Missä Suomen parhaat "Alfa-tiet" ?
Valvoja: Moderators
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Missä Suomen parhaat "Alfa-tiet" ?
Kun täällä forumilla on porukkaa ympäri Suomea, niin olisi mukava, jos
saisi kommentteja hyvistä Alfailuun sopivista tienpätkistä. Kun matkoja
suunnittelee, niin on mukavampi ajella vähän enemmän mielenkiintoisia
pätkiä, saatikka "junateitä", ne olkoon "panzerwagen"eille varattuja.
Jokaisella on varmaan joku pätkä jäänyt mieleen tai lähstoltä tietää jonkun "alfamaisen" pätkän.
Itselläni hyvien kriteereinä seuraavat:
Ei saa olla valtatie, moottoritie tms.
Vähän risteyksiä, ei liikennevaloja tms.
Olematon valvonta.
Mieluiten vähän liikennettä ja etenkin raskasta liikennettä.
Hyvät maisemat plussaa ja samoin hyvä etukäteisnäkyvyys. (vaikea yhtälö
Ei yli 500 metrin suoria.
Hyvä tienpinta, ei kraatereita tai muita autoa rikkovia paikallisyllätyksiä.
Pituus yli 5 km, mieluiten 10 -30 km.
Itse listaan voisin heittää Satakunnasta Harjakangas - (Ruosniemi) - Kullaa, ei maisemiltaan, mutta muuten.
Siuro - Hämeenkyrö - ympäristöineen, kuten myös Lavia - Suodenniemi- Mouhijärvi.
Porvoon pohjoispuolella myös Pukkila-Askola-Myrskylä-Kerkkoo seudulla
oli aika mukavia pätkiä, tosin liikennettäkin.
Aiemmilla autoilla tuli melkein aina ajettua vain lyhintä valtatiepätkää, nykyään usein hakeutuu vaihtoehtoreiteille, koska useinkaan ei matka-aika
ei juuri pitene, mutta matkanteko on paljon mielenkiintoisempaa.
Ensi kesää varten voi sitten näistä vinkeistä heitellä AT-reittikarttaan muistiinpanoja reittisuunnittelua varten.
Miettikää ja muistelkaa...
-cr
saisi kommentteja hyvistä Alfailuun sopivista tienpätkistä. Kun matkoja
suunnittelee, niin on mukavampi ajella vähän enemmän mielenkiintoisia
pätkiä, saatikka "junateitä", ne olkoon "panzerwagen"eille varattuja.
Jokaisella on varmaan joku pätkä jäänyt mieleen tai lähstoltä tietää jonkun "alfamaisen" pätkän.
Itselläni hyvien kriteereinä seuraavat:
Ei saa olla valtatie, moottoritie tms.
Vähän risteyksiä, ei liikennevaloja tms.
Olematon valvonta.
Mieluiten vähän liikennettä ja etenkin raskasta liikennettä.
Hyvät maisemat plussaa ja samoin hyvä etukäteisnäkyvyys. (vaikea yhtälö
Ei yli 500 metrin suoria.
Hyvä tienpinta, ei kraatereita tai muita autoa rikkovia paikallisyllätyksiä.
Pituus yli 5 km, mieluiten 10 -30 km.
Itse listaan voisin heittää Satakunnasta Harjakangas - (Ruosniemi) - Kullaa, ei maisemiltaan, mutta muuten.
Siuro - Hämeenkyrö - ympäristöineen, kuten myös Lavia - Suodenniemi- Mouhijärvi.
Porvoon pohjoispuolella myös Pukkila-Askola-Myrskylä-Kerkkoo seudulla
oli aika mukavia pätkiä, tosin liikennettäkin.
Aiemmilla autoilla tuli melkein aina ajettua vain lyhintä valtatiepätkää, nykyään usein hakeutuu vaihtoehtoreiteille, koska useinkaan ei matka-aika
ei juuri pitene, mutta matkanteko on paljon mielenkiintoisempaa.
Ensi kesää varten voi sitten näistä vinkeistä heitellä AT-reittikarttaan muistiinpanoja reittisuunnittelua varten.
Miettikää ja muistelkaa...
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Äkkiseltään mieleen tulee reitti Lappeenrannasta Kuopioo. Lappeenrannasta kutostietä, väliin Ilottulantietä jossa taisi olla muistaakseni sopiva 80km rajoitus, Imatran jälkeen Puumalan suuntaan ja sieltä 434 Juvalle. Mukava ajella kesäisin, ja aika harvassa ovat autoilijat Imatran jälkeen.
Ja nopeampikin melkein kuin mikkelin kautta kierrettäessä
Tosin en ole Alfalla ajanut vielä kertaakaan, wanhalla 5 GTT:llä kylläkin
Ja nopeampikin melkein kuin mikkelin kautta kierrettäessä
Tosin en ole Alfalla ajanut vielä kertaakaan, wanhalla 5 GTT:llä kylläkin
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Missä Suomen parhaat "Alfa-tiet" ?
