Tämä on sikäli tärkeä malli kaikille, että siitä riippuu meidän Fiat-fanien ja Alfistienkin tulevaisuus....Montezemolokin on sanonut, että jos 199 ei myy hyvin, laitetaan pillit pussiin ja myydään koko lafka pois...
Itse uskon että 199 on Maseraatiin inspiroituneena menestysmalli (muotoilijana on muuten jälleen I Punton tapaan jälleen Giugiaro)
Myyntiin syyskuussa 2005
Perä näyttää aika tyhjältä kun valotkin on muodikkaasti pilareissa. No odotetaan ja katsotaan. Luonnossahan tuon sitten parhaiten tuomitsee. Tosin enemmistön ulkonäkömakua en tahdo ymmärtää. Suurin osa on karmeen näköisiä. Vai olenko tulossa vanhaksi.....
Epezi kirjoitti:Ulkonäkö näyttää ihan hyvältä, mutta mitä on sitten hinta, laatu, tekniikka ym. nehän sen osto päätöksen usein määräävät.
Ainakin nyky-Puntosta (Fiat Punto 60 SX vm. 2000) kokemukset erittäin positiiviset. Suurin vika ollut palanut ajovalon polttimo. Autolla ajettu reilut 72tkm. Lähipiirissä myös toinen Punto 60 (vm. 2001). Siinä ei ole ollut mitään vikaa, ei edes polttimon vaihtoa .
Cuore Sportivo kirjoitti:Näyttää ainakin paremmalta mitä tuo nykyinen, joka ei näytä miltään.
Aiemmin ensimmäinen Punto oli mukavampi, no nuorena muoti muokkaa, tosiasiassahan toi nykyinen on aika veistoksellinen 70-lukuisine leikkauksineen. FIAT on kyllä aika tyylikäs aina vaan.
Mirafiori kirjoitti:Tämä on sikäli tärkeä malli kaikille, että siitä riippuu meidän Fiat-fanien ja Alfistienkin tulevaisuus....Montezemolokin on sanonut, että jos 199 ei myy hyvin, laitetaan pillit pussiin ja myydään koko lafka pois...
Elämme siis jännittäviä aikoja.
Nämä tiedot pistää miettimään kuka Mirafiori oikein on. Olen päätynyt siihen, että nimimerkin takaa löytyy itse Jean Todt. Perusteet: paljon sisäpiirin tietoa ja Jean on ollut niin paljon suomalaiskuskien kanssa tekemisessä, että suomikin sujuu. Ari Vatanen toki puhuu ranskaa, mutta jos jollain muulla on ollut Leo Kinnusen asenne (opetelkoon puhumaan suomea, jos on minulle asiaa), niin väkisinhän se suomi taipuu sujuvasti.
Toisaalta ihmetyttää miten se Fiat niin paljon Jeania kiinnostaa...
Italiaspeedin sivuill oli tuollainen kuva. Mielestäni erittäin hyvännäköinen. Onnistunut nokkakin verrattuna tuohon Mirafiorin postaamaan spyshottiin. Hieman maseratin ilmettä!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Eli siiis kun Fordin oli "pakko" muuttaa ilmettä tarpeeksi monen vuoden jälkeen (vaikkei siihen ollut oikeasti mitään syytä) niin Fiat äkkäsi, että meillehän se vanha ulkonäkö passaa hyvin... Kyseistä vanhaa malliahan useat pitävät onnistuneempana kuin uutta (Ford Focusissa siis).
/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88
Tuo harmaa Vittorio Janon posteeraama esimerkki ei kyllä ainakaan hirveästi innosta... Mutta nämä kuvat oranssista yksilöstä lupaavat jo ainakin minun silmissä paljon, vaikka kokonaisuutta ei kunnolla näekään. Joku joskus peräänkuulutti sitä "keveyttä" italialaisessa muotoilussa, sitä minäkin fiateihin olen kaivannut jo kauan..
Alkaa näyttämään aika hyvältä parempi kun tämä edellinen versio puntosta.
Moottorivaihtoehdot näyttää lupaavalta mutta on taas eriasia mitä Suomeen
saadaan ja millä hinnalla. Toivottavasti tulevaisuudessa kauppa sujuu hyvin
ja malli saa lämpimän vastaanoton.
