Sivu 1/1

Heitinpä killerin: "vain pakki puuttuu"

Lähetetty: 10 Loka 2004, 20:02
Kirjoittaja Seiska5mma
Heitinpä taas 1 000 euroa korjaamolle. Vein 1987 valmistetun 1.3-Golffini huoltoon, kone kun lirutti öljyä pakosarjalle ja oli lisäksi niin irti, että jytinä kävi kun kaasua painoi. Omaa kiinnostusta karvalakkiauton 200 tkm huoltoon ei ollut ilmaantunut, joten olin päättänyt maksaa. Niinpä heitin rahat kylmästi tiskille ja painoin yhtälön 250 euroa (auton ostohinta) ja 1 000 e (korjaus) taka-alalle. Tiesin, että vaimoni kyllä laskee sen vielä useaankin otteeseen. Etenkin, kun appiukko soitti innoissaan korjaamon pihamaalle kävellessäni, että antaa turhan panttina olevan, ruosteettoman 2-litraisen 94-Accordinsa vaimolle, siis meille. Kun näin sadeveden täyttämän Golfin (2-kopan ominaisuus) korjaamon pihalla, vilahti silti mielessäni, että vittuako minä tuolla nyt teen ja nythän siitä ei saa koskaan rahojaan pois - vittu.

No, heitinpä rahat tiskiin ja läksin. Ajoinpa sitten 10 km ja ajattelin peruuttaa. No eihän se tietenkään onnistunut. Veinpä sitten auton takaisin korjaamolle, iskin avaimet tiskiin ja murjaisin naama peruslukemilla "vain pakki puuttuu".

Sittenpä kävelin kotiin samaa tietä, jota olin kävellyt korjaamoonkin - persaukisena - vesisateessa - synkän teollisuusalueen läpi. Kankkunenkin oli ja salakavala paskahätä. Tuli mieleen, että miten se voi olla autojen kanssa aina niin vaikeata. Ensin sitä kirjoittaa reiskalle A4-pituisen listan 14 pisteen fontilla, jossa on lueteltu kaikki korjattavat kohteet sekä asiat, jota ei saa tehdä. Sitten sitä kuitenkin, vastoin parempaa tietoa ja täysin omaa typeryyttään unohtaa kirjoittaa listaan, että koeajakaa auto ennen luovutusta ja lisätkää siihen kulunut aika laskuun. Ei sitä voi syyttää kuin itseään. Lähes joka helvetin kerta sitä on pettynyt korjaamoihin, eikä sitä silti koskaan opi tekemään asioita kunnolla loppuun asti. Edellisellä kerralla kun maksoin yli nelinumeroisen luvun koneremontista, ei kone toiminut lämpimänä, koska sitä ei ollut ajettu koeajossa lämpimäksi. Enkä oppinut siitäkään. En.

Ei tästä voi syyttää kuin itseään. Ylipäätänsäkin meidän suomalaisten kuluttajien pitäisi oppia enemmän nöyryydestä ja huolellisuudesta. Lapsena äiti toi ruoan pöytään, eikä mistään tarvinnut välittää. Mutta nyt, hyvät lapsukaiset - kuten Stiller sen sanoisi: opetelkaa se tuote tai palvelu, josta aioitte maksaa - tietäkää siitä tuotteesta tai palvelusta enemmän kuin ne, jotka siitä laskuttavat. Kun olette täysoppineita, hyvät naiset ja herrat, olkaa hyvä ja maksakaa.

Kuka muuten haluaa tietää, mitkä kaikkea tulee tietää ja hankkia, jos aikoo saada Elisa ADSL -palvelun toimimaan? Teen asiasta nettisivut, FAQ-käyttöohjeen ja hankintalistan hetki kun varsinaisilta töiltäni ehdin. Samalla sivustolla ajattelin kertoa, mitä tulisi huomioida kerrostalon julkisivuremontin tilaamisessa ja mitä itse asiassa tarkoittaa, kun isännöitsijä, työmaan valvoja ja urakoitsija katsovat sinua silmiin ja sanovat, että heillä on tästä asiasta 20 vuoden kokemus.

Lähetetty: 10 Loka 2004, 20:59
Kirjoittaja tv
Kerrassaan loistava tilitys. Vastaava olo tullut itselläkin muutaman kerran.

