Sivu 1/1
Kitkat vai nastat?
Lähetetty: 01 Marras 2004, 15:46
Kirjoittaja Copyfighter
No niin, kummat on alla talvella? Itse Citcat-miehiä.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 15:49
Kirjoittaja 90
samoin kitkat alla..

Lähetetty: 01 Marras 2004, 15:57
Kirjoittaja Savo
Nastat on alla, mutta pyrin ajamaan aina urien sivussa, jos ei tarvitse ajaa liian lähelää toista autoa ja näkyvyys on hyvä.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 17:16
Kirjoittaja Hesem
Nastat mutta kunhan uudet joutuu ostamaan niin taitaa vaihtua kitkoiksi.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 17:22
Kirjoittaja Cuore Sportivo
Kitkat
Tosin tallissa vielä, kuten autokin tällä hetkellä. Alle voisi heittää parin - kolmen viikon kuluttua.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 18:15
Kirjoittaja niki
Perjantaina tuli alle Green Diamond-"kitkat". ""-sen takia, että renkaisiin on suihkittu valmistusvaiheessa granulaatteja jääpitoa parantamaan, joten tuo on ennemmin nastattoman ja nastallisen välimuoto...
...eikä ollut pahan hintaiset. Suhteilla 185/65R15 kokoiset hintaan 230 euroa.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 18:50
Kirjoittaja EVO
Kitkoilla mennään...tosin ei vielä alla.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 19:11
Kirjoittaja motorhead
no nastat tietysti
ei ole kitkat vielä jostain syystä mua vakuuttaneet.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 19:13
Kirjoittaja Vittorio Jano
Nastarenkaat. Mutta ei tietenkään vielä alla.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 19:36
Kirjoittaja Rolle
Kitkat kyllä muuten houkuttelisi mutta vuoden jälkeen ovat aika säälittävässä kunnossa, vaikka pintaa onkin, verrattuna vuoden ajettuihin nastarenkaisiin.
Ja ennenkuin saadaan mahdoton tappelu aikaan niin jokainen ajaa niin paskoilla renkailla kuin haluaa, tämä on vain oma mielipide.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 20:29
Kirjoittaja Alfissimo
Nastat ja ne pyörivät jo alla. Ajattelin ottaa varman päälle, ettei tule tapettua ketään aamuliukkailla, edes vahingossa.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 20:34
Kirjoittaja HOTA
Nastat.
Kitkoista märällä asfaltilla huonoja kokemuksia. Pito on loppunut.
- Nokialaiset ja Blizakit.
Lähetetty: 01 Marras 2004, 23:56
Kirjoittaja Alfisti
Rolle kirjoitti:Kitkat kyllä muuten houkuttelisi mutta vuoden jälkeen ovat aika säälittävässä kunnossa, vaikka pintaa onkin, verrattuna vuoden ajettuihin nastarenkaisiin.
Ja ennenkuin saadaan mahdoton tappelu aikaan niin jokainen ajaa niin paskoilla renkailla kuin haluaa, tämä on vain oma mielipide.
Ei tapella, mutta yhdet Hakkapeliitta Q:t ajoin 164:lla slickseiksi talvikäytössä

Tai oikeestaan takarenkaat oli slicksit ja edessä pari milliä pintaa. Paha sanoa oliko niissä vielä pitoa vai ei, kun ei ollut vertailukohtaa, mutta tiellä pysyin ainakin. Nastat ostin sen jälkeen vain halvemman hinnan takia. Nyt ajelen joko kesärenkailla tai nastallisilla, riippuu autosta.
Lähetetty: 03 Marras 2004, 16:29
Kirjoittaja Epezi
Tammikuussa olisi tarkoitus aloittaa kortin ajaminen alffalla, joten uudet nastat tuli hankittua (vanhatkin olisi löytynyt, mutta halusin uudet ihan varmuudenvuoksi, jos ei muuta niin halpottavat ainakin opettelemista). Joten kohta Nokian Hakkapeliitta 4:set kokoa 195/65 15" ovat pihassa ja kukkaro köyhtyy 330

