjoittaja dera »

Rolle kirjoitti:Ja loppupeleissä kuluttajalautakunnan päätöskin on pelkkä suositus, eikö niin?

Mutta aika harva taitaa jättää korjaamatta. Perus markkinointi jo tietää kertoa että on paljon halvempaa pitää vanha asiakas kuin hankkia uusi, joten ei pitäisi parit tukivarret tuntua missään. Monet kun ostaa uuden auton samasta liikkeestä jo jonkun hikisen risteilyn tai pipon takia :mrgreen:

Täytyy vielä muistuttaa ettei kuluttajasuojassa ole kyse mistään takuusta niinkuin esim. uuden auton kohdalla.
Kyllä. Kuluttajavalituslautakunnalla ei ole toimeenpanovaltaa, mutta käräjäoikeuden tuomiot melkein poikkeuksetta ovat noudattaneet lautakunnan suosituksia jos asia on riitautettu senkin jälkeen.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Onko tietoa kuuluuko ilmamassamittari "kulutusosiin" vai ton suojan piiriin? Tuli tommonen A3 Audi hommattua, ei ole Alfa näköjään ainoa merkki mistä noi hajoaa.. :?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jeps, tuntuu ilmejä ja tukivarsia menevän vagineista siinä missä Alfoissakin jne. Luultavasti oli rikki jo ostettaessa joten pitäisi kuulua, eikä ole mikään kulutusosa vaikka niitä meneekin liukuhihnalla.

Avatar
Joksa
Viestit: 409
Liittynyt: 12 Syys 2006, 13:17
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Joksa »

Rolle kirjoitti:Täytyy vielä muistuttaa ettei kuluttajasuojassa ole kyse mistään takuusta niinkuin esim. uuden auton kohdalla.
Jos tuotteessa on valmistusvirhe, on valmistaja siitä vastuussa oletetun käyttöiän. Takuuajalla valmistajat yrittävät rajata omaa vastuutaan.

Vastaa Viestiin