Allekirjoitan tuon, nuo pätkät on tongittu jokaista pikkutietä myöten. Maisemat komeet, sopivasti kurveja, tienpinta ok, suosittelenCampari kirjoitti:Siuro - Hämeenkyrö - ympäristöineen
Keuruulta Multian läpi Karstulaan... ja vaikka samantien takaisin . Asutusta ei ole liikaa, muutama hassu taajama joissa voi halutessaan kaasujalkaa keventää. Mutkia ja mäkiä piisaa, liikennettä ja valvontaakin yleensä ihan sopivasti Itsehän en koskaan riko rajoituksia mutta voisin kuvitella että ko. tiellä voisi olla hauska ajaa lujaa
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
jepjep....
Jyväskylä-Puuppola-Jokihaara-Uurainen-Hirvaskangas ja takaisin samaa reittiä.
Plussaa: mutkia, mäkiä, aika hyvä pinta.
Miinusta: rajoitukset, "maalaisliikennettä", samaraa, tojoa, nissania, aika usein myös valvontaa.
Mutta kaikkiaan, kannattaa kokeilla, vaikkapa kauniina kesäyönä !!!
Jyväskylä-Puuppola-Jokihaara-Uurainen-Hirvaskangas ja takaisin samaa reittiä.
Plussaa: mutkia, mäkiä, aika hyvä pinta.
Miinusta: rajoitukset, "maalaisliikennettä", samaraa, tojoa, nissania, aika usein myös valvontaa.
Mutta kaikkiaan, kannattaa kokeilla, vaikkapa kauniina kesäyönä !!!
"pappa-alfisti"
Eteläpohjanmaalla useitakin vanhoja pääteitä, jotka ovat jääneet hieman sivuun suorien tieleikkauksien alta.
Nurmo-Lapua. Kirkolta kirkolle, kirjaimellisesti. Sekä länsi, että itäpuoli joesta hieno. Mielestäni länsi vielä hivenen parempi. Varsinainen kortti-pois pätkä Lapuan nimismies ei muuten jousta.
Tervajoki-Vähäkyrö. Perinteinen koeajolenkki tervajoen Rinta-Joupilta jos testiautossa vain on bensaa 12km lenkkiin. Itäpuolta pohjoiseen ja länsipuolta takaisin. Hieman liikaa asutusta.
Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.
Alahärmä-Ylihärmä-Kauhava. Vanha seinäjoentie (samaa kuin nurmo-lapua). Powerparkin itäpuolelta (tehtaanpuolelta) etelään. Mutkia! Kart radalla ajon jälkeen meno voi äityä turhan raisuksi. Muutama routaheitto puiden varjoissa.
Nurmo-Lapua. Kirkolta kirkolle, kirjaimellisesti. Sekä länsi, että itäpuoli joesta hieno. Mielestäni länsi vielä hivenen parempi. Varsinainen kortti-pois pätkä Lapuan nimismies ei muuten jousta.
Tervajoki-Vähäkyrö. Perinteinen koeajolenkki tervajoen Rinta-Joupilta jos testiautossa vain on bensaa 12km lenkkiin. Itäpuolta pohjoiseen ja länsipuolta takaisin. Hieman liikaa asutusta.
Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.
Alahärmä-Ylihärmä-Kauhava. Vanha seinäjoentie (samaa kuin nurmo-lapua). Powerparkin itäpuolelta (tehtaanpuolelta) etelään. Mutkia! Kart radalla ajon jälkeen meno voi äityä turhan raisuksi. Muutama routaheitto puiden varjoissa.
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Joo, toissakesänä tuli ajettua Ouluun läpi "pimeimmän" pohjanmaan juuri noitaalfista kirjoitti:Eteläpohjanmaalla useitakin vanhoja pääteitä, jotka ovat jääneet hieman sivuun suorien tieleikkauksien alta.
.
valtateiden ulkopuolella olevia teitä, yritin seurata mahdollisimman tarkkaan pituuspiiriä aluksi, olikohan se 24?. Reitti meni suurinpiirtein Tre-Ruovesi-Virrat-Ähtäri-Vimpeli-Veteli-Kaustinen-Toholampi-Sievi-Ylivieska-Oulainen-Liminka-Oulu. Välillä sai paahtaa kilometrikaupalla, ettei näkynyt kulkijoita missään, jos poikkesi valtatielle, niin heti oli kaikenmaailman bajamajan vetäjää edessä. Ainoa huono puoli kesäaikaan oli lietelannan levitys ko. alueilla juuri silloin , välillä leuhahti autoon oikein kunnolla, kun oli vielä hellekin...muuten
hyväkuntoista tietä ja hyvä näkyvyys suurimmaksi osaksi. Matka eteni
paljon vauhdikkaammin kuin esim. valtatie 8:lla, jolla myös poikettiin myöhemmin. Toki kylien kohdalla piti hiljentää, mutta näkipähän uusia paikkoja.
Niin, ja tuo Lempäälä-Tottijärvi on toki myös kokeiltu, mukava pätkä.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Maisemia et tainnut keritä katseleen, mutta kortin kerkisit lahettämäänGAMMA500 kirjoitti:Ajoin tänään tienumero 130:ntä valkeakoskelta tampereelle päin( entinen 3-tie). Mielestäni se on mieleenpainuva reitti kun ajaa hieman reippaammin
Toivottavasti loma ei ole pitkä...
