Sähköautoista ja lataushybrideistä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:53
Käytäntöä miettiessä oon itte pohtinu että olisi melko ässävalinta sellanen laturi, joka oletusarvoisesti lataa hitaasti, mikä riittäisi itellä hienosti ns. normiarjessa, mutta olisi boooooost-nappi, josta tökkäämällä saisi teholatingin käyntiin.
Tuohan on vasta puolitien toteutus. Latauksen pitäisi osata myös optimoida lataus hinnan suhteen. Eli laturille tai sitä ohjaavale appille kerrotaan, milloin halutaan lähteä liikkeelle ja paljonko akussa pitää olla latausta (ei ladata akkua yli 80 %, jos tiedossa ei ole pitkää ajomatkaa).

Softan pitäisi sitten osata ennustaa, mihin aikaan sähkö olisi halvimmillaan sekä onko tehoa kuinka paljon käytettävissä (huomioiden muu kulutus). Jos aikaa ei ole käytettävissä paljon tai latausteho on rajoitettu, voi olla pakko niellä myös lataus kalliimmalla sähköllä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja lerppu »

^You guys are making this super-difficult!

Muodikkaasti kokemus-asiantuntijana jo puolentoistaviikon ajalta lausun totuutena seuraavaa: plugarin kanssa oleellista on latauksen helppous. Jos helppoutta ei ole, latausta ei tehdä. Kaikki hifistely aiheen tiimoilta työntää pois suuren osan käyttäjistä. Sähköauto tietenkin eri asia, kun on pakko ladata. Jos latauksesta tehdään monimutkaista, se olisi itselleni heti insentiivi vastustaa sähköautoilua.

Mitä tulee sähkön kyykkäämiseen ja siihen valmistautumiseen - Jos katkosta tulee niin pitkä että esim käteinen olisi uudelleen vaihdon välineenä oleellinen asia, niin siinä vaiheessa meillä on jo paljon enemmän ongelmia kuin autojen lataaminen. Vaikka oma sieluni olisikin valmis Mad Max -aikaan, perheenisänä en toivo moista tulevaisuutta lapselleni. Tietenkin on hyvä pohtia ennalta kuinka vältetään jakelun tai tuotannon ongelmat, toivottavasti Fingridillä ollaan jakelun suhteen hereillä.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^^Ei, kun oletusarvo on, että viikonloppuna ladataan täyteen ja varaudutaan siihen, että viikolla ajetaan 3-4 kertaa n. 200km/d ladaten vaan kotona välillä 18-07 ja oletuslatausvirta lasketaan sen mukaan. Ja siis aatellen täyssähkäriä, ei plugaria.

Tällei arki hoituu niin että kotiin kun saapuu, niin piuha kiinni ja done. Ei hinkata luuria, ei runkutella hintatietoja, vaan ihan vaan piuha kiinni, piuha irti. Haluttaessa ennen lähtöä kaukosäätimestä (ei puhelimesta, vaan kaukosäätimestä) lämmitys tai viilennys päälle. Helppoa ja yksinkertaista arkea niin, että elämä on kuitenkin helppoa. Sitten jos on ökypakkaset ja jostain syystä päivittäin ajoo tai tietää olevansa lähdössä samana iltana johonkin, voi piuhan kiinni tökätessä tökätä samalla sitä boostinappia. Siis yhtä fyysistä nappia sillai vaan "töks" eikä mitään ota-luuri-taskusta-riisu-hanska-avaa-lukitus-etti-äppi-odota-minuutti-töki-lataus-lukitseluuri-työnnä-luuri-taskuun-pue-hanskat -shittiä vaan ihan vaan yksinkertanen töks.

Toki se etäohjaus saa laturissa olla, jos vaikka toteaa vasta sisällä että tartteekin tänään käydä Tampereella kaupassa (...), niin saa boostin päälle sisältä. Mutta arkielämässä pyhä yksinkertaisuus on käytettävyydessä iso plussa. Lerppu on tässä hyvinkin jäljillä. Piuha irti, piuha kiinni, tarvittaessa yksi (1) töks. Optimaalinen toimintatapa todennäköisesti monelle muullekin kuin minulle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Insinörtin esimerkki jättänee auki mahdollisuuden tuolle töks-latauksellekin, jos sähkön hinnalla ei ole väliä. Esimerkiksi juuri nyt saattaisi pörssisähköä ostavalla ollakin jotain väliä, tai sitten ei:
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/tal ... -1.1306644
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Pörssisähkön käyttäjänä reagoin jonkin verran hintapiikkeihin - laitan vaikka pari tuntia myöhemmin sen pyykkikoneen jauhamaan, mutta en menetä yöunia jos joskus jää takka lataamatta sellaisen alla. Toteutunut keskihinta on ollut kilpailukykyinen verrattuna kiinteähintaisiin sopimuksiin miedolla / olemattomalla optimoinnillakin.