Lähetetty: 03 Marras 2004, 16:37
Kirjoittaja AutonAlfa
Kitkat tuli auton mukana. Eli niillä talvi aloitetaan, mutta liukauden yllättäessä vaihtuvat renkaat nastoihin. Emännän autoon laitan nastat, pysyy ehkä paremmin tiellä tolla takavetoisella

Lähetetty: 03 Marras 2004, 17:07
Kirjoittaja niki
Epezi kirjoitti: ja kukkaro köyhtyy 330

Saitpas halvalla

Lähetetty: 03 Marras 2004, 17:58
Kirjoittaja Epezi
Jooh, suhteilla sain suoraan renkailta, mutta kalliit ovat silti.... kaippa sitä pitäs onnessaan olla
Hintaa renkaskaupasta ostettuna en uskalla edes ajatella

Lähetetty: 03 Marras 2004, 18:13
Kirjoittaja Rolle
AutonaAlfa kirjoitti:Kitkat tuli auton mukana. Eli niillä talvi aloitetaan, mutta liukauden yllättäessä vaihtuvat renkaat nastoihin.
Noi Saksankitkat lienee vähän kovemman nopeusluokan renkaita kuin Suomessa eli Suomeksi pitoa on mitä on talvella, eli nastat taitaa olla paikallaan vaikka voisitkin antaa vähän tasoitusta muille liikennevaloissa
GU500:set pitäisi heittää alle vaikka eivät ole huimia kehuja ajettavuudesta saaneet. Koko kun on 195/55 niin ehkä ne ovat hieman tukevammat.. Tosin ei parilla sadalla varmaan parempia saa joten annetaan mahdollisuus.
Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:12
Kirjoittaja m.sa
tietenkin kitkat. kunnon rattipena pärjää vaikka slicksein....

Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:17
Kirjoittaja Niko Tuomola
Meillä laitettiin viimesyksynä renkaat uusiksi. Omaan 75:een ja eukon farkku Mareaan . Molempiin Hakkapeliitta 4. Mulla meni kahdesta renkaasta nastoja poikki ja yllätys yllätys ei ollut molemmat takarenkaita

.Eukolla kolmesta renkaasta sama homma. Takuuseen saatiin kyllä uudet tilalle, mutta vielä silti nuo yhteensä 3 alkuperäistä ajossa ja epäilys on niidenkin suhteen. Loput varmaan katkeilee heti, kun laitan taas alle. Hyvinhän nuo pitää, MUTTA aika paljon harmia ! Olisin laittanut kitkat jos olisin tiennyt etukäteen . Edelliset 10v olen kitkoilla ajanut ja kiinnosti kokeilla

Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:23
Kirjoittaja AutonAlfa
Rolle kirjoitti:
Noi Saksankitkat lienee vähän kovemman nopeusluokan renkaita kuin Suomessa eli Suomeksi pitoa on mitä on talvella, eli nastat taitaa olla paikallaan vaikka voisitkin antaa vähän tasoitusta muille liikennevaloissa

Juu, eihän noilla saa ajaa kuin 210 km/h
Epäilykset ovat suuret noita kitkoja kohtaan, mutta yrittänytttä ei laiteta.
Lähtökiihdytys ei liene ongelma, mutta entäs se pysähtyminen?
Nastarenkaiden rahat on eteisen pöydällä jo odottamassa

Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:26
Kirjoittaja Alfissimo
Rolle kirjoitti:GU500:set pitäisi heittää alle vaikka eivät ole huimia kehuja ajettavuudesta saaneet.
Pögön mukana tuli käytännössä uudet UG500:set, ja hyvinhän niillä ajelee, kunhan ei tarvitse sitä väistöä harjoitella asfaltilla, muualla mainittu sivumuljahdus oikein yllätti kun testasin pienellä mutkittelulla maantienopeudessa

