Sivu 1/1
Nelivetoisen auton jarrujen testaaminen
Lähetetty: 05 Tammi 2005, 22:25
Kirjoittaja AutonAlfa
Milloin nelikko voidaan ajaa rullille ja milloin ei?
Luinpa tossa erään foorumin topicia, jossa oli neliveto autojen jarrujen testauksesta juttua.
Nelikko rikottu katsastuksessa
Sen verran itsekin käsitän, että jos vetotapa valittavissa (taka/neliveto) , niin voidaan rullille ajaa.
Entäs jatkuvan nelivedon autot? Kyseistä topicia, kun luin, niin toisia voidaan ja toisia ei voi ajaa rullille ilman lisärullia. Mistä erot johtuvat?
Omasta nelikosta jarrut mitattiin, kun se maahantuonti katsastuksessa oli...
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 00:00
Kirjoittaja jknracing
Itsellä ei ole muuta kummempaa havaintoa asiasta, kun et puhuttiin pari viikkoa sitten kaverin kanssa katsastusasemien mokista, niin hän kertoi, että useampi country-golf oli rikottu jarrumittauksessa sillon kun ne gloffit oli uusia. Etupyörät kun ajoi jarrudynamometriin niin nelivetosysteemi meni jotenkin sekaisin ja yritti alkaa pyörittämään toista takapyörää kaksinkertaisella nopeudella eturenkaaisiin nähden. Seurauksena oli kuulema takatasauspyörästön tuhoutuminen.
Kannattaa olla tarkkana mitä ne tekee sielä konttorilla. Mielummin se koeajolenkki ja jarrujen koittaminen kuin voimansiirtomurheet.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 00:12
Kirjoittaja Grendel
Autoja jossa on kiinteä neliveto ei saa ajaa rullille.
Jos nelivedon voi kytkeä pois manuaalisesti tai elektoniikka esim ABS jarrutusta varten (Alfa 164 Q4, VW ryhmän Haldexit, yms) niin jarruja voi testata rullilla.
Käytin aikoja sitten firman neliveto dukaton katsastuksessa ja inssi oli ihmeissän kun ei tahtonut rullilla pysyä. Kerrottuani että auto on nelivetoinen hän yksinkertaisesti lenkillä "piikkaushallille" jarrutti pari kertaa ja totesi että "toimii"
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 00:44
Kirjoittaja Rolle
Aina on ollut tapana sanoa että on neliveto, voitte kiertää tuon hallin.
Ffp:llä sanoivat että kaikki vaggineet voi testata, torsenit mukaan lukien..?
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 01:04
Kirjoittaja jknracing
Rolle kirjoitti:Ffp:llä sanoivat että kaikki vaggineet voi testata, torsenit mukaan lukien..?
Edelliseen postaukseni viitaten. Tavallinen II koppanen golf synchro kestää jarrudynamometrin, country ei. Kuulemma jotain eroa voimansiirrossa. Tarkemmin en ole jaksanut tutkia, kun ei oo hirveetä intoa.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 10:49
Kirjoittaja AutonAlfa
Elikkäs voimansiirron eroista tuo johtuu. Noh saako ton 155 Q4:sen ajaa rullille (onhan se siellä jo kerran ollutkin) ? Vai tuleeko voimansiirron kanssa jotain ongelmia? Onko tekniikka sama kuin 164 Q4:ssa?
Muistaakseni viimeksi, kun oma kuunepa oli siellä katsastuksessa, niin äijä sanoi vain, että ota kahvia ja istu siihen...

Seuraavalla kerralla pitääkin mennä mukaan ja sanoa tosta nelivedosta, vaikka se lapuissakin lukee.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 11:26
Kirjoittaja ärrä
Yleisesti ottaen kiinteää nelivetoa ei saa ajaa rullille, jos rullat on vain yhdelle akselille. Jos rullat on molemmille akseleille, niin testaus onnistuu autoa rikkomatta.
Ainakaan 33 P4:ää ei saa ajaa yksille rullille. Jarrut on aina testattu ajon yhteydessä. Heh, kässärikin mennyt aina läpi, vaikka toiselta puolelta ei pitänyt lainkaan. Nyt on takana uudet satulat ja pito hyvä.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 21:24
Kirjoittaja KOPONEN
Minulla eivät alkuun testanneet Prisma Integralea rullilla, mutta jossain vaiheessa uusivat rullat ja sen jälkeen testasivat koska rullat pyörivät kuulemma riittävän hitaasti. Viskon lämpenemisen takia eivät kovin kauaa pyörittäneet. Alfaa ei heidän kirjat tunteneet mutta testasivat ainakin ekalla kerralla kun olin mukana, toisella kerralla en ollut mukana, mutta tuntuu toi ainakin toimivan.
Pitäis taas katsastaa, äkkiä menee toi vuosi.
Lähetetty: 06 Tammi 2005, 21:46
Kirjoittaja AutonAlfa
No hyvillä mielin voin sitten antaa testata ton jarrutkin...
Prkl, kun ei toi kässäri oikein pidä! Olis päässy (ehkä) kuin koira veräjästä
Noh onneksi elokuuhun on vielä aikaa

Lähetetty: 06 Tammi 2005, 22:56
Kirjoittaja eltsu
Riippuu nelivetotekniikasta ja rullista :
- Jos on visko lukko keskellä, voi yleensä pyörittää yksillä rullilla lyhyen aikaa jos rullat ei pyöri liian lujaa (Raskaan kaluston jarrutesteri pyörii hiljempaa normaalisti)
- Jos on keskellä kiinteä mekaaninen 50/50 jako, ei saa pyörittää vain toista päätä tai tulee silppua
Oman subaruni kun käytin leimalla, (keskellä perinteinen tasauspyörästö ilman viskoa) oli ko. konttorilla 4wd testaamiseen tarkoitetut rullat. Mittasi yhden pyörän kerrallaan siten, että pyöritti saman akselin pyöriä samaa vauhtia erisuuntiin jolloin tasauspyörästö ei pyri pyörittämään kardaania eikä jakolaatikko kuormitu. Tätä taas ei parane tehdä jos auton etu/taka perässä on 100% "kemppilukko" tai taas tulee silppua
Kuuluvat kuitenkin olevan aika konttori kohtasia että kuinka testaavat mutta aina silloin tällöin tuntuvat rikkovan noita kun väkisin haluavat ajaa rullilla vaikka auto/laitteisto ei siihen sovellu.
PS: Näillä loskakeleillä muuten toi neliveto on aika yliveto

Lähetetty: 07 Tammi 2005, 08:32
Kirjoittaja Ana M
Sanokaapas miksi katsastus mies voi sitten tehdä käsijarrulla testin ajossa niin että takapyörien on lukkiuduttava, kun testeriin ei voi ajaa. Eikös se ole sama asia. Aikaisemmin kotipaikkakunnallani se katsastus mies vain koitti paikallaan niitä jarruja etta pysyy paikallaan. Täällä lappeessa viimeeksi katsastusmies halusi lukkiuttaa jarrut ajossa.
Lähetetty: 07 Tammi 2005, 13:02
Kirjoittaja eltsu
Riippuu taas ihan laatikosta... Jos visko niin onnistuu. Jos kiinteä laatikko niin toinenkin pää menee lukkoon/jarruttaa samalla. Tuo testi ei kuitenkaan rasita vaihteistoa saman lailla kuin se että toista päätä pyöritetään väkisin rullilla toisen pysyessä paikallaan.