Lähetetty: 10 Loka 2004, 22:02
Kirjoittaja Rolle
Minä ihmettelen miten voi saada 1000e menemään kakkakoppaiseen. Itse ostan osia satasella kerran vuodessa Motonetistä ja sillähän saa puoli autoa uusiksi :shock:

Lähetetty: 10 Loka 2004, 22:06
Kirjoittaja 90
no huono yksilö kun sattuu eteen niin rahaakin kyllä palaa..automerkkiin katsomatta.. :wink:

Lähetetty: 10 Loka 2004, 22:06
Kirjoittaja Alfissimo
Uno maksoi kanssa 250 jöröö ja perushuoltoihin on mennyt just sen 60-70 euroo. Taisi olla korjaamolla melko kova tuntitaksa?

Mahtavaa purkautumista, oikein ilo lukea vaikka ikävästä asiasta onkin kyse. Ei voi kuin ihmetellä miten yhdelle miehelle voi sattua, eiköhän se siitä :)

Edit: Rahasummasta hyvin iso osa meni hyytyneen akun vaihtamiseen.

Lähetetty: 10 Loka 2004, 22:44
Kirjoittaja Rasvis
Ei juma :shock:

On siinä miehellä kovaa onnea, mutta avautumiset ovat kyllä komiaa luettavaa.

Tässä suolaa haavoihin eli oman, kertaalleen jo purettavaksi tuomitun Seiskavitosen tähänastiset korjauskustannukset:


Peltiä, pohjaväriä ja alustamassaa, n. 15€
Spraymaalia maskia varten, n. 10€
Kytkimen pää- ja työsylinterien tiivisteet 10,80€
Yksi yläpallonivel n. 10€
Elektroniikkanippeleitä nopeusmittaria varten 7,90€
Irrallaan olleiden talvirenkaiden väännätys vanteille 32€
-----------------------------------------------------------------
yht. n. 85€


Tietysti jos työtunneille laskisi jotain hintaa niin olisihan se äkkiä vähän pirun kallis vehje. Kun taas ottaa räpläämisen harrastamisena niin näyttää matematiikkakin vielä hyvältä.

Lähetetty: 11 Loka 2004, 08:53
Kirjoittaja niki
Olipas taas tilitystä... :crazyeyes:


... jota ei (anteeksi vain) nauramatta pystynyt lukemaan. Hirveän summan olet kyllä mennyt tuollaisen laatikon huollosta pulittamaan. Kaverikin osti juuri tuollaisen 1.6 koneella hintaan 250 euroa ja silläkin hintaa vain siksi, että Golfissa oli 300 euron poppikoneet "vakiovarusteena" :wink:

Sinäänsä tuntemukset ovat pitkälti samoja. Korjaamossa, jossa alustarempoille oli "erittäin kokenut specialisti" kesti laakeriremontti 156:teen lähes 4 tuntia, kun taas toisen korjaamon "jokapaikan höylä" teki saman työn alle tunnissa.

Lähetetty: 17 Loka 2004, 18:17
Kirjoittaja Seiska5mma
Joo, moisen kotteron korjaamiseen ko. rahakasa on älytön. Mutta minkäs teet, auto on muuten aika hyvä, edessä noin 100 000 km. Vein auton ko. merkin spesialistille, ajattelin, että silloin kaikki osat ja työ on sitä luokkaa, ettei laatikon, kytkimen ja vetoakseleiden suuntaan tarvitse vilkuilla neljään vuoteen.

Mutta onnistuiko remontti? No ei vittu tietenkään. Auton alla on puolen metrin öljyläikkä. Odotan innolla selityksiä:

- Näin vanhat Golffit vuotaa aina, sama mitä tekee.
- Kone on ollut niin irti, että se on vääntänyt vaihteenvalitsimen rikki. Sen vaihtamiseen laatikko pitää irrottaa uudestaan.
- Laatikkoon oli laitettu liikaa öljyä ja täyttöruuvi oli jäänyt pöydälle.

Harmi että olen niin julmetun kiltti, muuten vuorossa loppujenkin öljyjen tyhjentäminen ja kovaa ajoa niin kauan että sula metalli lentää.