.
Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:26
Kirjoittaja niki
Eipä nuo Saksan kitkat suomessa pidä. Tuulilasin testi kuvasi tätä aika hyvin jättämällä Dunlopit viimeiseksi. Jokaisella osa-alueella taisi jäädä viimeiseksi, kun ei meidän talveen ole suunniteltu.
Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:35
Kirjoittaja AutonAlfa
Mistäs se niki ne omat renkaat hommasi? Mulle sellaset 205/50 15 kiitos!
Ja hintaa saa olla 100 egee kierros
Testeihin en luota pätkääkään, oma perse kyllä kertoo tarkemmin

Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:39
Kirjoittaja niki
AutonaAlfa kirjoitti:Mistäs se niki ne omat renkaat hommasi? Mulle sellaset 205/50 15 kiitos!
Ja hintaa saa olla 100 egee kierros
Testeihin en luota pätkääkään, oma perse kyllä kertoo tarkemmin

Siinä olet kyllä ihan oikeassa, rengastestit ovat yhtä tyhjän kanssa. Vertailkaapa huviksenne Tuulilasia ja TM:ää, olikos niissä yhtään samaa mielipidettä? Viime vuonna huvitti, kun lehtien arviot meni täysin ristiin.
Omani hommasin Autotehtaan Nesteeltä uudestakaupungista... Nyt pitäisi vaan suditella ennen pahempia kelejä, että tulee granulaatit esiin ja sehän mulle sopii

Lähetetty: 03 Marras 2004, 19:46
Kirjoittaja Rolle
Hakka nelosissa oli jotain vikaa nastoissa mutta lienee korjattu ja uudet saa takuuseen jos oli lähtenyt yli x määrä nastoja talven aikana. Kait ne siinä kanssa näkee että ovatko menneet poikki vai mitä.
Kyllä minä niihin testeihin vain luotan, tai sanotaanko TOP 4:stä kun valkkaa renkaat niin ei tarvitse jännittää. Tuulilasista ei ole kokemusta mutta TM:n rengastesteissä on niin monta lehteä jo mukana ja niin kauan tehty että eiköhän ne jotain tiedä. Omalla päällä kun lukee vielä artikkelin läpi niin eiköhän tule valituksi itselleen sopivat renkaat
Alkupään ja loppupään sijoitukset saattavat heitellä testeissä mutta kyllä siinä erottuu jyvät akanoista.
AA: Laitetaanko kahdet setit UG500 195/55 koossa? Pitäisi saada jokunen prosentti pois noista..
Lähetetty: 03 Marras 2004, 20:11
Kirjoittaja AutonAlfa
Pysyn sanomassani.
Halvimmat mitä rengasliikkeestä löytyy ja sit omalla perseellä tuntemuksia. Eihän noista tarvitse kärsiä
kuin kolme talvea korkeintaan

Talvella ajo muutenkin sellaista ryskyttämistä.
Rolle mikä on kimppatilauksen tiukkahinta? Saisko 205/50 :senä. Noi nykyiset kitkatkin näyttää naurettavilta. Liian kaposet

Lähetetty: 03 Marras 2004, 20:19
Kirjoittaja Rolle
AutonaAlfa kirjoitti:Rolle mikä on kimppatilauksen tiukkahinta? Saisko 205/50 :senä. Noi nykyiset kitkatkin näyttää naurettavilta. Liian kaposet

