Sivu 1/1

Marchionne käyttää put-option:ia, Fiat-Auto GM:lle

Lähetetty: 15 Marras 2004, 20:22
Kirjoittaja Mirafiori
ASCA) - Roma, 11 nov - ''Fiat Auto (Milano: FIA.MI - notizie - bacheca) agli americani. La decisione e' stata presa dall'amministratore delegato del Lingotto, Sergio Marchionne, che ha intenzione di esercitare il put (il diritto di vendere l'Auto) nei confronti della General Motors (NYSE: GM - notizie) .

La partita dovrebbe chiudersi entro la fine dell'anno, quando scadranno i dodici mesi di armistizio concordati a suo tempo con Gm dall'ex a.d. Giuseppe Morchio'' e' quanto scrive il settimanale Economy in edicola domani.

Secondo il settimanale, Gm cerchera' di opporsi all'opzione put citando eventuali violazioni del Master Agreement a suo tempo sottoscritto tra Gm e il Lingotto: in particolare l'aumento di capitale di 3 anni fa in capo a Fiat Auto e la cessione di Fidis alle banche.

Secondo autorevoli fonti interpellate da Economy si tratta pero' di ''pretesti infondati''.

Perche' ''l'aumento di capitale della Fiat Auto era un'operazione resa obbligatoria dal codice civile italiano, e non e' stata quindi una volontaria violazione di un accordo''; mentre la cessione di Fidis e' pur sempre soggetta a un diritto call (di riacquisto), che la Fiat puo' esercitare in ogni momento.

''In pratica il numero uno del Lingotto vuol dimostrare ai soci americani che Torino puo' vendere sul serio. A questo punto Gm ha di fronte a se' due strade: o impugnare il contratto davanti alla giustizia civile americana, con il rischio di perdere la causa, oppure trattare una contropartita in denaro sufficiente per soddisfare le aspettative del gruppo guidato da Marchionne'' sostiene il settimanale. (mmm)it;
_________________


joo....tällaisia uutisia pyörii italian lehdistössä. vapaasti suomennettuna Fiat-konsernin TJ Sergio Marchionne aikoo siis käyttää Fiatin ja Gm-sopimuksen mukaista put-optionia, joka velvoittaa GM:n ostamaan Fiat Auton, jos Fiat niin haluaa.
Mutta huomio, todennäköisesti kuitenkin kyseessä on Marchionnen ottama riski, sillä hän tietää että Gm on myöskin talousvaikeuksissa, ja se ei ole halukas ostamaan Fiatia.....tällä Marchionne aikoo siis painostaa GM:ää antamaan 1 mrd sopimuksen raukeamisesta.
Gm kuitenkin pitää sopimusta jo vanhentuneena, mm. sen takia että Fiat on myynyt osiaan ja harjoittanut pääoman korotuksia. (joista itse GM on kieltäytynyt)
monimutkaista vai mitä :) ainoa varma asia on, että jotain tulee tapahtumaan, aika näyttää mitä...

Re: Marchionne käyttää put-option:ia, Fiat-Auto GM:lle

Lähetetty: 15 Marras 2004, 21:12
Kirjoittaja Rolle
Mirafiori kirjoitti:Mutta huomio, todennäköisesti kuitenkin kyseessä on Marchionnen ottama riski, sillä hän tietää että Gm on myöskin talousvaikeuksissa, ja se ei ole halukas ostamaan Fiatia.....tällä Marchionne aikoo siis painostaa GM:ää antamaan 1 mrd sopimuksen raukeamisesta.
Aikamoinen riski, mutta jännä nähdä miten käy. Jos nuo kaksi "yhdistyisi" niin olisi varmaan odotettavissa aika suuria muutoksia? Kahdesta paskasta kun ei tule välttämättä yhtä hyvää.

Pidäthän meidät ajan tasalla.

Lähetetty: 17 Marras 2004, 13:47
Kirjoittaja Mirafiori
jeps :wink:

Lähetetty: 17 Marras 2004, 14:28
Kirjoittaja alfista
Myynti on kuitenkin taas laskussa... vai onko put-option ajoitus juuri Marchionnen suunnittelemaa? Nyt kun myynti näyttää vielä heikkenevän, GM vetäytyy varmimmin. Fiat on kuitenkin saanut jo 157 alustan ja myytyä JTD koneita :wink: Tulossa on kuitenkin paljon uusia malleja, joiden luulisi lisäävän myyntiä.

Lähetetty: 17 Marras 2004, 15:09
Kirjoittaja Mirafiori
alfista kirjoitti:Myynti on kuitenkin taas laskussa... vai onko put-option ajoitus juuri Marchionnen suunnittelemaa? Nyt kun myynti näyttää vielä heikkenevän, GM vetäytyy varmimmin. Fiat on kuitenkin saanut jo 157 alustan ja myytyä JTD koneita :wink: Tulossa on kuitenkin paljon uusia malleja, joiden luulisi lisäävän myyntiä.
nykyisellään put-option on voimassa 2010 asti, mutta vaikka gm:n ja fiatin
väliset omistukset purkautuisivatkin, se ei tarkoittaisi sitä että yhteistyö loppuisi....
myynti takkuili viime kuussa (alfa italiassa -40%, uutta 147:aa kun odoteltiin) fiatilla euroopassa, mutta sen sijaan etelä-amerikassa menee hyvin...
muistutan nimittäin että Fiatin kriisi johtuu nimenomaan siitä että se investoi valtavasti uusiin tehtaisiin etelä-amerikassa 90-luvun lopulla, ja heti sen jälkeen maat joutuivat talouskriisiin (muistatteko argentiinan kaaoksen), joten osaa tehtaista ei päästy koskaan käyttämään (nyt tuotanto alkaa venezuelassa ja argentiinassa)
brasiliahan on italian jälkeen fiatin tärkein markkina-alue....
joten sanokaa minun sanoneen: fiat romahti etelä-amerikan vuoksi, mutta samasta syystä se tulee jälleen nousemaankin.