Iso Delta on asiakkaan kannalta turvallinen kumppani...

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Tony Soprano
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 08:33

Iso Delta on asiakkaan kannalta turvallinen kumppani...

Viesti Kirjoittaja Tony Soprano »

– Iso Delta on asiakkaan kannalta turvallinen kumppani, joka ei kinastele pienistä esimerkiksi takuuasioissa. - Delta Motor Group Oy:n toimitusjohtaja Risto Leppänen
Tämähän on selvä lupaus takuuajan palvelutasosta, muistakaapa tämä sitten kun seuraavan kerran takuuasioista tulee kiistaa... :mrgreen:


Koko lehtijuttu:
Delta-Auto levisi yli maan

Autokauppa: Konelan seuraaja osti maakunnista 12 autokauppaa reilussa vuodessa.

Delta Motor Group on suomalaisen autokaupan kuuma nimi. Vähittäiskauppaketju Delta-Auto on kasvanut vuoden 2003 syksystä alkaen ärhäkämmin kuin yksikään muu yritys toimialalla.

Delta-konserni on kerännyt reilussa vuodessa massaa peräti 12 yritysoston tai liiketoimintakaupan kautta. Rahaa ostoksiin on palanut liki 20 miljoonaa euroa ja vastikkeeksi on saatu 140 miljoonaa euroa liikevaihtoa ja 300 työntekijää.

– It’s now or never, kuvailee hillitöntä laajenemistahtia Delta Motor Group Oy:n toimitusjohtaja Risto Leppänen.

Ennen Delta Motoria 11 vuotta Vehoa palvellut Leppänen näkee, että automaahantuonti sekä vähittäiskauppa keskittyvät lähivuosina 8-10 suurelle ketjulle. Pienet perheyritykset ovat katoava luonnonvara diilereinä.

Delta on ensimmäinen, joka kehuu ketjunsa valtakunnallisella kattavuudella. Toimipaikkoja on kaikkiaan 40, joista neljä maahantuontiliikkeitä. Ketju myy noin 30 000 autoa vuodessa, joista liki puolet on uusia.

– Iso Delta on asiakkaan kannalta turvallinen kumppani, joka ei kinastele pienistä esimerkiksi takuuasioissa. Vakaa tausta on asiakkaalle pitkäjänteinen etu, Leppänen perustelee suuruuden ekonomiaa autokaupassa, jonka kilpailuasetelmat tiukkenevat ryhmäpoikkeusasetuksen lisäajan umpeutuessa ensi syksynä.

– Se on yksi syy, miksi olemme halunneet vahvistaa verkostoa ja kehittää vakioidun konseptin toimintaan.

Deltan kasvustrategia perustuu pääkaupunkiseudun ulkopuolisiin kaupunkeihin, joissa autojen myyntivolyymit ovat rajalliset. Leppänen sanoo, että näillä paikkakunnilla kustannustehokkuutta on mahdollista parantaa keskittämällä konttoritoimintoja ja antamalla yhden johtajan vastuulle useita autotaloja.

Delta Motor Group on asettanut tavoitteekseen viidennen sijan maamme autokaupassa. Yritys hätyytteli jo viime vuonna joensuulaisen Laakkonen -konsernin myyntivolyymeja. Molemmat ovat noin 350 miljoonan euron liikevaihdolla sijoilla 8-9.

Leppänen ennakoi, että Delta voi kohota jo tänä vuonna Vehon, Toyotan, Volvon ja VV-auton kantaan liikevaihdossa. Jos alkaneelle vuodelle asetettu 430 miljoonan euron tavoite täyttyy, Delta ajaa ohi todennäköisesti Metro-Autosta, Aro-Yhtymästä ja Stockmannista.


Koko jakeluketju keskittyy tehtaille


Autokaupan rakennemuutoksessa suunta vie vääjäämättömästi kohti tilannetta, jossa koko ketju on autotehtaan omistuksessa. Nykyisin vähittäiskaupan volyymista 72 prosenttia on yhtiöillä, joiden omistaja löytyy ulkomailta.

Delta Motor Groupin taustalta löytyvät venäläinen autotehdas Avtovaz (70%) ja Lada International (30%). Yritys on taustaltaan entinen venäläisten autojen maahantuoja Konela Oy, joka on levittänyt viime vuosina merkkipalettiaan.

Ladan lisäksi maahantuontiohjelmaan kuuluvat italialaiset Fiat, Alfa-Romeo, Iveco ja korealainen KIA, joiden lisäksi Delta-ketjun jakeluverkon edustuksiin kuuluu kahdeksan muuta merkkiä. Niiden osuus ketjun kappalemääräisestä myynnistä näyttelee noin viidennestä.

– Meillä on hyvin valistunut omistaja, joka on antanut kehittää liiketoimintaa varsin suomalaisena yhtiönä eikä taustaa ole aina haluttu korostaa, Leppänen kertoo.

Delta Motor Groupin maltillinen osingonjakopolitiikka on turvannut myös sen, että uutta ketjua on pystytty rakentamaan pahemmin velkaantumatta.

Delta Motorin omavaraisuusaste on pysynyt 40 prosentin lukemissa hurjasta yrityskauppatahdista huolimatta. Yrityskauppoihin ja liiketilojen kunnostukseen on sijoitettu rahaa kaikkiaan 30 miljoonaa euroa.

– Rahat on hankittu pienentämällä uusien autojen varastoon sitoutunutta pääomaa, Leppänen kertoo ketjusta, jonka vaihtoautovaraston kiertonopeus oli viime vuonna noin 40 päivää.


Esittelytilojen ohjeet entistä tarkempia


Savoon Delta-ketju rantautui viime keväänä ostamalla Putkola Oy:n enemmistön. Deltalla on nyt kaksi autotaloa Kuopiossa ja Iisalmessa sekä yksi Kajaanissa. Liikkeissä on käynnissä parhaillaan saneerausremontit.

Kahden maailman suurimman autovalmistajan, GM:n ja Fordin, välinen merkkihygienia edellyttää, että niiden tuotteet ovat esillä eri katon alla. Muutenkin eri merkkien esillepanosta autoliikkeissä on yhä tarkemmat vaatimukset, jotka näkyvät mm. autokauppojen kasvaneena tilantarpeena.

– Esittelytilan vähimmäisvaatimus on kaikilla merkeillä noin 200 neliömetriä, mutta isoille merkeille tilaa pitää olla enemmän, kertoo Delta Motorin Itä-Suomen aluejohtaja Seppo Hartikainen, jonka vastuulla on kaikkiaan seitsemän autotaloa.

– Putkola on 150-vuotias merkkituote Savossa, Delta on taas alle kymmenenvuotias brandi. Sen perusteella Putkola pidetään toistaiseksi esillä liikkeen nimessä, mutta rinnalle on tuotu vähitellen myös Deltan tunnukset, Hartikainen toteaa.
Lähde: Savon Sanomat 28.1.05