Sivu 1/1

hiukan utelua

Lähetetty: 29 Marras 2004, 10:30
Kirjoittaja niko76
Mitkä noi pikku kynttilät on?? jotain erillaisia tulppia ?? Vasta hiljalleen pääsemässä jyvälle autosta ... ja onko noissa 8 sytytystulppaa niinkuin joka-osa tyyppi sanoi?? Twin SPark ... sori tyhmät kyselyt :shock:

Lähetetty: 29 Marras 2004, 10:57
Kirjoittaja 90
jeps...kahdet tulpat on...

Lähetetty: 29 Marras 2004, 14:24
Kirjoittaja Seiska5mma
Jostain kuulin, etteivät ne kaikki sytytä samalla kertaa, vaan toinen patteri roiskaisee salamat jonkun muun syyn takia kuin tehon, olikohan pakoaasujen puhdistus vai poistuminen kyseessä.

Voin olla väärässäkin.

Lähetetty: 29 Marras 2004, 15:09
Kirjoittaja Abarth
Jep, eli "Fiatin" 16v -moottoreissa neljä normaalia ja neljä pientä (kallista) tulppaa.

Vanhemmissa TS 8v -alumoottoreissa kahdeksan samanlaista tulppaa ja kipinät roiskitaan yhtä aikaa.

Lähetetty: 29 Marras 2004, 15:25
Kirjoittaja alfista
Tuosta on pitänyt jo aikaa kysellä, että löytyisikö lisätehoa muuttamalla kipinät samalle tahdille? Eihän sen pitäisi olla vaikeaa kun katsoisi syttyjärjestyksen ja siirtäisi vastakkaiselle puolelle virranjakajassa? Vai oliko näissä edes enään jakajia...

Lähetetty: 29 Marras 2004, 15:31
Kirjoittaja 90
eikös noissa uusissa ole suorasytytys jolloin jakajat jäävät pois..

Lähetetty: 29 Marras 2004, 19:40
Kirjoittaja BSTR
Pikkutulpat räjähtävät 360 astetta myöhemmin eli pakotahdin lopussa ja siten säästelevät kattia ja pienentävät päästöjä polttaen mahdollisesti palamattoman seoksen.

Kuulemma pari hevosvoimaa vaikuttaisi ainakin tuossa kilpurissani se, että kummatkin tulpat roiskaisee samaan aikaan. Tämä perustuu kuulopuheiseen, itse en ole edes kokeillut ajaa ilman pikkutulppia.

Katukäyttöön tuon muutoksen tekemistä rajoittaa sekin, jotta miten törmäävät liekkirintamat käyttäytyvät lämpö- ja painejakauman kannalta. Kestävyys saattaa heikentyä kun ei ole suunniteltu tuohon palotapahtumaan. 16v koneessahan iso tulppa on keskellä ja pieni reunassa, joten paine ja lämpö ei jakaudu noin muutettuna tasaisesti männälle.

Voihan tuota kai kokeillakin yhdistämällä kustakin puolasta se toinen piuha myös saman sylinterin toiseen tulppaan. Omalla vastuulla sitten ;)

Lähetetty: 29 Marras 2004, 19:46
Kirjoittaja 90
heh, tulee pian sininen savupilvi ja alkaapi sähö haisemaan... :-D

Lähetetty: 29 Marras 2004, 19:56
Kirjoittaja BSTR
Niin tarkemmin kun ajattelee niin tuskin sinistä savua tulee kun joka tapauksessa puola antaa aina kahdelle tulpalle kipinän yhtäaikaa normaalistikin. Muttei taida kyllä käyntiinkään lähteä. Mikäli oikein muistan niin tuo puolahattuhan on osassa sylintereitä nimenomaan sen pienen tulpan päällä eikä siis varsinaisen työkipinän antavan tulpan päällä?!?

Lähetetty: 29 Marras 2004, 20:09
Kirjoittaja 90
noh vitsi vitsi..

Lähetetty: 29 Marras 2004, 21:39
Kirjoittaja 155TS
BSTR kirjoitti:Pikkutulpat räjähtävät 360 astetta myöhemmin eli pakotahdin lopussa ja siten säästelevät kattia ja pienentävät päästöjä polttaen mahdollisesti palamattoman seoksen.
Mitenköhän se on toteutettu noissa (uudemmissa?) 156:ssa, kun tässä Kirkisen albumin kuvan yläreunassa olevassa puolapatteristossa näyttäisi johdotus olevan järjestetty niin, että pikkutulppa saa kipinä saman sylinterin isolta tulpalta. Kaverin 155 16V oli johdot taas sillai, että reunimmaisilta sylintereiltä annettiin kipinä keskimmäisien sylinteriden toiselle tulpalle ja sama toiste päin. Eikö sillä saada juuri tuo 360 astetta myöhäistetty pikkutulpan sytytys. :roll:

Lähetetty: 29 Marras 2004, 23:13
Kirjoittaja BSTR
Tuo kirkisen (taitaa muuten olla 147) kuva on kyllä mysteeri. Kaiken järjen mukaan tuossa lyö kummatkin tulpat yhtäaikaa. Vanhemmissa meni piuhat tosiaan ristiin.

Ettei vaan olisi niin että euro3 mallissa eli siinä 150 heppaisessa olisi muutettu?!? Jos ne huomasivat ettei sillä myöhästetyllä sytytyksellä oikeasti olekaan mitään merkitystä. Pitänee tutkia lisää.

Ei kai noissa puolissa nyt ainakaan mitään viiveohjausta ole. Toisaalta puolalle menee kaksi johtoa ja maa tulee tuosta metallilevystä, niin voisiko kuitenkin olla kummallekin tulpalle oma ohjaus?

Tämä tuplatulppajuttu on kyllä sellainen mysteeri, joka aina aika ajoin tulee vastaan. Ehkä olisi aika saada tälle aikaiseksi kattava selitys ja sitten tuonne tekniseen faq:iin.