Kiteen kiireisiä.... Sanomalehti Etelä-Saimaa 26.03
Valvoja: Moderators
Kiteen kiireisiä.... Sanomalehti Etelä-Saimaa 26.03
"KITEELÄISJOUKKO PORHALSI 222 KILOMETRIN TUNTINOPEUTTA MESSUMATKALLA
HANNU OJALA
IMATRA. American Car Show Helsingin Messukeskuksessa veti kiteeläisiä puoleensa 222 kilometrin tuntinopeudella. Matka pysähtyi Liikkuvan poliisin tutkaukseen Kuutostien moottoritieosuudella Imatralla.
Punainen BMW M3 saa usean kuukauden ajaksi sijaiskuljettajan. Kiteeläinen 20-vuotias mies määrättiin heti ajokieltoon. Poliisi tutkii tapausta törkeänä liikenteen vaarantamisena, jossa rangaistuskatto on kaksi vuotta vankeutta.
Liikkuvan poliisin partio mittaisi kiteeläisen ajamalle autolle 222 kilometrin tuntinopeuden pitkäperjantain aamuna yhdeksältä Kuutostiellä Vuoksenniskan kohdalla. Kuljettajan lisäksi autossa oli kolme matkustajaa. Moottoritiellä oli ajohetkellä kohtalainen liikenne. Tien pinta oli märkä ja osittain jäinen. Kuljettaja kertoi poliisille, että seurue kiirehti Helsingin Messukeskukseen American Car Show -näyttelyyn. Näyttely avautui perjantaina kello 12. Nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa matkaan Imatralta Messukeskukseen kuluu hieman alle kolme tuntia.
Liikkuvan poliisin Imatran yksikön epävirallisen tilastoinnin mukaan mitattuylinopeus oli Etelä-Karjalassa korkein kautta aikojen.
BMW M3 kiihtyy 100 kilometrin tuntinopeuteen 5,5 sekunnissa. Sen moottorin teho on 236 kW. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa."
HANNU OJALA
IMATRA. American Car Show Helsingin Messukeskuksessa veti kiteeläisiä puoleensa 222 kilometrin tuntinopeudella. Matka pysähtyi Liikkuvan poliisin tutkaukseen Kuutostien moottoritieosuudella Imatralla.
Punainen BMW M3 saa usean kuukauden ajaksi sijaiskuljettajan. Kiteeläinen 20-vuotias mies määrättiin heti ajokieltoon. Poliisi tutkii tapausta törkeänä liikenteen vaarantamisena, jossa rangaistuskatto on kaksi vuotta vankeutta.
Liikkuvan poliisin partio mittaisi kiteeläisen ajamalle autolle 222 kilometrin tuntinopeuden pitkäperjantain aamuna yhdeksältä Kuutostiellä Vuoksenniskan kohdalla. Kuljettajan lisäksi autossa oli kolme matkustajaa. Moottoritiellä oli ajohetkellä kohtalainen liikenne. Tien pinta oli märkä ja osittain jäinen. Kuljettaja kertoi poliisille, että seurue kiirehti Helsingin Messukeskukseen American Car Show -näyttelyyn. Näyttely avautui perjantaina kello 12. Nopeusrajoitusten mukaan ajettaessa matkaan Imatralta Messukeskukseen kuluu hieman alle kolme tuntia.
Liikkuvan poliisin Imatran yksikön epävirallisen tilastoinnin mukaan mitattuylinopeus oli Etelä-Karjalassa korkein kautta aikojen.
BMW M3 kiihtyy 100 kilometrin tuntinopeuteen 5,5 sekunnissa. Sen moottorin teho on 236 kW. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa."
