120 000 km huolto

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

120 000 km huolto

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Tietääkö joku edullista hyvää remontti paikkaa kun toi huolto pukkaa päälle? mulla on kyllä yksi tyyppi tiedossa joka on pelannut paljon amerikkalaisten autojen kanssa.... olis ihan hyvä jos olis kokemusta alfoista. Ja sit mietityttää kun joku puhui ettei niitä saa normaali korjaamo auki osia?? pitääkö paikkansa?

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: 120 000 km huolto

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

niko76 kirjoitti:Ja sit mietityttää kun joku puhui ettei niitä saa normaali korjaamo auki osia?? pitääkö paikkansa?
Katselin huoltokirjasta 120 000 km:n huolto-ohjelmaa. Minulle tulee mieleen ainoastaan jakoremmin vaihto, jossa on hyvä olla nk. erikoistyökalut eli nokka-akseleiden lukituspalat (jokunen lienee tehnyt homman ilmankin). Muissa töissä tarvittavat työkalut mielestäni normaaleilta korjaamoilta kyllä tulisi löytyä. Erikoisempia avaimia, kuten torx tamper kärkiä saattaa tarvita, mutta näitäkin luulisi korjaamovarusteisiin kuuluvan. Toki joku toinen palstalainen voi olla toista mieltä, mutta tässä oma kommenttini lyhyeen Alfa-kokemukseen perustuen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Laitappa tuo auton mallisi näkyviin viestiin ja mielellään vielä tonne singatureen niin ettei tartte tuolta profile:sta hakea mistä autosta puhut.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: 120 000 km huolto

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

niko76 kirjoitti: Ja sit mietityttää kun joku puhui ettei niitä saa normaali korjaamo auki osia??
Minua taas mietityttää, että mitäköhän tässä oikein kysytään?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Re: 120 000 km huolto

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

JiiPee kirjoitti: Katselin huoltokirjasta 120 000 km:n huolto-ohjelmaa. Minulle tulee mieleen ainoastaan jakoremmin vaihto, jossa on hyvä olla nk. erikoistyökalut eli nokka-akseleiden lukituspalat (jokunen lienee tehnyt homman ilmankin). .
Mistä noiden lukituspalojen tarve johtuu, onko nokka-akselit merkittömät eikä niihin saa ajoitusta kohdilleen vai mikä on? :o

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: 120 000 km huolto

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

GAMMA500 kirjoitti:
JiiPee kirjoitti: Katselin huoltokirjasta 120 000 km:n huolto-ohjelmaa. Minulle tulee mieleen ainoastaan jakoremmin vaihto, jossa on hyvä olla nk. erikoistyökalut eli nokka-akseleiden lukituspalat (jokunen lienee tehnyt homman ilmankin). .
Mistä noiden lukituspalojen tarve johtuu, onko nokka-akselit merkittömät eikä niihin saa ajoitusta kohdilleen vai mikä on? :o
Ainakaan V6:ssa ei merkkejä ole minkäänlaisia... :oops:

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Itseasiassa en vieläkään varma lukituspalojen tarpeesta, mutta turvallisuutta se amatöörille tuo. Vaihdoin itse remmin käyttäen paloja ja tällöin voin olla varma, että nokka-akselien asento ei muutu vaikka mitä tekisi. Pakopuolen nokka-akselin hihnapyörässä on olemassa merkki (=lovi) hihnassa olevan merkin täsmäytystä varten. Imupuolella ei merkkejä ole. Itse kannessa ei minkäänlaisia vastamerkkejä ole tai en ainakaan sitä löytänyt. Siis 2.0 ts -98

Muistan kyllä lukeneeni tältä foorumilta, että joku olisi tehnyt homman ilman paloja tekemällä itse merkit maalilla. Epäselvää minulle tässä on se, onko olemassa vaara, että nokka-akselin asento saattaisi muuttua ilman lukitusta jo pelkästään riippuen siitä mitkä ovat venttiilin jousien jännitykset vs. nokkien asento. Toisin sanoen "lupsahtaa" itsekseen eri asentoon.

Että semmone tapaus tällä kertaa. Joku tekee niin ja joku taas näin. Asia ei siis ole mustavalkoinen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 120 000 km huolto

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

GAMMA500 kirjoitti:Mistä noiden lukituspalojen tarve johtuu, onko nokka-akselit merkittömät eikä niihin saa ajoitusta kohdilleen vai mikä on? :o
Ainakin muistaisin niin, ettei nokka-akseleissa ja kannessa ollut toisiinsa natsaavia ajoitusmerkkejä. Voihan ne tietty tehdä maalilla jos padassa on sopivasti mestaa, mutta jos ei hihnapyörän kehä kulje minkään sopivan kiinteän kappaleen vierestä niin ajoituksen merkkaaminen luotettavasti on vähän niin ja näin.

Myllyssä on lisäksi sen verran tiukan oloinen venttiilikoneisto, että akselit muljahtavat hanakasti johonkin "lepoasentoon". Lukkopalojen käyttö helpottaa hommaa aika lailla, vaikka epäilemättä hihnan kyllä saa vaihdettua ilmankin paloja. Itse minimoin riskit ja ostin ne palat, aika pieni raha siihen nähden mitä jaon tärvääminen voi tulla maksamaan.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin