Tulipa pari päivää sitten painettua penkkiä seminaarissa, missä käsiteltiin EU:n energiatehokkuusdirektiivejä ynnä sähköautoilua.mutt kirjoitti:Mitähän siellä on tapahtunut?![]()
Suomessa on jo suht hyvä infra ainakin hybridien hidaslataamiseen eikä voimalaitoskapasiteetti tule vastaan, vaikka huomisesta alkaen kaikki liikenne hoidettaisiin vain ja ainoastaan sähköautoilla. Vuotuinen sähkönkulutus kasvaisi 10 %, mutta piikkiteho ei välttämättä lainkaan. Tähänastinen ennätys parin vuoden takaisilta pakkasilta 15 GW, mutta se on keskellä päivää ja yön maksimi oli luokkaa puolet tuosta.
Nyt eeuun suunnalta tyrkytetään ideaa, että pitäisi rakentaa kaikkiin isompiin kiinteistöihin ja mieluummin myös asunto-osakeyhtiöihin ainakin 1 latauspiste ynnä varauksia (putkituksia) useiden latauspisteiden rakentamiseen. Ns. takarivistä tuli oikein hyviä kommentteja
- - ylivoimaisesti tärkein on mahdollisuus yöaikaiseen lataukseen kotona
- n:o 2 on pikalatausmahdollisuus valtaväylien varrella (tämäkin jo tulossa hiljalleen kuntoon)
- työpaikkojen latausmahdollisuus kolmanneksi tärkein
- vaatimukset kauppakeskusten parkkipaikoille asennettavista latauspisteistä pitkälti turhia ja kalliita (esim. 1000 auton parkkikentälle lisättävä latausmahdollisuus 5 % paikoista), ketä kiinnostaa laittaa autoa varttitunnin kauppareissun ajaksi lataukseen, etenkin jos kyseessä ei ole pikalaturi eli vartissa saa vain parin kilometrin ajoon riittävn hörpyn
- täyssähkärien lataus ei sitten mistään 16 A shukopistokkeesta onnistukaan, ainakaan, kun akkukapasiteetit kasvavat yli 60 kWh
Pisimmällä latauspaikkojen rakentamista edistävän lainsäädännön kanssa ovat Espanja, Ranska ja Italia. Tässä tulee selvää hajautumista tapahtumaan, koska osassa maissa ei oikein ole valmiita lainsäädännöllisiä keinoja, millä vanhat kiinteistöt voitaisiin muutoksiin velvoittaa. Itävalta mainittiin surkeimpana tapauksena. Siellä as oy:ssä (noh, moisen paikallisessa vastineessa, eihän ihan samanlaista systeemiä ole missään muualla) yhdenkin latauspisteen rakentaminen vaatii kaikkien asukkaiden yksimielisen päätöksen ja senkin voi vielä jälkikäteen vaatia uudelleen käsiteltäväksi. Eli on käytännössä mahdotonta. Mutta Ranska ja Italia jos saavat latauspaikat kuntoon, niin luulisi löytyvän intoa väkertää em. Fiatin kaltaisia kaupunkipörriäisiä.
Edit: VAGniikan maailman kannanotto aiheeseen
https://tekniikanmaailma.fi/tm-niksi-ja ... -loogista/