Jonkinlainen puskuriakusto olisi kyllä hyödyksi jos haluaisi optimoida sähkön hintaa.

Siinä vielä aiheeen vierestä vähän isommasti dataa tuulivoiman tuotannosta - talvikuukaudet ovat keskiarvolla mitattuna tuotoisampia kuin kesä, mutta ongelma ovat juuri nuo tuotannon kuopat: https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... -tuotanto/

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Ruokoton kirjoitti:
02 Helmi 2021, 18:26
ongelma ovat juuri nuo tuotannon kuopat
Kuopat voisi paikata muullakin tuotannolla, mutta tuossa kuvaajassa näkyy se todellinen ongelma - tuotannon ennuste on mennyt välillä ihan päin seiniä - tuotanto on pahimmillaan jäänyt 600 MW edellispäivän ennustetta pienemmäksi. Vesivoimalan saa polkaistua käyntiin nopeasti, mutta lämpövoimalaitoksia ei.

No, markkinataloudessa tilanne tietysti korjaantuu, kun hinta nousee, jos tuotantokapasiteetti menee tiukalle. Jos uusiutuvien osuus energiantuotannossa kasvaa kovasti, pitäisi tämän myös näkyä reilumpana hinnan vaihteluna. Muttei pelkästään kovina hintoina - Saksassa on jo nähty tilanne, missä hinta meni negatiiviseksi. Sähkönkäytön ajallinen optimointi voi siis muuttua paljon nykyistä palkitsevammaksi.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Hetken aikaa keväällä 2020 käytiin Suomessakin negatiivisen tuntihinnan puolella, tosin sähköyhtiöiden marginaalit taisivat kuluttajahinnan pitää vielä maksamisen puolella.

https://yle.fi/uutiset/3-11200361

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^wau. Tätä lajia varmaan enemmän tulevaisuudessa - ympäri maailmaa. Tarkoittaa myös biznesmahdollisuuksia niille, jotka keksivät hyviä tapoja säätää kulutusta tuotannon mukaiseksi. Hihat ylös ja töihin!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
02 Helmi 2021, 19:34
Vesivoimalan saa polkaistua käyntiin nopeasti, mutta lämpövoimalaitoksia ei.
Sitä varten Lipponen lobbaa Putinin kaasua ja Wärtsilä tekee minuuteissa käynnistyviä kaasuvoimalaratkaisuja.
insinörtti kirjoitti:
02 Helmi 2021, 19:34
Saksassa on jo nähty tilanne, missä hinta meni negatiiviseksi. Sähkönkäytön ajallinen optimointi voi siis muuttua paljon nykyistä palkitsevammaksi.
Korona vuonna 2020 Suomessakin sähkön tukkuhinta kävi pakkasella. Ja mitä enemmän sähkötuulta tulee verkkoon sitä enemmän hinta alkaa heilumaan.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

insinörtti kirjoitti:
02 Helmi 2021, 20:14
^wau. Tätä lajia varmaan enemmän tulevaisuudessa - ympäri maailmaa. Tarkoittaa myös biznesmahdollisuuksia niille, jotka keksivät hyviä tapoja säätää kulutusta tuotannon mukaiseksi. Hihat ylös ja töihin!
Kulutuksen säätäminen on yksi optio ja toinen taas energian varastointi. Kolmas liiketoimintamahdollisuus tulee siitä että keksii nopeasti ylös- ja alasajettavan prosessin jolla tuottaa negatiivisella sähkön hinnalla jotain arvokasta.

Jos omistaisi kaksi isoa järveä isolla korkeuserolla niin uusiutuvien puolesta kannattaisi lobata tosissaan.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja jkk »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:53
Gasket kirjoitti:
02 Helmi 2021, 14:29
Pitääkö sitten osata kertoa laturille meinaako illalla lähteä vielä harrastuksiin vai onko lähtö vasta aamulla
Käytäntöä miettiessä oon itte pohtinu että olisi melko ässävalinta sellanen laturi, joka oletusarvoisesti lataa hitaasti, mikä riittäisi itellä hienosti ns. normiarjessa, mutta olisi boooooost-nappi, josta tökkäämällä saisi teholatingin käyntiin. Boostinappi voisi vaikka infota sähkökeskukselle, että nyt voi vetää osan tilan lämmityksestä pimeeksi, tää on tietoinen valinta, niin saisi tehoakin ulos sähköliittymän puitteissa.