GU500 ei saa kuin 195/55, ja taisi alennusta olla 50%, pitää kysyä jos onnaa useampi setti jne. 205 6" vanteella on ihan naurettavan näköinen, ja vielä naurettavammat jos sinne leveämmät laittaa. 195/55 mulla oli talvella ja oli vielä siedettävän näköiset. Sitä paitsi pysyy kyljet paremmassa kunnossa kun vedät rallia pitkin kyliä.
Lähetetty: 03 Marras 2004, 22:30
Kirjoittaja Rolle
niki kirjoitti:Nyt pitäisi vaan suditella ennen pahempia kelejä, että tulee granulaatit esiin ja sehän mulle sopii
Kiinnostava uutuus tuo. Kerrohan kokemuksia sitten kun niitä kertyy, sullakin on sen verran kokemuksia että osaat varmaan sanoa jotain. Olin lukevinani noista joskus lehdestä mutta ei voi enää muistaa mitä siinä sanottiin. Onkohan noi palaset verrattavissa nastoihin, eli onko jotain määräyksiä paljonko saa olla nastoja talvirenkaassa?
Ovatko ne siis ihan lamellikitkat missä on noita granulaatteja?
Jos ei olisi niin laiska ja kiireinen niin voisi jopa käydä lukemassa valmistajan sivuilta mutta luotetaan nyt enemmän käyttäjän subjektiiviseen (enemmän objektiiviseen) näkeymykseen.
Lähetetty: 03 Marras 2004, 23:12
Kirjoittaja b
Yhden talven olen ajanut näillä ns. saksan kitkoilla ja täytyy sanoa, että parhaat talvirenkaat millä olen ajanut. Pitoa paremmin kuin hkpl 2:silla ja huomattavasti parempi ajettavuus kuin hkpl Q:lla. Merkkihän oli Continental.
Lähetetty: 07 Marras 2004, 17:22
Kirjoittaja Vittorio Jano
Tänään heitin talviläskiä alle - ihanasti ropisevat. Gummit ovat Continental Winter Vikingit ja niistä ei kyllä ole mitään pahaa sanottavaa. Kohtuullisen äänettömät ja erittäin pitävät. Kolmas talvi on alkamassa ja kulutuspintaa & nastojakin on kiitettävästi jäljellä. Odotellaan lumisateita.
Lähetetty: 07 Marras 2004, 17:43
Kirjoittaja niki
Rolle kirjoitti:niki kirjoitti:Nyt pitäisi vaan suditella ennen pahempia kelejä, että tulee granulaatit esiin ja sehän mulle sopii
Onkohan noi palaset verrattavissa nastoihin, eli onko jotain määräyksiä paljonko saa olla nastoja talvirenkaassa?
Ovatko ne siis ihan lamellikitkat missä on noita granulaatteja?
Jos ei olisi niin laiska ja kiireinen niin voisi jopa käydä lukemassa valmistajan sivuilta mutta luotetaan nyt enemmän käyttäjän subjektiiviseen (enemmän objektiiviseen) näkeymykseen.
Nastojahan saa olla runsaat 100 kappaletta rengasta kohden ja nekin vain reunoilla. Green Diamondit ovat virallisesti kitkarenkaat, joten granulaattien määrää ei ole rajoitettu ja niitä löytyy koko renkaan matkalta, koko kulutuspinnan syvyydeltä 270 grammaa...
Muuten tuntuu olevan hyvät renkaat, mutta varsinkin kovissa nopeuksissa ohjauksen keskialue on varsin tunnoton, välillä tuntuu kuin auto "leijuisi" tien päällä ja nopeissa väistöissä perä elää hieman omaa elämää. Käytös on muuten ok, mutta kovin nopeissa liikkeissä rengas toimii auttamattomasti myöhässä. Kaikki tämä johtuu tietty siitä, että kumi on erittäin pehmeää, eikä kuvioihin ole tehty mitään vahvistus"siltoja" Michelinin tapaan ohjaustuntoa ja vakavuutta parantamaan... Muuten ovat normaaliajossa aika mukavat ja helpot, todella hiljaiset. Märkäpito asvaltilla tuntuu olevan mainio, samoin pito kuivalla asvaltilla. Erityisesti kunnon pääkallokelit kiinnostavat, että pääsee testaamaan granulaattien pitoa. Kyllä ne ainakin äänestä päätellen maata raapivat suditellessa...