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
niin tos asiassa oot kyl oikees. ...mut omasta mielestä siis 2mk eihän ny se oo niin kova vauhti et kyllähän siinä pystyy reagoimaan mut tietenkin aina jotain voi sattua...mukki torstaina rekka yritti kiilata ojaan oma vauhti oli siin 170(tämä siis saksassa;)) pientareen puolelle meni mut käpälässä pysy (kolmenauton ohitustilanne) niin tuo liukkaus on kyl semmonen juttu et se kyl pitäis vähä himmata vauhtia onko tää ny niin et mä olisin jostain mahottomasta syystä väärässä ja omat ajatukseni on yksinkertasesti kieroonkasvaneitaRolle kirjoitti:Ei se iso kone ja hyvä alusta hirveästi lämmitä kun toinen kaveri on kahdessa palassa auton sisällä ja toinen siellä 100m päässä puunlatvassa. Jos on pakko ajaa reikäpäänä niin sitten yksin, kavereiden henkeä en uskaltaisi vaarantaa.jarski kirjoitti:no otetaan ny kuitenki huomioon auto
Eiköhän toi aika hurjaa touhua ole muun liikenteen seassa ajella tota vauhtia. Vaikka edessä ajavat muistaisivatkin katsoa peiliin ennenkuin vaihtavat itse samalle kaistalle missä Bemu kiitää, niin tolla vauhdilla voisi silti jäädä huomaamatta. Ja on se aika perämälli kuitenkin, jos toinen menee 100km/h ja sit pamautetaan 220km/h takaloosteriin. Tyhjällä tiellä tollasen vauhdin voisin vielä jotenkin käsittää, silloinkin kyllä mieluusti yksin ajaen, kun tuskinpa kuski kaikilta kavereilta etukäteen kysyi haluavatko, että ajetaan noin lujaa. Ja toisaalta kaikki ei kehtaa sanoa vaikka alkaisi pelottamaan kyydissä.
Jeps! Kannattaa vaan ajella sellaisilla feel-the-speed -luontoisilla peleillä, joiden kanssa vauhdin hurma tuntuu olevan konkreettisesti läsnä jo taajamanopeuksissa. Ajofiilishän voi olla helposti parempikin vaikka ei tarvitsisi kerätä sitä 222km/h kelloonkaan.. Paitsi tietysti sitten jos se ajofiilis tulee lähinnä siitä, että haluaa muille näyttää ajotait.. anteeksi, moottorin voimaa suoralla tiellä.90 kirjoitti:juu järjen käyttökin on sallittua tuolla ratin takana..
parikymmisenkin pojun kannattaisi kerätä sitä ajokokemusta ehkä hieman heikompitehoisilla vehkeillä ja sittten hommata sitä hieman tehokkaampaa kalustoa kun kokemusta on karttunut..
Vähän offtopic, mut vähän samanlainen juttu kävi eilen car showsta pois tullessa. Lahden motarilla meidät ohitti varmaan n. 150km/h aivan uus wrx sti ja sen perässä vielä 944 porsche. Oli pientä kisailua ilmassa. No sitten käännyttiin Porvoon motarille ja sitä n. 15km eteenpäin, ni pollarit oli pysäyttänyt sen imprezan ja jonkun uudenmallisen celican. Todennäköisesti kortti molemmilta pois, nimittäin itse ajettiin koko ajan melkein 120:ä ja poliisitkin oli jo kirjottelemassa lappuja eli aika haipakkaa pojat oli vedelly. No tietysti meitä nauratti...
Vahingonilo on paras ilo.
Vahingonilo on paras ilo.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Joo... niin... hmm... Mitenkään puolustelematta tämän ketjun tarinan "pääsankareita", täytyy kyllä todeta että aika paljon on tekopyhyyttä ilmassa Kyllä tälläkin foorumilla on muistaakseni joskus ollut juttua kovimmista nopeuksista joita porukka on autoillaan ajanut ja eipähän nuokaan suurin osa oo suljetulla alueella ajettu. Oli yöllä tai päivällä, muuta liikennettä tai ei, lain mukaan yhtä väärin kuitenkin Tietysti riskit on pienemmät jos valitsee paikan oikein mutta kuitenkin.... OTTAKAA SE SÄDEKEHÄ POIS SIELTÄ PÄÄN PÄÄLTÄ TAI NOUDATTAKAA ITSEKKIN NOPEUSRAJOITUKSIA!!!
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
En tiedä miten on "yleisesti ottaen", mutta tässä tapauksessa ilmeisestikään ei osannut käsitellä. Enkä tarkoita auton käsittelykykyä vaan harkintakyvyn puutetta. Yli kahtasataa muun liikenteen seassa, idiootti mikä idiootti.Niksu kirjoitti:Käsitinkö nyt oikein, että yleisesti ottaen parikymppiset kaverit eivät osaa käsitellä ajoneuvoja eikä heillä saisi olla tehokkaampia laitteita alla
- Epäkelpokeräilijä -
On toki munkin mielestä idiootti... mutta en ainakaan itse voi kuin tunnustaa olevani pitkälti samasta puusta veistetty Harrastuksiin ei kuulu motarilla kaahailu, mutta ihan samaan tapaan vetelen sitten pienet hiekkatiet kun sille päälle sattuu. Kyllä meissä jokaisessa asuu pieni ruusperi sisällä, sitä ei kai kenenkään käy kieltäminen?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Joops, ei oo kyllä ihan kaikki kotona ku tollain vetää jäisellä tiellä. Ja varsinkin ku on porukkaa kyydissä. Sen nyt jotenkin vielä ymmärrän jos leikkii ja säätää autolla kun itekseen ajaa tyhjällä tiellä, sillon ei saa hengen pois ku itteltään, mutta kun on porukkaa kyydissä ja muita ihmisiä liikenteessä, niin..
Mutta tota en kyllä ihan allekirjota että kakskymppinen ei automaattisesti voi osata ajaa autoa. En nyt sillä sano että mikään Kankkunen oisin, mutta kun sitä on kolmen vanhana ekan kerran hypänny nelipyöräsen moottoroidun kulkimen ratin taakse ja ajanu nuorena kilpaa, niin kyllä sitä ajokokemusta on ainakin jonkun verran. Ainakin sen verran että tietää ettei halua poistua oikeen urakalla puitten sekaan autolla missä ei oo turvavarusteet kunnossa. Käy pian nenun päälle..
Mutta tota en kyllä ihan allekirjota että kakskymppinen ei automaattisesti voi osata ajaa autoa. En nyt sillä sano että mikään Kankkunen oisin, mutta kun sitä on kolmen vanhana ekan kerran hypänny nelipyöräsen moottoroidun kulkimen ratin taakse ja ajanu nuorena kilpaa, niin kyllä sitä ajokokemusta on ainakin jonkun verran. Ainakin sen verran että tietää ettei halua poistua oikeen urakalla puitten sekaan autolla missä ei oo turvavarusteet kunnossa. Käy pian nenun päälle..
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
autollahan nyt on helppo oppia ajamaan, ja varsinkin suljetulla alueella missä ei muita tarvitse huomioida....OL kirjoitti:Mutta tota en kyllä ihan allekirjota että kakskymppinen ei automaattisesti voi osata ajaa autoa. En nyt sillä sano että mikään Kankkunen oisin, mutta kun sitä on kolmen vanhana ekan kerran hypänny nelipyöräsen moottoroidun kulkimen ratin taakse ja ajanu nuorena kilpaa, niin kyllä sitä ajokokemusta on ainakin jonkun verran. Ainakin sen verran että tietää ettei halua poistua oikeen urakalla puitten sekaan autolla missä ei oo turvavarusteet kunnossa. Käy pian nenun päälle..
mutta harvat loppupelissä ovat alaikäisenä kovinkokeineita kuskeja, toki itsekkin on kaikenmaailman montturasseilla tullut kurvailtua ennen ajokorttikää mutta ei se aivan sama asia ole kuin muun liikenteen seassa ajaminen oli sitten ajanut kilpaa tai ei...
no olihan se itselläkin aika holtitonta alussa se ajo ja sama pätee varmaan nykynuorisoonkin.. tosin tuommoiset vinkeet ovat jääneet jo vuosikausia sitten pois.. mutta että tuomoisella vajaan 300hv:n tappokoneella kolmatta sataa muunliikenteen seassa, ei vain kuullosta kovin kokeneelta kuskilta sillä kokenut kuski ei menettele noin..
Sorgen vaan, mutta täysidiootti täytyy olla jos tota vauhtia porhaltaa. Minkään valtakunnan "rattimies" ei kyllä autoa tiellä pidä jos lähtee kynsistä. Fysiikka sentään yhä fysiikkaa. Tohon voi noilla olosuhteilla jarrutusmatkaksikin laskea vähintään 450 metriä mielummin helv...reilusti yli nastarenkailla ?? Mitkä kestää ton vauhdin ?? Vai kitkat Woe Witt...u Jäiset ja märät olosuhteet. Kuka meistä näkee 0,5 kilometrin päähän ennakoivasti ?
Kyllä kahden lapsen isänä sanon, että linnaan vaa. Nou mörsi at oll.