Paljon on jo sellasia latureita jotka mittaa kokonaisvirtaa erillisellä pulikalla ja lataa niin kovaa kuin sähköliittymästä irtoaa, mutta ite tykkäisin enempi siitä minimivirtaolettamasta.
Tämä on ratkaistu jo. Latausta ja sen tehoa voi säätää ja ajastaa esimerkiksi autosta, puhelimesta tai laturista. Harva ladattava auto ottaa hirveitä tehoja vastaan tavallisesta type2 pömpelistä, lataustehot on aikalailla autosta riippuen 3,6kwh-22kwh. Suurteholaturit erikseen 50kwh ylöspäin.

E: lisäyksenä, kun joku taisi tätä ottaa esille. On jo olemassa myös mahdollisuus purkaa auton akkua takaisin sähköverkkoon. V2G, vehicle to grid. Täältä lisää, jos jotain kiinnostaa:

https://www.virta.global/vehicle-to-grid-v2g

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

jkk kirjoitti:
02 Helmi 2021, 20:43
Tämä on ratkaistu jo. Latausta ja sen tehoa voi säätää ja ajastaa esimerkiksi autosta, puhelimesta tai laturista. Harva ladattava auto ottaa hirveitä tehoja vastaan tavallisesta type2 pömpelistä, lataustehot on aikalailla autosta riippuen 3,6kwh-22kwh. Suurteholaturit erikseen 50kwh ylöspäin.
Joo, autosta voi, mutta se ei ole käytännöllistä, kun tarvii könytä sinne autoon ja hinkuttaa latausvirta valikoista. Bemarit toki tekee ihan automaattisesti sitä, että pudottaa latausvirran 6 ampeeriin, mutta se lie jopa Baijerissa tunnustettu bugiksi :D. Muut taitaa muistaa asetuksen, niin se pitäisi muistaa aina ruuvata myös takaisin. Eikä se ilmoita sähkökeskukselle, että nyt vedetään täyyyyysiä, iske kämpän pattereista puolet pimeeks.

Joo, puhelimellakin voi, mutta siinä on se rumba että hinkuttaa sen puhelimen lukosta auki ja tökkii äppiä ja odottelee. Kuten sanottu niin on ihan siedettävä tapa jos sisältä haluaa latausta boostata, mutta yleensä aivan turhaa multimediaa.

Käytön helppous on juuri se avainsana ja se toteutuu sillä, että boostin saa päälle yhdellä napilla, selaamatta mitään valikoita. En ole tuollaista laturia vielä bongannut (en toki ole kaikkia selannutkaan, eikä mulla ole vielä sähköautoakaan) ja kun hypetys on niissä kännykkä-äpeissä ja aina täysiälataamisessa, niin rauhallinen oletus jää markkinoinnissa taka-alalle. Enkä ole vielä bongannut kenenkään kehuvan laturistaan tuota paluutietoa, että otetaas ny sähköö tälle autolle kun niin käsketään.

Notta saa vinkata laturimalleja, jotka tuon osaa - vaikka sellasta, joka kykenee tehohaarukalle 2kW - 22kW.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

Tuo on kyllä varmasti tärkeä juttu, että käyttö pitää olla helppoa. Ei tuo sen seitsemän eri äpin ja tägin yhdistelmä ole mistään kotoisin. Miksei voi vilauttaa korttia ja valita vaikka parilla kympillä sähköä. Hinta samalla tapaa tolppaan mitä bensa-asemilla, helppohan sitä on muokata lennosta vaikka pörssin hinnan mukaan. Ehkä voisi paikkojenkin päällä olla lamput kun parkkihallissa, että näkee jo kaukaa onko vapaata vai ei.