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Pohjois Valkealassa, Tuohikotti, Vekaranjärvi, Selänpää... on paljon hyviä paikkoja. Pääsääntöisesti hyvät pinnat, ja vähän liikennettä. Maisemat lähinnä havumetsää, mutta kohtuullinen näkyväisyys. 60 ja 80 rajoitusta eli juuri sopivaa Alfailuun.
Viime kesänä tosin meinasin laskea alleni kun menin mökille juuri noita pikkuteitä ja nopeus parhaimmillaan/pahimmillaan siellä 150 päällä. Jotenkin havahduin selänpään risteyksen lähestyessä että auton katto häämöttää (tms jokin vain herätti) nypyn takaa ja polkaisin jarrua. Risteykseen päästyäni huomasin että sehän on TÄYNNÄ poliisiautoja ja kolme motskariakin Oli näes juhannus ja olivat oikein talkoolla mökkiläisiä puhalluttamassa ja ilmeiseti varautuneet pakenijoihinkin!
Naispoliisi katsoi vihaisesti kun puhalsin nollat ja Alfa säesti puhaltimet huutaen ja kunnon "lämpö napinoilla" Rauhallinen kiihdytys ja matka jatkui.
Tarinan opetus: Kannattaa ainakin miettiä minä päivänä hurjastelee sillä autiolla lempi EK:lla!
"Never been caught" Beep, Beep
Viime kesänä tosin meinasin laskea alleni kun menin mökille juuri noita pikkuteitä ja nopeus parhaimmillaan/pahimmillaan siellä 150 päällä. Jotenkin havahduin selänpään risteyksen lähestyessä että auton katto häämöttää (tms jokin vain herätti) nypyn takaa ja polkaisin jarrua. Risteykseen päästyäni huomasin että sehän on TÄYNNÄ poliisiautoja ja kolme motskariakin Oli näes juhannus ja olivat oikein talkoolla mökkiläisiä puhalluttamassa ja ilmeiseti varautuneet pakenijoihinkin!
Naispoliisi katsoi vihaisesti kun puhalsin nollat ja Alfa säesti puhaltimet huutaen ja kunnon "lämpö napinoilla" Rauhallinen kiihdytys ja matka jatkui.
Tarinan opetus: Kannattaa ainakin miettiä minä päivänä hurjastelee sillä autiolla lempi EK:lla!
"Never been caught" Beep, Beep
Ayrton Senna da Silva forever
Romeo kirjoitti:Kesällä tuli käytyä Nauvossa ja ajeltua saaristoteillä. Siellä on uutta asfalttia ja paljon mutkia eli juuri alfalle sopivaa reittiä
Huonona puolena on paikan etäisyys eli lähdettävä ihan varta vasten ajamaan, mutta maisemat ovat hienoja.
Suosittelen!
Huonoina puolina voidaan myöskin mainita Paristen päässä Saaristotietä olevat valvontakamerat sekä kesällä pirunmoiset lauttajonot ja Nauvossa on usein ratsioita. Saaristotien siinä päässä maltti on valttia... Iniössä ja Houtskärissä tuskin virkavaltaan törmää, ja maisemat ovat vieläkin hienompia..
Senpä takia se(kin) niin mukava pätkä onkin. Monta kertaa olen hymyillen jatkanut matkaa kun puskurissa roikkunut utelias kanssaautoilija on kadonnut taustapeilistä.Alfisti kirjoitti:Tuolla tiellä se sallittu 80 km/h on jo joillekin autoille välillä liikaaalfista kirjoitti: Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.
- Keltsi
- Viestit: 1683
- Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
- Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Omalla 128:lla on tullut pääasiassa taivallettua hieman pienempiä teitä pitkin. Muutamia erittäin hienoja pätkiä on jäänyt mieleen:
Itärajan tuntumassa Virolahti - Hamina (olikohan kuninkaantie?) todella syheröinen ja paikotellen sallittu 60 km/h on kova vauhti. Maisemat ihan jees. Suosittelen ajamaan silloin, kun on muutenkin vähemmän väkeä tienpäällä.
Turussa Kakskerran lenkki aivan uskomaton pätkä. On mutkaa ja mäkeä. Tien pinta paikoitellen todella huono, joten kannatta ajaa hiljaa ja katsella maisemia. Lisämausteensa antaa mutkan takaa "yöstä" ilmestyvät paikallisliikenteen bussit!
Toijala - Urjala - punkalaidun - Huittinen Tyypillistä jouheaa mutka tietä, josta löytyy kuitenkin sitä jotain. Paljon maatalouskoneita liikkellä ja tuovat tielle pyörissään multaa pelloilta.
Yleensäkkin vaikka tuollaiset pienemmät tiet ovat hieman hitaampia ajaa, tarjoavat ne kuitenkin paljon enemmän, kuin nuo viivoittimella piirretyt motarit.
Itärajan tuntumassa Virolahti - Hamina (olikohan kuninkaantie?) todella syheröinen ja paikotellen sallittu 60 km/h on kova vauhti. Maisemat ihan jees. Suosittelen ajamaan silloin, kun on muutenkin vähemmän väkeä tienpäällä.
Turussa Kakskerran lenkki aivan uskomaton pätkä. On mutkaa ja mäkeä. Tien pinta paikoitellen todella huono, joten kannatta ajaa hiljaa ja katsella maisemia. Lisämausteensa antaa mutkan takaa "yöstä" ilmestyvät paikallisliikenteen bussit!
Toijala - Urjala - punkalaidun - Huittinen Tyypillistä jouheaa mutka tietä, josta löytyy kuitenkin sitä jotain. Paljon maatalouskoneita liikkellä ja tuovat tielle pyörissään multaa pelloilta.
Yleensäkkin vaikka tuollaiset pienemmät tiet ovat hieman hitaampia ajaa, tarjoavat ne kuitenkin paljon enemmän, kuin nuo viivoittimella piirretyt motarit.
"No smoke => no power => no hope"
hihhei
tampereelta teiskon suuntaan terälahteen ja sieltä kaanaaseen. (ei sinne kukaan eksy) tiet menee samaan aikaan kaartaen ylä tai ala mäkeen semmosta tosi kivaa ajamista, sitten tulee pari kmäätä suoria ja lieviä mitä pohjosemmaksi ajaa niin maantie nopeuksia ei hirveesti vaihdella
tre 40kmh, nurmi 60kmh, sorila 80-60-80kmh, eerolansuora 100kmh, k-niemi 60kmh, maisansalo 60kmh, terälahti 80-60-40kmh, kaanaan suuntaan paras osuus 40-80kmh ja reitin saa sujuvasti päättymään kaanaan moottori urheilu "puistoon" tai nässyn ympäri ruoveden kautta ties minne. maisemat on plaah jotain sanoin kuvaamatonta kanavia vanhaa metsää vanhoja maalais tiloja kirkkoja. mikä nykyisen vantaalaisen mielestä kaikista paras VESISTÖT ja niitä on paljon!
suosittelen mut se mesta vei.
tre 40kmh, nurmi 60kmh, sorila 80-60-80kmh, eerolansuora 100kmh, k-niemi 60kmh, maisansalo 60kmh, terälahti 80-60-40kmh, kaanaan suuntaan paras osuus 40-80kmh ja reitin saa sujuvasti päättymään kaanaan moottori urheilu "puistoon" tai nässyn ympäri ruoveden kautta ties minne. maisemat on plaah jotain sanoin kuvaamatonta kanavia vanhaa metsää vanhoja maalais tiloja kirkkoja. mikä nykyisen vantaalaisen mielestä kaikista paras VESISTÖT ja niitä on paljon!
suosittelen mut se mesta vei.
ASSISTENZA TECNICA
Pohjalaisen ääni Alfistin ja Alfistan mainostamalle pätkälle (siis Kauhajoki-Kurikka) - tuttu pätkä. Tosin Nurmo-Lapua vanha tie on aina myös ollut mieleeni ja sitä tulee aina ajoittain ajeltua nykyäänkin kun tulee Pohjanmaalla käytyä.
EDIT: noilta teiltä toisaalta puuttuu suuret korkeuserot ja kunnon pudottavat mutkat... Kuninkaan tietä Porvooseen päin mennessä niitäkin löytyy.
EDIT: noilta teiltä toisaalta puuttuu suuret korkeuserot ja kunnon pudottavat mutkat... Kuninkaan tietä Porvooseen päin mennessä niitäkin löytyy.
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- EdotL
- Viestit: 878
- Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
- Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Porista pohjoiseen päin lähdettäessä hyvä vaihtoehto 8-tielle on ns. rantatie, Ahlainen - Merikarvia - Siipyy. Ahlaisiin pääsee mukavasti joko 8-tietä tai vielä mukavammin satamatietä jolla voi samalla ihastella merellisiä maisemia. Siipyystä voi sitten jatkaa vielä Skaftung - Härkmeri reittiä, jonka jälkeen tupsahtaakin taas kasille. Koko matka on kestopäällystettä ja vielä kohtuu hyväkuntoista.
Ja tuo Camparin mainitsema Ruosniemi-Kullaa on kyllä ihan ehdoton pätkä
Ja tuo Camparin mainitsema Ruosniemi-Kullaa on kyllä ihan ehdoton pätkä
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Tuo Ahlaistentie on hieno, se on totta. Valitettavasti vain 6km pitkä, ja siitä on 1,5km asutusaluetta (nopeusrajoitus 50, vanhainkodin kohdalla 40). Tie on kyllä loistokunnossa, ja mutkainen. Puutarha-alueen kohdalla vaan sattuu olemaan 60 rajoitus kesäisin, ja siinä Poliisit kyttää.. Myös hirviä liikkuu aivan helvetisti. Tuo mainitsemasi Merikarvianrantatie on nykyisin aivan järkyttävä, routamöykkyjä täynnä, valitettavasti. Ja niitä hirviä (ja nykyään myös karhuja sekä susia ) on syytä varoa. Ei taida riittää kahden käden sormet laskemaan niitä läheltä piti -tilanteita, joita on tuolla pätkällä sattunut.EdotL kirjoitti:Porista pohjoiseen päin lähdettäessä hyvä vaihtoehto 8-tielle on ns. rantatie, Ahlainen - Merikarvia - Siipyy.
Joka tapauksessa, suosittelen silti kaikkia ajamaan tuon pätkän läpi ainakin kerran elämässään, on todella upeaa seutua. Kuten myös satamatie, merimaisema on mahtava, tie on suoraa.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Ääni tuolleBones kirjoitti:Äkkiseltään mieleen tulee reitti Lappeenrannasta Kuopioo. Lappeenrannasta kutostietä, väliin Ilottulantietä jossa taisi olla muistaakseni sopiva 80km rajoitus, Imatran jälkeen Puumalan suuntaan ja sieltä 434 Juvalle. Mukava ajella kesäisin, ja aika harvassa ovat autoilijat Imatran jälkeen.
Ja nopeampikin melkein kuin mikkelin kautta kierrettäessä
Lisäks vaihtoehtopikataival vähän ennen Puumalaa Kietävälän lossilta Sulkavan kautta Juvalle ja jos kamerat haluaa välttää Kuopijoon mennessä niin Juva>Virtasalmi>Pieksämäki>suonenjoki>Kuopio,on vähän pitempi,mutta nopeempi
Mikkelistä Puumalaan on Anttolan jälkeen hienoa rantoja kiertelevää mutkapätkää.
Nopein reitti etelästä Kuopioon=Heinola >Joutsa>Kangasniemi>Pieksämäki>Suonenjoki>Kuopio(Tosin peltipoliisit tais tulla just Suonenjoen ja Kuopion välille )
Pieksämäki-Suonenjoki väli pelkkää "huippunopeussuoraa"
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Sattuu olemaan päivittäinen työmatkapätkä. Kannattaa varoa muutakin kun peuroja Eikä liikennekkään aina niin hiljaista ja aika paljon valvottu johtuen pitkästä 60 alueesta Lohjan päässä.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Lohjalta Nummi-Pusulan Saukkolaan kulkee hauska parinkymmenen kilometrin hyväkuntoinen mutkapätkä. Maisemat ovat vehreitä ja liikenne hiljaista, mutta kannattaa varoa peuroja, joita aina silloin tällöin tuppaa tielle.
Samoilla suunnilla Somerontieltä Koisjärven kohdalta Karkkilan kautta Läyliäisiin on kanssa nautittava pätkä.
- Campari
- Viestit: 599
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:55
- Car(s): 159 jts (x-files:156ts,147ts,156jtssw,mb500sl,gtv v6 3.0,156v6)
- Paikkakunta: Tampere
Re: hihhei
Kyllä sielläpäin joku asuukin...sirTONTO kirjoitti:tampereelta teiskon suuntaan terälahteen ja sieltä kaanaaseen. (ei sinne kukaan eksy) tiet menee samaan aikaan kaartaen.
Kappas vaan, olet siis "eksynyt" ihan meikäläisen kotikulmille. Joo, kyllä
niitä täälläkin on, mutta nuo pikkutiet tuppaavat olemaan aika routakuoppaisia alkukesästä ja päällystevaurioita on paljon. Lisäksi hirviä on ihan liikaa. Maisemat on kyllä ehdotonta ykkösluokkaa. Hyvä pätkä, joka tosin on aika tiukkakurvinen ja kapea, on lenkki Terälahdesta Kapeeseen ja Muroleelle.
Siinä on uusi päällystekin, mutta se on lähinnä maisematie, hyvää ajorytmiin on vaikea päästä ja lisäksi saa varoa kivimurskaamon "kevyt"kuormureita. Hieno cruisailulenkki toki kauniina kesäpäivänä.
-cr
Alfa Romeo - automaailman Aku Ankka
- 1300ti
- Viestit: 942
- Liittynyt: 05 Maalis 2003, 17:38
- Car(s): A-R 101-102-105-116-156 & Fiat 501, 507F, 1500TS, 127, 128, 1.9TD
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
- Viesti:
Kun samalla suunnalla liikkuu, kannattaa koukata Karjaalta Pohjan keskustan ohi (Hieman Shellin ja Fiskarsin risteyksen jälkeen) ja kääntyä oikealle Kisakeskukseen, n. 22 km Ahvenistoa muistuttavaa (isoja korkeuseroja ja jopa pitkiä kaideosuuksia), lähes asumatonta "testirataa". Reitti on umpikuja, mutta palattuasi Pohjaan jatka kohti Tammisaarta joko hetken päästä vasemmalla puolella alkavalle, legendaariselle hiekkatielle tai todella hienolle asfalttimutkille kohti Bromarvia ja Salo-T:saari tietä.Visconti kirjoitti:Helsingistä kun menee vaikkapa Hankoon kannattaa päätieltä poiketa vanhalle Fagervikin museotielle, paljon sokeita ja kallistettuja mutkia joissa on kiva vedättää vaikka nopeudet ei päätä huimaa.
Varoitus: Vanha hiekkatie Tammisaareen on suosittu ralliharjoittelupaikka, jossa on varsinkin ensimmäisillä ajokerroilla vaarallisia katvekohtia, korkeita nyppylöitä ja yllättäviä mutkia. Lisäksi vastaan tulee usein todella kovaa koko tien leveydellä ilmestyviä autoja, koska tiellä on historiallinen hohtonsa. Tammisaaren päästä parinkymmenen kilometrin hiekkaosuutta aloittaessa on pitkä S-mutka, joka kiertää jyrkän kallioseinämän n. 90 asteen käännöksin, joka kannattaa ottaa varoen. Kallioon maalattu Tyko Jhon muistuttaa vanhojen partojen mukaan vanhasta onnettomuudesta, jossa Walesistä Hankoon ralliteitä kokeilemaan tullut sälli menetti suoralla BDA-Escortinsa hallinnan ja henkensä, kun kohtasi kiviseinän katto edellä täydessä vauhdissa, taisi tulla autosta avomalli !
Myös vanha Salo-Turku reitti eli vanha Turku-Hki on nykyään iltaisin täysin tyhjä ja hieno reitti harrasteautoille, laskin elokuun iltana kolme vastaan tulevaa autoa koko matkalta! Keskinopeutta 2000 Berlinalla en kyllä paljasta
Tie sipoosta (nikkilä) pornaisiin on aika hyvä "rollercoaster". Kaveri sanoo sitä köyhän miehen nürburgringiksi pimeitä mutkia, kallistuksia ja korkeus eroja on riittävästi. Suorat on lyhyitä, joten vauhdit ei karkaa ihan älyttömiksi. Hyvää kolmos-nelos vaihteella ajettavaa pätkää.
Suosittelen!
ps. Pelloilta tulleiden traktorien "jätökset" on liukkaita, varsinkin keskellä mutkaa... (nimimerkillä 20000mk remontti)
Suosittelen!
ps. Pelloilta tulleiden traktorien "jätökset" on liukkaita, varsinkin keskellä mutkaa... (nimimerkillä 20000mk remontti)
Tuo on hieno tie kyllä.Marcus kirjoitti:Tie sipoosta (nikkilä) pornaisiin on aika hyvä "rollercoaster". Kaveri sanoo sitä köyhän miehen nürburgringiksi pimeitä mutkia, kallistuksia ja korkeus eroja on riittävästi. Suorat on lyhyitä, joten vauhdit ei karkaa ihan älyttömiksi. Hyvää kolmos-nelos vaihteella ajettavaa pätkää.
Suosittelen!
ps. Pelloilta tulleiden traktorien "jätökset" on liukkaita, varsinkin keskellä mutkaa... (nimimerkillä 20000mk remontti)
Soppaan lisäisin Veikkola-Lapinkylä-pätkän. pari todella hienoa mutkaa, vauhdit vaan saattaa karata kolmannelle sadalle parissa kohdassa jos täysiä antaa mennä...
- jkoivula
- Viestit: 286
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 07:08
- Car(s): Alfetta GT 76
Alfetta GTV 77
156 2.5 V6 24V 99
Fiat Bravo T-jet Sport 08 - Paikkakunta: Ylihärmä
Tuttuja teitä, varsinkin viimeinen. Valvontaa sillä tiellä tuskin on.alfista kirjoitti:Eteläpohjanmaalla useitakin vanhoja pääteitä, jotka ovat jääneet hieman sivuun suorien tieleikkauksien alta.
Nurmo-Lapua. Kirkolta kirkolle, kirjaimellisesti. Sekä länsi, että itäpuoli joesta hieno. Mielestäni länsi vielä hivenen parempi. Varsinainen kortti-pois pätkä Lapuan nimismies ei muuten jousta.
Tervajoki-Vähäkyrö. Perinteinen koeajolenkki tervajoen Rinta-Joupilta jos testiautossa vain on bensaa 12km lenkkiin. Itäpuolta pohjoiseen ja länsipuolta takaisin. Hieman liikaa asutusta.
Kauhajoki-Kurikka. Vanha kyrönjoen länsipuolta kulkeva tie. Mainio.
Alahärmä-Ylihärmä-Kauhava. Vanha seinäjoentie (samaa kuin nurmo-lapua). Powerparkin itäpuolelta (tehtaanpuolelta) etelään. Mutkia! Kart radalla ajon jälkeen meno voi äityä turhan raisuksi. Muutama routaheitto puiden varjoissa.