Kyllä kahden lapsen isänä sanon, että linnaan vaa. Nou mörsi at oll.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Ehdotonta ylinopeudesta?!? Jotain rajaa. Toki kortti pois pariks vuotta ja kunnolla sakkoa, mutta että häkkiin? Ei kai sentään (vaikka lain puolesta siihen saisikin mahdollisuuden). Ehdollista korkeintaan. Jostain "lievästä" raiskauksestakin saa vähemmän, tai jos ajaa päissään. Ihme maa, tämä meidän maa...
Abarth 500 Esseesse
- MarcusV
- Viestit: 1028
- Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
- Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
- Paikkakunta: Espoo
Onhan ilmassa ehkä pientä jeesustelua mutta ei sitä tarvii tietty muun liikenteen seassa kahta markkaa ajaa... Rata on sitä varten.. Ei silti leimata kaikkia parinkympin kieppeillä olevia vaikka vähemmistö täällä niitä varmaan onkin Vaikka olenkin vielä suurinpiirtein tuota ikäluokkaa niin en silti aja kahta markkaa yleisen liikenteen joukossa vaikka alta löytyykin pelejä jolla se olisi hyvinkin mahdollista.. Uskaltaakohan sitä tulla edes ratapäiville kesällä ennenkun vasta 30:is syntymäpäivän jälkeen sitten..
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
90 kirjoitti:autollahan nyt on helppo oppia ajamaan, ja varsinkin suljetulla alueella missä ei muita tarvitse huomioida....
mutta harvat loppupelissä ovat alaikäisenä kovinkokeineita kuskeja, toki itsekkin on kaikenmaailman montturasseilla tullut kurvailtua ennen ajokorttikää mutta ei se aivan sama asia ole kuin muun liikenteen seassa ajaminen oli sitten ajanut kilpaa tai ei...
Siinä lienee vastaus. Eli olen kyllä sitä mieltä että tällä kaverilla ei ole järki päätä pakottanut, mutta yleistäminen että parikymppinen ei osaa ajaa ärsyttää. (ei ole varmaan vaikea arvata allekirjoittaneen ikää... ) Itellä ainakin se kilpaileminen yms. on vaikuttanut juuri sillä tavalla että ei halua hölmöillä yleisillä teillä, koska ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu.OL kirjoitti:Ainakin sen verran että tietää ettei halua poistua oikeen urakalla puitten sekaan autolla missä ei oo turvavarusteet kunnossa. Käy pian nenun päälle..
Yleistäminen että parikymppinen joka ajaa talvella yli 200 kaksisuuntaisella tiellä hallitsee autonsa, se vasta ärsyttääkin Nimimerkki sukulainen kuoli kun joku 20-vuotias ei hallinnutkaan sitä laina-autoaan em. nopeudessa vaan ajoi nokkaan päinOL kirjoitti: Siinä lienee vastaus. Eli olen kyllä sitä mieltä että tällä kaverilla ei ole järki päätä pakottanut, mutta yleistäminen että parikymppinen ei osaa ajaa ärsyttää. (ei ole varmaan vaikea arvata allekirjoittaneen ikää... )
Edit: se jäikin motarilla näköjään kiinni
Mun mielestä tietoinen valinta laittaa kanssaihmisiä hengenvaaraan ei paljon päähäntaputteluita tai sympatiaa ansaitse. Häkkiä voisi hyvinkin heilauttaa muutaman kuukauden.. Tietääpähän tehneensä väärin.m.sa kirjoitti:Ehdotonta ylinopeudesta?!? Jotain rajaa. Toki kortti pois pariks vuotta ja kunnolla sakkoa, mutta että häkkiin? Ei kai sentään (vaikka lain puolesta siihen saisikin mahdollisuuden). Ehdollista korkeintaan. Jostain "lievästä" raiskauksestakin saa vähemmän, tai jos ajaa päissään. Ihme maa, tämä meidän maa...
Suomessa voitaisiin ottaa tällainen"rikoksessa käytetyt välineet valtiolle" lähestymistapa.. Oli ne sitten munat tai M3:nen bemari.
156 2.0 TS ['98]
Tämähän oli tietty jo kaikille tuttua , mutta sykähdyttää aina vaan.
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/p ... smatka.swf
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/tormaysnopeus.swf
Ja noin 80 kiloinen hemmo painaa karkeasti ottaen n. 24 tonnia jos jysäyttää päin karjalan mäntyä 200 km/h nopeudella.
