Heitinpä killerin: "vain pakki puuttuu"
Lähetetty: 10 Loka 2004, 20:02
Heitinpä taas 1 000 euroa korjaamolle. Vein 1987 valmistetun 1.3-Golffini huoltoon, kone kun lirutti öljyä pakosarjalle ja oli lisäksi niin irti, että jytinä kävi kun kaasua painoi. Omaa kiinnostusta karvalakkiauton 200 tkm huoltoon ei ollut ilmaantunut, joten olin päättänyt maksaa. Niinpä heitin rahat kylmästi tiskille ja painoin yhtälön 250 euroa (auton ostohinta) ja 1 000 e (korjaus) taka-alalle. Tiesin, että vaimoni kyllä laskee sen vielä useaankin otteeseen. Etenkin, kun appiukko soitti innoissaan korjaamon pihamaalle kävellessäni, että antaa turhan panttina olevan, ruosteettoman 2-litraisen 94-Accordinsa vaimolle, siis meille. Kun näin sadeveden täyttämän Golfin (2-kopan ominaisuus) korjaamon pihalla, vilahti silti mielessäni, että vittuako minä tuolla nyt teen ja nythän siitä ei saa koskaan rahojaan pois - vittu.
No, heitinpä rahat tiskiin ja läksin. Ajoinpa sitten 10 km ja ajattelin peruuttaa. No eihän se tietenkään onnistunut. Veinpä sitten auton takaisin korjaamolle, iskin avaimet tiskiin ja murjaisin naama peruslukemilla "vain pakki puuttuu".
Sittenpä kävelin kotiin samaa tietä, jota olin kävellyt korjaamoonkin - persaukisena - vesisateessa - synkän teollisuusalueen läpi. Kankkunenkin oli ja salakavala paskahätä. Tuli mieleen, että miten se voi olla autojen kanssa aina niin vaikeata. Ensin sitä kirjoittaa reiskalle A4-pituisen listan 14 pisteen fontilla, jossa on lueteltu kaikki korjattavat kohteet sekä asiat, jota ei saa tehdä. Sitten sitä kuitenkin, vastoin parempaa tietoa ja täysin omaa typeryyttään unohtaa kirjoittaa listaan, että koeajakaa auto ennen luovutusta ja lisätkää siihen kulunut aika laskuun. Ei sitä voi syyttää kuin itseään. Lähes joka helvetin kerta sitä on pettynyt korjaamoihin, eikä sitä silti koskaan opi tekemään asioita kunnolla loppuun asti. Edellisellä kerralla kun maksoin yli nelinumeroisen luvun koneremontista, ei kone toiminut lämpimänä, koska sitä ei ollut ajettu koeajossa lämpimäksi. Enkä oppinut siitäkään. En.
Ei tästä voi syyttää kuin itseään. Ylipäätänsäkin meidän suomalaisten kuluttajien pitäisi oppia enemmän nöyryydestä ja huolellisuudesta. Lapsena äiti toi ruoan pöytään, eikä mistään tarvinnut välittää. Mutta nyt, hyvät lapsukaiset - kuten Stiller sen sanoisi: opetelkaa se tuote tai palvelu, josta aioitte maksaa - tietäkää siitä tuotteesta tai palvelusta enemmän kuin ne, jotka siitä laskuttavat. Kun olette täysoppineita, hyvät naiset ja herrat, olkaa hyvä ja maksakaa.
Kuka muuten haluaa tietää, mitkä kaikkea tulee tietää ja hankkia, jos aikoo saada Elisa ADSL -palvelun toimimaan? Teen asiasta nettisivut, FAQ-käyttöohjeen ja hankintalistan hetki kun varsinaisilta töiltäni ehdin. Samalla sivustolla ajattelin kertoa, mitä tulisi huomioida kerrostalon julkisivuremontin tilaamisessa ja mitä itse asiassa tarkoittaa, kun isännöitsijä, työmaan valvoja ja urakoitsija katsovat sinua silmiin ja sanovat, että heillä on tästä asiasta 20 vuoden kokemus.
No, heitinpä rahat tiskiin ja läksin. Ajoinpa sitten 10 km ja ajattelin peruuttaa. No eihän se tietenkään onnistunut. Veinpä sitten auton takaisin korjaamolle, iskin avaimet tiskiin ja murjaisin naama peruslukemilla "vain pakki puuttuu".
Sittenpä kävelin kotiin samaa tietä, jota olin kävellyt korjaamoonkin - persaukisena - vesisateessa - synkän teollisuusalueen läpi. Kankkunenkin oli ja salakavala paskahätä. Tuli mieleen, että miten se voi olla autojen kanssa aina niin vaikeata. Ensin sitä kirjoittaa reiskalle A4-pituisen listan 14 pisteen fontilla, jossa on lueteltu kaikki korjattavat kohteet sekä asiat, jota ei saa tehdä. Sitten sitä kuitenkin, vastoin parempaa tietoa ja täysin omaa typeryyttään unohtaa kirjoittaa listaan, että koeajakaa auto ennen luovutusta ja lisätkää siihen kulunut aika laskuun. Ei sitä voi syyttää kuin itseään. Lähes joka helvetin kerta sitä on pettynyt korjaamoihin, eikä sitä silti koskaan opi tekemään asioita kunnolla loppuun asti. Edellisellä kerralla kun maksoin yli nelinumeroisen luvun koneremontista, ei kone toiminut lämpimänä, koska sitä ei ollut ajettu koeajossa lämpimäksi. Enkä oppinut siitäkään. En.
Ei tästä voi syyttää kuin itseään. Ylipäätänsäkin meidän suomalaisten kuluttajien pitäisi oppia enemmän nöyryydestä ja huolellisuudesta. Lapsena äiti toi ruoan pöytään, eikä mistään tarvinnut välittää. Mutta nyt, hyvät lapsukaiset - kuten Stiller sen sanoisi: opetelkaa se tuote tai palvelu, josta aioitte maksaa - tietäkää siitä tuotteesta tai palvelusta enemmän kuin ne, jotka siitä laskuttavat. Kun olette täysoppineita, hyvät naiset ja herrat, olkaa hyvä ja maksakaa.
Kuka muuten haluaa tietää, mitkä kaikkea tulee tietää ja hankkia, jos aikoo saada Elisa ADSL -palvelun toimimaan? Teen asiasta nettisivut, FAQ-käyttöohjeen ja hankintalistan hetki kun varsinaisilta töiltäni ehdin. Samalla sivustolla ajattelin kertoa, mitä tulisi huomioida kerrostalon julkisivuremontin tilaamisessa ja mitä itse asiassa tarkoittaa, kun isännöitsijä, työmaan valvoja ja urakoitsija katsovat sinua silmiin ja sanovat, että heillä on tästä asiasta 20 vuoden kokemus.