Ylihärmästä Kankaankylän kautta Hellanmaahan ja sieltä Lapua Ylistaro tielle, peltolakeutta joitakin mäkiä (pohjanmaan mittakaavassa) joita valitettavasti on viimevuosina vähän tasattu ja metsää, mutta ei hirvivaaraa (Tuolla Kauhavan osuudella ajoimme hirven kanssa yhteen Alffalla, tosin vain kuskin peili siinä putosi). Routaheittoja oli paikoin ainakin silloin kun vielä ajelin Alffalla. Ylihärmän ja Untamalan väli on myös mukava, vaikka Ylihärmän ja Ylistaron rajalla on hyppyri jossa pyörät irtoavat tiestä jos vauhti on yli 180 Untamalan kohdalla kannattaa hidastaa koska siellä on usein ja se "vaara" jatkuu Ylistaroon saakka.
- Alfa Milano
- Viestit: 306
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
- Car(s): 159
- Paikkakunta: Tampere
Pitipäs tällainen vanha ketju kaivaa esiin...ajelin eilen eteläisellä Pohjanmaalla, huh huh mitä pikkuteitä! Ähtäri-Lehtimäki vaikutti vastikään päällystetyltä, 80 kmh rajoitus (ja keveä ylinopeus kenties...), ei vastaantulijoita juurikaan ja ennen kaikkea herkullista mutkatietä noin 30 kilsaa! Pizzalaatikkoni rakastui siihen tienpätkään välittömästi.
Ja mie kans!
Ja mie kans!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Ilmeisesti samoja pätkiä mitä tässä tuli kerran itsekin ajeltua. Kun lähti Hirvaskankaalta kohti Uuraista, niin tie oli loistavaa päästää, mutta sitten kun Multialta lähti kohti Keuruuta, niin oli kyllä niin karmeita reikiä, että oli pakko pudottaa vauhtia reilusti ettei auto säryMilkman kirjoitti:Mutkia ja mäkiä kyllä riittää, mutta tie on paikoitellen niin kovin huonossa kunnossa. Oikeasti, varmasti hajotat autosi ellet tiedä pahimpien kuoppien paikkaa..
Muuten kyllä ihan ok pätkä.
Yksi hyvä pätkä on Korpilahdelta Luhangan risteyksestä Joutsaan on mäkeä, mutkaa ja muuta kivaa..
Toinen mikä tulee mieleen on, kun Imatralta mennään Joensuuhun päin, Saaren risteyksestä ajelee Uukuniemeen päin..meinas tänä kesänä joku hullu Audilla tappaa meikäläisen, kun mäen takaa tuli väärällä kaistalla vastaan ja vauhtia oli niin paljon kuin tollanen 80 Audin rousku kulkee, just ja just kerkes väistää, oli vielä rekkari peitetty tarralla...Saatanan hullut , pisti miettimään että lähtö oli lähellä..
Toinen mikä tulee mieleen on, kun Imatralta mennään Joensuuhun päin, Saaren risteyksestä ajelee Uukuniemeen päin..meinas tänä kesänä joku hullu Audilla tappaa meikäläisen, kun mäen takaa tuli väärällä kaistalla vastaan ja vauhtia oli niin paljon kuin tollanen 80 Audin rousku kulkee, just ja just kerkes väistää, oli vielä rekkari peitetty tarralla...Saatanan hullut , pisti miettimään että lähtö oli lähellä..
O Tempora O Mores
- Georgios Terziakis
- Viestit: 162
- Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
- Paikkakunta: Imatra
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Mä oon jossain vaiheessa listaillu reittejä tällaiseen kartta systeemiin.
http://www.sederholm.org/cruising/
tunnus ja salasana on possu
Pitäis varmaan päivitellä joskus...
http://www.sederholm.org/cruising/
tunnus ja salasana on possu
Pitäis varmaan päivitellä joskus...
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Yhdyn edelliseen, Kisakeskuksen pätkällä kannattaa tosin varoa peuroja varsinkin illansuussa/varhain aamulla ja valkeaa 75:aa jos ilmestyy taustapeiliin .1300ti kirjoitti:
Kun samalla suunnalla liikkuu, kannattaa koukata Karjaalta Pohjan keskustan ohi (Hieman Shellin ja Fiskarsin risteyksen jälkeen) ja kääntyä oikealle Kisakeskukseen, n. 22 km Ahvenistoa muistuttavaa (isoja korkeuseroja ja jopa pitkiä kaideosuuksia), lähes asumatonta "testirataa". Reitti on umpikuja, mutta palattuasi Pohjaan jatka kohti Tammisaarta joko hetken päästä vasemmalla puolella alkavalle, legendaariselle hiekkatielle tai todella hienolle asfalttimutkille kohti Bromarvia ja Salo-T:saari tietä.
Varoitus: Vanha hiekkatie Tammisaareen on suosittu ralliharjoittelupaikka, jossa on varsinkin ensimmäisillä ajokerroilla vaarallisia katvekohtia, korkeita nyppylöitä ja yllättäviä mutkia. Lisäksi vastaan tulee usein todella kovaa koko tien leveydellä ilmestyviä autoja, koska tiellä on historiallinen hohtonsa. Tammisaaren päästä parinkymmenen kilometrin hiekkaosuutta aloittaessa on pitkä S-mutka, joka kiertää jyrkän kallioseinämän n. 90 asteen käännöksin, joka kannattaa ottaa varoen. Kallioon maalattu Tyko Jhon muistuttaa vanhojen partojen mukaan vanhasta onnettomuudesta, jossa Walesistä Hankoon ralliteitä kokeilemaan tullut sälli menetti suoralla BDA-Escortinsa hallinnan ja henkensä, kun kohtasi kiviseinän katto edellä täydessä vauhdissa, taisi tulla autosta avomalli !
Myös vanha Salo-Turku reitti eli vanha Turku-Hki on nykyään iltaisin täysin tyhjä ja hieno reitti harrasteautoille, laskin elokuun iltana kolme vastaan tulevaa autoa koko matkalta! Keskinopeutta 2000 Berlinalla en kyllä paljasta
Tammisaareen johtavalla sorapätkällä tatoo vain olla pinta huonossa kunnossa.
- tommytommy
- Viestit: 43
- Liittynyt: 09 Kesä 2005, 11:55
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Allekirjoitan molemmat! Erityisesti Sipoo-Pornainen on aivan huikea; mutkia ja nyppylöitä riittää sekä liikennettä kohtuu vähän!dera kirjoitti:Tuo on hieno tie kyllä.Marcus kirjoitti:Tie sipoosta (nikkilä) pornaisiin on aika hyvä "rollercoaster". Kaveri sanoo sitä köyhän miehen nürburgringiksi pimeitä mutkia, kallistuksia ja korkeus eroja on riittävästi. Suorat on lyhyitä, joten vauhdit ei karkaa ihan älyttömiksi. Hyvää kolmos-nelos vaihteella ajettavaa pätkää.
Suosittelen!
ps. Pelloilta tulleiden traktorien "jätökset" on liukkaita, varsinkin keskellä mutkaa... (nimimerkillä 20000mk remontti)
Soppaan lisäisin Veikkola-Lapinkylä-pätkän. pari todella hienoa mutkaa, vauhdit vaan saattaa karata kolmannelle sadalle parissa kohdassa jos täysiä antaa mennä...
Lisään vielä listaan Kerava-Porvoo -pätkän sekä itseasiassa lähes kaikki muut Sipoon pätkät, jotka on ainaki keskivertoa mielekkäämmät!
Loistava topic muuten!
Tätä tuskin tietää kukaan, mutta laitetaan silti.. Rautalampi - Nokisenkoski - Suonenjoki.
Toinen mukava pätkä, jo osittain mainittukin, vanhaa Saarijärventietä Jyväskylä - Puuppola - Tikkakoski.
Ja sitten vielä yksi pätkä, mitä en ole hetkeen ajanut. Tie, joka lähtee 4-tieltä Laukaaseen vähän Tikkakosken lentoaseman risteyksen jälkeen, kun ajetaan pohjoiseen päin.
Toinen mukava pätkä, jo osittain mainittukin, vanhaa Saarijärventietä Jyväskylä - Puuppola - Tikkakoski.
Ja sitten vielä yksi pätkä, mitä en ole hetkeen ajanut. Tie, joka lähtee 4-tieltä Laukaaseen vähän Tikkakosken lentoaseman risteyksen jälkeen, kun ajetaan pohjoiseen päin.
"Some cars have a fine tuned exhaust, so the noise they make is as fake as a hooker's smile."
Aiheeseen liittyen, työkaveri sattuu asumaan perheineen tällaisen hyvän lähettelypätkän varrella ja on harvinaisen kyllästynyt näihin hurupäihin jotka painaa talon ohi vauhtia kolme kertaa nopeusrajoituksen verran lasissa..
Joku kaunis päivää kiviaitaa korjatessaan työkaveri sattu olemaan kottikärryn ja kivikuorman kanssa siinä tien poskessa kun kylähullu ampu Celicalla niin väärän puolen sisälaitaa nuollen kuin vaan pystyy. Tämä kippaa kottikärryt kivineen siihen tienposkeen ja hyppää ojanpientareelle turvaan..
Jokainen voi varmaan kuvitella miten käy auton keulalle kun se paukauttaa inu vajaa kahta markkaa puolimetriseen kivikasaan jonka päällä on kottikärryt.. Ja ennen ensimmäistäkään jeesustelua kannattaa kysyä itseltään miten käy jos sen kivikasan tilalla on viisivuotias pikkutyttö fillarin kanssa....
Iloisia kaahailuja! o/
Joku kaunis päivää kiviaitaa korjatessaan työkaveri sattu olemaan kottikärryn ja kivikuorman kanssa siinä tien poskessa kun kylähullu ampu Celicalla niin väärän puolen sisälaitaa nuollen kuin vaan pystyy. Tämä kippaa kottikärryt kivineen siihen tienposkeen ja hyppää ojanpientareelle turvaan..
Jokainen voi varmaan kuvitella miten käy auton keulalle kun se paukauttaa inu vajaa kahta markkaa puolimetriseen kivikasaan jonka päällä on kottikärryt.. Ja ennen ensimmäistäkään jeesustelua kannattaa kysyä itseltään miten käy jos sen kivikasan tilalla on viisivuotias pikkutyttö fillarin kanssa....
Iloisia kaahailuja! o/
156 2.0 TS ['98]