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/p ... smatka.swf
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/tormaysnopeus.swf
Ja noin 80 kiloinen hemmo painaa karkeasti ottaen n. 24 tonnia jos jysäyttää päin karjalan mäntyä 200 km/h nopeudella.
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Oon pahoillani. Ja tehään tässä nyt vielä kerran selväksi, että en millään tavoin puolustele tämän kuljettajan tekoja, eikä kukaan voi väittää hallitsevansa täysin tommosessa nopeudessa autoo liikenteessä, puhumattakaan olosuhteista. Se vaan, että ei kaikki parikymppiset aja kuin päättömät kanat heti jos saavat vähänkin tehokkaamman auton alleen. Iso osa valitettavasti kyllä..GAMMA500 kirjoitti:Yleistäminen että parikymppinen joka ajaa talvella yli 200 kaksisuuntaisella tiellä hallitsee autonsa, se vasta ärsyttääkin Nimimerkki sukulainen kuoli kun joku 20-vuotias ei hallinnutkaan sitä laina-autoaan em. nopeudessa vaan ajoi nokkaan päin
Ei aina auta, nimim. itteensä telonut vaikka autossa olikin kaaret ja kuusipisteturvavyöt. Eikä vauhtia ollut ehkä kuin satasen luokkaa. Toki, mitä paremmat varusteet, aina parempi. Luonnollisesti.MarcusV kirjoitti:Siksi minun autossani onkin nelipisteturvavyöt
Eipä sitä kyllä silti viitsi huvikseen ajaa kahta markkaa metsähallituksen puolelle
- PPT
- Viestit: 245
- Liittynyt: 31 Maalis 2003, 13:39
- Car(s): MB GLK,Alfa Romeo Spider Quadrifoglio verde
- Paikkakunta: Kokkola/Kesäisin Öja!
Faktaa
385 rattikäryä...
Hyvin menee, 385 sompaajaa käryää ratista viikonlopun aikana, sen lisäksi moottorikelkkailijoista varsin moni ajaa kännissä miten sattuu.
Suomipoika osaa tämän.
!
Liikennekuolemien määrä halutaan pudottaa Suomessa 250:een vuoteen 2010 ja sataan vuoteen 2025 mennessä. Tavoite on kova: viimeksi 250 liikenteessä kuollutta oli vuonna 1940, jolloin autoja oli 9000.! Nyt niitä on yli kaksi miljoonaa.
Ikäryhmistä eniten henkilövahinkoja liikenteessä sattuu juuri nuorille.(17-20) Tyypillisintä nuorten liikenneonnettomuuksien aikaa on touko-elokuu. Onnettomuudet noudattavat monesti samaa kaavaa. Nuori mieskuljettaja tai useita nuoria kuolee tai loukkaantuu vakavasti auton ajettua rajua ylinopeutta ulos tieltä viikonlopun tienoilla ja hyvissä keliolosuhteissa.
Millainen äläkkä nousisi,jos juuri kortin saanut henkilö saisi ensimmäisenä vuotena kuljettaa ainoastaan max,1300cc moottorilla varustettua autoa?
Hyvin menee, 385 sompaajaa käryää ratista viikonlopun aikana, sen lisäksi moottorikelkkailijoista varsin moni ajaa kännissä miten sattuu.
Suomipoika osaa tämän.
!
Liikennekuolemien määrä halutaan pudottaa Suomessa 250:een vuoteen 2010 ja sataan vuoteen 2025 mennessä. Tavoite on kova: viimeksi 250 liikenteessä kuollutta oli vuonna 1940, jolloin autoja oli 9000.! Nyt niitä on yli kaksi miljoonaa.
Ikäryhmistä eniten henkilövahinkoja liikenteessä sattuu juuri nuorille.(17-20) Tyypillisintä nuorten liikenneonnettomuuksien aikaa on touko-elokuu. Onnettomuudet noudattavat monesti samaa kaavaa. Nuori mieskuljettaja tai useita nuoria kuolee tai loukkaantuu vakavasti auton ajettua rajua ylinopeutta ulos tieltä viikonlopun tienoilla ja hyvissä keliolosuhteissa.
Millainen äläkkä nousisi,jos juuri kortin saanut henkilö saisi ensimmäisenä vuotena kuljettaa ainoastaan max,1300cc moottorilla varustettua autoa?
Toiminta on taikasana!