Ei lie kotilaturiinkaan olisi kovin hankala koodata paria nappia joihin saisi määritellä mitä ne tekee. Vaikka sitten oletuksena tuo hidas lataus ja napista nopea. Boostille vielä takaisinkytkentä pääsyötöstä ja säätö vaihekohtaisesti, niin ei tule ikäviä ylläreitä jos täräyttääkin vaikka rälläkän käyntiin. Itse myös kannatan perinteisiä nappeja hipaisujuttujen sijaan. Kun on se 10..15 pakkasta ja lunta tulee vaakatasossa, niin aika viraton se puhelin on. Näyttö on märkä kun sen saa taskusta pois. Ei ole kovin monimutkaista tekniikkaa laittaa vaikka rele torpan sähkövastusten eteen ja ohjata sitä laturin napilla. Itsellä on lämpöpumpussakin (VILP) ohjelmoitava lähtö. Toinen nappi vaikka sitten kertomaan laturilla että aloita lataus vaikka 8 h kuluttua teholla X. Jos neljältä tulee, niin silloin alkaa puoliltaöin elektroni liikkua. Tuollainen simppeli optimointi hinnan/kuorman mukaan ja voi rauhassa sen sähkösaunan lämmittää.

Jotenkin tuntuu, että vähän liikaa nämä on vielä teknologiafriikkien kikkailua.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

New Tesla has no gear selector

Jotenkaan en keksi miten homma voisi toimia.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Gasket kirjoitti:
03 Helmi 2021, 14:59
New Tesla has no gear selector

Jotenkaan en keksi miten homma voisi toimia.
Varmasti erittäin hyvin - kunhan tilanteet ja olosuhteet ovat samanlaiset, kuin testitapauksissa.
Ja voihan sen itse valita kosketusnäytöltä. Lieköhän monenkin alavalikon takana... :drinking:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Gasket
Viestit: 1118
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Gasket »

^ Ehkä nuo vaihteet vielä jotenkin jos ajaa seinää vasten niin seuraavaksi varmaan pakitetaan, mutta mites vaikka pieni lumipeite. Halvaantuu lie sitten siihen. Tai jos vaikka haluaisi auton peruuttaa talliin, niin näkeekö eteenpäin menemisen parempana vaihtoehtona. Olikos noissa enää peilejäkään, niin ei voi edes katseen suunnasta lukea jos meinaa taakse mennä.

Vilkut sen sijaan.. Noh, eipä noita toisaalta moni kovin käytä nykyäänkään. Idea jos kuitenkin olisi, että vilkulla kerrotaan mitä aiotaan tehdä eikä sitä mitä ollaan jo tekemässä. Laitettava navi aina vaikka työmatkallekin. Tai sitten "oppii" tuon reitin ja silloin tällöin kun haluaisikin ajaa risteyksen ohi isolle kirkolle, niin mennään vilkku päällä.

Jotenkin kyllä tuntuu että on vähän iso pyörä sutinut :silly:
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja mutt »

Ei nyt ammuta alas, ennenkuin on enemmälti kokeilleet muutkin, kuin mestari itse.

Mutta varmistimen voi jo varmaan poistaa. :mrgreen:
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja tsav »

Polforea kirjoitti:
02 Helmi 2021, 21:41
Käytön helppous on juuri se avainsana ja se toteutuu sillä, että boostin saa päälle yhdellä napilla, selaamatta mitään valikoita. En ole tuollaista laturia vielä bongannut (en toki ole kaikkia selannutkaan, eikä mulla ole vielä sähköautoakaan) ja kun hypetys on niissä kännykkä-äpeissä ja aina täysiälataamisessa, niin rauhallinen oletus jää markkinoinnissa taka-alalle. Enkä ole vielä bongannut kenenkään kehuvan laturistaan tuota paluutietoa, että otetaas ny sähköö tälle autolle kun niin käsketään.

Notta saa vinkata laturimalleja, jotka tuon osaa - vaikka sellasta, joka kykenee tehohaarukalle 2kW - 22kW.
Minulla on Metron merkkinen schuko kaapeli ja siinä on yhden napin takana tehot 1,4-3,7kW (6A-16A)viidellä portaalla. Vastaavasti 3-vaihe wallboxilla voi valita 4,1-22kW 8portaalla yhdellä napilla. Tuo 2-22kW saattaa olla hieman haastava mutta kyllä kai tuokin on teknisesti mahdollinen

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joo, ei sille mitään teknistä estettä ole. Se vaan tuollanen perusasia kuin yksinkertaisuus on vielä tekkihypen takana piilossa tässä teknologian hypevaiheessa. Tilanne parannee kyllä ajan mittaan.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

FinPat
Viestit: 2663
Liittynyt: 18 Marras 2017, 12:11

Re: Sähköautoista ja lataushybrideistä

Viesti Kirjoittaja FinPat »

Alkuperäinen Prius ei ollut lataushybridi mutta tässä Top Gearin videossa tulee selkeästi esiin käyttöprofiilin vaikutus kulutukseen.

https://www.youtube.com/watch?v=F04MXepYiBs

Vastaa Viestiin