Lähetetty: 10 Joulu 2004, 17:25
Kirjoittaja Head
Kitkat on hyvää karkkinakin...
Lähetetty: 12 Joulu 2004, 17:22
Kirjoittaja Anthon
Q-Kitkat
Lähetetty: 03 Tammi 2005, 17:35
Kirjoittaja Epezi
Ajattelin laittaa tänne, kun en viittinyt uutta topiccia perustaa.
Continental tulilinjalla
Rengasvalmistajaa syytetään talvirengastestien manipuloinnista
Aftonbladetin toimittaja Robert Collin kertoi Aftonbladetin nettipalvelussa 25.12. julkaistussa jutussa Continentalin toimintatavoista. Continentalin rengastestiosastolla oltiin tavallistakin luovempia. Eri lehdille annetut testirenkaat erosivat toisistaan, koska renkaat oli räätälöity lehdittäin. Aftonbladet toteaa, että testivoiton arvo on miljoonia kruunuja, suurissa maissa kuten Saksassa ja Ranskassa jopa satoja miljoonia kruunuja.
Kuinka rengastehdas pystyi vaikuttamaan tuloksiin?
Jotta talvirengastesteistä olisi hyötyä ostajille, renkaat on testattava ennen myyntikauden alkamista. Se tarkoittaa, että syksyllä myyntiin tulevat renkaat ovat lehdistön testeissä jo edellisen kevättalven aikana. Tulevan kauden uusia renkaita ei vielä silloin ole myytävänä rengasliikkeissä. Lehdistö joutuu näin ollen luottamaan rengasvalmistajien rehellisyyteen.
Testattujen renkaiden oletetaan olevan aivan samanlaisia kuin ne, joita myydään seuraavana syksynä kuluttajille. Jos valmistaja toimittaa räätälöityjä renkaita testiin vaikuttaakseen lehtien saamiin testituloksiin, luottamussuhde rikotaan. Testi ei vastaa olettamusta testirenkaiden ja myytävien renkaiden samanlaisuudesta. Testituloksella ei voi myöskään perustella myytävän renkaan ominaisuuksia.
Aftonbladetin talvirengastestin voittajarengas oli Continental Viking Contact 3. Viking voitti myös Auto Motor und sport –lehden norjalaisen version testin, jossa erityishuomiota kiinnitettiin renkaan ominaisuuksiin kuivalla lumettomalla tiellä. Norjalaiset saivat testiin renkaat, joiden sivut olivat hyvin jäykät. Aftonbladet puolestaan sai renkaat, jotka oli valmistettu hyvin pehmeästä kumista. Sen ansiosta renkaan ote jäisestä pinnasta oli parempi. Juuri tätä ominaisuutta Aftonbladet painotti testissään eniten. Mutta myös Aftonbladetin saamien testirenkaiden sivuja oli vahvistettu. Näin valmistaja tavoitteli sivuttaispidon parantamista kuivalla lumettomalla tienpinnalla.
Aftonbladet on käynyt ostamassa ja testannut voittajarenkaat, sellaisena kuin niitä myydään tavallisille kuluttajille rengasliikkeissä. Osoittautui, että testissä aiemmin olleiden ja nyt ostettujen renkaiden välillä on suuria eroja. Kuluttajille myytävät renkaat pitävät jäisellä tienpinnalla huonommin, ja niiden sivuttaispito kuivalla asfaltilla on huonompi. Syynä on se, että Aftonbladetin valmistajalta testiin saamat renkaat olivat paksummat ja jäykemmät kuin kuluttajille myytävät renkaat.
Tuulilasin verkkosivuilta
Lähetetty: 03 Tammi 2005, 18:47
Kirjoittaja Pasi
Kitkat oli 33 joista pidän enemmän... 156 mukana tuli täysin uudet nastarenkaat, joten niillä porskutetaan pari vuotta