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Faktaa
Turpouunon hinnat nousis pilviin??PPT kirjoitti:Millainen äläkkä nousisi,jos juuri kortin saanut henkilö saisi ensimmäisenä vuotena kuljettaa ainoastaan max,1300cc moottorilla varustettua autoa?
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
muistaaksen ruotsissa oli ainakin jokunen vuosi sitten voimassa laki joka määräsi alle 25-vuotiaaalle vakuutusmaksut huomattavasti suuremmiksi jos auton moottorin iskutilavuus ylitti jonkin tietyn koon, olisiko ollut 2.0 ja sitä isommat..
onkos kellään tarkempaa tietoa tästä?
ehkäpä suomi voisi ottaa hieman mallia länsinaapurista tämän suhteen..
no tietäähän sen mikä meteli tuostakin nousisi..
onkos kellään tarkempaa tietoa tästä?
ehkäpä suomi voisi ottaa hieman mallia länsinaapurista tämän suhteen..
no tietäähän sen mikä meteli tuostakin nousisi..
Aika nurinkurinen on teidän ongelmanratkaisumalli Perinteisesti puututtaisiin ongelman aiheuttajaan eikä seurauksiin. Ei ongelmaa aiheuta tehokkaat autot tai nuoret eikä edes molemmat yhdessä. Vika on joidenkin nuorten asenteissa. Mistä asenteet sitten on peräisin? Kyllä, joko isukki ajelee vauhdikkaasti tai sitten ei poikaparkaa ole vanhemmat sen vertaa ehtineet paapomaan, että olisivat sanoneet mitä voi tehdä ja mitä ei.
Tää on vähän sama kuin viinanjuonti, koska jotkut ajaa juovuksissa. Onko parempi kieltää viina kaikilta vai koittaa saada hoitoon ne joille juominen on ongelma?
Tää on vähän sama kuin viinanjuonti, koska jotkut ajaa juovuksissa. Onko parempi kieltää viina kaikilta vai koittaa saada hoitoon ne joille juominen on ongelma?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Antaa ajattelemisen aihetta! Mutta hieman ihmetyttää jarrutusmakojen pituuksien erot. Kokeilkaapas samalla nopeudella, ajoalustaa vaihtaen. Voiko pitääpaikkaansa että jarrutusmatka tuplaantuu märällä asfaltilla? Voin olla väärässäkin mutta tuntuis että saa olla aika MÄRKÄ tie. Ja sitten lumella sama pysähtymismatka kuin märällä Mä haluan heti sellaiset talvirenkaat joilla pysähtyy lumella yhtä nopeasti kuin märällä asfaltillaHarpo kirjoitti:Tämähän oli tietty jo kaikille tuttua , mutta sykähdyttää aina vaan.
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/p ... smatka.swf
http://www.liikenneturva.fi/Netti2004/tormaysnopeus.swf
Ja noin 80 kiloinen hemmo painaa karkeasti ottaen n. 24 tonnia jos jysäyttää päin karjalan mäntyä 200 km/h nopeudella.
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Lienee jotenkin näin:eltsu kirjoitti:Teho/paino-suhde rajoitus esim. kunnes täyttää 20,.Eikös pärrissäkin oo niin nykyään, vai muistanko ihan väärin?
16v saa ajaa max. 11kW/125ccm
18v saa ajaa max. 25kW/kuutiot vapaat
isoon mopoon pääsee automaattisesti kun on 25kW rutkulla ajellut kaks vuotta tai jos vuoden jälkeen menee inssiin ja käsittelykokeeseen yli 35kW pyörällä.
Tämä oli tietoa viime kesältä, mut voihan olla että ne taas kerran on muuttuneet. Mut onneksi A-korttia ei sentään enää anneta samalla kuin B.
Abarth 500 Esseesse
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Ja jos oikein viilataan niin missään ei lue, että olisi pitänyt edes ajaa 25kw pyörällä. Kyllä se mulla "pakotetun" kortin uusimisen yhteydessä tuli ihan automaattisesti.m.sa kirjoitti:isoon mopoon pääsee kun on 25kW rutkulla ajellut kaks vuotta
Viimeisen pärräkokemukseni on nimenomaan kevarilla ja niin on valitettavan monella muullakin tuolla liikenteessä ajavalla. Se että ollaan joskus vuonna yks ja kaks ajettu piikillä ja kortti oikeuttaa isoon pyörään, ei tarkoita sitä, että se pyörä automaattisesti pysyisi lapasessa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Jes, aivan. Eihän sitä kukaan valvo. Mut jos vaikka 21v tai vanhempi kaveri haluaa suoraan isopyöräkortin (eikä pohjalla ole edes pikku A:ta) on inssi ja käsittelykoe ajettava suoraan yli 35kW mopolla. Mutta alle 21 - vuotiaalla on AINA oltava ollut 25kW kortti se kaks vuotta, ennen kuin tie onneen aukeaa.... Mutta kaikkihan ton 21v on täyttänyt jo vuosia sitten
Sori meni aika OT.