Ralliversiossa 230hv......
lisäksi Fiat kehittää 1,4 fire moottorista turboversiota, ja Opelin kanssa 1,6 turbomoottoria. (130&170hv)
(ainakin) konseptitasolla nähdään myös Punto 1,9 multijet-biturbomoottorilla (210hv)
eikai tuota purkkia tarvitse pois ottaa kun kyseessä on ralliauto, joutuukohan tekemään jokusen katuautonkin luokittelua varten?, lopullisessa versiossa pitäisi olla 250hv
Mediocrity is a sin Kuvat 155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02
Toivottavasti Suomeenkin saataisiin noita tiukempia patoja. Nykymallisto kun miellyttää lähinnä yli 85-vuotiaita vaareja. Tai no, olihan minullakin sellainen - olenkin ajoissa kypsynyt.
Pirun hyvän näköinen uutukainen joka tapauksessa on, siitä ei pääse mihinkään.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Pahoin pelkään maahantuojan linjan edelleenkin olevan, että tuontimallistossa on 1,2-litraiset viisioviset (usealla eri värivaihtoehdolla!), ja välillä tuodaan varta vasten Suomea varten räätälöity erä yksilöllisiä erikoismalleja, joissa on kylkiteipit ja sumuvalot.
Pahempaa on, että FIAT päätti pitää vanhan Punton tuotannossa rinnakkais(halpa)mallina ja pitää uutta Puntoa ns. parempana(kallis) Puntona, eli juuri kun olisi ollut FIAT minkä olisi mielellään 12 ke:llä ostanut niin eihän se käy. Nauran paskaisesti jos hinta on jotain Focus/Astra luokkaa...
/esc
Ex 164 TS 2.0 '89, Ex 33 QV 1.7 16v '92, Ex 75 2.0 '88
no tuotannossa säilyy vanhan punto halvimmat mallit, eli suomen hinnastossa pysynee edelleen Torino-mallit, mutta uusi punto lähtee about 14.000-14.500 eurosta
"The Alfa Romeo 159 - sure to be one of the overall favourites - and Fiat Croma are amongst the 28 new cars that will be fighting it out for the title of 'European Car of the year 2005' over the next two months, although the new Fiat Grande Punto just misses out."
Ei Punto kerinnyt kisaan mukaan
Alfalla ajaminen on kuin panisi ilman kumia: tuntuu helvetin hyvältä, mutta voi laueta koska vaan
Helkutin tyylikäs paketti kertakaikkiaan. Keula ja perä todella onnistuneita. Tulevaisuudessa jos bensan hinta nousee liki 2euron, tuommosen näppärän punton voisi hommata turbokoneella. Varmaan mukavan sähäkkä liikkeissään
Uusimmassa TM:ssä on autosta juttua. Hieno se kaksivärinen kojelauta/sisustus niillä punaisilla somisteilla! Jos olisi pikkuautolle tarvetta, niin tuollaisen ostaisin.
Mirafiori kirjoitti:meille tavallisille kuolevaisille on luvassa myös turboversio 1,4 fire-moottorista
Hieno homma. Ja pirun hyvän näköinenhän tuo tosiaan on. Myöskin tuttavapiirissä kuultujen vihaisten haukkujen, sun muiden tulisten kannanottojen perusteella muodoissa piisaa luonnetta yllin kyllin.
Tuossa teknarin jutussa muuten erityisesti lämmitti mieltä toteamus, että ilmeisesti Fiat on tämän viimisimmän punton myötä saamassa tehtaan vanhemmille malleille ominaisen ajamisen ilon takaisin. Tai "käteen sopivan tunteen", niinkuin tarkkaan ottaen todettiin.
Niin no mä en tiedä koska se ajamisen ilo olisi näistä ollut pois. 128 kyykyttää alfat radalla ja turbo unot on jonkilainen käsite. Tässä edellisessäkään Puntossa mitään vikaa ajettavuudessa ole. Paremmin se perusmalli kanttaa kuin ihan mikä vaan 75.
Hmm, en ole tuota TM:ää vielä lukenut, mutta
tuosta käteen sopivuuden puutteesta viimeaikaisissa
Fiateissa olen kyllä samaa mieltä.
Mielestäni viimeinen Fiat jossa oli hyvä ohjaus oli Tempra,
sen jälkeen ohjaustuntuma ja sitä kautta jonkinlainen
ajamisen ilo on kyllä ollut kadoksissa. Ja vielä
niin, että taso on laskenut koko ajan (Punto 1 oli
parempi kuin Brava/Marea joka puolestaan oli
parempi kuin Punto 2. Stilosta ei oikein ole
kokemusta, mutta lyhyen pyörityksen perusteeella
menee samaan sarjaan).
Yhdyn tohon mielipiteeseen uusien fiatien ajettavuudesta. Stilo ainakin on ihan kauhea omasta mielestä. Systerillä sellanen on, enkä sillä suostu enää ajamaan...