Sori meni aika OT.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 30
- Liittynyt: 28 Huhti 2004, 13:16
- Paikkakunta: kotka
235kmh
Herätessäni eräänä aamuna iski mieleen pirullinen ajatus. Nyt lähden kokeilemaan alfan kulun. Moottoritien pinta oli kuiva, eikä liikennettä ollut juurikaan. Toinen kaista vapaa koko ajan. Kun 200 oli mittarissa ei vauhti tuntunut kovalta. Ei kun talla lattiaan. Aika nopeasti mittarissa oli ohjekirjan lupaamat 235 kmh eikä vauhti vieläkään tuntunut kovalta. Jossain edessäpäin häämötti rekka oikealla kaistalla jonka takana ajoi henkilöauto. Tiesin että edessäpäin oli pitkä loiva alamäki. Kaasua hölläämättä kiihdytin reikä päässä kohti mäkeä mielessä nopeusmittarin neula 250 kmh:n kohdalla. Etäisyyden ollessa ajoneuvoyhdistelmästä arviolta 100m lähti henkilöauto ohittamaan rekkaa. Kukaan ei usko miltä tuntui painaa jarrupoljin pohjaan absien hakatessa ja auton perän lähestyessä. Henkiläauton koukkaus oikealle kaistalle ohituksen jälkeen pelasti kolarin. Rekan ja henkilöauton valojen vilkutus tuntui mitättömältä rangaistukselta tästä typerästä teosta. Kahden tupakan ja kaikkien kirosanojen lausumisen jälkeen päätin tämän kokeilun jäävän viimeiseksi. Elossa ollaan !
Re: 235kmh
Mahtoi olla vittumainen tunne kun elämä ei ollut enää omissa käsissä.. Noh, onneksi oli Mr Luck matkassa.jupasierra kirjoitti:Elossa ollaan !
156 2.0 TS ['98]
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: 235kmh
Juu, ne muut tielläliikkujat ovat se suurin vaaratekijä näitten kokeiluitten yhteydessä, kyllähän se auto muuten tiellä pysyy. Eli tarkkaan on harkittava missä ja milloin tällaista voi edes harkita. Onneksi selvisit täpärästä tilanteesta.jupasierra kirjoitti:... päätin tämän kokeilun jäävän viimeiseksi. Elossa ollaan !
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
Onneksi oma peli kulkee satasta vähemmän huippuja , mutta haaveissa tietenkin on tuollainen ALFA. Pointti kuiteskin se, että moottoritiellä tää tauhkat sais katella peiliin, kai ne sitä varten on asennettukin eikä koristeeksi. Hiljaisella nopeudella ohitellessakin käy mulle moottoritiellä niin, että se jonon viimonen herää siinä vaiheessa kun Alfan keula on kahenkytä metrin päässä ja paiskaa vilkuttamatta eteen vasemmalle kaistalle tukkeeksi
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kokeilinpa kerran 90-luvun alussa moottoripyöräni (BMW K100 rs) kulkua Saksalaisella baanalla Dresdenistä - Berliiniin. Otti "vain" n. 210 km/h laukkujen ja varusteiden kera. Vaan ei ollut ajo mukavaa - kyyryssä katteen takana ja ne trabantit .... olipa pahvikotteron takapaksi todella lähellä, onneks olin "hereillä". En tiedä sen trabantin nopeutta, mutta se vaappui mennessään kuin rapalan uistin. Siihen ne kokeilut nyt sitten pääasiassa ovat jääneetkin. Pidän oman elämäni hyvin mielelläni omissa käsissäni. Kaksi muksua takapenkillä rauhoittaa kummasti menohaluja. Jos haluan mennä kahtasataa ja ylikin, astun finskin koneeseen
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila